Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Riittääkö maakiertopumpun teho?  (Luettu 35684 kertaa)

Poissa villmasatan

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 22
  • Maalämpöfoorumi
Riittääkö maakiertopumpun teho?
« : 09.12.14 - klo:19:16 »
Itellä jauhaa nyt 10 kW 333-g, scandic edition neljättä viikkoa vanhassa ja väljässä rintamamiestorpassa. Reikiä pihamaalla 2*110 metriä ja keruuputkea n. 100 metriä. Putket ovat reiässä kortsun sisällä, kun rakas kaupunkimme sitä pohjavesialueella vaatii.
Jos on ensiöpumppuun parannuksia tullut, niin ei mun tapauksessa ilmeisesti riittävästi, ensiöpiirin deltaT pyörii 5,5 ja 6 asteen välillä.
Viessmannin ukkeli kävi ja sanoi että ehkä se sitten kylmemmillä ilmoilla.. Ei paljoa vastaus lämmittänyt, etenkään torppaa! Samalla se rukkas toisiopuolen pumpun maksimikierrokset 60 pinnaan tehtaalla asetetun 100 sijaan. Pitäisikös vaikuttaa COP:iin positiivisella tavalla?

Poissa euroshopperi

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2 748
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Riittääkö maakiertopumpun teho?
« Vastaus #1 : 09.12.14 - klo:20:03 »
2:lla kaivolla ei voi pyöriä Dt 5-6°:een välillä.  Ei kai tuo putkimies ole vain kytkenyt niitä kaivoja sarjakytkennällä. Mulla tulee ainakin siis pannuhuoneeseen 4 putkea. 2 menoa ja 2 tuloa. Ja mitä tuo tuo keruuputkea n 100m tarkoittaa. Pystyykö nuo suojapussit vielä täyttämään vedellä ihan täyteen asti. Ja kuinka paljon nopissa kaivoissa on vettä, eli aktiivista. Jäiköhän joku asia vielä kysymättäkin? Jos kaivot on yhdysputkella tuotuja, niin se pitäisi olla vähintään 50mm, eikä isompikaan kirousta toisi. Kai noissa putkissa pitäisi sitten vielä olla ainakin alle puolet ilmaa vielä. Onkos tuo merkin edustaja ihan varmasti laatuasennuksista tunnettu liike, vai joku yksittäinen toimija? Mitä se sanoi syyksi tuolle toision kierron pudotukselle? Mulla ainakin jos pudottaa, niin kohta kaasut kiehuu ja lämpöturvat vilkkuu.
350m², 1000m³, kaivot 2x165m
17kW Viessmann 300 G+
390 L KVV+ 500 L puskuri LV kierukalla+
Aurinkosähkö 2022. Fronius Gen24 10 kW + 34 kpl 375 W Doubleglass  12,75 kW.

Poissa tomppeli

  • Yleismoderaattori
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 8 560
  • Vanha pieru!
Vs: Riittääkö maakiertopumpun teho?
« Vastaus #2 : 09.12.14 - klo:20:04 »
Onkohan keruupiirissä kaivot kytketty sarjavirtaukselle, niin, että pumpusta maaneste menee ensin yhden kaivon läpi ja sitten vielä sen toisen kaivon läpi?

Yleensä pumpusta kaivoille lähtevä putki haaroitetaan menemään kumpaankin kaivoon ja
kaivoista tuleva neste menee jälleen yhteiseen pumpulle menevään putkeen.
Tätä sanotaan kaivojen rinnakkain kytkennäksi.

Jos kaivot kytketään haaroittamalla rinnakkainkytkentään, jää virtausvastus pieneksi ja heikompitehoinenkin kiertopumppu riittää.

"euroshopperi" ehti näköjään vastaamaan samoin.!

Poissa villmasatan

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 22
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Riittääkö maakiertopumpun teho?
« Vastaus #3 : 09.12.14 - klo:21:16 »
Sarjaan on kytketty ja 40mm pillillä. Keruuputkea 100m tarkoittaa että pumpulta kaivolle on 50 metriä matkaa ja nää putket on upotettu maahan n. metrin syvyyteen eristämättöminä. Tämä siks, että mulla on oma kaivo torpan vieressä ja etäisyys kaivon ja kaivon välillä pitää olla min. 40 metriä.
Mitäköhän muita ongelmia tää sarjaan kytkeminen ja pienellä pillillä toteuttaminen aiheuttaa?
Suojapussit on täytetty vedellä ja veden pinta on n. 1,5 metrissä.
Kaivot on 110mm putkilla vierekkäin, toinen vinoporauksena 22astetta.
Maalämmön hankinta tuli kokonaisuudessaan yhdeltä toimittajalta lukuunottamatta kaivuu- ja sähkötöitä.. Käsittääkseni luotettava toimittaja Turusta.
Viessmannin ukkeli sanoi pumppua säätäessään: "Lasken pumpun kierroksia, hyötysuhde paranee". Laski pumpun kierroksia 70 pinnaan ja nyt pumppu käy 63 pinnaa.. Ihmetteli, että miksi ei pumppu tottele ja lähti tyytyväisenä hotellille saunomaan. Tietääkö joku parametrin toisiopumpun maksimikierroksille?
Lisäks pumppu antaa ohjetta 40 melko usein. Sanoin tästä Viessmannin miehelle ja eipä juuri asiaan reagoinut. Mielestäni tän ohjeen ilmeneminen ukon käynnin jälkeen on vähentynyt, mutta kulutus on kasvanut.. Melko paljon :(

Tulikohan kaikki.. Kyssäreitä kehiin :)

Poissa euroshopperi

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2 748
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Riittääkö maakiertopumpun teho?
« Vastaus #4 : 09.12.14 - klo:22:32 »
Ensinnäkin tuo asennus on MIELESTÄNI virheellinen siltä osin, että se on sarjaan kytketty. Ensinnäkin tuo ensimmäinen kaivo saattaa olla vaarassa esim jäätyä, jolloin sen kohdalla voi tulla eteen piaankin jopa koko putkiston uusiminen. Epäilen suuresti, että esim VIESSMANNin ihan Suomessakaan oleva tekninen osasto tuollaista asennusta suosittaa tekemään. Sen tiedän, että Euroopassa tehdään paljon asennuksia esim työntämällä aina reiät täyteen betoniittia ja reiän maksimi syvyys lienee tuon betoniitin paineenkin määräämänä luokaa n 100m, +- 20m ja reikiä tehdään tehon mukaan "universal käyttöohjeen mukaan" esim 2-32 kpl. ja niillä saattaa tilanne olla toinen, kun ei se betoniitti tuossa enää jäädy veden tapaan käyttäytyen, ja voidaan sitten varmaan niitä ketjuttaakkin. Mutta meillä on homma mielestäni ihan "NO ; NO". Vesi jäätyy ja rikkoo lopulta kaiken. Tätä palstaa käsittääkseni luetaan nykyään myös Viessmannilla tuolla Suomen päässä, niin on ihme, jos ei joku tällaista suhausta pysty saattaamaan asialliseen lopputulokseen. Ensimmäisenä kun kysyt noista "Mitä muita ongelmia", niin ei tuossa varmaan muita ongelmia olekkaan. Mulla oli vain sellaisia "suosituksia" olemassa, kun porari tuli pihalle. Eli se sano, että jos naapurin kaivo pilaantuu, niin matkaa sitten pitää olla siihen joku tuollainen 40m tai vastaavaa. Noh mulla on tuolle omalle vesikaivolle nykyään lämpökaivojen reiltä n 12-15m molemmilta matkaa ja sanoin sille, että: "Ala sä vain porata siitä ja siitä. Kaivot tulee näihin paikkoihin ja kattotaan sitten veden makua, jos ei alta 6 viikon ala selvitä, niin sitten mietitään uudestaan. No se kysy, että mites naapurin kaivot. Johon sitten, ett' tuohon suuntaan 125m ja tuohon sitten 80m ja 95 m, kuten poraussuunnitelman kartta osoittaa. Mulla on kaivojen välinen etäisyys siis n 15m, 15m, 15m melkein tuollainen kolmiokytkentä. Juomakaivosta tulee vettä 2000 L/tunti ja sen poraaminen piti lopettaa, kun vettä tuli ympäriinsä sen verta, ettei järkeä enämpi työntää. Molemmat lämpökaivot tuli tuosta 15m sätelle ja niistä tuli vettä sellaista 100 L/h luokkaa ja missään vaiheessa tuon 2 päivän porauksen aikana ei tullut veteen mitään muutosta.

Sitten vaikka asiaan. Tuollainen 540m lenkki pyöritettäväksi 10 kW pumpulla, joka on siis suunnittelupöydältä lähtenyt noille max 250m arvoille kiertovesi 1 pumpun osalta, niin on melkoisen humoristinen esitys ja tulee mieleen, että TROLLIT voi myös yrittää saastuttaa joidenkin mainetta laajaltikin netin välityksellä, kun se on niin niin helppoa. MIELESTÄNI on esim suunnittelussakin ihan arvokasta ottaa huomioon, että sellainen "EURO"pumppu pyörittää aivan mitättömällä teholla 2x250m piiriä, joka voidaan tehdä myös 1x500m tietysti, jos pumppu on "SUOMI" voimapumppu puhkuu ja puhaltaa. Hyvää tuossa on tietty se, että aktiivimetrit on sitten sen (110+50)x2, jos maa ei kylmene alle kaivon sitten. Tilanne on kuitenkin, että sulle tuo "Suhari" on sanonut, että VIESSMANNin maahantuojan mukaan on ihan jees laittaa meidän 10 kW pumppu 270m pystykaivoon, kun ei edes 17 kW pumppu riitä sille lähellekkään.
Mulle tehtiin jo 125 m mitalla suosiosta 2 kaivon laskelma ja siihen ei MISSÄÄN tapauksessa ollut tuollaine sarja edes ajatuksissa.

Sähän voisit kyllä vastata tähän ihan rehellisestikin.
Oletko TROLLI?

Ja tämä ihan siitä syystä, että pidän itse tuota Viessmannia oikein erinomaisena "laatupumppuna". Ehkä sitten maksaa sen yli 100 € enemmän, mutta olen vain itse varsin tyytyväinen ollut kaikin puolin. Ja en millään usko, että tuollainen suunnitelu olisi lähtöisin Viessmannin taholta. Lienee ihan omia Maaalämpö trku keksintöjä sitten koko asennus. Ja jos näin on, niin sanoudun irti kaikista suosituksista sinne suuntaan laittamiini linkkeihin. Noh laitetaan tähän sen vertra vielä, että se asentajahan on loppupeleissä täysin vastuussa omasta ammattiosaamisestaan ja kyvyistään.
Olipas muuten helpottavaa sanoa noin....
350m², 1000m³, kaivot 2x165m
17kW Viessmann 300 G+
390 L KVV+ 500 L puskuri LV kierukalla+
Aurinkosähkö 2022. Fronius Gen24 10 kW + 34 kpl 375 W Doubleglass  12,75 kW.

Poissa villmasatan

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 22
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Riittääkö maakiertopumpun teho?
« Vastaus #5 : 09.12.14 - klo:22:57 »
Heh  :)
Ihan tavallinen kaduntallaaja oon. Hain pankista lainaa, asennutin maalämmön ja ajattelin nautiskella edullisista lämmityskustannuksista hamaan tulevaisuuteen ilman ongelmia. Toisin näköjään kävi :(
Ois ilmeisesti pitänyt olla hippasen valveutuneempi ennen kyseisen kapineen hankintaa/asennusta..
Kiitos Euroshopperi tilanteen valaisemisesta..

Poissa euroshopperi

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2 748
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Riittääkö maakiertopumpun teho?
« Vastaus #6 : 09.12.14 - klo:23:06 »
Kuule vielä sen verta, että voisitko laitta muille vaikka YV:nä joko tuon asentajan tiedot ja muun sen selvityksen ja sen liikkeen tiedot myös.
Tämä vain näyttää sen verta paksulta TUUBALTA, että olen takuu varma, että saat asiaan sellaisen korjauksen, johon olet tyytyväinen.
Ja tuskin hankit kuitenkaan esim Viessmannia vaihtohtona "ULTIMATE MARKETIN" kamalle, jossa vastaat itse ihan kaikesta.
350m², 1000m³, kaivot 2x165m
17kW Viessmann 300 G+
390 L KVV+ 500 L puskuri LV kierukalla+
Aurinkosähkö 2022. Fronius Gen24 10 kW + 34 kpl 375 W Doubleglass  12,75 kW.

Poissa tomppeli

  • Yleismoderaattori
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 8 560
  • Vanha pieru!
Vs: Riittääkö maakiertopumpun teho?
« Vastaus #7 : 10.12.14 - klo:08:34 »
Sarjaan on kytketty ja 40mm pillillä.
Näin ei pitäisi kytkeä!
"euroshopper" kertoi syynkin.

Poissa jm82

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1 448
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Riittääkö maakiertopumpun teho?
« Vastaus #8 : 10.12.14 - klo:10:36 »
Hankala tapaus kun jostain syystä kaivoon on pitänyt olla noin pitkä välimatka ja on tehty vielä kaksi matalaa kaivoa. Minimietäisyys talosta on 3m. Parhaassa tapauksessa olisi selvinnyt 200m kaivolla ja 3-4m vaakaputkella. Mulla kaivon paikka katottiin niin että jäi vielä vähän väliä viemäriputkeen. Eristykset tuli putkiin, putkien päälle ja putkien ja viemäriputken väliin. Kaivon päälle taisi tulla 10 cm eristettä. Kaivo 3.6m seinästä ja likakaivot on vähän kauempana talosta. Likakaivo toimii myös pohjaveden tason alentajana vaikka niitä ei ole siihen suunniteltukaan.

No sulla on tainnut sattua joku asennusmoka jonka kai täytyisi korjata. Eli kaivojen sarjaankytkentä pitäisi muuttaa normaaliksi rinnankytkennäksi. Onko siellä kaivoilla mitään huoltokaivoa? Maaosuudesta on tietysti hyötyä myös jos vaan kytkennät on toimivat.

Joudut kai käskeä sen huoltomiehen takaisin. Onko se keruupumppu nyt varmasti täysillä? Tässä nibessä kai joku 250W kiertopumppu täysillä ja lämpöero 2-4 mutta 3 se yleensä on. Putkissa on mahdollisimman vähän vastusta.
Niin ja olen käsittänyt että ei se delta siitä muutu pakkasella?

Mulla se patteripumppu pyörii täysillä 90W teholla. Toimii myös 2 teholla 65W mutta lämpötila ehkä vähän tippuu pienemmällä teholla. Hyötysuhteesta en osaa sanoa mitään enkä tiedä kumpi on parempi. Ilmeisesti sulla pyörii pumppu (lämmityspumppu tai joku) nyt liian hiljaa ja lämpö ei siirry.
nibe 1217-10 vm2008, 200m kaivo, vanha 400 L (puskuri)varaaja esilämmityskierukalla. Itse asenneltu 24.11.2014. -73 120m (165).

Poissa euroshopperi

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2 748
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Riittääkö maakiertopumpun teho?
« Vastaus #9 : 10.12.14 - klo:11:09 »
Eipä tuo korjailu kyllä ihan niin vain mene. Vaihtoehtoinahan on, että kanaali kaivolle täytyy joka tapauksessa kaivaa auki. Eli sinne pitää laittaa talolle tulevat putket, joko tuplana, tai sitten suurempaa ränniä koko matkalle. Sen jälkeen vielä siis erotetaan nuo kaivot rinnankytkennälle. Ja tuollaiseen työhön menee kyllä tunti, jos toinenkin. Olen kuitenkin asiakkaan puolesta sen verta positiivisilla mielin, että tuo asennus varmaan pystytään osoittamaan täysin virheelliseksi ja olen varma, että saat tuolle tuen myös Viessmannin maahantuojaltakin.
350m², 1000m³, kaivot 2x165m
17kW Viessmann 300 G+
390 L KVV+ 500 L puskuri LV kierukalla+
Aurinkosähkö 2022. Fronius Gen24 10 kW + 34 kpl 375 W Doubleglass  12,75 kW.

Poissa seppaant

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5 178
  • L-Ässä V-7
Vs: Riittääkö maakiertopumpun teho?
« Vastaus #10 : 10.12.14 - klo:12:38 »
Laskin keruupiirin putkiston virtausvastuksia parilla kytkennällä eri virtauksilla.
Oletuksena
Putki on 40x3,7 mm 10 bar putkea
10 kW 333-g ottaa kaivosta COP 4:llä 7,5 kW

Nykyinen kytkentä syöttöputket ja kaivot kytketty sarjaan.

Dt (C)           F(l/s)           Virtausvastus (Bar)
3                  0,63              1,82
4                  0,47               1,10
5                  0,38               0,77
6                  0,31               0,36

Nykyiset syöttöputket mutta kaivot kytketty rinnan

Dt (C)           F (l/s)           Virtausvastus (Bar)
3                  0,63               0,49
4                  0,47               0,31
5                  0,38               0,23
6                  0,31               0,14

Virtaus muuttuu 0,37 l/s:ssa turbulentista laminaariksi eli Dt arvojen 5 C ja 6C välillä
Nykyisellä kytkennällä Dt asettunee tästä johtuen 5 - 6 C välille.

Kaivojen ollessa kytkettynä rinnan on niissä kokonaisvirtaukseen 0,75 l/s asti virtaus laminaaria eli käytännössä aina.

Nykyisillä syöttöputkilla ja kytkettäessä kaivot rinnan päästään Dt:ssa 3 -4 C välille todennäköisesti lähemmäksi 3 C:tta.

Mikähän on 10kW 333-g:n viinapumppu merkiltään ja tyypiltään niin voisi vielä tarkentaa laskelmia. Aina parempi jos saisi suoraan pumpun pumppukäyrän ja Wiessmanin sisäisen painehäviön.

ATS


L-Ässä V-7.0 vm.2007
Kaivo 163m, akt.153m
Talo 150m2, patterit, v.1975
Aurinkopaneelit 2x10x275 W=5,5 kWp, kaakko/lounas
Arvioitu vuosituotanto 4500 kWh

Poissa euroshopperi

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2 748
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Riittääkö maakiertopumpun teho?
« Vastaus #11 : 10.12.14 - klo:13:09 »
Muistaakseni Se on Wilon stratos para1-7, Se muuttuu juuri tuolle seuraavalle koolle siihen 1-8 malliin.
Laskitko tuon virtaaman siten, että Se syötetään siis kaivolle yhtä putkea 40mm ja vasta siellä jaetaan?
Ja mites tuo nyt sitten on todellisuudessa, jos on laitettu sitä Turbo collektoria? Käsittääkseni sen osalta tuo laminaari/turbulentti raja on tarkoituksella saatu huomattavasti alemmaksi, vaikkei siis virtausnopeus vielä osoittaisikaan turbulenttia, niin neste on silti sen omaisessa tilassa.
350m², 1000m³, kaivot 2x165m
17kW Viessmann 300 G+
390 L KVV+ 500 L puskuri LV kierukalla+
Aurinkosähkö 2022. Fronius Gen24 10 kW + 34 kpl 375 W Doubleglass  12,75 kW.

Poissa seppaant

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5 178
  • L-Ässä V-7
Vs: Riittääkö maakiertopumpun teho?
« Vastaus #12 : 10.12.14 - klo:13:50 »
Lainaus
Laskitko tuon virtaaman siten, että Se syötetään siis kaivolle yhtä putkea 40mm ja vasta siellä jaetaan?
Juuri näin laskin. Eli nykyisä syöttöputkia kaivolle ei muuteta.
Lainaus
Ja mites tuo nyt sitten on todellisuudessa, jos on laitettu sitä Turbo collektoria? Käsittääkseni sen osalta tuo laminaari/turbulentti raja on tarkoituksella saatu huomattavasti alemmaksi, vaikkei siis virtausnopeus vielä osoittaisikaan turbulenttia, niin neste on silti sen omaisessa tilassa.
Aloitusviestissähän sanotaan vain, että putki on 400 mm pilliä.
Laminaari/turbulentti rajanopeuden pienentämiseen turboputkella pyritään.

ATS
L-Ässä V-7.0 vm.2007
Kaivo 163m, akt.153m
Talo 150m2, patterit, v.1975
Aurinkopaneelit 2x10x275 W=5,5 kWp, kaakko/lounas
Arvioitu vuosituotanto 4500 kWh

Poissa fraatti

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4 333
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Riittääkö maakiertopumpun teho?
« Vastaus #13 : 10.12.14 - klo:15:06 »
Saisikos pumpun omistaja tarkistettua tuota liuospumpun tyyppiä?

Siihen pääsee käsiksi seuraavalla tavalla.

Virta pois pumpusta. Pumpun etulevynpäältä yksi vai kaksi ruuvia auki. Nyppää ohjauspanelin päällä olevasta etulevyn ylälaidasta itseensä päin. Siten maajohto irti mikä on painamalla tuossa kannessa. Sitten vasemmalta ja oikealta puolelta alaspäin lähtevät ruuvit auki noin näytön alalaidan korkeudelta. Sitten nypätään taas naytön alla olevan pellin ylälaidasta itseen päin ja sitten nostetaan pelti pois. Sitten tarvii vielä avata kansi mikä peittää komperessorin ja muut roippeet. Se on kiinni kahdella ristipääruuvilla ja aukeaa sitten saranoilla.

Sitten sieltä pitäisi paljastua jotakuinkin tämän näköinen näkymä. Vasemmalla on liuospumppu jossa lukee sen tyyppi kyljessä. Tuossa on myös pumpulle punainen nopeudensäätönappi. Myös muiden "uusien mallien" liuospumppujen koko kiinostaa kuin vain tämän 10kW mallin...


Viessmann Vitocal 333-G, 180m kaivo
171m2/500m3 talo + 70m2/200m3 talousrakennus
Kokonaissähkö n 10000kWh(MLP n 5500kWh, IV-kone n 700kWh)

Poissa villmasatan

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 22
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Riittääkö maakiertopumpun teho?
« Vastaus #14 : 10.12.14 - klo:21:34 »
Kuule vielä sen verta, että voisitko laitta muille vaikka YV:nä joko tuon asentajan tiedot ja muun sen selvityksen ja sen liikkeen tiedot myös.
Tämä vain näyttää sen verta paksulta TUUBALTA, että olen takuu varma, että saat asiaan sellaisen korjauksen, johon olet tyytyväinen.
Ja tuskin hankit kuitenkaan esim Viessmannia vaihtohtona "ULTIMATE MARKETIN" kamalle, jossa vastaat itse ihan kaikesta.

Ompas tää brutaali foorumi, kun heti ensimmäisen postauksen jälkeen haukutaan viestejä TUUBAKSI ja kirjoittajaa TROLLIKSI. Ihan niinku ois nakkijonossa saanut ilman syytä nenuunsa :)

En oo tullut tänne ketään tai mitään mustamaalaamaan.

Sen verran taustoja ajasta ennen maalämmön hankintaa, että sain tarjouksen neljästä paikasta, joissa jokaisessa kuului pakettiin eri valmistajan pumppu. Tarjoukset oli hinnaltaan ja sisällöltään melko samankaltaisia yhtä poikkeusta lukuunottamatta. Pienen pumpputaustatyön ja ennalta kuultujen kehujen perusteella päädyin nykyiseen toimittajaan Viessmannin pumpun ja hyvän myyjän takia. Uskon, että pannuhuoneessa pauhaa kiroin hyvä maalämpöpumppu.

Eipä tuo korjailu kyllä ihan niin vain mene. Vaihtoehtoinahan on, että kanaali kaivolle täytyy joka tapauksessa kaivaa auki. Eli sinne pitää laittaa talolle tulevat putket, joko tuplana, tai sitten suurempaa ränniä koko matkalle. Sen jälkeen vielä siis erotetaan nuo kaivot rinnankytkennälle. Ja tuollaiseen työhön menee kyllä tunti, jos toinenkin. Olen kuitenkin asiakkaan puolesta sen verta positiivisilla mielin, että tuo asennus varmaan pystytään osoittamaan täysin virheelliseksi ja olen varma, että saat tuolle tuen myös Viessmannin maahantuojaltakin.

Onni on, ettei kaivantoa oo vielä tasoiteltu viimesen päälle ja maisemoitu :)

Hankala tapaus kun jostain syystä kaivoon on pitänyt olla noin pitkä välimatka ja on tehty vielä kaksi matalaa kaivoa. Minimietäisyys talosta on 3m. Parhaassa tapauksessa olisi selvinnyt 200m kaivolla ja 3-4m vaakaputkella. Mulla kaivon paikka katottiin niin että jäi vielä vähän väliä viemäriputkeen. Eristykset tuli putkiin, putkien päälle ja putkien ja viemäriputken väliin. Kaivon päälle taisi tulla 10 cm eristettä. Kaivo 3.6m seinästä ja likakaivot on vähän kauempana talosta. Likakaivo toimii myös pohjaveden tason alentajana vaikka niitä ei ole siihen suunniteltukaan.

No sulla on tainnut sattua joku asennusmoka jonka kai täytyisi korjata. Eli kaivojen sarjaankytkentä pitäisi muuttaa normaaliksi rinnankytkennäksi. Onko siellä kaivoilla mitään huoltokaivoa? Maaosuudesta on tietysti hyötyä myös jos vaan kytkennät on toimivat.

Joudut kai käskeä sen huoltomiehen takaisin. Onko se keruupumppu nyt varmasti täysillä? Tässä nibessä kai joku 250W kiertopumppu täysillä ja lämpöero 2-4 mutta 3 se yleensä on. Putkissa on mahdollisimman vähän vastusta.
Niin ja olen käsittänyt että ei se delta siitä muutu pakkasella?

Mulla se patteripumppu pyörii täysillä 90W teholla. Toimii myös 2 teholla 65W mutta lämpötila ehkä vähän tippuu pienemmällä teholla. Hyötysuhteesta en osaa sanoa mitään enkä tiedä kumpi on parempi. Ilmeisesti sulla pyörii pumppu (lämmityspumppu tai joku) nyt liian hiljaa ja lämpö ei siirry.

Mulla on käytössä oleva rengaskaivo heti pannuhuoneen seinän takana, torpan vieressä. Myyjä sanoi, että etäisyys kaivon ja kaivon välissä pitää olla 40m, muuten ei heidän vakuutus kata vesiliittymää, jos kaivo menee ketuiks. 

Kaivolla on huoltokaivo.

Keruupumppu on täysillä.

Mun toisiopumppu, elikkä lämpöpumpun ja varaajan välinen pumppu on nyt rajoitettu 63 prosenttiin ja mielestäni sen pitäis rullata täysillä.

Käyn liiterissä tarkastamassa keruuputken seinämän..

Poissa villmasatan

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 22
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Riittääkö maakiertopumpun teho?
« Vastaus #15 : 10.12.14 - klo:22:03 »
Laskin keruupiirin putkiston virtausvastuksia parilla kytkennällä eri virtauksilla.
Oletuksena
Putki on 40x3,7 mm 10 bar putkea
10 kW 333-g ottaa kaivosta COP 4:llä 7,5 kW

Nykyinen kytkentä syöttöputket ja kaivot kytketty sarjaan.

Dt (C)           F(l/s)           Virtausvastus (Bar)
3                  0,63              1,82
4                  0,47               1,10
5                  0,38               0,77
6                  0,31               0,36

Nykyiset syöttöputket mutta kaivot kytketty rinnan

Dt (C)           F (l/s)           Virtausvastus (Bar)
3                  0,63               0,49
4                  0,47               0,31
5                  0,38               0,23
6                  0,31               0,14

Virtaus muuttuu 0,37 l/s:ssa turbulentista laminaariksi eli Dt arvojen 5 C ja 6C välillä
Nykyisellä kytkennällä Dt asettunee tästä johtuen 5 - 6 C välille.

Kaivojen ollessa kytkettynä rinnan on niissä kokonaisvirtaukseen 0,75 l/s asti virtaus laminaaria eli käytännössä aina.

Nykyisillä syöttöputkilla ja kytkettäessä kaivot rinnan päästään Dt:ssa 3 -4 C välille todennäköisesti lähemmäksi 3 C:tta.

Mikähän on 10kW 333-g:n viinapumppu merkiltään ja tyypiltään niin voisi vielä tarkentaa laskelmia. Aina parempi jos saisi suoraan pumpun pumppukäyrän ja Wiessmanin sisäisen painehäviön.

ATS

Kiitos laskelmista!

40*2,4mm putkea, ilman turboa ja 10 paineluokka..

Poissa fraatti

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4 333
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Riittääkö maakiertopumpun teho?
« Vastaus #16 : 10.12.14 - klo:22:04 »
Mun toisiopumppu, elikkä lämpöpumpun ja varaajan välinen pumppu on nyt rajoitettu 63 prosenttiin ja mielestäni sen pitäis rullata täysillä.

Mitä suurempi virtaus lauhduttimeen saadaan sen matalampi on lauhtumislämpötila ja cop parempi. Tosin puskurivaraajat ja niiden lukuiset kytkennät sekoittavat pakkaa ja tässä tapauksessa niistä ei ole mitään havaintoa. Teepäs kuule oma ketju tuolle omalle asialle niin pysyy tää ketju "siistinä" koskien ainoastaan otsikon mukaisia asioita. Modet voi sitten siirtää tämän keskustelun sitten sinne ketjun alkuun...
Viessmann Vitocal 333-G, 180m kaivo
171m2/500m3 talo + 70m2/200m3 talousrakennus
Kokonaissähkö n 10000kWh(MLP n 5500kWh, IV-kone n 700kWh)

Poissa euroshopperi

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2 748
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Riittääkö maakiertopumpun teho?
« Vastaus #17 : 11.12.14 - klo:00:44 »
Älä nyt ota ittees noita mun TUUBA JA TROLLI sanoja, kun sillä tuuballa tarkoitin tietty asentajan tekosia. Ja trollilla, että tuo asennus itsessään, toisiopumpun tehon pudotuksineen ikäänkuin korjauksena, kuulosti vain ihan unenomaisen tajuttomalta toiminnalta, että käytin lähinnä sarkastisesti trolli sanaa.

Seppaant taisikin tuossa kyllä ratkaista tuon ongelman laskuineen. Eli näyttäisi ehkä riittävän, jos pelkästään yhdistäisi nuo kaivonpään putket oikein. Saattaa olla, että kauppias on samaa mieltä asiasta ja syyt hommasta saa lopulta tuo asentaja kontollensa. Ja ihan syystä kyllä.  Laitat sitten sen toision täysille, kun kaivot on oikein kytketty. Taidat kuitenkin päästä säikähdyksellä hommasta ja, jos nuo maalenkkiputket vielä toimisi oikein, niin hommahan olisi mainiolla tolalla. Niillähän pitäisi eristämättöminä olla Se 1 m minimissään eroa toisiinsa.

Ja tuosta trollista ja tuubasta vielä sorry.
350m², 1000m³, kaivot 2x165m
17kW Viessmann 300 G+
390 L KVV+ 500 L puskuri LV kierukalla+
Aurinkosähkö 2022. Fronius Gen24 10 kW + 34 kpl 375 W Doubleglass  12,75 kW.

Poissa euroshopperi

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2 748
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Riittääkö maakiertopumpun teho?
« Vastaus #18 : 11.12.14 - klo:01:22 »
Voisitko fraatti laittaa tännekin sen sun taulukon , jossa on ne eri kollektorit ja pumppujen käyrät. Tuossa wilon 1-8:sakin on kuitenkin nostokorkeutta  8m ja aika lähelle 3000 L/h pääsee vielä 6m. 
350m², 1000m³, kaivot 2x165m
17kW Viessmann 300 G+
390 L KVV+ 500 L puskuri LV kierukalla+
Aurinkosähkö 2022. Fronius Gen24 10 kW + 34 kpl 375 W Doubleglass  12,75 kW.

Poissa fraatti

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4 333
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Riittääkö maakiertopumpun teho?
« Vastaus #19 : 11.12.14 - klo:18:35 »
kuva mitä tarkoitat löytyy tästä


Viessmann Vitocal 333-G, 180m kaivo
171m2/500m3 talo + 70m2/200m3 talousrakennus
Kokonaissähkö n 10000kWh(MLP n 5500kWh, IV-kone n 700kWh)

Poissa fraatti

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4 333
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Riittääkö maakiertopumpun teho?
« Vastaus #20 : 11.12.14 - klo:18:40 »
Kysytääs vielä ketjun aloittajalta että millaisessa tilanteessa tuo keruun deltaT on 5-6 astetta? Koneessa on "?" merkki. Siitä pitkään painamalla perustilassa(ei valikoissa) kone menee suoraan valikkoon mistä näkee tulevan ja lähtevän liuoksen sekä lämmitykseen lähtevän ja menevän liuoksen lämpötilat. Kerropa ne tänne niin funtsitaan...

Viessmann Vitocal 333-G, 180m kaivo
171m2/500m3 talo + 70m2/200m3 talousrakennus
Kokonaissähkö n 10000kWh(MLP n 5500kWh, IV-kone n 700kWh)

Poissa euroshopperi

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2 748
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Riittääkö maakiertopumpun teho?
« Vastaus #21 : 11.12.14 - klo:18:45 »
Juuri tuota tarkoitin. Kiitos hienosta graafin laadinnasta muuten.

Tuohon nyt kun yrittää sijoittaa tämän tapauksen 270 m kaivona ja tuolla Wilon 25-1/7 pumpulla, niin ei voi kyllä muuta, kuin ihmetellä asennusta. Tilanne tietysti hieman muuttuu, jos tuossa Nordic mallissa olisi 25-1/8 pumppu. Jos tulkitsin oikeinvSeppaantin laskelman, niin Dt 3 asteelle vaatisi sellaisen 18 m nostokorkeudella olevan pumpun. Eli riittäisiköhän, jos noita nykyisiä laittaisi 4 kpl sinne.
350m², 1000m³, kaivot 2x165m
17kW Viessmann 300 G+
390 L KVV+ 500 L puskuri LV kierukalla+
Aurinkosähkö 2022. Fronius Gen24 10 kW + 34 kpl 375 W Doubleglass  12,75 kW.

Poissa seppaant

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5 178
  • L-Ässä V-7
Vs: Riittääkö maakiertopumpun teho?
« Vastaus #22 : 11.12.14 - klo:20:10 »
Lainaus
Jos tulkitsin oikeinvSeppaantin laskelman, niin Dt 3 asteelle vaatisi sellaisen 18 m nostokorkeudella olevan pumpun.
Tämä on vasta putkiston osuus.
ATS
L-Ässä V-7.0 vm.2007
Kaivo 163m, akt.153m
Talo 150m2, patterit, v.1975
Aurinkopaneelit 2x10x275 W=5,5 kWp, kaakko/lounas
Arvioitu vuosituotanto 4500 kWh

Poissa villmasatan

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 22
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Riittääkö maakiertopumpun teho?
« Vastaus #23 : 11.12.14 - klo:20:48 »
Kysytääs vielä ketjun aloittajalta että millaisessa tilanteessa tuo keruun deltaT on 5-6 astetta? Koneessa on "?" merkki. Siitä pitkään painamalla perustilassa(ei valikoissa) kone menee suoraan valikkoon mistä näkee tulevan ja lähtevän liuoksen sekä lämmitykseen lähtevän ja menevän liuoksen lämpötilat. Kerropa ne tänne niin funtsitaan...

Keruun deltaT on lämmityksen alusta loppuun 5 ja kuuden välissä.. Tuleva 5.5-6 ja paluu 0-0.5. Lämmityskäyrä pyytää näillä keleillä 38 astetta ja hystereesi mulla on varaajassa 6 astetta. Toisiopuolen lämpötila nousee 42 asteeseen ja pysyy aika stabiilina siinä, kunnes paluu 38 astetta.

Ensiöpumppu oli asennettu silleensä, ettei tyyppikilpeä näkynyt ollenkaan, mutta sain kameran tungettua niin että sain sarjanumeron ylös. 742629810049142400.

Mitäs ensiöpuolella pitäis paineen olla?

Poissa villmasatan

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 22
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Riittääkö maakiertopumpun teho?
« Vastaus #24 : 11.12.14 - klo:20:51 »
Tuossa kuva lämpöpumpun sisuksista.

Poissa euroshopperi

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2 748
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Riittääkö maakiertopumpun teho?
« Vastaus #25 : 11.12.14 - klo:20:51 »
Kuinkahan nopeesti muuten tuollainen 110 m kaivo menee jäähän 10 kW pumpulla, jos on vaikka talossa hyvinkin lämmölle tarvetta.
Tulee meinaan mieleen korjauksen pikainen toteuttaminen. On tuossa vissiin kyllä se eristämätön maaosuus onneksi hieman puskuroimassa.
Tuonhan voisi kyllä melkein suositella laittamaan varotoimena sähkölämmitykselle ja ottaa mittarilukema ylös.

Jos on kalvopaisunta-astialla laitettu, niin se on OK välillä 0,5-2,5 bar. Usea on kertonut, että asentaessa laitettu luokkaa n. 2 bar, Jos se on pudonnut esim tuonne luokkaan n 0,5 bar, niin sitten tulee litkun karkaaminen mieleen. Jos taas noussut yli 2,5 bar, niin se jäätyminenhän sitä aiheuttaa sitten.
350m², 1000m³, kaivot 2x165m
17kW Viessmann 300 G+
390 L KVV+ 500 L puskuri LV kierukalla+
Aurinkosähkö 2022. Fronius Gen24 10 kW + 34 kpl 375 W Doubleglass  12,75 kW.

Poissa tomppeli

  • Yleismoderaattori
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 8 560
  • Vanha pieru!
Vs: Riittääkö maakiertopumpun teho?
« Vastaus #26 : 11.12.14 - klo:21:18 »
Kuinkahan nopeesti muuten tuollainen 110 m kaivo menee jäähän 10 kW pumpulla, jos on vaikka talossa hyvinkin lämmölle tarvetta.
110 metrisetä kaivosta saadaan Etelä-Suomessa noin 15.000 kWh/a.
10 kW -tehoinen pumppu ottaa lattialämmitystalossa kaivosta noin 7,3 kW tehoa.
Kuormaa kaivolle tulee noin 68 W/metri.
Nopean jäätymisen rajana pidetään 50 W/metri ylittämistä.
Kaivo saattaa mennä jäähän yhden muutaman tunnin käyntijakson aikana.

Poissa fraatti

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4 333
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Riittääkö maakiertopumpun teho?
« Vastaus #27 : 11.12.14 - klo:21:52 »
Tuossa kuva lämpöpumpun sisuksista.

Katoppa mitä tuossa vasemmalla olevan pumpun kyljessä lukee... Stratos para jotain...
Itsellä luki näin. Rajasin tuosta keltaisella oleellisen tekstin. Ja lisäksi missä asennossa tuo punainen nappi pumpun päällä on? Voi osoittaa joko keskelle vasemmalle tai oikealle. Asteikko esim 1-7



Viessmann Vitocal 333-G, 180m kaivo
171m2/500m3 talo + 70m2/200m3 talousrakennus
Kokonaissähkö n 10000kWh(MLP n 5500kWh, IV-kone n 700kWh)

Poissa villmasatan

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 22
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Riittääkö maakiertopumpun teho?
« Vastaus #28 : 11.12.14 - klo:22:04 »
Tuossa suora lainaus Viessmannilta saamaani sähköpostiin, jossa ihmettelin deltaT:tä. Voiskos joku fiksumpi selventää?

"hei
 
kuten jo kerroin aikaisemmin, ensiö deltaT 3 on mitoitustekninen (järkevän kokoinen höyrystin ja kaivon suhteellisen matala lämpötila), scandinavia mallissa on näköjään laitettu älyä ensiöpiirin pumppaukseen (vähän hifistelyä), mutta kun katsot sen ensiön keskiarvo lämpötilaa, niin huomaat että menee niinkuin pitääkin.
 
näillä keleillä keskiarvot ovat luokkaa -1,5 (eli -3 maahan ja maasta nolla).
 
eli odottakaa vain tammikuun kelejä, niin huomaatte että höyrystimen keskilämpötila on n.-1,5 c"

Poissa villmasatan

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 22
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Riittääkö maakiertopumpun teho?
« Vastaus #29 : 11.12.14 - klo:22:07 »
Tuossa kuva lämpöpumpun sisuksista.

Katoppa mitä tuossa vasemmalla olevan pumpun kyljessä lukee... Stratos para jotain...
Itsellä luki näin. Rajasin tuosta keltaisella oleellisen tekstin. Ja lisäksi missä asennossa tuo punainen nappi pumpun päällä on? Voi osoittaa joko keskelle vasemmalle tai oikealle. Asteikko esim 1-7



Täytyy purkaa vasen paneli tai kirvottaa pumppu nähdäkseni ton tekstin.. Ainut minkä sain kännykkää silmänä käyttäen selville, oli toi sarjanumero minkä mainittin aikasemmin.. Pitänee huomenna ottaa töistä hitsauspeili ja kattella sen avulla :)

Poissa fraatti

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4 333
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Riittääkö maakiertopumpun teho?
« Vastaus #30 : 11.12.14 - klo:22:08 »
Ensiöpumppu oli asennettu silleensä, ettei tyyppikilpeä näkynyt ollenkaan, mutta sain kameran tungettua niin että sain sarjanumeron ylös. 742629810049142400.

Saako tuota tyyppikilpeä katottua vaikka mamman meikkipeilin avulla?
Viessmann Vitocal 333-G, 180m kaivo
171m2/500m3 talo + 70m2/200m3 talousrakennus
Kokonaissähkö n 10000kWh(MLP n 5500kWh, IV-kone n 700kWh)

Poissa villmasatan

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 22
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Riittääkö maakiertopumpun teho?
« Vastaus #31 : 11.12.14 - klo:22:15 »
Kuinkahan nopeesti muuten tuollainen 110 m kaivo menee jäähän 10 kW pumpulla, jos on vaikka talossa hyvinkin lämmölle tarvetta.
110 metrisetä kaivosta saadaan Etelä-Suomessa noin 15.000 kWh/a.
10 kW -tehoinen pumppu ottaa lattialämmitystalossa kaivosta noin 7,3 kW tehoa.
Kuormaa kaivolle tulee noin 68 W/metri.
Nopean jäätymisen rajana pidetään 50 W/metri ylittämistä.
Kaivo saattaa mennä jäähän yhden muutaman tunnin käyntijakson aikana.

Näyttipä laskelmat melko synkältä ja asiaa ei varmaan yhtään auta, että kyseessä patteri/lattialämmitystalo..
Rivien välistä luettuna tää mun keissi tarkottaa sitä että lämmitys kompuralla loppuu toden näkösesti parin kuukauden sisällä, jollei asialle tehdä jotain?

Poissa fraatti

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4 333
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Riittääkö maakiertopumpun teho?
« Vastaus #32 : 11.12.14 - klo:22:20 »
Näyttipä laskelmat melko synkältä ja asiaa ei varmaan yhtään auta, että kyseessä patteri/lattialämmitystalo..
Rivien välistä luettuna tää mun keissi tarkottaa sitä että lämmitys kompuralla loppuu toden näkösesti parin kuukauden sisällä, jollei asialle tehdä jotain?

Ei se nyt onneksi kaikkea energiaa pelkästään toisesta kaivosta ota.
Viessmann Vitocal 333-G, 180m kaivo
171m2/500m3 talo + 70m2/200m3 talousrakennus
Kokonaissähkö n 10000kWh(MLP n 5500kWh, IV-kone n 700kWh)

Poissa euroshopperi

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2 748
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Riittääkö maakiertopumpun teho?
« Vastaus #33 : 11.12.14 - klo:22:21 »
Tuossa suora lainaus Viessmannilta saamaani sähköpostiin, jossa ihmettelin deltaT:tä. Voiskos joku fiksumpi selventää?

"hei
 
kuten jo kerroin aikaisemmin, ensiö deltaT 3 on mitoitustekninen (järkevän kokoinen höyrystin ja kaivon suhteellisen matala lämpötila), scandinavia mallissa on näköjään laitettu älyä ensiöpiirin pumppaukseen (vähän hifistelyä), mutta kun katsot sen ensiön keskiarvo lämpötilaa, niin huomaat että menee niinkuin pitääkin.
 
näillä keleillä keskiarvot ovat luokkaa -1,5 (eli -3 maahan ja maasta nolla).
 
eli odottakaa vain tammikuun kelejä, niin huomaatte että höyrystimen keskilämpötila on n.-1,5 c"


Muistitko sanoa, että sulle on laitettu letkut tuohon pumppuun nyt niin, että se vastaisi 270 m syvyistä porakaivoa yhdellä reiällä ja 10 Kw pumppu ensiöpiiriä pyörittämään tuolle matkalle siis vielä suosittaa. Täällähän oli joskus aikaisemmin joku palstalla, joka oli myös saanut sellaisen yhteensä 220m reiät ja vielä erimittaisina. Ja kun ne ei muuta keksiny asentajat, niin sarjaan ne sen laittoi. Ei siihen riittänyt edes 25-1/11 pumppu sitä pyörittämään, niin miten ihmeellä ne kehtaa Viessmannilta tuommoisen ohjeen antaa, että kyllä se varmaan pyörii sitten joskus ja voit laittaa takaisin sen toisio pumpun niin kuin kuuluu. Saattaa olla, että tuo sun posti on mennyt hieman väärälle tietäjälle.
350m², 1000m³, kaivot 2x165m
17kW Viessmann 300 G+
390 L KVV+ 500 L puskuri LV kierukalla+
Aurinkosähkö 2022. Fronius Gen24 10 kW + 34 kpl 375 W Doubleglass  12,75 kW.

Poissa fraatti

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4 333
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Riittääkö maakiertopumpun teho?
« Vastaus #34 : 11.12.14 - klo:22:38 »
Mitäs ensiöpuolella pitäis paineen olla?

Jos ei oo maakylmää tms muuta erikoista, riittää oikeastaan että siellä on edes hiukan painetta, tyypillisesti sitä on 1-2 bar.

Kuinka pitkiä käyntijaksot sekä lepojaksot ovat karkeasti? 20min käyntiä tunti lepoa? Vai pikemminkin tunti käyntiä ja 30min lepoa?

Jos liuospuolen kierto on todella pitkä ja virtaus pieni, liuos ei ehdi kiertämään kaivossa edes kokonaista kierrosta. Ainakin tuo selittäisi korkean palaavan liuoksen lämpötilan. Tuolloin käyntijakson tulisi olla ainakin alle 30min.


Viessmann Vitocal 333-G, 180m kaivo
171m2/500m3 talo + 70m2/200m3 talousrakennus
Kokonaissähkö n 10000kWh(MLP n 5500kWh, IV-kone n 700kWh)

Poissa villmasatan

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 22
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Riittääkö maakiertopumpun teho?
« Vastaus #35 : 11.12.14 - klo:22:45 »
Tuossa suora lainaus Viessmannilta saamaani sähköpostiin, jossa ihmettelin deltaT:tä. Voiskos joku fiksumpi selventää?

"hei
 
kuten jo kerroin aikaisemmin, ensiö deltaT 3 on mitoitustekninen (järkevän kokoinen höyrystin ja kaivon suhteellisen matala lämpötila), scandinavia mallissa on näköjään laitettu älyä ensiöpiirin pumppaukseen (vähän hifistelyä), mutta kun katsot sen ensiön keskiarvo lämpötilaa, niin huomaat että menee niinkuin pitääkin.
 
näillä keleillä keskiarvot ovat luokkaa -1,5 (eli -3 maahan ja maasta nolla).
 
eli odottakaa vain tammikuun kelejä, niin huomaatte että höyrystimen keskilämpötila on n.-1,5 c"


Muistitko sanoa, että sulle on laitettu letkut tuohon pumppuun nyt niin, että se vastaisi 270 m syvyistä porakaivoa yhdellä reiällä ja 10 Kw pumppu ensiöpiiriä pyörittämään tuolle matkalle siis vielä suosittaa. Täällähän oli joskus aikaisemmin joku palstalla, joka oli myös saanut sellaisen yhteensä 220m reiät ja vielä erimittaisina. Ja kun ne ei muuta keksiny asentajat, niin sarjaan ne sen laittoi. Ei siihen riittänyt edes 25-1/11 pumppu sitä pyörittämään, niin miten ihmeellä ne kehtaa Viessmannilta tuommoisen ohjeen antaa, että kyllä se varmaan pyörii sitten joskus ja voit laittaa takaisin sen toisio pumpun niin kuin kuuluu. Saattaa olla, että tuo sun posti on mennyt hieman väärälle tietäjälle.

En varmaan erikseen asiaa maininnut, mutta tietää varmasti asian, koska on urakoitsijan kanssa asiasta puhunut ja lukenut tämän viestiketjun jossa kaivostani on ollut puhetta.
En tunne Viessmannin organisaatiota, joten en tiedä kuka siellä tietää?!

Poissa villmasatan

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 22
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Riittääkö maakiertopumpun teho?
« Vastaus #36 : 11.12.14 - klo:22:48 »
Ensiöpumppu oli asennettu silleensä, ettei tyyppikilpeä näkynyt ollenkaan, mutta sain kameran tungettua niin että sain sarjanumeron ylös. 742629810049142400.

Saako tuota tyyppikilpeä katottua vaikka mamman meikkipeilin avulla?

Ihanaa että joku muistuttaa mamman ja etenkin hänen meikkipeilinsä olemassaolosta.. Muutaman akrobaattisen peili/kamera kombinaation jälkeen selvisi pumpun tyyppi. Sama pumppu se siellä jauhaa kuin teikäläisenkin värkissä.

Poissa euroshopperi

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2 748
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Riittääkö maakiertopumpun teho?
« Vastaus #37 : 11.12.14 - klo:22:49 »
Tuossahan on 2 x 50 m maalenkkiä kaivoa suojaamassa. Ja näillä säillä taitaa aika hyvin suoja toimiakin.
Toisiokiertohan oli jo pudotettu 60%: n, kun ei pysty tuolla kierrolla tarpeeksi lauhduttamaan. Oliskohan kuitenkin parasta yhdistää ne kaivot aika pian oikein, niin ei taida vielä mitään harmia tullakkaan.
350m², 1000m³, kaivot 2x165m
17kW Viessmann 300 G+
390 L KVV+ 500 L puskuri LV kierukalla+
Aurinkosähkö 2022. Fronius Gen24 10 kW + 34 kpl 375 W Doubleglass  12,75 kW.

Poissa villmasatan

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 22
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Riittääkö maakiertopumpun teho?
« Vastaus #38 : 11.12.14 - klo:23:12 »
Mitäs ensiöpuolella pitäis paineen olla?

Jos ei oo maakylmää tms muuta erikoista, riittää oikeastaan että siellä on edes hiukan painetta, tyypillisesti sitä on 1-2 bar.

Kuinka pitkiä käyntijaksot sekä lepojaksot ovat karkeasti? 20min käyntiä tunti lepoa? Vai pikemminkin tunti käyntiä ja 30min lepoa?

Jos liuospuolen kierto on todella pitkä ja virtaus pieni, liuos ei ehdi kiertämään kaivossa edes kokonaista kierrosta. Ainakin tuo selittäisi korkean palaavan liuoksen lämpötilan. Tuolloin käyntijakson tulisi olla ainakin alle 30min.

Oli paine tippunut 0,8 bariin reilusta 1:stä. Pitänee seurata sen kehitystä.

Käyntijaksot äsken lokista katsottuna oli 50min käyntiä, 1 tunti 50 min lepoa. Miks käyntijakson tulisi olla alle 30 min?

Poissa fraatti

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4 333
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Riittääkö maakiertopumpun teho?
« Vastaus #39 : 11.12.14 - klo:23:15 »
Lainaus
Keruun deltaT on lämmityksen alusta loppuun 5 ja kuuden välissä.. Tuleva 5.5-6 ja paluu 0-0.5. Lämmityskäyrä pyytää näillä keleillä 38 astetta ja hystereesi mulla on varaajassa 6 astetta. Toisiopuolen lämpötila nousee 42 asteeseen ja pysyy aika stabiilina siinä, kunnes paluu 38 astetta.

Tästä dokumentista sivulta 86 löytyvillä tiedoilla voidaan hiukan haarukoida pumpun toimintaa.

Antoteho 11,7kW
Kylmäteho 9,4kW
Ottoteho 2,4kW
Cop 4,9


Luvut ovat kertomasi käyntijakson perusteella aivan loistavat. Tämä johtuu siitä että kaivosta tuleva liuos on todella lämmintä. Lasken virtauksen jahka kerkeen asentamaan excelin. Noissa ei ole tietenkään mukana ulkoista kiertovesipumppua.
Viessmann Vitocal 333-G, 180m kaivo
171m2/500m3 talo + 70m2/200m3 talousrakennus
Kokonaissähkö n 10000kWh(MLP n 5500kWh, IV-kone n 700kWh)