Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Kaivon lämpö  (Luettu 3921 kertaa)

Poissa bluefightingcat

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 32
  • Maalämpöfoorumi
Kaivon lämpö
« : 02.03.14 - klo:21:38 »
Mulle pari viikko asennettiin Stiebelin WPC10. Valikoista löytyy tuo lähteen lämpötila, mutta mulla se vaihtelee jonkun verran lyhyellä aikavälillä. Eli onko tuo nyt se keruunesteen lämpö kun tulee sieltä kaivosta vai se keruunesteen lämpö kun se on palamassa kaivoon?

Poissa Hape

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 54
  • Maalämpöpumppu asennettu, tietoja kerätään
Vs: Kaivon lämpö
« Vastaus #1 : 02.03.14 - klo:21:56 »

Hei,


Se on pumpulta poistuvan nesteen lämpötila. Sisääntuleva on minulla käynnin alussa noin 5 astetta ja käynnin lopussa noin 4 astetta mitattu pintamittarilla. Kokemukseni mukaan koneen oma mittari näyttää 1...2 astetta alempaa lämpötilaa kuin putken pinnassa oleva mittari.

Harri
Rintamamiestalo 270 m2 pattereilla

Stiebel WPC13 kW +400 l varaaja + 2x140m 12/2010
Öljynkulutus 3400 lpv (7 vuoden ka)
Sähkönkulutus ka 8,202 MWh /3 v (tavoite oli 10 MWh)

http://hapexmaalampoblogi.wordpress.com

Poissa fraatti

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4 340
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Kaivon lämpö
« Vastaus #2 : 02.03.14 - klo:23:08 »

Hei,


Se on pumpulta poistuvan nesteen lämpötila. Sisääntuleva on minulla käynnin alussa noin 5 astetta ja käynnin lopussa noin 4 astetta mitattu pintamittarilla. Kokemukseni mukaan koneen oma mittari näyttää 1...2 astetta alempaa lämpötilaa kuin putken pinnassa oleva mittari.

Harri

Kokemukseni mukaan pintalämpömittarilla ei saada luotettavaa kuvaa putken sisällä virtaavan nesteen lämpötilasta. Arvion kylläkin.

Vertailukohtana koneen omat mittarit, k-termoparit sekä säädettävällä emissiokertoimella oleva pintalämpötila mittari.
Viessmann Vitocal 333-G, 180m kaivo
171m2/500m3 talo + 70m2/200m3 talousrakennus
Kokonaissähkö n 10000kWh(MLP n 5500kWh, IV-kone n 700kWh)

Poissa Hape

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 54
  • Maalämpöpumppu asennettu, tietoja kerätään
Vs: Kaivon lämpö
« Vastaus #3 : 03.03.14 - klo:18:28 »
Hei,

kokemukseni on sama.

Lähinnä seuraan pumpun sisäistä maahan menevää lämpötilaa, tulon ja menon erotusta ja kahden reijän tulojen erotusta.

Mikäkähän olisi luotettavampi järjestely. Laitan itse kalibroimani tavaratalomittarit eristeiden alle ja laitan vielä toisen kerroksen eristettä päälle.

Miten muut tekevät, olisiko hyvä laittaa esim lämmönjohtopastaa väliin ja mikä mittari olisi hyvä?

Harri
Rintamamiestalo 270 m2 pattereilla

Stiebel WPC13 kW +400 l varaaja + 2x140m 12/2010
Öljynkulutus 3400 lpv (7 vuoden ka)
Sähkönkulutus ka 8,202 MWh /3 v (tavoite oli 10 MWh)

http://hapexmaalampoblogi.wordpress.com