Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: F1145 10 kw riittävyys  (Luettu 4137 kertaa)

Poissa nibe10kw

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 3
  • Maalämpöfoorumi
F1145 10 kw riittävyys
« : 10.11.13 - klo:20:11 »
Osaisikohan kukaan auttaa minua askarruttavassa kysymyksessä tuon 10kw riittävyydestä?

Minulla on maalämpöpumppu sijoitettuna vanhaan lämpökeskukseen josta kanaalilla menee lattialämpövesi taloon ja talliin.tarkennuksena siis pumpulla ei tehdä lämmintä käyttövettä ollenkaan.
Kanaalit on kumpaankin rakennukseen n.25m.
Talo on n.130m2 huonekorkeus 2,5m rakennettu 80 luvun alkupuolella ja remontoitu täysin 2010 ikkunat ja ovet uusia yms.
Talli on 35 m2 huonekorkeus 2,5m ja remontoitu kans täysin 2009 talliin minulla on lämmönvaihdin eli omapiiri jossa pakkasneste kulkee että ei vahingossa pääse jäätymään.

Ja se mihin tässä tarvitsen apua on että minulla on lämpökeskuksen yhteydessä vanha sikalarakennus joka on betonielementeistä rakennettu 80 luvun alussa ja olisin siihen tekemässä talli tilaa ja olisin mieluusti käyttänyt lämmönlähteenä maalämpöpumppua jos siinä vaan riittää teho. tarkoitus olisi tehdä n 150m2  tilaa sinne. rakennus on hyvin pitänyt kovillakin pakkasilla lähes plussan puolella eli tuollainen betonirakennus on varmaan hyvä varaamaan lämpöä eikä lämpötilaan vaikuta niin paljon tuulet yms.. sikalassa on noin 2,5 m huonekorkeus. Silloinhan kaikestaan kuutioita tulisi 785m3.
ja olisin laittanut sen samalta lämmönvaihtimelta kuin autotallin kierto on niin saa siinä olevalla termostaatilla säätää alhaisemman menoveden kuin taloon menee.siihen vaan varmaan pitää lisätä kiertovesipumppu tai pumppuja?

Kuulostaako ihan mahdottomalta idealta etää tuo pumppu jaksaisi pitää lämmön yllä?

Poissa tomppeli

  • Yleismoderaattori
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 8 608
  • Vanha pieru!
Vs: F1145 10 kw riittävyys
« Vastaus #1 : 10.11.13 - klo:20:46 »
Saattaapi ottaa lujille 10 kW lämmitystehon riittävyys!

Muutama kysymys vielä:
- Missäpäin Suomea kiinteistö sijaitsee?
- Onko talossa koneellinen iv? Onko ilmanvaihdossa lämmön talteenotto?
- Millainen lämpöeristys on sikalarakennuksen betonielementtiseinissä?
- Millaiset sisälämpötilat rakennuksiin?
- Lämpökanaalia on kaikkiaan 2 x 25 metriä?
- Onko olemassa kulutustietoja nykyisestä lämmitystarpeesta, esimerkiksi paljonko pumppu kulutti sähköä vuodessa, tai paljonko kului öljyä tms.?

Poissa nibe10kw

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 3
  • Maalämpöfoorumi
Vs: F1145 10 kw riittävyys
« Vastaus #2 : 11.11.13 - klo:06:19 »
-keski-pohjanmaalla.
-talossa on koneellinen iv ja on talteenotto
-sikalan seinissä on styroxi elementin sisällä pitää mitata kuinka paksu se on mutta luulen että seinä on n. 200-250 mm kokonaisuudessaan paksu niin olisiko eriste n. 50 mm ja ikkunat sikalassa 2 kerros ikkunat
-sisälämpötilat talliin ja sikalaan n. 10-15 astetta.
- kanaalia on yhteensä n.50m
-tarkkaa seurantaa ei ole sähkön kulutuksesta ja ennen ollut klapikattila lämmönlähteenä. mutta muistaakseni pumppu kävi talvella n. 12h/vrk kovilla pakkasilla n. 30min. kerrallaan lämpökäyränä on ollut 4 pumpun valikossa.


[ylläpito on poistanut liitteen]
« Viimeksi muokattu: 11.11.13 - klo:08:21 kirjoittanut tomppeli »

Poissa tomppeli

  • Yleismoderaattori
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 8 608
  • Vanha pieru!
Vs: F1145 10 kw riittävyys
« Vastaus #3 : 11.11.13 - klo:08:21 »
Osaisikohan kukaan auttaa minua askarruttavassa kysymyksessä tuon 10kw riittävyydestä?

Minulla on maalämpöpumppu sijoitettuna vanhaan lämpökeskukseen josta kanaalilla menee lattialämpövesi taloon ja talliin.tarkennuksena siis pumpulla ei tehdä lämmintä käyttövettä ollenkaan.
Kanaalit on kumpaankin rakennukseen n.25m.
Talo on n.130m2 huonekorkeus 2,5m rakennettu 80 luvun alkupuolella ja remontoitu täysin 2010 ikkunat ja ovet uusia yms.
Talli on 35 m2 huonekorkeus 2,5m ja remontoitu kans täysin 2009 talliin minulla on lämmönvaihdin eli omapiiri jossa pakkasneste kulkee että ei vahingossa pääse jäätymään.

Ja se mihin tässä tarvitsen apua on että minulla on lämpökeskuksen yhteydessä vanha sikalarakennus joka on betonielementeistä rakennettu 80 luvun alussa ja olisin siihen tekemässä talli tilaa ja olisin mieluusti käyttänyt lämmönlähteenä maalämpöpumppua jos siinä vaan riittää teho. tarkoitus olisi tehdä n 150m2  tilaa sinne. rakennus on hyvin pitänyt kovillakin pakkasilla lähes plussan puolella eli tuollainen betonirakennus on varmaan hyvä varaamaan lämpöä eikä lämpötilaan vaikuta niin paljon tuulet yms.. sikalassa on noin 2,5 m huonekorkeus. Silloinhan kaikestaan kuutioita tulisi 785m3.

-keski-pohjanmaalla.
-talossa on koneellinen iv ja on talteenotto
-sikalan seinissä on styroxi elementin sisällä pitää mitata kuinka paksu se on mutta luulen että seinä on n. 200-250 mm kokonaisuudessaan paksu niin olisiko eriste n. 50 mm ja ikkunat sikalassa 2 kerros ikkunat
-sisälämpötilat talliin ja sikalaan n. 10-15 astetta.
- kanaalia on yhteensä n.50m
-tarkkaa seurantaa ei ole sähkön kulutuksesta ja ennen ollut klapikattila lämmönlähteenä. mutta muistaakseni pumppu kävi talvella n. 12h/vrk kovilla pakkasilla n. 30min. kerrallaan lämpökäyränä on ollut 4 pumpun valikossa.
Koetin laskeskella. Liitin tulosteen omaan viestiisi tämän yläpuolelle.

Onko talo erittäin hyvin lämpöeristetty, kun pumppu kävi talvella n. 12h/vrk kovilla pakkasilla, vain 50% ajasta? Ehkä se kävi vähän enemmän.?
En saa laskelmassa pumpun tehoa riittämään koko kiinteistömassalle.
Jos sinulla on lisätietoja, joilla laskelmaa voi korjata, kerro, niin vaihdan tiedot laskelmaan.

Laskelma on vain suuntaa antava, eikä suinkaan mikään luotettava takuumitoitus!
Sitovan takuumitoituksen saat alan ammattisuunnittelijalta tai vastuulliselta maalämpötoimittajalta!

Poissa nibe10kw

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 3
  • Maalämpöfoorumi
Vs: F1145 10 kw riittävyys
« Vastaus #4 : 11.11.13 - klo:11:31 »
Osaisikohan kukaan auttaa minua askarruttavassa kysymyksessä tuon 10kw riittävyydestä?

Minulla on maalämpöpumppu sijoitettuna vanhaan lämpökeskukseen josta kanaalilla menee lattialämpövesi taloon ja talliin.tarkennuksena siis pumpulla ei tehdä lämmintä käyttövettä ollenkaan.
Kanaalit on kumpaankin rakennukseen n.25m.
Talo on n.130m2 huonekorkeus 2,5m rakennettu 80 luvun alkupuolella ja remontoitu täysin 2010 ikkunat ja ovet uusia yms.
Talli on 35 m2 huonekorkeus 2,5m ja remontoitu kans täysin 2009 talliin minulla on lämmönvaihdin eli omapiiri jossa pakkasneste kulkee että ei vahingossa pääse jäätymään.

Ja se mihin tässä tarvitsen apua on että minulla on lämpökeskuksen yhteydessä vanha sikalarakennus joka on betonielementeistä rakennettu 80 luvun alussa ja olisin siihen tekemässä talli tilaa ja olisin mieluusti käyttänyt lämmönlähteenä maalämpöpumppua jos siinä vaan riittää teho. tarkoitus olisi tehdä n 150m2  tilaa sinne. rakennus on hyvin pitänyt kovillakin pakkasilla lähes plussan puolella eli tuollainen betonirakennus on varmaan hyvä varaamaan lämpöä eikä lämpötilaan vaikuta niin paljon tuulet yms.. sikalassa on noin 2,5 m huonekorkeus. Silloinhan kaikestaan kuutioita tulisi 785m3.

-keski-pohjanmaalla.
-talossa on koneellinen iv ja on talteenotto
-sikalan seinissä on styroxi elementin sisällä pitää mitata kuinka paksu se on mutta luulen että seinä on n. 200-250 mm kokonaisuudessaan paksu niin olisiko eriste n. 50 mm ja ikkunat sikalassa 2 kerros ikkunat
-sisälämpötilat talliin ja sikalaan n. 10-15 astetta.
- kanaalia on yhteensä n.50m
-tarkkaa seurantaa ei ole sähkön kulutuksesta ja ennen ollut klapikattila lämmönlähteenä. mutta muistaakseni pumppu kävi talvella n. 12h/vrk kovilla pakkasilla n. 30min. kerrallaan lämpökäyränä on ollut 4 pumpun valikossa.
Koetin laskeskella. Liitin tulosteen omaan viestiisi tämän yläpuolelle.

Onko talo erittäin hyvin lämpöeristetty, kun pumppu kävi talvella n. 12h/vrk kovilla pakkasilla, vain 50% ajasta? Ehkä se kävi vähän enemmän.?
En saa laskelmassa pumpun tehoa riittämään koko kiinteistömassalle.
Jos sinulla on lisätietoja, joilla laskelmaa voi korjata, kerro, niin vaihdan tiedot laskelmaan.

Laskelma on vain suuntaa antava, eikä suinkaan mikään luotettava takuumitoitus!
Sitovan takuumitoituksen saat alan ammattisuunnittelijalta tai vastuulliselta maalämpötoimittajalta!


Minusta olen kyllä laskenut käyntikerrat vuorokaudelle ja käyntiajan ja se on keskitalvella yleensä siin 12h/vrk..ei talo ole mitenkään erikoisesti eristetty ihan normaalisti ja talliin olen tosiaan rajannut yleensä menoveden termostaatilla joka on minulla lämmönvaihtimen yhteydessä siihen 20-25 astetta.

mites sitten jos pienennän sikalaan tehtävän tallin kokoa olisiko esim 100m2 jo mahdollinen koko?
Koska sikala on 10.5m levä ja väliseinä oli tarkoitus tehdä n.15 m päähän mutta ennemmin pienenän tilaa että saan pumpulla lämmitettyä tilan mutta kysymys kuuluukin että paljonko sitä pitäisi pienentää?