Minulla on sam68 asentama diplomat tws, ja käytän viilennykseen liuospumppua. Lisäsin vaihtokärkisen releen din-kiskolle automaattisulakkeiden viereen. Releen ohjaus on ohjelmoitavalla lämmitystermostaatilla (muistaakseni devi 535). Kun kämpässä on jäähdytystarvetta, ei releelle tule ohjausta, ja releen "NC" -pinni ottaa syötön jatkuvasta sähköstä (vasemmanpuoleiselta sulakeautomaatilta). Kun kämpässä on tarpeeksi viileää, ohjaa termostaatti releen vetäneeksi, ja "NO" -pinniin tulee liuospumpun normaali ohjaus tokan sulakkeen alta. Sulakkeella alun perin ollut liuospumpun johto on siis kiinni releen "com" -nastassa.
Liuospumppu kyllä vie paljon sähköä toimiessaan, jotain 300...400W, joten ympäri vuorokauden pyöritettynä sähköä kuluu 8 kWh, eli noin 80c edestä. Jäähdytystarve vuodessa on max kuukausi, ja harvoin koko vuorokautta pyöritetään, joten ei tuo vuositasolla silti konkurssiin vie. Nyt hellekauden lopulla kyllä joutui pyörittämään paljon, kun vaakakeruuputken liuos alkoi olla melko lämmintä, +13c luokkaa! Ei paljon enää talo jäähtynyt. On käynyt kyllä mielessä laittaa se pieni kv-pumppu, mutta sitäkin pitäisi muistaa pyöräyttää silloin tällöin, etteivät laakerit jämähdä - ehkä seuraavassa lvi-remontissa lisään tuommoisen.
Kv-pumpun lisäyksellä järjestelmäni paranisi myös sen suhteen, että nyt joudun aina jäähdytyskaudella kuristamaan brineboxin läpivirtausventtiiliä hieman, että saan virtauksen menemään viilennyskennolle. Kiinni ei kuulaa saa kuitenkaan kääntää, koska pelkkä kenno kuristaa virtausta liikaa, ja pumpun jäähdytys nousee liian suureksi käynnin aikana. Ulkoisen pumpun kanssa tätä ongelmaa ei tule.
Toinen parannus, mitä olen ajatellut, olisi tehdä itse puhallinkonvektori jos löytäisi jostain siistin ja ehjän ilmalämpöpumpun sisäyksikön - luulisi niitä tämän kesän jälkeen löytyvän.
Ja OT Samille: tulehan torstaina tänne pohjoiseen huutamaan KaMa nurin

nvg