Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Outo häiriö  (Luettu 10515 kertaa)

Poissa joukahainen123

• Täysjäsen
  • Geopro SH9, SHB 500, kaivo 160m
Outo häiriö
« : 09.03.06 - klo:17:37 »
Oletteko muut Geopron omistajat törmänneet moiseen :

Kertaalleen pumppu on mennyt "jumiin". Piipitti ja kun menin katsomaan niin oli nostanut varaajan lämmön todella ylös (yläosa yli 80).  Jäi herja ottamatta ylös, mutta tokeni vasta kun laskin ammeen täyteen lämmintä vettä, ja pumpusta virrat pois ja takaisin päälle.

Ihan kuin pumpun softa olisi bugittanut. Ei ole toistunut, vaan entäpäs jos sattuu kun oon pitempään poissa, sanooko lopullisesti kaputt :)
« Viimeksi muokattu: 09.03.06 - klo:17:39 kirjoittanut joukahainen »

Poissa joukahainen123

• Täysjäsen
Re: Outo häiriö
« Vastaus #1 : 09.03.06 - klo:17:58 »

Poissa Tutkija

• Täysjäsen
  • IVT-C5 /300m pintamaa, asennettu vuonna 2000
« Vastaus #2 : 10.03.06 - klo:07:39 »
Menee hiukan sivuun, mutta tiedoksi jos jollekin sattuu. Minulle ei ole käynyt, mutta tiedän tapahtuneen IVT-pumpulle.

Ruotsalaispumpuissahan (toki muissakin) kone tekee vuoroon käyttövettä/talon lämmityksen vettä.

Koneessa on vaihtoventtiili joka määrittää minne kuumennettu vesi lähtee. Harmaa mötikkä koneen yläosassa kuumennusvastuksen jälkeen.

Tämä vaihtoventtiili voi jumittua.

Seuraus oli kuulemassani tapauksessa, että pumppu toimi saamiensa anturitietojen mukaan, mutta venttiili ohjasi vettä väärin.

Talossa oli kohtuullisen kuuma kun pumppu työnsi lämmityspiiriin tulikuumaa vettä.

Ja kompressori tietysti kävi täysillä ja ihmetteli kun käyttövesi ei kuumene.

Nyt kyllä mietin onko sittenkään mahdollista, nykyaikaisessa pumpussa, joka tapauksessa vaihtoventtiili oli jumittunut toiseen asentoon.

Poissa Jarno

• Täysjäsen
  • Geopro SH7 + 330l varaaja + kaivo 195m
« Vastaus #3 : 10.03.06 - klo:11:10 »
No lattialämmityksen kanssa käpertyisivät puiset lattiapinnoitteet kyllä pilalle. Korvaisikohan kotivakuutus?

Poissa KimmoK

• Konkari
  • Hartiapankista pesee ja linkoaa.
« Vastaus #4 : 14.11.06 - klo:10:01 »
Tuo ruotsalaisen bugitus saattais olla helpommin kallis juttu kuin "suomalaisen".  Siis jos pumppu tekee lämmitysveden ensin varaajaan ja vasta siitä shuntaten kiertoon, tarvitaan enemmän kuin yksi bugi jotta tulikuuma vesi menee lämmitykseen.

Jotkin lattialämmitysputket alkavat vaurioitua lämmön noustessa yli 45 asteen.
Lisäksi lattialaatan liikkeet saattaa aiheuttaa esim. seinien halkeilua kivitalossa.
- KimmoK --Hartiapankkiraksaaja pohjolasta.
Ylikiiminki: 700m3 & 230m2 & LÄ T8 & 11-14Mwh/vuosi
2013 lähtien + 30m2 puolilämmintä varastotilaa suorasähköl

Poissa Tetsuo

• Nuorempi jäsen
  • **
  • Ite kun tekee, saa sellaisen kun tulee.
« Vastaus #5 : 14.11.06 - klo:10:41 »
Jos haluaa varmistua, että liian kuumaa vettä ei mene lattiakiertoon, kannattaa valita menovesiohjaukseen perustuva lämpöpumppu, jossa lämmityspiirillä on oma pumppu. Lämmityspiirin pumpulle kannattaa vielä asentaa erillinen mekaaninen termostaatti, joka pysäyttää pumpun kun vesi on liian kuumaa.

Poissa SamiR

• Täysjäsen
« Vastaus #6 : 14.11.06 - klo:12:46 »
Lainaus
Jos haluaa varmistua, että liian kuumaa vettä ei mene lattiakiertoon, kannattaa valita menovesiohjaukseen perustuva lämpöpumppu, jossa lämmityspiirillä on oma pumppu. Lämmityspiirin pumpulle kannattaa vielä asentaa erillinen mekaaninen termostaatti, joka pysäyttää pumpun kun vesi on liian kuumaa.

Sellainenhan Geopron SH malli juuri on.
Geopro SH7 + SHB 500, 400m maapiiri 165m2 1 1/2 kerr. talossa.
Ultimate Thin Basic 13 talon jäähdytykseen kesällä.
Panasonic PE9DKE 58m2 autotallissa.

Poissa KimmoK

• Konkari
  • Hartiapankista pesee ja linkoaa.
« Vastaus #7 : 14.11.06 - klo:14:08 »
@SamiR

Tuossa välissä oli yx IVT.
- KimmoK --Hartiapankkiraksaaja pohjolasta.
Ylikiiminki: 700m3 & 230m2 & LÄ T8 & 11-14Mwh/vuosi
2013 lähtien + 30m2 puolilämmintä varastotilaa suorasähköl

Poissa SH9

• Täysjäsen
  • Geopro SH9+SHB 500, 2x300m järvessä
« Vastaus #8 : 23.05.07 - klo:09:31 »
Lainaus
Oletteko muut Geopron omistajat törmänneet moiseen :

Kertaalleen pumppu on mennyt "jumiin". Piipitti ja kun menin katsomaan niin oli nostanut varaajan lämmön todella ylös (yläosa yli 80).  Jäi herja ottamatta ylös, mutta tokeni vasta kun laskin ammeen täyteen lämmintä vettä, ja pumpusta virrat pois ja takaisin päälle.

Ihan kuin pumpun softa olisi bugittanut. Ei ole toistunut, vaan entäpäs jos sattuu kun oon pitempään poissa, sanooko lopullisesti kaputt :)

Eilen illalla huomasin vastaavan vian. Varaajan lämmöt tosi korkeella ja pumpussa vikatila päällä. Kuittasin vian jonka jälkeen kompura yritti käyntiin ja sammui samantien. Käytin virtoja pois jonka jälkeen logiikka tuli "järkiinsä".
Säädin on Ouman 202 S ja versio 1.11. Mikä on joukahaisen versionumero?

Poissa sailor

• Konkari
  • Lämpöässä V15 11/04-->
« Vastaus #9 : 23.05.07 - klo:11:16 »
HERÄÄ KYSYMYS? MIKSI ETTE VAIHDATA PROMMIA?

Sama kun istuisi aikapommin päällä....Lämpöässältä meni 9 päivää puhelinsoitosta kun prommi oli vaihdettu (ja tietysti ilmaiseksi).

Vika on korjattu seuraaviin versioihin:  
- Lämpöässä 203/GL v1.17 (20.12.2005)
- Lämpöässä 201/GL v1.17 (17.02.2006)
- Geopro 202 v1.12 (20.12.2005)
- Geopro 202/S (15.05.2006)

Jani

P.S Mekaaninen pintatermostaatti tosiaan sinne lattialämpöputkeen estämään liian kuuman menoveden joutumista lattiakiertoon. Tämä koskee kaikkia pumppumerkkejä. Huomatkaa kuitenkin että termostatti ei saa estää kovilla pakkasilla veden kiertoa...muutoin tapahtuu kauheita. Eli asetus kuitenkin jonnekkin 40 asteeseen.

EDIT: Niin ja bugitus alkaa ja poistuu itsekseen tai sitten ei...eli kone saattaa bugittaa vaikka kerran viikossa, ettekä huomaa asiaa, ellette ole itse paikalla tai monitoroi pumppuanne.
« Viimeksi muokattu: 23.05.07 - klo:11:21 kirjoittanut sailor »
Lämpöässä V15 Opation modaus:
http://sailor.arkku.net//trend.jpg.jpg

Poissa SH9

• Täysjäsen
« Vastaus #10 : 23.05.07 - klo:12:17 »
Uusi prommi on tulossa. Versio on 1.14.

Poissa joukahainen123

• Täysjäsen
« Vastaus #11 : 23.05.07 - klo:13:52 »
Lainaus
Uusi prommi on tulossa. Versio on 1.14.

Asian sivusta.

Geoprolta tuli talvella kirje jossa minulla käytössä olevassa 1.13 (vai oliko se 1.12) prommissa kerrottiin olevan WSA-toiminnossa vikaa, ja että prommi tullaan vaihtamaan kevään aikana. Mitään ei ole hetkeen kuulunut, kyselin aikataulusta sähköpostitse jokunen aika sitten vaan ei vielä vastausta. Onko muilla havaintoa tuosta?

Yllä mainittua "jumitusvikaa" esiintyi täällä 1.11 prommin versiossa, vaihdoin tuosa syystä uudempaan heti kun oli moinen tarjolla..
« Viimeksi muokattu: 23.05.07 - klo:13:54 kirjoittanut joukahainen »

Poissa SamiR

• Täysjäsen
« Vastaus #12 : 01.06.07 - klo:10:50 »
Lainaus

Asian sivusta.

Geoprolta tuli talvella kirje jossa minulla käytössä olevassa 1.13 (vai oliko se 1.12) prommissa kerrottiin olevan WSA-toiminnossa vikaa, ja että prommi tullaan vaihtamaan kevään aikana. Mitään ei ole hetkeen kuulunut, kyselin aikataulusta sähköpostitse jokunen aika sitten vaan ei vielä vastausta. Onko muilla havaintoa tuosta?

Yllä mainittua "jumitusvikaa" esiintyi täällä 1.11 prommin versiossa, vaihdoin tuosa syystä uudempaan heti kun oli moinen tarjolla..

Samainen kirje tuli meillekin. Ei ole vaan asentajaa näkynyt eikä kuulunut. Pitäinsköhän soittaa Geoprolle ja kysellä asian perään...

Poissa SH9

• Täysjäsen
« Vastaus #13 : 01.06.07 - klo:12:20 »
Asentajan paikalle saaminen voi kestää. Nopeammin selviää jos itse vaihtaa prommin. Minulle tuli postissa seuraavana päivänä ja vaihdoin sen samantien.

Poissa SamiR

• Täysjäsen
« Vastaus #14 : 04.06.07 - klo:08:18 »
Lainaus
Asentajan paikalle saaminen voi kestää. Nopeammin selviää jos itse vaihtaa prommin. Minulle tuli postissa seuraavana päivänä ja vaihdoin sen samantien.

No eihän siinä muuta kuin että jos luvataan että tulevat korjaamaan asian eikä sitten tullakkaan... >:(

Poissa joukahainen123

• Täysjäsen
« Vastaus #15 : 06.06.07 - klo:14:44 »
Lainaus

No eihän siinä muuta kuin että jos luvataan että tulevat korjaamaan asian eikä sitten tullakkaan... >:(
Sama asia täälläkin hieman jurppii. Sinänsä prommin vaihtaminen ei ole kummoinen juttu (tuon olen jo itse kertaalleen tehnytkin). Mutta kun ilmoitetaan että ollaan tulossa, jonka jälkeen ei kuulu mitään eikä vastata asiaa koskevaan kyselyynkään niin.. Tulee iha rakennusajat ja tietyt urakoitsijat mieleen ;).

Olisivat samantien todenneet kirjeessään että jos haluaa vaihtaa itse niin tilaa osoitteesta x.. Noh täytynee kaivella nuo yhteystiedot jostakin ja ryhtyä itse toimeen..