Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: MLP:n maapiiristä ottaman lämpötehon mittaaminen  (Luettu 2898 kertaa)

Poissa sljk

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 103
  • Maalämpöfoorumi
Onko kukaan asentanut lämpömäärämittausta MLP:n maapiirin puolelle?
Löytyykö markkinoilta joku virtausanturin ja lämpötilamittaukset sisältävä "kohtuuhintainen" laskurilaite, jonka saisi viritettyä vesi- / etanoliseokselle?

Kamstrupin kaukolämpömittari antaa errorin, jos havaitsee putkessa virtaavan jäätä.

Jos oikein speksejä tulkitsin, niin Pollucom (perusmalli) osaa laskea pakkasenkin puolella olevia lukemia. Saiskohan tuosta edullisen mittalaitteen, jos hyväksyy kertoimen käytön lukemien tulkinnassa?

Poissa fraatti

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4 340
  • Maalämpöfoorumi
Vs: MLP:n maapiiristä ottaman lämpötehon mittaaminen
« Vastaus #1 : 30.11.14 - klo:19:54 »
Käyttäjällä Seppaant on liuospiirissä muistaakseni ultra-ääni energiamittari, tosin tuolla taitaa olla sen verran hintaa ettei tuota ihan huvikseen kukaan viitsi ostaa. Hän osannee kertoa tuosta lisää...
Lainaus käyttäjältä: seppaant
Minulla on kaivopiirissä Kamstrup Lämpöenergiamittari 10EVL –MP240 .

Itsellä on mittari mittaamassa ottotehoa. Ja olen käyttänyt sitä myös maalämpöpumpun antotehon laskennassa. Siitä löytyy lisää stooria tuosta viestin alla löytyvän linkin takaa. Itseäkin kiinnostaisi asentaa lämpömäärän mittauslaite lämmönjaon puolelle. Tosin uteliaana kiinnostaa myös käyttöveteen siirtyvä energia jota ei selvitetä ilman että lämpömittaus olisi ennen vaihtoventtiiliä. Ja taas jos haluaisi käyttöveteen ja lämmitykseen menevän energian eriteltyä tarvittaisin jotain automatiikkaa joka tunnistaa veihtoventtiilin asennon ja laskee lämpö sen mukaan. Tai vaihtoehtoisesti kaksi lämpömäärämittaria.

Viessmann Vitocal 333-G, 180m kaivo
171m2/500m3 talo + 70m2/200m3 talousrakennus
Kokonaissähkö n 10000kWh(MLP n 5500kWh, IV-kone n 700kWh)

Poissa seppaant

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5 227
  • L-Ässä V-7
Vs: MLP:n maapiiristä ottaman lämpötehon mittaaminen
« Vastaus #2 : 30.11.14 - klo:20:17 »
Lainaus
Käyttäjällä Seppaant on liuospiirissä muistaakseni ultra-ääni energiamittari, tosin tuolla taitaa olla sen verran hintaa ettei tuota ihan huvikseen kukaan viitsi ostaa. Hän osannee kertoa tuosta lisää...
Lainaus
Lainaus käyttäjältä: seppaant

Minulla on kaivopiirissä Kamstrup Lämpöenergiamittari 10EVL –MP240 .
Minulla on tosiaan tuo yllä mainittu kaukolämpöenergiamittari.
Tämän mittarin mittaustekniikka perustuu nesteen sähkönjohtavuuteen ja magneettisuuteen.
Toimii myös alle nollan olevilla lämpötiloilla.
Mittarista en tiedä voidaanko siihen suoraan ohjelmoida maaviinan ominaisuuksia, itse käytän viinan ja veden ominaislämpöjen sekä tiheyden suhteen laskettua korjauskerrointa.

ATS
L-Ässä V-7.0 vm.2007
Kaivo 163m, akt.153m
Talo 150m2, patterit, v.1975
Aurinkopaneelit 2x10x275 W=5,5 kWp, kaakko/lounas
Arvioitu vuosituotanto 4500 kWh