Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Pumpun valinta  (Luettu 6812 kertaa)

Poissa J.R. Ewing

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 5
  • Maalämpöfoorumi
Pumpun valinta
« : 25.09.13 - klo:21:07 »
Olen tässä pyydellyt tarjouksia maalämmöstä ja kaipaisin hieman kommentteja / kokemuksia.

Tässä talon tietoja:
- Rakennettu 1978,  sijainti jyväskylä
- Lämpöisiä neliöitä 120 kahdessa kerroksessa
- Talossa puurunko ja tiiliverhoilu,  eristyksistä ei tarkempaa tietoa...
- huonekorkeus yleisesti 240, osa talosta 250
- tällä hetkellä öljylämmitys ja vuosikulutus on ollut noin 2400l ainakin aiemmin. Itse en öljyä ole vielä ostanut.
- alakerrassa vesikiertoinen lattialämmitys keittiössä, vessassa, kylpyhuoneessa, takkahuoneessa ja eteisessä
- alakerrassa lisäksi vesikiertoiset patterit ruokailutilassa ja olohuoneessa joissa ei lattialämmitystä
- yläkerrassa pelkästään patterit kolmessa makuuhuoneessa, isoimmassa tuplapatteri mutta pienemmissä "sinkku"
- ei ammetta
- ei koneellista ilmanvaihtoa
- pannuhuone on kylmä tila (ilmeisesti patterin tarvitsee?)

Olen saanut 5 eri tarjousta joista loppusuoralla on nämä kaksi:
- Viesmann Vitocal 222-g 7,7kw + UKV 100l puskurivaraaja,  n. 170m aktiivista syvyyttä kuulemma kaivolle
- IV PremiumLine EQ C8 8,0kw+ IVT 100 puskurivaraaja, n. 160m aktiivista syvyyttä kuulemma kaivolle

Nuo on siis avaimet käteen tarjouksia jossa kuuluu vanhan purku ja ihan kaikki muukin hintaan paitsi mahdolliset porauksen lisämetrit. Hinta ilman noita lisämetrejä asettuu 17k€ nurkille noissa mutta siitä toki kotitalousvähennys pois.  Muut kolme tarjousta oli kalliimpia.

Oisko kommenttia että kumpi noista pumpuista käy mun tapauksessa paremmin tai kumpi ylipäänsä on parempi pumppu?

Ehkä se eniten mietityttää kun pattereihin pitäisi kuitenkin pystyä tuottamaan jotain reilut 50 asteista vettä. Olen antanut itseni ymmärtää että ois todella hyvä saada jotkut matalalämpöpatterit tai vastaavat että pumpun ei tarttis lämmittää vettä niin lämpöiseksi.  Joku laskelma ois todella tarpeellinen huomioiden juuri tuon että pattereiden takia vesi pitää lämmittää kohtuullisen lämpöiseksi. Ajattelin tehdä niin että testaan nykyisillä pattereilla että miten käy ja tarvittaessa vaihdan sitten yläkertaan hieman isommat jos en ole tyytyväinen lämpötilaan tai hyötysuhteeseen....  alakerta on varmasti ok kun valtaosa pinta-alasta on lattialämmityksellä.


[ylläpito on poistanut liitteen]
« Viimeksi muokattu: 25.09.13 - klo:22:06 kirjoittanut tomppeli »

Poissa tomppeli

  • Yleismoderaattori
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 8 597
  • Vanha pieru!
Vs: Pumpun valinta
« Vastaus #1 : 25.09.13 - klo:21:59 »
Tässä talon tietoja:
- Rakennettu 1978,  sijainti jyväskylä
- Lämpöisiä neliöitä 120 kahdessa kerroksessa
- Talossa puurunko ja tiiliverhoilu,  eristyksistä ei tarkempaa tietoa...
- huonekorkeus yleisesti 240, osa talosta 250
- tällä hetkellä öljylämmitys ja vuosikulutus on ollut noin 2400l ainakin aiemmin. Itse en öljyä ole vielä ostanut.
- alakerrassa vesikiertoinen lattialämmitys keittiössä, vessassa, kylpyhuoneessa, takkahuoneessa ja eteisessä
- alakerrassa lisäksi vesikiertoiset patterit ruokailutilassa ja olohuoneessa joissa ei lattialämmitystä
- yläkerrassa pelkästään patterit kolmessa makuuhuoneessa, isoimmassa tuplapatteri mutta pienemmissä "sinkku"
- ei ammetta
- ei koneellista ilmanvaihtoa
- pannuhuone on kylmä tila (ilmeisesti patterin tarvitsee?)
Koetin tehdä mitoituslaskelman noiden yllä olevien perusteella ja liitin siitä PDF -tulosteen omaan viestiisi.

Laskelma on vain suuntaa antava, ei mikään sitova takuumitoitus!
Sitovan takuumitoituksen saat alan ammattisuunnittelijalta tai vastuulliselta maalämpötoimittajalta.

Poissa J.R. Ewing

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 5
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Pumpun valinta
« Vastaus #2 : 26.09.13 - klo:09:02 »

Hieno laskelma eli kiitoksia siitä.  Mun omissa pähkäilyissä googletuksen perusteella päädyin samaan että maalämmöllä voisi säästää noin 2000€ vuodessa joten tommonen ~14k€ investointi maksaa itsensä 7 vuodessa takaisin.  Tuo laskelma vahvistaa sitä käsitystä.

Valitettavasti en tiedä sitä tarkemmin että mikä lämpötila patterikierrossa riittää nykyisillä pattereilla pitämään talon lämpösenä talvella.  Joku fiksumpi sanoi että 55 astetta pitäisi ainakin riittää, mutta talvellahan tuon näkee sitten....  jokatapauksessa pumpun koitan valita niin että se tekisi mahd. hyvällä hyötysuhteella ainakin 55 asteista vettä.  Toivottavasti sen ei enempää tarvitse olla koska monessa paikassa on todettu että pumppu joutuu aika koville jonkun 60 asteisen veden kanssa eli suuremmän sähkön kulutuksen lisäksi myös käyttöikä lyhenee aika paljon.  Olen ihan ulapalla tosin näistä hommista vielä toistaiseksi eli saa korjata jos olen väärässä :)

Poissa J.R. Ewing

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 5
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Pumpun valinta
« Vastaus #3 : 26.09.13 - klo:09:33 »
Tein noilla arvoilla vielä tommoisen yksinkertaisen takaisinmaksuaika laskelman olettaen että mitään ei hajoa ja öljyn / sähkön hinta pysyy samana. Öljypannu on 10v vanha eli en mä tiedä kestäiskö se kymmentä vuotta mutta eiköhän....  Seitsemäs vuosi menee reilun tonnin plussalle ja siitä eteenpäin tietysti pelkkää plussaa.  Onko tuo toteutumiskelpoinen arvio?

Poissa J.R. Ewing

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 5
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Pumpun valinta
« Vastaus #4 : 27.08.14 - klo:09:44 »

Oli tuossa lämmin talvi mutta yllättävän vähän on kyllä sähkön käyttöä maalämpö lisännyt.  Marraskuun alusta lähtien ollut käytössä ja tässä vertailu edellisen kahden vuoden sähkölaskun keskiarvoon:
Marraskuu ja joulukuu:  öljylämmityksen aikaan keskimäärin -224,3€,  maalämmön kanssa -285,9€,  Lisäys -61,6€
Tammikuu ja helmikuu:   öljylämmityksen aikaan keskimäärin -186,5€,  maalämmön kanssa -324,3€,  Lisäys -137,7€
Maalikuu ja huhtikuu:    öljylämmityksen aikaan keskimäärin -174,9€,  maalämmön kanssa -250,6€,  Lisäys -75,8€       
Toukokuu ja kesäkuu: öljylämmityksen aikaan keskimäärin -165,9€,  maalämmön kanssa -198,6 €,  Lisäys -32,7€                

Eli 8 kuukauden aikana (marraskuu 2013 - kesäkuu 2014) sähkölaskuihin on mennyt 307€ enemmän kuin kahtena edellisenä vuotena keskimäärin. Sähkön hinta on ollut sama ja nuo pari vuotta mistä otin keskiarvon on sähkönkäytöltään yllättävän lähellä toisiaan eli on oletettavaa että ne olisi tänä vuonnakin ollut suurinpiirtein samaa luokkaa.  Tuo on kyllä vähemmän mitä itse odotin vaikka lämmin talvi olikin.

Pitänee asennuttaa KWH mittari ihan mielenkiinnosta jotta sais tarkemmin seurattua mutta eipä tuo tällä hetkellä huonolta näytä kun sähkölaskua kattelee.  Pumppu on IVT PremiumLine EQ C8.


Poissa tomppeli

  • Yleismoderaattori
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 8 597
  • Vanha pieru!
Vs: Pumpun valinta
« Vastaus #5 : 27.08.14 - klo:10:05 »
Öljylämmittäjät unohtavat yleensä sen pikkuseikan, että öljylämmityslaitoskin kuluttaa sähköä.! Sen polttoöljyn lisäksi. Kuluiksi lasketaan vain lämmitysöljyn hinta.
- Öljypoltin pyörii sähköllä.
- Kiertopumput pyörivät sähköllä.
- Mahdollinen säätöautomatiikka sekin ottaa hiukan sähköä.
Öljylämmitys tarvitsee myöskin säännöllistä huoltoa, maalämpö ei!

Poissa J.R. Ewing

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 5
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Pumpun valinta
« Vastaus #6 : 27.08.14 - klo:11:33 »
Joo tuota minä itsekkin mietin että öljypannu on kuluttanut myös kohtuullisesti sähköä mutta suuruusluokkaa en kyllä tiedä.  Sen saisi laskemalla ja vertailemalla suurinpiirtein selville jos asennuttaisi maalämpöpumppuun KWH mittarin. En tosin tiedä teenkö sillä tiedolla enää mitään...  kuitenkin jos öljylämmityksen vaihtaa maalämpöön niin minun mielestä oikea laskutapa esim. siihen milloin projekti on maksanut itsenä takaisin on juuri tuo sähkön käytön lisäys verrattuna öljyn hintaan + pakollisiin muihin kuluihin (esim. öljysäiliön tarkistus).

Itse tykkään myös siitä että talo lämpiää öljyn sijasta käytännössä aurinkoenergialla koska se lämmittää maaperää.  Ympäristöystävällisempää touhua kuin öljyn polttaminen.