Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: kuuluuko tämän kiertovesipumpun olla käynnissä 24/7?  (Luettu 5315 kertaa)

Poissa jussiv

• Nuorempi jäsen
  • **
  • Maalämpöfoorumi
Hei ,minulla kuvien mukainen laitteisto ja kytkentä. Tällä hetkellä pumppu lämmittää ainoastaan patteriverkostoa toisessa rakennuksessa eli lämminvesivaraaja ja uudemman rakennuksen lattialämmityspiiri on vielä lämmittämättä. kysymys kuuluu että kuulostaako turhalta että lattialämmityspiirin kiertovesipumppu kierrättää jatkuvasti vettä lattiassa vaikka itse maalämpöpumppu ei sitä lämmittäisikään. Nythän tuossa patteriverkostossa kiertovesipumppu toimii niin kauan kunnes integraali pysyy miinuksen puolella. mutta putkimiehet sanoivat minulle että tämän kuvissa olevan lattialämmityksen kiertopumpun voi kytkeä suoraan johdonsuojan takaa eli se olisi aina päällä. eikö sitä saa kytkettyä tuonne pumppuun että se saisi sieltä sen käynnistyskäskyn+ sähkökuvia tossa pumpun mukana ei ollut oikeen minkäänlaisia. pumppu thermia diplomat optimum 16kw ,sit siinä on jokin lisäkortti myös.
http://aijaa.com/i1mVKH

Poissa peki

• Konkari
  • IVT C7 168m kaivo. Maalämpöä kesäkuu 2004 alkaen
Vs: kuuluuko tämän kiertovesipumpun olla käynnissä 24/7?
« Vastaus #1 : 19.05.15 - klo:22:35 »
Hei ,minulla kuvien mukainen laitteisto ja kytkentä. Tällä hetkellä pumppu lämmittää ainoastaan patteriverkostoa toisessa rakennuksessa eli lämminvesivaraaja ja uudemman rakennuksen lattialämmityspiiri on vielä lämmittämättä. kysymys kuuluu että kuulostaako turhalta että lattialämmityspiirin kiertovesipumppu kierrättää jatkuvasti vettä lattiassa vaikka itse maalämpöpumppu ei sitä lämmittäisikään. Nythän tuossa patteriverkostossa kiertovesipumppu toimii niin kauan kunnes integraali pysyy miinuksen puolella. mutta putkimiehet sanoivat minulle että tämän kuvissa olevan lattialämmityksen kiertopumpun voi kytkeä suoraan johdonsuojan takaa eli se olisi aina päällä. eikö sitä saa kytkettyä tuonne pumppuun että se saisi sieltä sen käynnistyskäskyn+ sähkökuvia tossa pumpun mukana ei ollut oikeen minkäänlaisia. pumppu thermia diplomat optimum 16kw ,sit siinä on jokin lisäkortti myös.
http://aijaa.com/i1mVKH
Voisihan tuon toki sammuttaakkin kun pakkasetkin on toivottavasti ohi. Monessa pumpussa on ns kesäkytkentä asetus, joka sammuttaa
kierron kokonaan kun säädetty ulkolämpötila saavutetaan.

Poissa jussiv

• Nuorempi jäsen
  • **
  • Maalämpöfoorumi
« Vastaus #2 : 20.05.15 - klo:18:33 »
Joo niin tässäkin on ainakin tolla patteripuolella. Ajattelin vaan että eikö olisi fiksua tuon kiertovesipumpun saada pumpulta ohjaus että kun lämmitystarvetta ei ole niin katkaisee veden kierrätyksen niin kuin patteripuolellakin. Toinen juttu mikä kiinnostaa ,niin käykö tuohon huoneanturiksi tavallinen ntc vastus ,missään sähkökuvissa ei ole mitään pinnejä eritelty mihin sen anturijohdon voi törkätä.

Poissa sam68

• Konkari
« Vastaus #3 : 22.05.15 - klo:06:00 »
Jos tuon haluaa pysähtyvän niin sille pitää ottaa sähköt tuon kaapin sisällä olevasta pumpusta. Tietysti jonkun relehässäkän voi myös rakentaa ja heräte tuolta.
Ei ole normi anturi eli ntc/ptc ei käy..
* Maalämpöjä Oulusta Kalajoelle * Uusiolämpö Oy Raahe *