Eli se ei ole shuntti vaan syöttösekoitusventtiilin termostaattisesti toimiva sekoitusventtiili, eli tämä:

Juurikin kyseinen kapistus.
Ennen tätä kesää en ollut moista vekotinta koskaan edes nähnyt, saatikka sellaista säätänyt, mutta meidän
ns. avaimet-käteen tyyppisessä energiasaneerauksessa jouduinkin tekemään hieman taustakartoitusta.
Putkari oli alunperin pistänyt syöttösekoitusventtiilin varaajan päälle ilman pystysuuntaista lämpösulkua. Tämä tuli
ilmi kun ihmettelin pikkuvaraajan korkeaa sähkönkulutusta, joka ei oikein mätsännyt ennakkolaskelmiini.
Selvisi että ilman lämpökatkoa sekoittaja kuumenee -> termostaatti aukeaa kylmälle puolelle ->
kuumaa vettä laskettaessa tulee alkuun kylmää vettä.
Tämä yhdistettynä pikkuvaraajan jumisssa olleeseen sekoittimeen sai aikaan sen että käyttöveden
tekoa on tullut ihmeteltyä hieman alkuperäistä tavoitetta enemmän. (Vaimoväki jo kirosi koko maalämmön
alimpaan he**ettiin, mutta onneksi tilanne on korjaantunut)
Sekä lämpösulku että uusi sekoitin pikkuvaraajaan järjestyi asennusfirman puolelta ilman kuluja,
joten lopputulokseen olen ihan tyytyväinen. Tulipahan opittua jotain uutta samalla.
Shunttausta olen itse käyttänyt terminä aina erilämpöisiä vesiä sekoitettaessa, mutta ymmärrän hyvin
että tässä yhteydessä se on enemmän sekoittava kuin kuvaava

Onko sekoittaminen parempi termi kv:tä tehtäessä?