Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Onko maalämpöpumpuissa Z-Wave tukea?  (Luettu 5625 kertaa)

Poissa vplehto

• Tulokas
  • *
  • Maalämpöfoorumi
    • Lehtosaaren kotisivut
Onko maalämpöpumpuissa Z-Wave tukea?
« : 15.04.15 - klo:16:38 »
Löytyykö sellaisia maalämpöpumppuja jossa löytyisi suoraan tai helposti tuki Z-Wave kotiautomaatiolle. Olen tuollaista z-wave ohjausta harkinnut ja olisi hyvä saada etäohjaus ym. myös ML pumpulta.

Poissa fraatti

• Konkari
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Onko maalämpöpumpuissa Z-Wave tukea?
« Vastaus #1 : 15.04.15 - klo:18:15 »
Onko taloksi tulossa hirsitalo tai jotain muuta vastaavaa miksi "automaatio" täytysi saada toteutettua langattomasti? Epäilen/miltei tiedän että tukea suoraan ei löydy ja jos en nyt ihan väärässä ole niin z-wave tais olla jollain tapaa vielä suojattu/patentoitu tms.. ettei sitä pitkin saa niin vaan dataa liikkumaan...
Viessmann Vitocal 333-G, 2*180m kaivo
171m2/500m3 talo + 70m2/200m3 talousrakennus
Kokonaissähkö n 10000kWh(MLP n 5500kWh, IV-kone n 700kWh)

Poissa vplehto

• Tulokas
  • *
  • Maalämpöfoorumi
    • Lehtosaaren kotisivut
« Vastaus #2 : 15.04.15 - klo:21:11 »
No yleisesti ottaaen mitä olen katsonut niin Z-Wave vaikuttaa kalusteiden osalta valikoimaltaan laajemmalta joten se on yksi syy. Ei sen mikään ihan pakko ole langattomana kulkea ja tuskin on hirsitaloakaan tulossa.

En usko että patentointi tai suojaus olisi syy tuohon ettei sitä tukea löydy, en usko sen niin paljoa hintaa lisäävän. Löytyykö noista ML pumpuista sitten systemaattisesti tukea jollekkin muulle kotiautomaatiolle?

Oletin että tuon Z-Waven ollessa noin yleinen olisi jostakin löytynyt tukea tai joku välipalikka millä sen saa liitettyä tuohon juuri tuon yleisyyden takia. Eli ellei tuota tukea löydy niin sitten pitää tutustua muihin etäohjaustapoihin tuon ML pumpun osalta.

Poissa fraatti

• Konkari
  • Maalämpöfoorumi
« Vastaus #3 : 15.04.15 - klo:22:30 »
Z-wavea kun itse tutkin niin totesin sen itse liian haavoittuvaiseksi. Silloin myös katselin purkkia nimeltä Micasaverde. Melko paljon on ollut keskustelua mm esbestä että kaikki mikä on sen perässä ei toimi syystä tai toisesta kun tuo purkki on mennyt nurin esim sähkökatkon tms takia. Itse rakensin miltei kaikille valoille himmentimet mutta nuo roippeet on kaikki din-kisko asenteisia kilkkeitä jotka sijaitsevat ryhmäkeskuksessa. Jos kiinnostaa kuulla noista lisää niin voin laittaa linkin jonnekin keskusteluun missä noista on puhuttu.

Kannattaa lukea ajatuksella tämä: https://sites.google.com/site/saehkoesuunnittelua/kotiautomaatio
sekä tämä: https://docs.google.com/document/d/1TssKTmkj9wCXjdQ7-NWcMBVKo1fERMH_uMg-eeAG0y0/edit?hl=fi#

mm Viessmaniin, Nibeen ja stielbeliin taitaa kaikkiin saada kikkareita millä saadaan "etäohjaus" pumppuun.
Viessmann Vitocal 333-G, 2*180m kaivo
171m2/500m3 talo + 70m2/200m3 talousrakennus
Kokonaissähkö n 10000kWh(MLP n 5500kWh, IV-kone n 700kWh)