Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: käyntiajat ekat pakkaset..  (Luettu 73575 kertaa)

Poissa jm82

• Konkari
  • Maalämpöfoorumi
Vs: käyntiajat ekat pakkaset..
« Vastaus #120 : 07.01.16 - klo:22:18 »
WPF osasikin löytää tuohon ratkaisun.
Eli vastukset menee nyt päälle vähän liian aikaisin. Kun vastukset menee päälle, niin lämpö nousee taas liikaa ja kompressori sammuu.
nibe 1217-10 vm2008, 200m kaivo, vanha 400 L (puskuri)varaaja esilämmityskierukalla. Itse asenneltu 24.11.2014. -73 120m (165).

Poissa WPF

• Konkari
  • Säästöä pumpulla
« Vastaus #121 : 07.01.16 - klo:22:30 »
Jep vastus pois päältä vaikka -28 ja kiertoa lisää. (Siitä ulkoisesta pumpusta).
Stiebel Eltron WPF 7 E + SBP 501 WP Sol

Poissa Lämpöä maasta

• Täysjäsen
  • Maalämpöfoorumi
« Vastaus #122 : 07.01.16 - klo:22:53 »
Kiitos jälleen! Teen sen muutoksen kun taas olen pelipaikalla. Tosin sitten pakkanen jo toivottavasti lauhtuukin mutta talvea on epäilemättä jäljellä. Minulla on mielikuva, että se kiertovesipumppu olisi aika kovalla, mutta täytyy katsoa jos vielä voi säätää.
Stiebel Eltron WPC10 + 400 litran puskurivaraaja. 2 x 400 m keruupiiri savipellossa. 1965 rakennettu 125 neliöinen täystiilitalo, jossa alkup. eristeet ja isot ikkunat. Pohjoinen Uusimaa

Poissa fraatti

• Konkari
  • Maalämpöfoorumi
« Vastaus #123 : 08.01.16 - klo:06:51 »
Muutama tunti sähköä apuna ei todellakaan ole iso päänsärky. Vastukset on tehty käytettäväksi tälläisilla poikkeus pakkasilla.

"Lämpöä maasta"
Se miksi kone ei käy pitempää johtunee siitä että paluuvesi nousee korkealle tuossa ajassa ja kone sammuttaa eli lämpöä ei siirry pattereista tarpeeksi. Toisaalta kone starttaa uudestaan lepoajan jälkeen kun paluuvesi kuitenkin jäähtyy nopeasti, kun talo syö energiaa.
Minä ottaisin patteriventtilit irti ainakin osasta tiloista ja laittaisin patterien kierron kovalle. Pattereissa voisi olla enemmän siirtopinta-alaakin ehkä. Kokeile automatiikasta estää vastuksen päälle meno vaikka -26c saakka... Tarvitseeko taloa edes sähkövastus apua vielä?

Yllä oleva omaa arvuuttelua.

Tai koneen sisäinen kierto on suurempi kuin ulkoinen. Tällöin kone lataa puskurin jatkuvasti täyteen ja pysäyttää sitten? Alempi tapaus.
Viessmann Vitocal 333-G, 2*180m kaivo
171m2/500m3 talo + 70m2/200m3 talousrakennus
Kokonaissähkö n 10000kWh(MLP n 5500kWh, IV-kone n 700kWh)

Poissa fraatti

• Konkari
  • Maalämpöfoorumi
« Vastaus #124 : 08.01.16 - klo:07:06 »
Huonosti on mennyt, olen shokissa.
Toissapäivän sähkönkulutus torpassa 124 kWh!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Ei pysty enempää analysoimaan, vastukset on laulanu tiuhaan.

Kerran aikoinaan kun öljylämmitysaikoina öljy loppui helmikuussa ja mentiin vastuksilla pari päivää, niin yhden päivän kulutukseksi tuli 127 kWh.
Aattelin, että ei tuohon päästä enää ikinä.
Mutta aika lähellehän tässä päästiin...

On sitä energiaa aivan samalla tavalla kulunut myös öljylämmityksen aikana. Sen seuraaminen on vaan yleensä ollut haasteellisempaa ja sitä ammennetaan se mitä tarvii. Sitten kun pytty on tyhjä tehdään johtopäätös paljonko meni tietyllä ajanjäksolla.  :D

Kovilla pakkasilla vaan meenee reilummin eikä sillä oikein mahda mitään. Meillä 6.1 meni 60kW (ka -21C) ja 31.12 30kW(ka. -1,2). Sen verran se ulkolämpötila vaikuttaa vaikka vastuksia ei oo käytetty sekuntiakaan.... ;)

Poissa stiebel käyttäjä

• Täysjäsen
  • wpc 07+sbp200
« Vastaus #125 : 08.01.16 - klo:07:40 »
mulla kone näytti ennen kahtatoista yöllä...
 lämpömäärä 96,972 kw
tehonkulutus 34,568 kw
nhz 1 käyttänyt 6h
käyntiä oli 1h15 ja tauko 20 min
ulkona -25/-27

sitä saa mitä tilaa...toivoin että tulis kunnon pakkasetniin saa koneen asetuksille...hellurei.
 :P

Poissa Seagear

• Konkari
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
« Vastaus #126 : 08.01.16 - klo:07:50 »
On sitä energiaa aivan samalla tavalla kulunut myös öljylämmityksen aikana. Sen seuraaminen on vaan yleensä ollut haasteellisempaa ja sitä ammennetaan se mitä tarvii. Sitten kun pytty on tyhjä tehdään johtopäätös paljonko meni tietyllä ajanjäksolla.  :D

Kovilla pakkasilla vaan meenee reilummin eikä sillä oikein mahda mitään. Meillä 6.1 meni 60kW (ka -21C) ja 31.12 30kW(ka. -1,2). Sen verran se ulkolämpötila vaikuttaa vaikka vastuksia ei oo käytetty sekuntiakaan.... ;)

Näin on. 124 kWh/d sähköä  tarkoittaa n. 14 € sähkölaskua kyseisten päivien osalta. Ja niitä päiviä ei ole vuodessa montaa. Sen sijaan öljylämmityksen aikana keskimääräinen lämmityslasku meidän huushollissa oli n. 8 € laskettuna vuoden JOKAIKISELLE päivälle. Ja käyttösähköt siihen päälle.
Danfoss DHP-H8+UKV100,
porakaivo 175m, patterilämmitys, 1. kerroksinen 146 + 70m2 puolilämmin, rv. -73

Poissa WPF

• Konkari
  • Säästöä pumpulla
« Vastaus #127 : 08.01.16 - klo:08:45 »
Tai koneen sisäinen kierto on suurempi kuin ulkoinen. Tällöin kone lataa puskurin jatkuvasti täyteen ja pysäyttää sitten? Alempi tapaus.

Jep. Tuota minäkin ajoin takaa. Tuohon kun lisää ylitehokkaan koneen ja vastusta sekaan, niin homma ei vaan toimi.

Uudessa mallissa muuten taitaa sisäisen pumpun nopeuden säätään suoraan automatiikasta.

Kannattaa lisäksi tarkistaa, että paluu max on 55C.

Poissa OilToSoil

• Konkari
  • Maalämpöfoorumi
« Vastaus #128 : 08.01.16 - klo:09:42 »
No niin, palataanpas taas järkytyksen jälkeen foorumille! :)

Liitteenä viimeisten päivien kulutuksia koko talon osalta.
Tuli pohjat, 6.1. = 142 kWh.

Se tossa on heittää, että esim. 5.1. katsoin aamulla kuuden jälkeen koneen ilmoittaman ulkolämpötilan, joka oli -21,0.
Energialaitoksen mukaan samalla kellonlyömällä on ollutkin vain -17,5 astetta.
Eli ilmeisesti saa lisätä noihin kaikkiin laitoksen lukemiin 3,5 astetta.

Eilisaamuun mennessä kone oli käyttänyt vastuksia seuraavasti tällä pakkasjaksolla:
- Lisälämm. 1 (2,9 kW) = 14 h = 40,6 kWh
- Lisälämm. 2 (5,8 kW) = 9 h = 52,2 kWh
- Lisälämm. 1 ja 2 (8,8 kWh) = 3 h = 26,4 kWh
Yhteensä = 119,2 kWh * 11,4 snt/kWh =  13,6 €.

Mutta joo... Pitää tutkia tossa viikonloppuna, mitä kone itse ilmoittaa kulutukseksi ja tuotoksi.
Sen olen havainnut, että mielestäni koneen ilmoittama tehonkulutus ei pidä sisällään sähkövastusten ottamaa energiamäärää.
Se taas pitää onkia tuotetun energian valikon puolelta, jossa näkyy lisälämmityksen kilowatit.
Kun joku aamu ihmettelin, että miksi tehonkulutus on yöllä ollut niin vähäistä, niin tajusin, että vastusten watithan siitä puuttuu.

Ja näyttää muillakin Stiebelin omistajilla kone huilaavan sen 20 min ainoastaan.
Toki näillä pakkasilla se on ihan ymmärrettävää, mutta miten on lauhemilla keleillä muilla?
Kun itse olen aina tuskaillut sen kanssa, että kone ei huilaa mielestäni tarpeeksi kauan, vaikka mitä tekisi ja vaikka puskuriakin on 400 l.
Jos vielä lyö termarit kiinni pattereihin, niin tauot jää tosi lyhyiksi.
Kai se sitten on vain niin, että talo kuluttaa sen verran, ettei se tauko voi pitempi ollakaan.
Mutta kun melkein ainoa säätö tätä varten on se säädin dyn asetus, niin ei se paljon anna pelivaraa.
Lauhemmilla keleillä pystyn pitämään puskurin latauspumppua pienemmällä, jolloin puskuri latautuu paremmin.
Mutta nyt pakkasilla ei voi, koska tehot loppuu kesken.
Stiebel Eltron WPC 10 + SBP 400 E puskuri, 60-luvun talo 240 m², lattialämmitystä ja pattereita

Poissa WPF

• Konkari
  • Säästöä pumpulla
« Vastaus #129 : 08.01.16 - klo:10:26 »

Kai se sitten on vain niin, että talo kuluttaa sen verran, ettei se tauko voi pitempi ollakaan.

Nimenomaan, jos paluuvesi jäähtyy tarpeeksi on energia luovutettu ja kone lähtee käyntiin.
Minulla huomaa hyvin kun laittaa takan päälle ja olohuone sekä keittiötilat (n70m2) lämpeää pumppu reagoi välittömästi ja lepoaika pitenee.

Lämpötilat joita Fortum "Valpas" ilmoittaa minulla, versus omat mittarit, niin erot ovat joskus jopa 5 astetta.

Poissa stiebel käyttäjä

• Täysjäsen
  • wpc 07+sbp200
« Vastaus #130 : 08.01.16 - klo:11:05 »
saahan sen pakkohuilin vaikka tuntiin mutta sitten taitaa talo olla jo liian kylmä...tulee kunnon lämpösoutu  :D

Poissa OilToSoil

• Konkari
  • Maalämpöfoorumi
« Vastaus #131 : 08.01.16 - klo:16:45 »
Jep. Tuota minäkin ajoin takaa. Tuohon kun lisää ylitehokkaan koneen ja vastusta sekaan, niin homma ei vaan toimi.

Uudessa mallissa muuten taitaa sisäisen pumpun nopeuden säätään suoraan automatiikasta.

Kannattaa lisäksi tarkistaa, että paluu max on 55C.

Tuosta max paluu -arvosta: Mitä se oikeasti tekee? Minulla se oli asetettu 50 asteeseen.
Manuaalissahan lukee, että kun tuo arvo saavutetaan, niin lämpöpumppu lopettaa lämmityksen.
Mutta äsken minulla tohotti kone parasta aikaa ja lauhduttimen paluu oli 50,4 ja kone kävi edelleen...
Vai koskeeko tuo sitten lämmityspiirin paluuta tuo rajoitus?

Sen kuitenkin uskaltanee nostaa 55 asteeseen, eikä tarttee pelätä, että mikään ylikiehuntasuoja tms. laukeaa liian korkeista lämmöistä?
Stiebel Eltron WPC 10 + SBP 400 E puskuri, 60-luvun talo 240 m², lattialämmitystä ja pattereita

Poissa OilToSoil

• Konkari
  • Maalämpöfoorumi
« Vastaus #132 : 08.01.16 - klo:17:27 »
Tuosta max paluu -arvosta: Mitä se oikeasti tekee? Minulla se oli asetettu 50 asteeseen.
Manuaalissahan lukee, että kun tuo arvo saavutetaan, niin lämpöpumppu lopettaa lämmityksen.
Mutta äsken minulla tohotti kone parasta aikaa ja lauhduttimen paluu oli 50,4 ja kone kävi edelleen...
Vai koskeeko tuo sitten lämmityspiirin paluuta tuo rajoitus?

Sen kuitenkin uskaltanee nostaa 55 asteeseen, eikä tarttee pelätä, että mikään ylikiehuntasuoja tms. laukeaa liian korkeista lämmöistä?

EDIT: Kävin testaamassa. Taitaa olla lämmityspiirin paluusta kyse, ei lauhduttinen lämmöistä.

Poissa stiebel käyttäjä

• Täysjäsen
  • wpc 07+sbp200
« Vastaus #133 : 10.01.16 - klo:02:51 »
Eli nyt näyttää että sain asetukset kohdalleen sisälämpö+ käyrä.
Mutta mistä tietää mihin saakka koneen mitoitus riittää?
Testattu:  -20 c kone käy 1h30min lepoa 20 ei ota vastuksia mukaan ne on pistetty - 24c lämpötilalle...
Jos vastukset pistää -19 silloin vani käväisevät päällä jos sitäkään.

Poissa Lämpöä maasta

• Täysjäsen
  • Maalämpöfoorumi
« Vastaus #134 : 10.01.16 - klo:17:28 »
No niin, nyt on viikon lämmöntuotot ja kulutukset mitattuna. Viime sunnuntaista siis tähän sunnuntaihin alkuiltaan, ja pakkastahan on ollut varsin iso osa viikosta -25 asteen luokkaa. Olen siis laskenut nämä pumpun omien ilmoitusten pohjalta.

Lämpöä on tuotettu 162,6 kWh/vrk ja siihen on käytetty 58,7 kWh/vrk sähköä. (Käyttövettä ei ole huomioitu)
Ensimmäinen vastus on ollut päällä 19 tuntia näiden 166,5 tunnin aikana, muut vastukset ei. Talo siis näyttää nielevän aika paljon energiaa edelleen jos vertaan teidän muiden lukemiin, vai miten on?

Pumppu on käynnistynyt 0,67 krt/tunti ja käynyt 77 % ajasta.
Käynnistyskertaa kohti se on käynyt 1 tunti ja 9 minuuttia. Havaitsemani tauot ovat olleet aina sen minimin eli 20 minuuttia.

Säädin Dyn 30, käyrä 0,7 ja mukavuuslämpötila 22 astetta. Sisälämpö laski hieman tässä välissä, 21,2 asteeseen aiemmasta 22,5 :stä. Olisiko siis niin, että pitäisi olla isompi käyrä jotta pysyisi paremmin. Muutokset ovat niin minimaallisia ettei niitä ilman noin tarkkaa lämpömittaria edes huomaisi, mutta seurannalle tää on tietysti mielenkiintoista. En ole vielä tehnyt mitään muutoksia kiertovesipumpun nopeuteen tai muuta mistä meillä oli puhetta.

Mainitsit Stiebel käyttäjä, että olet päässyt nyt mielestäsi hyviin säätöihin talossasi. Teitkö paljon muutoksia ja mihin tuloksiin pääsit? Entäs muut, vieläkö OilToSoilia ahdistaa sähkönmeno?
Stiebel Eltron WPC10 + 400 litran puskurivaraaja. 2 x 400 m keruupiiri savipellossa. 1965 rakennettu 125 neliöinen täystiilitalo, jossa alkup. eristeet ja isot ikkunat. Pohjoinen Uusimaa

Poissa WPF

• Konkari
  • Säästöä pumpulla
« Vastaus #135 : 10.01.16 - klo:17:44 »
Nostitko vastuksen päällemenorajan -28C, entä kiertovesipumppujen säädöt?

Poissa Lämpöä maasta

• Täysjäsen
  • Maalämpöfoorumi
« Vastaus #136 : 10.01.16 - klo:18:24 »
En vielä tehnyt niitä, koska olen ollut poissa. Vastus ei ole mennyt enää päälle kun on lämpimämpää (-20 astetta ja laskee koko ajan, ensi viikolla pitäisi olla -15 luokkaa).

Nyt muutin kiertovesipumppua, laitan kuvat tähän säädöistä. Mitä mieltä olette, onko hyvä ja saadaanko tällä vaikutuksia aikaiseksi?

Poissa Lämpöä maasta

• Täysjäsen
  • Maalämpöfoorumi
« Vastaus #137 : 10.01.16 - klo:18:26 »
Ilmeisesti lähtötilannekuva ei päässyt mukaan, mutta tässä se! Näin siis ollut asentajien jäljiltä tähän iltaan asti.
Se piti vielä mainita, että viime viikon pakkasjakson myötä maapiiriin palaava lämpö on pudonnut -0,3 asteeseen. Maasta tulevaahan minä en pääsekään näkemään. Tätä ennen se oli +0,2 astetta.

Poissa OilToSoil

• Konkari
  • Maalämpöfoorumi
« Vastaus #138 : 10.01.16 - klo:19:22 »
Entäs muut, vieläkö OilToSoilia ahdistaa sähkönmeno?

Nooh, ainahan se ahdistaa!  ;)

Eikä kun taisin saada lisää tehoja pumppuun.
Tein kaikkien maalämpötaiteensääntöjen vastaisesti ja löin alakerran pattereihin termarit kiinni.
Samalla laskin puskurin latauspumpun nopeuden takaisin 50 %.
Aamulla kun heräsin oli ulkona -21 astetta pakkasta eikä kone ollut käyttänyt vastuksia lainkaan tai sitten kerran avittamassa. Ja se jopa piti huilia kun menin katsomaan!
Eli kun en saa käyrällä rajattua alakerran lämpöjä, niin löin termarit kiinni, vaikka deltat kasvaa ja copit huononee, jne. jne.  :D
Nyt pitää vain katsoa, että meneekö muutama huone liian viileäksi ja ottaa vähän takaisin päin.

Poissa stiebel käyttäjä

• Täysjäsen
  • wpc 07+sbp200
« Vastaus #139 : 10.01.16 - klo:19:50 »
Mullakin toi wilo kolmosella
Juu sisälämpö tosiaan laski kovimmilla pakkasilla piti käyrä pistää 080 ja mukavuus 21 pattereiden tehot kun sais kuntoon niin voi  käyrää tiputtaa,
 dyn on 15 muuten tuntuu että liikaa seilaa.
Koneen ilmoittama kulutus  20 asteen pakkasella 31kw/24 h lämmitys ei vastuksia.

Poissa jm82

• Konkari
  • Maalämpöfoorumi
« Vastaus #140 : 10.01.16 - klo:20:19 »
Eli kun en saa käyrällä rajattua alakerran lämpöjä, niin löin termarit kiinni, vaikka deltat kasvaa ja copit huononee, jne. jne.  :D
Nyt pitää vain katsoa, että meneekö muutama huone liian viileäksi ja ottaa vähän takaisin päin.
Nyt copit paranee koska ei tarvinnut käyttää sähkövastusta :)
Termarit on hyvät että saa huonelämpöä tarvittaessa laskettua. Matalampi huonelämpö vaikuttaa suoraan lämmönkulutukseen.

Delta voi vähän kasvaa, mutta virtaushan tietysti pienenee koska termostaatit rajoittaa kiertoa. Eli patterit kylmentää vähemmän puskurivaraajaa.

Nyt varmaankin saisi virtausta suurennettua, jos yläkerran lattialämmityksen shuntti olisi jatkuvasti täysillä.
nibe 1217-10 vm2008, 200m kaivo, vanha 400 L (puskuri)varaaja esilämmityskierukalla. Itse asenneltu 24.11.2014. -73 120m (165).

Poissa WPF

• Konkari
  • Säästöä pumpulla
« Vastaus #141 : 11.01.16 - klo:11:35 »
Ilmeisesti lähtötilannekuva ei päässyt mukaan, mutta tässä se! Näin siis ollut asentajien jäljiltä tähän iltaan asti.
Se piti vielä mainita, että viime viikon pakkasjakson myötä maapiiriin palaava lämpö on pudonnut -0,3 asteeseen. Maasta tulevaahan minä en pääsekään näkemään. Tätä ennen se oli +0,2 astetta.

Siis puskurin ja patteriverkoston välisen kiertovesipumpun nopeus isommalle kuin itse lämpöpumpun ja puskurin välinen (tämä säädetään automatiikasta).
Kuvasta oli katsovinani, että säädit puskurin jälkeistä pumppua pienemmälle?

Poissa WPF

• Konkari
  • Säästöä pumpulla
« Vastaus #142 : 11.01.16 - klo:11:37 »
Kävin eilen räpläämässä omaa konetta ja huomasin yhden kohdan.

Minulla "lämmitysraja", voi olla uudemmassa muullakin tekstillä.
Se pitää olla OFF asennossa, jos siinä on vaikka -20, niin kompura sammuu silloin ja kone jatkaa vain vastuksilla.

Poissa Lämpöä maasta

• Täysjäsen
  • Maalämpöfoorumi
« Vastaus #143 : 11.01.16 - klo:20:35 »
Isonsin kyllä sitä puskurin ja patteriverkoston välistä kiertovesipumppua. Kokemattomuuttani laitoin vaan kuvat väärin päin, ensin muutettu ja sitten lähtötilanne. Pienensin moneen kertaan kuvatiedostoa enkä saanut liitettyä kuin yhden kuvan kerrallaan (tiedostossa numero 5 tarkoittaa 5. pienennettyä ja tallennettua versiota, ei siis mitään pumpun säätöön liittyvää..).

Automatiikasta en ole säätänyt mitään, voin sen tehdä kun olen taas pelipaikalla. Sellaista tilannetta meillä ei ole vielä sattunut, että olisi pelkät vastukset päällä ja kompura sammutettu. Uskoisin siis, että "lämmitysraja" on joko off tai sitten joku toistaiseksi kokemattoman kova pakkaslukema.

Poissa stiebel käyttäjä

• Täysjäsen
  • wpc 07+sbp200
« Vastaus #144 : 16.01.16 - klo:19:36 »
mitäs luulette olevan vaikutus kun nostin pakollisen lepoajan 20--->30 min?

Poissa fraatti

• Konkari
  • Maalämpöfoorumi
« Vastaus #145 : 16.01.16 - klo:19:40 »

Ei mitää hyötyä. Korkeintaan jos talossa on patterilämmitys saattaa sisälämpötila alkaa laskea.

Poissa jm82

• Konkari
  • Maalämpöfoorumi
« Vastaus #146 : 16.01.16 - klo:20:10 »
Lepoaika pitenee noin 10 minuuttia ja seuraava käyntiaika pitenee noin 10 minuuttia.

Poissa stiebel käyttäjä

• Täysjäsen
  • wpc 07+sbp200
« Vastaus #147 : 16.01.16 - klo:20:34 »
mullapa testi päällä päkkasta -20 selviää ennen kahtatoista...
mutta miten se mahtaa vaikuttaa kaivon lämpötilaan?

Poissa Sötkö

• Täysjäsen
  • Maalämpöfoorumi
« Vastaus #148 : 17.01.16 - klo:14:13 »
Meillä suunnilleen samankokoinen ja -ikäinen talo kuin nimimerkillä 'Lämpöä maasta'. Patterit alkuperäiset 1-levyiset. Seinissä villaa 100 mm ja yläpohjassa 150 mm. Ikkunat alkuperäiset. Nyt on lämpötila ulkona -26 ja sisällä noin 21. Wpc7 käy jatkuvasti. Sähkövastukset ei lämmitykselle käytössä. Olen havainnut hyväksi asettaa vastukset käyttövedelle jo -20 asteessa, jotta vesi saadaan nopeasti lämpimäksi ja pumppu saa keskittyä patteriveden tekoon.

EDIT, lisäystä: Nyt ulkona -26 ja veden pyynti 48. Pumppu jaksaa just tehdä noin 44 astetta, kun käy jatkuvasti. Käyrä 0,74. Kolmen vuoden ajalta lämmitykselle cop 3,6, kun otetaan huomioon satunnainen vastusten käyttö (yht. noin 800 kWh).

Mutta asiaan, johonkin kummaan 'Lämpöä maasta':n talo hukkaa energiaa, jos kerran Wpc10 alkaa olla tiukilla. Poistaako painovoimainen ilmanvaihto turhankin tehokkaasti ilmaa? Yhdistettynä rakenteen ilmavuotoihin tuo voisi selittää energiahukan.

Poissa Lämpöä maasta

• Täysjäsen
  • Maalämpöfoorumi
« Vastaus #149 : 17.01.16 - klo:21:34 »
Kiitos Sötkölle tilanteen arvioimisesta! Sinulla on mennyt hyvin wpc7-pumpun kanssa. Paljonko lämpöä se suunnilleen tuottaa taloosi nyt näillä pakkasilla?

Kyllä täällä sitä lämpöä tosiaan kuluu aika lailla, pumpun mukaan on menty siellä 150-160kWh:n paikkeilla harva se vrk. Mielestäni wpc10 ei silti ole ollut tiukoilla täällä, kovimmilla pakkasilla se on käynyt 1 tunti 20 minuuttia ja sitten pitänyt sen 20 min taukoa.

Viime viikolla, kun ke-pe pakkasta oli 10-20 astetta, se käynnistyi 0,71 kertaa/tunti ja kävi noin 75 % ajasta. Käynnistykertaa kohden se kävi tunnin ajan.

Minusta se voisi jatkaa käyntiä pidempään, jos tarvisi ja pitää pidemmän tauon. Eikö teistäkin? Maapiirihän tässä ei mene kylmäksi, koska paluu on nyt -0,8 astetta. Säädin vastuksien päällemenon vasta -28 asteessa, tähän astihan se oli sallittu jo -19 asteessa ja se otti niitä käyttöön silloin jossain -24 paikkeilla ainakin, 19 tuntia kaikkiaan 1-vastusta. Vai onko se vaan niin, että talo hukkaa pumpun hyvin tunnin aikana tekemät lämmöt eikä taukoa voi siksi pitää kuin sen 20 minuuttia?

Poissa Sötkö

• Täysjäsen
  • Maalämpöfoorumi
« Vastaus #150 : 17.01.16 - klo:23:02 »
Äh, ymmärsin varmaan ensilukemalla jotenkin väärin, kun jäi se mielikuva, ettei wpc10 meinaisi riittää. Sinulla potku riittää, minulla ei enää. Kuulostaa ihan järkevältä, kun sinulla tuon verran tehokkaampi pumppu. Meillä nollakelissä käyntisuhde suunnilleen 50/50.

Täällä on nyt pakkanen kiristynyt -29 ja huushollissa lämmöt painui alle 20. Vastukset edelleen pois käytöstä, mutta avuksi poltettiin pesällinen puuta. Katsoin pumpusta päiväkohtaiseksi lämmöntuotoksi 72 kWh. Tiedä sitten milloin laskuri on nollautunut.

Poissa Lämpöä maasta

• Täysjäsen
  • Maalämpöfoorumi
« Vastaus #151 : 18.01.16 - klo:00:30 »
Laskuri nollautuu aina puolen yön aikaan, joten siinähän oli lämmöntuotto siltä vuorokaudelta siihen kellonlyömään asti kun katsoit sen.
Ennen joulua kun oltiin nollan kahta puolta ulkona niin meillä kävi muistiinpanojeni mukaan 45-50 % ajasta.

Meillä tosiaan kovasti arvottiin, että otetaanko wpc7 vai wpc10, tai vastaavan tehoiset joltain toiselta merkiltä. Päädyttiin tähän ajatuksella, että varman päälle mentäisiin, mutta ei siitä varmaan vieläkään ihan varma voi olla kumpi olis ollu parempi. Nyt on kuitenkin kyseessä toivottavasti vaan muutamat pakkasviikot, jotka on viime vuosien valossa aika poikkeukselliset. Eli en nyt hätäilisi vaikka vastukset olis käytössä. Nostin itse rajaa, kun ajattelin että pumppu voisi käydä pidempäänkin yhtä hyvin. Ja nyt meillä on sisällä 22,7 ja ulkona -24,5 eli eipä haittaa vaikka vähän putoisikin tai heittelisi sisälämpö.

Nykymenollahan meillä tulee aika paljon käynnistyksiä, pyöristettynä ekan kuukauden aikana tullut 800. Eikö se ole aika paljon?

Poissa OilToSoil

• Konkari
  • Maalämpöfoorumi
« Vastaus #152 : 18.01.16 - klo:06:33 »
Laskuri nollautuu aina puolen yön aikaan, joten siinähän oli lämmöntuotto siltä vuorokaudelta siihen kellonlyömään asti kun katsoit sen.
Ennen joulua kun oltiin nollan kahta puolta ulkona niin meillä kävi muistiinpanojeni mukaan 45-50 % ajasta.

Meillä tosiaan kovasti arvottiin, että otetaanko wpc7 vai wpc10, tai vastaavan tehoiset joltain toiselta merkiltä. Päädyttiin tähän ajatuksella, että varman päälle mentäisiin, mutta ei siitä varmaan vieläkään ihan varma voi olla kumpi olis ollu parempi. Nyt on kuitenkin kyseessä toivottavasti vaan muutamat pakkasviikot, jotka on viime vuosien valossa aika poikkeukselliset. Eli en nyt hätäilisi vaikka vastukset olis käytössä. Nostin itse rajaa, kun ajattelin että pumppu voisi käydä pidempäänkin yhtä hyvin. Ja nyt meillä on sisällä 22,7 ja ulkona -24,5 eli eipä haittaa vaikka vähän putoisikin tai heittelisi sisälämpö.

Nykymenollahan meillä tulee aika paljon käynnistyksiä, pyöristettynä ekan kuukauden aikana tullut 800. Eikö se ole aika paljon?

Oliko se säädin dyn asetus jo asennossa 30?
Ja kokeile sitä puskurin syöttöpumpun tehojen pudottamista, jos sinulla kerran tehoja koneessa riittää.
Sillä ainakin itse sain taukoaikoja pidemmäksi, toki myös käyntiajat pitenevät siinä samalla.
Samalla nousee sitten verkkoon lähtevä lämpötila sen pari astetta ja voit tiputtaa käyrää tai huonelämpösetusta aavistuksen.
Toki voi olla järkevämpää näitä testailla vähän lauhemmalla kelillä, jos yhtään epäilyttää.

Poissa sailor

• Konkari
  • Lämpöässä V15 11/04-->
« Vastaus #153 : 18.01.16 - klo:07:17 »
No niin, palataanpas taas järkytyksen jälkeen foorumille! :)

Liitteenä viimeisten päivien kulutuksia koko talon osalta.
Tuli pohjat, 6.1. = 142 kWh.

Se tossa on heittää, että esim. 5.1. katsoin aamulla kuuden jälkeen koneen ilmoittaman ulkolämpötilan, joka oli -21,0.
Energialaitoksen mukaan samalla kellonlyömällä on ollutkin vain -17,5 astetta.
Eli ilmeisesti saa lisätä noihin kaikkiin laitoksen lukemiin 3,5 astetta.

Eilisaamuun mennessä kone oli käyttänyt vastuksia seuraavasti tällä pakkasjaksolla:
- Lisälämm. 1 (2,9 kW) = 14 h = 40,6 kWh
- Lisälämm. 2 (5,8 kW) = 9 h = 52,2 kWh
- Lisälämm. 1 ja 2 (8,8 kWh) = 3 h = 26,4 kWh
Yhteensä = 119,2 kWh * 11,4 snt/kWh =  13,6 €.

Mutta joo... Pitää tutkia tossa viikonloppuna, mitä kone itse ilmoittaa kulutukseksi ja tuotoksi.
Sen olen havainnut, että mielestäni koneen ilmoittama tehonkulutus ei pidä sisällään sähkövastusten ottamaa energiamäärää.
Se taas pitää onkia tuotetun energian valikon puolelta, jossa näkyy lisälämmityksen kilowatit.
Kun joku aamu ihmettelin, että miksi tehonkulutus on yöllä ollut niin vähäistä, niin tajusin, että vastusten watithan siitä puuttuu.

Ja näyttää muillakin Stiebelin omistajilla kone huilaavan sen 20 min ainoastaan.
Toki näillä pakkasilla se on ihan ymmärrettävää, mutta miten on lauhemilla keleillä muilla?
Kun itse olen aina tuskaillut sen kanssa, että kone ei huilaa mielestäni tarpeeksi kauan, vaikka mitä tekisi ja vaikka puskuriakin on 400 l.
Jos vielä lyö termarit kiinni pattereihin, niin tauot jää tosi lyhyiksi.
Mutta kun melkein ainoa säätö tätä varten on se säädin dyn asetus, niin ei se paljon anna pelivaraa.
Lauhemmilla keleillä pystyn pitämään puskurin latauspumppua pienemmällä, jolloin puskuri latautuu paremmin.
Mutta nyt pakkasilla ei voi, koska tehot loppuu kesken.

Loppuuko teho vai pattereiden lämmönluovutus. Jos menovesi on yli 45 asteista niin kannattaa parantaa sitä pattereiden lämmönluovutusta vaikka kotikonstein, kuten olen jo useassa viestissä tuonut ilmi. En nyt jaksanut selata kaikkia viestejäsi läpi, mutta alkupään viesteissä puhut yksilehtisistä pattereista.

Lämpöässä V15 Opation modaus:
http://sailor.arkku.net//trend.jpg.jpg

Poissa Sötkö

• Täysjäsen
  • Maalämpöfoorumi
« Vastaus #154 : 18.01.16 - klo:07:24 »

Illalla klo23 aikaan lukema oli tuo 72 kWh ja nyt 129 kWh, eli nollautuu tässä päivän mittaan - ei puolenyön aikaan.

Poissa OilToSoil

• Konkari
  • Maalämpöfoorumi
« Vastaus #155 : 18.01.16 - klo:09:41 »
Loppuuko teho vai pattereiden lämmönluovutus. Jos menovesi on yli 45 asteista niin kannattaa parantaa sitä pattereiden lämmönluovutusta vaikka kotikonstein, kuten olen jo useassa viestissä tuonut ilmi. En nyt jaksanut selata kaikkia viestejäsi läpi, mutta alkupään viesteissä puhut yksilehtisistä pattereista.

Taitaa olla kummastakin kyse.
Alakerta on siis yksilehtisillä pattereilla ja yläkerta on kokonaan lattialämmitystä, joka sekin huutaa yli nelikymppistä vettä näillä pakkasilla.
Alakerta oli viime talvena jopa liian lämmin ja nyt taas tuntuu, etten saa sinne tarpeeksi lämpöä.
Tosin, eipä viime talvena tällaista pakkasjaksoa ollutkaan. Ja kun alakerran betoniseinät kerran pääsevät kylmäksi, niin ei niitä hetkessä lämpöiseksi saakkaan.

Eli jos alakerrassa olisi tehokkaammat patterit, niin voisin termareilla saada sinne sopivan lämpötilan.