Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Saneerauskohde OKT 340m2 kokonaisala  (Luettu 3025 kertaa)

Poissa Samujr

• Tulokas
  • *
  • Maalämpöfoorumi
Saneerauskohde OKT 340m2 kokonaisala
« : 02.09.14 - klo:14:34 »
Tarvitsisin arviota ja vinkkejä saanerauskohteen öljylämmön muuttamisesta maalämpöön. Aikeissa on hankkia suurehko omakotitalo joten suuntaa antava käsitys vuotuisista lämmityskuluista maalämmöllä on tarpeen. Nykyisin paritalossa noin 100m2 ilmalämpöpumpun kanssa elelleenä on kulut ovat olleet todella pienet.

Tietoja kohteesta:
Sijainti: Seinäjoki
Rakennusvuosi: 1980
Pinta-ala: 340m2 josta asuinpinta-ala 255m2, autotalli/varaston osuus arviolta 40m2
Kerrosten lukumäärä: 2
Rakennusmateriaali: Tiiliverhoiltu puutalo, eristepaksuudet ei tiedossa, nelinkertaiset ikkunat, rakennus kutakuinkin neliön mallinen
Muuta: Koneellinen ilmanvaihto LTO (vanha joten tuskin tehokas), kaksi takkaa, harjakatto, huonekorkeus noin 2.5m.
Nykyinen lämmitysjärjestelmä: Öljy, kulutus n 3500-4000 litraa/vuosi (ei tarkkaa tietoa), lisäksi puukattila jota ei tietojen mukaan ole käytetty paljoakaan viime vuosina. Laitteet sijaitsevat varastorakennuksessa johon siis maalämpölaitteisto olisi myös tarkoitus sijoittaa.

On tiedossa että alueella peruskallio on syvällä noin 70m. Tontti on suuri ja osittain peltoniittyä joten keruupiiri lienee järkevämpi vaihtoehto.
Jatkossa olisi tarkoitus purkaa nykyinen talli-/varastorakennus ja tehdä suurempi ja 3.2m korkea talli-/varastorakennus tilalle. Tähän tulisi vesikiertoinen lattialämmitys. 2/3 osaa tilasta ylläpitolämmöllä 10c ja 1/3 20c.
Itse asuinrakennuksen pintoja tullaan remontoimaan ja patteriverkkoon voidaan tehdä lisäyksiä kun ymmärtääkseni kiertävän veden lämpötila on MLP alhaisempi.
Jos olen muiden laskelmista osannut jotain päätellä voisi järjestelmä olla luokkaa 2x300m kierto minimissään ja 12kW laite. Lämmityssähkön kulutus ehkä 12 000 kWh. Tiedän että lähtötiedot ovat aika puutteelliset mutta onko arvio lähelläkään todellista?
« Viimeksi muokattu: 02.09.14 - klo:15:58 kirjoittanut tomppeli »

Poissa tomppeli

• Yleismoderaattori
  • Konkari
  • yli-ikämies
Vs: Saneerauskohde OKT 340m2 kokonaisala
« Vastaus #1 : 02.09.14 - klo:15:57 »
Tietoja kohteesta:
Sijainti: Seinäjoki
Rakennusvuosi: 1980
Pinta-ala: 340m2 josta asuinpinta-ala 255m2, autotalli/varaston osuus arviolta 40m2
Kerrosten lukumäärä: 2
Rakennusmateriaali: Tiiliverhoiltu puutalo, eristepaksuudet ei tiedossa, nelinkertaiset ikkunat, rakennus kutakuinkin neliön mallinen
Muuta: Koneellinen ilmanvaihto LTO (vanha joten tuskin tehokas), kaksi takkaa, harjakatto, huonekorkeus noin 2.5m.
Nykyinen lämmitysjärjestelmä: Öljy, kulutus n 3500-4000 litraa/vuosi (ei tarkkaa tietoa), lisäksi puukattila jota ei tietojen mukaan ole käytetty paljoakaan viime vuosina. Laitteet sijaitsevat varastorakennuksessa johon siis maalämpölaitteisto olisi myös tarkoitus sijoittaa.

On tiedossa että alueella peruskallio on syvällä noin 70m. Tontti on suuri ja osittain peltoniittyä joten keruupiiri lienee järkevämpi vaihtoehto.
Jatkossa olisi tarkoitus purkaa nykyinen talli-/varastorakennus ja tehdä suurempi ja 3.2m korkea talli-/varastorakennus tilalle. Tähän tulisi vesikiertoinen lattialämmitys. 2/3 osaa tilasta ylläpitolämmöllä 10c ja 1/3 20c.
Itse asuinrakennuksen pintoja tullaan remontoimaan ja patteriverkkoon voidaan tehdä lisäyksiä kun ymmärtääkseni kiertävän veden lämpötila on MLP alhaisempi.
Jos olen muiden laskelmista osannut jotain päätellä voisi järjestelmä olla luokkaa 2x300m kierto minimissään ja 12kW laite. Lämmityssähkön kulutus ehkä 12 000 kWh. Tiedän että lähtötiedot ovat aika puutteelliset mutta onko arvio lähelläkään todellista?
Koetin tehdä laskelman ja liitin siitä PDF -tulosteen omaan viestiisi.
Laskelmassa päädyin aika lähelle omia suunnitelmiasi.
Rakenteiden eristepaksuudet eivät olleet tiedossa, joten olen käyttänyt vain ajankohdalle tyypillisiä eristearvoja.
Niissä voi olla U -arvoja, jotka eivät ole oikeita talollesi!
Jos itse havaitset laskelmassa vääriä lähtötietoja, kerro, niin korjaan ne.

Silti muistutan, että tämäkin laskelma on vain suuntaa antava; ei millään tavalla sitova mitoituslaskelma.
Paikalliselta alan ammattilaiselta saat luotettavamman ja jopa sitovan suunnitelman ja mitoituksen.