Ja vielä Kipille . Pyydä tehtaan as.tuntija paikalle käymään. 
Päätin nyt sitten kuitenkin kommentoida vaikka sanoin etten jatka tätä keskustelua. Palstan tasosta sen verran, että hyvä kun täällä on keskustelu pysynyt asiallisena lukuun ottamatta jonkun vaimon antamisia. Ne jääköön omaan arvoonsa. Omat asiat on kunnossa.
Palsta on oivallinen tietolähde maalämpöä harkitsevalle ja siksi minäkin täällä olen kommentoinut. Käyttäjäkokemukset ovat paljon arvokkaampia kuin myyntimiesten puheet. Lukijalle jää täälläkin mietittäväksi mikä kirjoitus on käyttäjän ja mikä myyntimiehen puhetta.
Omasta mlp-kaupasta on reilu kaksi vuotta. Tein aika laajaa vertailua siitä mikä laitteisto sopisi minun talooni. Vertailin Lässää, Nibeä, Thermiaa, IVT:tä ja Geoprota. Tärkeimpiä kriteerejä oli lämpimän veden riittävyys ja se, että kone ei melua.
Lässä putosi pois kun ei myyjä kertonut koneen olevan hiljainen. Ja hyvä niin. Rehellinen kauppias ei kuseta. Thermia oli viime metreille mukana, mutta hinta oli aika korkea verrattuna siihen mitä ostin vaikka hinta ei ollut se tärkein tekijä. Tärkein tekijä miksi valitsin Geopron oli se, että myyjä vakuutti koneen olevan hiljainen. Lisäksi myyjä vakuutti minut siitä, että lämmin vesi kyllä riittää.
Kyseinen Pohjois-Helsinkiläinen valtuutettu Geopro kauppias siis sai kaupat aikaan. Homma tehtiin avaimetkäteen tyylillä. Näin jälkikäteen katsottuna ne veti mua kuus nolla vaan että saivat kaupat syntymään.
Jos kuluttaja haluaa koneen joka on hiljainen ja lämmin vesi riittää, voi myyjä vakuuttaa asiakkaan siitä että näin on. Se, että pitääkö myyjän sana on sitten myyjän moraalista kiinni.
Tuskin tämä Pohjoishelsinkiläinen kauppias ainoa alan kusettaja on. Arvostan kuitenkin rehellisyyttä. Valitettavasti kumppani ei ollut yhtä rehellinen kuin minä.
Se taustoista. GS toimii hyvin maalämpölaitteena. Tosin siinä on puutteensa, joita olen yrittänyt saada parannettua toitottamalla täällä palstalla ja olemalla yhteydessä myyjään ja valmistajaan. Molemmat ovat käyneet meillä mittailemassa ja kahvit on heille tarjottu. On keskusteltu siitä mitä meille myytiin ja mitä saatiin. Tulokset näistä keskusteluista ovat tasan nolla.
Selkeimmät puutteet laitteessa ovat softassa, eli siinä nerokkaassa Oumanissa. (Oumanilta on muuten tullut minulle hyvä ja kattava vastine kysymyksiini miksi asiat ovat kuin ovat. Parannuksia tulee heti kun Geopro tilaa päivityksen. En siis hauku Oumania) Faktahan on se, että vaikka puhutaan osatehokoneesta, on se yleensä aina täystehoinen koska myyjä myy mahdollisimman ison koneen. Niin on meilläkin. 7,5 kw riittää hyvin lämittämään koko talon aina.
Silti automatiikka ottaa sähkövastuksen käyttöön käytännössä aina suihkun jälkeen. Tämä olisi korjattavissa pienellä softan korjaamisella. Kyse ei todellakaan ole siitä ettei kompura jaksaisi vaan se, että automatiikka ei toimi parhaalla mahdollisella tavalla. Miksi ei pyrittäisi siihen, että kone toimisi parhaalla mahdollisella tavalla?
Minä olen pitänyt palstalla meteliä siksi että maalämpöpumppua ostavalla olisi tietoa siitä millainen GS on. Lisäksi on hyvä tietää, että se mitä myyjät sanovat ei aina pidä paikkaansa.