Meillä eniten olisi tarvetta puhelinlinjan suojaukselle. Menee melkein joka kesä uusiksi kaikki verkkoon kytketyt laitteet.
Voisit ottaa yhteyttä paikalliseen puhelinlaitokseen. Meillä itsellä on täällä maaseudulla ilmajohdot ja alkuaikoina muuton jälkeen meni mm. analogisia modeemeja parikin ja yksi adsl modeemi. Kun kysyin/valitin asiasta laittoivat meille tontin reunalla tolpassa alastulevaan johtoon jakorasiaan jonkin komponentin ja siitä kuparikaapelin maahan. Tuon jälkeen ei tainnut mennä enää mitään rikki, saattoi olla onneakin.
Toinen mahdollisuus, hanki myös tuollainen (
http://www.jimms.fi/tuote/P1T-GR) ylijännitesuoja, olen itsekin ottanut sellaisen varmuuden vuoksi käyttöön, hinta on kohtuullinen ja valmistaja hyvämaineinen. Vaatii maadoitetun pistorasian.
Ja vielä, jos sinulla ylijännite on kulkenut ihan verkkojohtoja pitkin koneisiin asti niin vaihda langattomiin verkkoihin. Tein tuon ratkaisun yhdelle sukulaiselle jolta meni kahtena kesänä modeemia, PC:n virtalähteitä, emolevy, näyttö ... Seuraava isku polttaa enää modeemin.
Itse "nostin valmiustasoa" vuosia sitten, kun ennen ukonilmaa aamulla olin irroittanut puhelinlinjan RJ-11 liittimen analogisesta modeemista ja jättänyt liittimen PC:n (peltisen beigen värisen) kotelon päälle. Illalla kotiin tultuani huomasin PC:n kotelossa liittimen edessä ruskean jäljen, joka oli noin liittimen mallinen. Siinä oli varmasti tapahtunut ylijännitteen läpilyönti kotelon kautta ...