Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Legionellatoiminto, muuttunut asetus?  (Luettu 4752 kertaa)

Poissa Valpo

• Täysjäsen
  • Thermia Diplomat TWS 10, kaivo 200 m
Legionellatoiminto, muuttunut asetus?
« : 31.12.13 - klo:13:07 »
Minulla on Thermia Diplomat mlp joka on hakittu vuonna 2005.
Ukonilma rikkoi viime kesänä ohjainkortin ja se vaihdettiin uuteen.

Kirjaan kulutuslukemia ylös kuukausittain. Olen havainnut, että sisävastus on päällä enemmän kuin alkuperäisen ohjainkortin aikana.
- aiemmin vastus oli päällä noin tunnin kuukaudessa
- nykyään vastus näyttää olevan päällä noin kaksi tuntia kuukaudessa

Olen ymmärtänyt, että lisävastusta käytetään käyttöveden kuumentamiseen Legionella -bakteerin välttämiseksi (talvi on ollut sen verran lämmin, että lämmityskäyttöön vastusta ei ole tarvittu). Onkohan uuteen korttiin ohjelmoitu kuumennus tuplatiheydellä verrattuna aiempaan? En keksi muuta syytä.
Onko kellään tietoa asiasta?

Poissa Seagear

• Konkari
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Vs: Legionellatoiminto, muuttunut asetus?
« Vastaus #1 : 31.12.13 - klo:13:17 »
Sen kuumennusvälinhän voi ihan itse säätää. Muistaakseni välillä 1...28 vuorokautta tai sitten kokonaan pois käytöstä.
Danfoss DHP-H8+UKV100,
porakaivo 175m, patterilämmitys, 1. kerroksinen 146 + 70m2 puolilämmin, rv. -73

Poissa sam68

• Konkari
« Vastaus #2 : 31.12.13 - klo:14:07 »
Sen kuumennusvälinhän voi ihan itse säätää. Muistaakseni välillä 1...28 vuorokautta tai sitten kokonaan pois käytöstä.
huoltovalikosta. Käyttövesi / huippukuumennusväli. 28d riittää siihen.
* Maalämpöjä Oulusta Kalajoelle * Uusiolämpö Oy Raahe *

Poissa hanks

• Nuorempi jäsen
  • **
« Vastaus #3 : 20.01.14 - klo:03:27 »
Käyttääkö Diplomaatti aina sähkövastuksia legionellakuumennukseen? Ensimmäisenä täytenä vuonna 2012 minun pumppuuni ei mielestäni tullut ollenkaan tunteja sähkövastuksille, kun taas viime vuonna 2013 tuli jonkun verran. En ole keksinyt syytä tähän.

Legionella-asetuksiin en ole koskenut, 14d väli, asteita en muista. Auto-moodi ollut päällä koko ajan.
Thermia Diplomat 10, 195m reikä Obbnäsin rapakivigraniitissa, 225m2. Since 2011.

Poissa sam68

• Konkari
« Vastaus #4 : 20.01.14 - klo:18:50 »
Käyttääkö Diplomaatti aina sähkövastuksia legionellakuumennukseen? Ensimmäisenä täytenä vuonna 2012 minun pumppuuni ei mielestäni tullut ollenkaan tunteja sähkövastuksille, kun taas viime vuonna 2013 tuli jonkun verran. En ole keksinyt syytä tähän.

Legionella-asetuksiin en ole koskenut, 14d väli, asteita en muista. Auto-moodi ollut päällä koko ajan.
Varmaan se kuumennus ajankohta on ollut sellainen että vettä ei kuluteta joten se ei tarvi ylläpitoon juurikaan vastusta.
Älä kysy milloin se sen tekee ja mistä sen aikataulun yleenäkkään näkee.. ;)
* Maalämpöjä Oulusta Kalajoelle * Uusiolämpö Oy Raahe *

Poissa nvg

• Täysjäsen
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
« Vastaus #5 : 29.01.14 - klo:10:10 »
Semmoisen olen huomannut, että jos tulee lyhytkin sähkökatko, menee tuo legionellatoiminto seuraavan kerran päälle niin monen päivän kuluttua, kuin kuumennusten väli on. Eli sähkökatko nollaa laskurin, ja laite aloittaa ajan laskemisen alusta joka katkossa. Sen lisäksi välillä on epäilyttänyt, laskeeko se kaikkia vastustunteja oikein, välillä meni neljäkin kuukautta ilman, että lukemat lisääntyivät (ei kyllä varmaa havaintoa tekikö kuumennuksia ko. aikana).

Nuuka vuodenaikasähköä (tai -siirtoa) käyttävä katkaisee laitteen syöttösähkön siis sunnuntaina, ja laittaa kuumennusvälin seitsämällä jaolliseksi, niin saa kuumennuksen aina tehtyä edullisemmalla sähköllä. Tuntispotilla sama kannattaa tehdä yöllä.

Nykyään tulee välillä käytettyä huippukuumennusta myös ennen isomman porukan saunomista, antaa aika paljon lisäkapasiteettia tarvittaessa. Toiminnonhan saa käynnistettyä manuaalisesti, kun laittaa kuumennusvälin minimiin, silloin laite tekee kuumennuksen seuraavalla käyntikerralla. Tai ainakin meidän diplomat tws12 tekee näin.

nvg
TWS 12 ja 600m pintaletkua.
Tupakointi on kalliimpaa kuin talon lämmittäminen maalämmöllä. Mieti sitä.