Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Lämpöpumpun kestävyys ja viat  (Luettu 14792 kertaa)

Poissa Hannu

• Täysjäsen
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Lämpöpumpun kestävyys ja viat
« : 01.02.14 - klo:18:19 »
Talossa pyörinyt neljä ja puoli vuotta C11.  Ihan hyvin toiminut, mutta takuuaika lähestyy loppuaan ja mun onnellani vaikeuksia odotettavissa.
Mutta mitä ongelmia näissä yleensä esiintyy ja miten niistä olette selviytyneet ?    Kyllähän vastauksia löytyy lukemalla, mutta ovat kovin hajallaan..
Lisäksi kiinnostaisi miten maallikko voisi tulevaan varautua, ettei pahimmalla pakkasella perjantai-iltana tarvitse etsiskellä huoltomiestä.
Onko olemassa jotain testeriä (tyyliin auton testeri) vai pärjäisikö yleismittarilla ?  Käyttöohjerkirjassa löytyy antureiden vastukset, eli ainakin niitä voisi koittaa testailla vian sattuessa... jos nyt osaan.
Kaipaisinkin paitsi tietoja siitä miten pumppunne ovat kestäneet, myös siitä mihin voisi itse varautua, jotta ainakin yksinkertaisimpiin ongelmiin osaisi tehdä diagnoosin ja ehkä korjatakin.   Mistähän näihin IVT:n pumppuihin löytyy helpoiten varaosia pääkaupunkiseudulta ?

Kiitokset etukäteen kommenteista !       :)       
Hannu

Poissa peki

• Konkari
  • IVT C7 168m kaivo. Maalämpöä kesäkuu 2004 alkaen
Vs: Lämpöpumpun kestävyys ja viat
« Vastaus #1 : 01.02.14 - klo:20:22 »
Moi.
Mulla on pumppuna C7 kohta kymmenen vuotta palvelleena.
Tuota pumppua voisi luonnehtia sanalla tylsän hyvä :)
Ei ole tarvinnut lisäillä keruuseen viinaa eikä kylmiksiä kertaakaan.
Ainoa mikä hajosi oli vaihtoventtiili joka vaihdettiin reilu vuosi sitten ja samalla meni uusiksi lämmityspiirin ylipainevena. Laskua noista tuli noin 400€.
Itse ei noihin pysty tekemään oikein mitään remppaa vaan huoltomiehellä on tarvittavat osat ja toivottavasti osaaminen mukanaan.
Sen verran olen omaa pumppua säädellyt että voin kokemuksella sanoa ettei tuota rikki saa ihan helpolla.
Husdatan piuha ja ohjelmisto kannattaa ehdottomasti hommata. Se hoitaa tuon testerin virankin paremmin kuin hyvin.
Legionella ajo on syytä tehdä silloin tällöin kun manttelivaraaja ei oikein kuumenna käyttövettä mielestäni tarpeeksi.
Jos on iso perhe niin voi olla tarpeen hommata ylimääräinen kv-varaaja sähköllä. Itellä on tai oli neljän hengen perhe ja pumpun kv puoli
riitti ihan ookoosti.
Poreammeen kanssa normikäytössä kyllä kyykkää varmasti, vastusavusteisena riittääkö, en tiedä kun testit on vaiheessa.
IVT pumppuja on tehty niin paljon ja niin kauan että lastentauteja ei noissa ole.
Regon ohjain on ainakin näissä vanhoissa helppo ja säädettävyys hyvä.

Poissa Hannu

• Täysjäsen
« Vastaus #2 : 02.02.14 - klo:11:09 »
Kiitokset tästä positiivisesta kommentista !

Husdatan piuha ja ohjelmisto siis,  täytyypä googlata.  kiitos vielä vinkistä !

:) 
Hannu

Poissa peki

• Konkari
« Vastaus #3 : 02.02.14 - klo:11:19 »
http://www.husdata.se/produkter.asp
Tuossa tilauslinkki.
Kannattaa muuten käyttää hetki aikaa sen pumpun säätöihin perehtymiseen.

Poissa Hannu

• Täysjäsen
« Vastaus #4 : 02.02.14 - klo:13:57 »
Ok, tarkoitus on aluksi vain opiskella ja selvittää itselle miten kaikki toimii.  Pumppuhan on pelannut hyvin, mutta en haluaisi olla aivan huuli pyöreänä sitten kun jotain menee vikaan, vaikken ammattilaisten hommiin pyrikään.    Mitenkäs muuten tuon vaihtoventtiilin hajoaminen ilmeni  ?

Onko muiden pumput toimineet yhtä hyvin ?     
Hannu

Poissa peki

• Konkari
« Vastaus #5 : 02.02.14 - klo:19:45 »
Ok, tarkoitus on aluksi vain opiskella ja selvittää itselle miten kaikki toimii.  Pumppuhan on pelannut hyvin, mutta en haluaisi olla aivan huuli pyöreänä sitten kun jotain menee vikaan, vaikken ammattilaisten hommiin pyrikään.    Mitenkäs muuten tuon vaihtoventtiilin hajoaminen ilmeni  ?

Onko muiden pumput toimineet yhtä hyvin ?     
Venan kara jumittuu jos pumpussa on sininen italialaista laatua oleva sininen venttiili :-\
Vikaa on todella hankala huomata ja voi kestää vuosia kuten itselläni etten huomannut mitään.
Jos pumppu alkaa tekemään liian usein kv-ajoja niin siitä voi vetää johtopäätöksen. Pumppu sinällään toimii näennäisesti ok, mutta
pätkäkäynti lisääntyy.
Harvinaisen vähän näissä, ainakin tämän foorumin kirjoituksista päätellen on vikoja ollut.
Mitoitus- ja vaihtovenaongelmat varmaan 95% vioista. Muutama ohjain on vissiin hajonnut.
Muutkin voisi laittaa tänne vähän käyttäjä kokemuksia kyseisestä merkistä.

Poissa Hannu

• Täysjäsen
« Vastaus #6 : 06.05.14 - klo:20:33 »
No niin, husdatan kaapeli tuli vihdoin (oli ongelmia kaapelin maksussa kun sivusto ei oikein halunnut ottaa rahaa vastaan.. piti siirtää suoraan tilille)
Nyt on sitten ongelmia itse kaapelin kanssa.  Sehän vaatii USB-portin ja vielä lisäksi serial port:n, mutta tuota viimeksi mainittua ei mun läppäristä löydy ja nyt ei sitten homma pelaa.  En ollut riittävän tarkkana vaan oletin että yhteys lämpöpumpun ja läppärin välilllä pelaa yhdellä kaapelilla.

Mitähän tässä voisi tehdä ?   ???     
Hannu

Poissa peki

• Konkari
« Vastaus #7 : 06.05.14 - klo:21:31 »
No niin, husdatan kaapeli tuli vihdoin (oli ongelmia kaapelin maksussa kun sivusto ei oikein halunnut ottaa rahaa vastaan.. piti siirtää suoraan tilille)
Nyt on sitten ongelmia itse kaapelin kanssa.  Sehän vaatii USB-portin ja vielä lisäksi serial port:n, mutta tuota viimeksi mainittua ei mun läppäristä löydy ja nyt ei sitten homma pelaa.  En ollut riittävän tarkkana vaan oletin että yhteys lämpöpumpun ja läppärin välilllä pelaa yhdellä kaapelilla.

Se toinen piuha on virtajohto. Kaksi vapaata USB porttia pitäisi riittää.

Poissa Hannu

• Täysjäsen
« Vastaus #8 : 06.05.14 - klo:22:02 »

No niin toi Husdatan kaverikin neuvoo. Pitäisi hommata USB-SerialPort-adapteri.  En noista tietokoneista paljoa ymmärrä, mutta miksei se virta voi tulla sen saman USB-portin kautta ?   
Hannu

Poissa peki

• Konkari
« Vastaus #9 : 06.05.14 - klo:22:20 »

No niin toi Husdatan kaverikin neuvoo. Pitäisi hommata USB-SerialPort-adapteri.  En noista tietokoneista paljoa ymmärrä, mutta miksei se virta voi tulla sen saman USB-portin kautta ?

En tiijä. :)

Poissa Hati

• Nuorempi jäsen
  • **
  • Maalämpöfoorumi
« Vastaus #10 : 06.05.14 - klo:23:17 »

1 USB portti ei kestä kuormitusta niin paljoa kuin tuo vaatii virtaa, sen takia siihen tarvitaan 2 porttia. Tohon ratkaisuun törmää monessa laitteessa USB maailmassa. Jos toinen kaapeli on Serial ja toinen USB niin silloin ton USB:n tehtävä on vain syöttää virtaa ilman erillistä virtalähdettä. Serial portista ei tule ulos jännitettä millä voisi ruokkia toimilaitetta.

Poissa KH

• Tulokas
  • *
« Vastaus #11 : 12.06.14 - klo:21:02 »
Meillä on on 5 vuotta täyttävä C11-pumppu, josta jumiutui juuri Esbe-merkkinen vaihtoventtiili. Se vaihdettiin takuuseen.
Kun IVT:n sisuskaluja katsoo, niin ei sieltä minun mielestäni mitenkään erityisen kova laatu paista vastaan. Osien laadussa on ilmeisesti vähän pihistelty. Hyvänä esimerkkinä tuo vaihtoventtiili. IVT:n mukaan heidän lämpöpumppunsa on suunniteltu 25 vuoden käyttöikää ajatellen, mikä tuntuu optimistiselta ajatukselta. Positiivinen juttu on kuitenkin se, että huolto tuntuisi pelaavan hyvin.

Poissa Rotikka

• Täysjäsen
  • Skeptikko, mutta ei aina
« Vastaus #12 : 08.09.14 - klo:10:38 »
Minulle on syntynyt käsitys, että lämpöpumppujen valmistajat (=kokoonpanijat) käyttävät paljon samoja komponentteja. Siinä on se hyvä puoli, että komponenttien hinnat (=korjausten hinnat) pysyvät aisoissa kun volyymit ovat suuremmat. Tällä Maalämpöfoorumilla kannattaakin vertailla varaosista perittäviä hintoja. Esimerkiksi tässäkin ketjussa mainittu Esbe-vaihtoventtiili on hyvin monessa eri valmistajan laitteessa ja sitä taidetaan käyttää viljalti muutenkin LVI-asennuksissa. Laaja samojen komponenttien käyttö tuo tilastollisesti esiin niiden heikkoudet eli varautuminen olisi mahdollista. Kaupallisista syistä valmistajat ja heidän huoltomiehensä eivät hevin tunnusta näitä heikkouksia ennen kuin tuotannossa on siirrytty parempaan komponenttiin.
Eniten huolta kannattaa kantaa siitä, että laitteiston säädöt ovat kohdallaan. Väärä säätö voi hyvin nopeastikin hajottaa esimerkiksi kalliin kompressorin. Ja tällöin syntyy ankara kädenvääntö siitä, onko kyseessä takuutapaus vai ei (jos takuu vielä voimassa). 
Uusi maalämpö-, vanha ilmälämmityslämmittäjä