Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Avaimet käteen vai palasista?  (Luettu 7975 kertaa)

Poissa bluefightingcat

• Täysjäsen
  • Maalämpöfoorumi
Avaimet käteen vai palasista?
« : 12.09.13 - klo:14:40 »
Olen vaihtamassa vanha öljy lämmitysjärjestelmä, maalämpöön. Kyseessä on 70-luvun lopussa rakennettu talo. Toistaiseksi olen saanut tarjouksia 20 000€ ympärillä ns. avaimet käteen. Niisä on 10kW pumppu ja noin 190m kaivo. Talossa on patteriverkosto.

Eli kysymys kuuluu onko kukaan itse toteuttanut maaläpöö, tilamalta eri osa-alueet eri toimijoilta. esim. poraaminen, pumpun asentaminen jne.?

Kannattaako? Tuliko säästetty?

Jos siihen ryhtyy mitä kannattaa ottaa huomioon?

Jos olen oikein käsittänyt vaiheet menevät joksekin näin:

- Kaivon poraus
- Pysty ja vaakavedot ja läpiviennit sekä kylmäaineen täyttö (ymmärtääkseni poraus ryhmä hoitavat tämänkin).
- Lämpöpumpun asennus (sähköt ja putket) ja säätö
- ja tietenkin vanha öljy systeemi pois alta

BFC

Poissa Isola

• Nuorempi jäsen
  • **
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Avaimet käteen vai palasista?
« Vastaus #1 : 12.09.13 - klo:15:31 »
Huikealla yhden urakan kokemuksella sanon, että jos toinen kerta tulee joskus vastaan, niin en edes harkitse mitään avaimet käteen -ratkaisua. Onhan maalämmön asennuksessa paljon tekemistä eli ei tuota projektinhallintaa kannata väheksyä, mutta silti.

Säästöstä sen verran, että pelkästä kaivon poraamisesta maalämpökauppiaat vetävät välistä 5-9 euroa metriltä verrattuna ensimmäiseen tarjoukseen, jonka sain paikalliselta porausfirmalta. Kerropa tuo kahdellasadalla metrillä... Lisäksi siinä kiinteässä urakkahinnassa on aina mukana paitsi välikäden kate, myös riskivara.

Sellainen etu itse teettämisessä on, että tieto ei niin helposti huku alihankintaketjuihin. Kun sopii urakat suoraan tekijöiden kanssa, tietää ainakin kenelle soittaa jos jotakin on vialla. Olipa muuan tapaus, jossa esimerkiksi toimenpidelupahakemus makasi maalämpötoimittajan pöydällä 6 viikkoa ja oli kaiken päälle niin väärin täytetty, ettei siinä oikein mikään täsmännyt. Tuo olisi ehdottomasti pitänyt tehdä itse.

Pakettiratkaisun ainoa etu on mielestäni siinä, että tilaajan ei tarvitse sovitella aikatauluja ja yrittää saada tekijöitä paikalle juuri oikeaan aikaan. Jos työn aloittaa heti keväällä ja varautuu projektin hieman pidempään kestoon, niin tämäkään ei liene ongelma. Tosiasiahan on, että kesällä ei kannata yrittää soittaa minikaivurikuskia tai putkimiestä tontille seuraavaksi päiväksi. Toisaalta tekijöitä ei voi kovin paljon etukäteenkään varata, ellei jätä riittävästi aikamarginaalia työvaiheiden väliin. Isompi maalämpötoimittaja pystyy kierrättämään tekijöitä tehokkaasti työmaalta toiselle siinä missä yksityinen joutuu haeskelemaan tekijöitä sieltä mistä saa.

Työvaiheet ovat suunnilleen nuo kuvaamasi. Lisäksi tietysti itse mööpelin asennus ja säätö. Tuo säätö nyt jää muutenkin tilaajan huoleksi. Keruunestettä ei täytä poraaja, vaan pumpun asentaja (tarkoitit varmaan keruuliuosta, koska kylmäaine on pumpussa valmiina).

Poissa tomppeli

• Yleismoderaattori
  • Konkari
  • yli-ikämies
« Vastaus #2 : 12.09.13 - klo:15:59 »
Olen ihan samaa mieltä, että hankinta kannattaa pilkkoa.
Tulee edullisemmaksi, eikä ole millään tavalla vaikeaa hallinoida.

Yleensä porauksen hintaan sisältyy keruupukisto lämpökaivoon, viinalla täytettynä.
Tyhjää pukistoa ei saa upotetuksi porakaivoon, joka on tavallisesti täyttynyt vedellä.
Tyhjä putki kelluu ja pullahtaa ulos kaivosta.
Toisinaan porausfirmat tarjoavat keruuputket pannuhuoneeseen saakka asennettuina.

Lämpöpumppuasentaja tekee sitten pumpun käynnistysvaiheessa sen viimeisten metrien täytön ja ilmauksen.
Porausfirma jättää sitä varten ylimääräistä keruunestettä muutaman kymmenen litraa.
Siksi näin, että putkifirmoilla ei ole yleensä alkoholipitoisen keruunesteen myynti- ja hallussapitolupaa.

Poissa bluefightingcat

• Täysjäsen
  • Maalämpöfoorumi
« Vastaus #3 : 12.09.13 - klo:20:15 »
Kiitos viesteistä. Olen tässä pohdiskellut näitä kustannuksia. Kuten sanoin tarjoukset ovat ollut 20 000€ luokkaa. Eräs firma kertoi että jos hommaa poraus erikseen saa tarjouksesta vähentää 6600€ (heidän mielestä 190m kaivo riittää). Samoin jos purkaa vanha öljy kamat itse niin sitten saa vähentää 1000€. Näin jää 12400€. Heidän tarjooma maalämpöpumppu maksaa netissä noin 7000-8000€ ja puskurivaraaja noin 500€. Eli minun laskelmien mukaan heille jää noin 4000-5000€ asennusta varten ja käynistämiseen.

Onko laskettu oikein?

Pystyykö pätevä putkimies liittämään maalämpöpumppu talon verkostoon vai vaatiko merkkiasentaja. Tavallinen putkimies maksaa noin 55€/t eli tuolla 4000-5000€ saisin 72-90 tuntia työtä.

Minkälaista sähköä tarvitaan? Pystyykö perussähkäri sen hoitaa? Meidän pannu huoneessa on öljy kattilan pää kytkyin. Voiko maalämpö pumpuu liittää tilalle? Kuninka paljon työtä sähkäri joutuu tekemään?

Eli toisin sanoin onko minun pakko maksaa se 4000-5000€ asennus hinta merkkiliikkelle vai pystyykö "normi" putki- ja sähkömies hoitamaan asiat?

BFC

Poissa Isola

• Nuorempi jäsen
  • **
  • Maalämpöfoorumi
« Vastaus #4 : 12.09.13 - klo:20:47 »
Ensin sellainen kommentti, että tuo saamani vähintään 5 e/m halvempi tarjous porauksesta suoraan porarilta sisälsi keruuputken asennettuna. Sitä en tullut kysyneeksi, kuuluuko siihen keruuliuos. Vaakaputkiston kaivu ja asennus ei luonnollisesti kuulunut, koska sen hinta nyt ei ole kaivon syvyydestä kiinni.

Kytkennät pystyy tekemään kuka tahansa asiansa osaava putkiasentaja. Sitä tekemistä vain voi olla aika paljon, jos keruuputkien reitti on pitkä tai muuten vain hankala. Tunteja palaa, mutta onhan tuossa hinnassa jo tunteja poltettavaksikin. Tässä on tietysti mahdollisuus kohtalaiseen säästöön, jos voi valmistella tuon työn mahdollisimman sujuvaksi. Mikä nyt on tietysti ihan järkevää vaikka ostaisi asennuksen pakettinakin.

Öljypolttimelle tulee yleensä vain 1-vaiheinen syöttö. Jos kattilassa on varavastukset (niin kuin useimmiten on), niille tulee kyllä kaikki kolme vaihetta, mutta todennäköisesti liian ohuella johdolla. Sen vaihtaminen pääkeskukselta asti on yleensä tarpeen. Ihan normaalia pienjänniteasennusta, eli mikä tahansa sähköurakointiliike osaa tuon tehdä. Työn määrä on ihan kiinni siitä, kuinka hankala reitti on. Niin joo, onhan ryhmäkeskuksessa ne varavastusten sulakkeet tai vieressä tilaa kolmelle uudelle?

Poissa JPN

• Vanha jäsen
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
« Vastaus #5 : 12.09.13 - klo:21:35 »
Tuolla LÄ puolella on LÄ V10.5/203 asennus, tee-se-itse? http://www.maalampofoorumi.fi/index.php?topic=2220.0  -ketju.
Joten ääni Tee-se-itse, takuissa yms. vastuissa en näe mitään eroa. Systeemi on niin yksinkertainen, että putkarin, pumpun myyjän, porarin tai sähkärin ei tarvitse keskustella keskenään.
1) haalaa pumppu sisään, varo ettet kallista sitä ohjeiden vastaisesti.
2) vedä ulkoa suojaputket pumpun liitännän lähistölle
3) Tilaa poraus+keruu&vaakaputkien asennus suojaputkiin, tarjoukset metrihinnalla
4) Tilaa putkari tekemään putkikytkennät (asennusohjeissa on ilmaus yms. ohjeet, sinun kannattaa varata kastelukannu vaakaputkien täyttämiseksi, sekä sanko ja siihen halpa uppopumppu ilmaamiseen)
5) Tilaa sähkäri, ulkotermarin yms. johdotukset voi tehdä itsekin
6) Säädät itse, kun käytännössä kertyy kokemusta. (Luulen, että 90% avaimetkäteentoimituksista on jätetty tehdasasetuksille)
LÄ V10.5/203, Enervent LTR-6 eco, maaviileällä

Poissa maalämmittää

• Konkari
« Vastaus #6 : 16.09.13 - klo:19:57 »
Eihän noiden asentaminen todella mitään rakettitiedettä ole, mutta kun tekee ensimmäistään / viimeistään (toivottavasti), niin on melko huoletonta antaa kokonaisvastuu jollekin joka tekee asennuksia työkseen. Toki se maksaa jonkin verran, mutta koko koordinointi ja murhe on ammattilaisella jolla on kaikki tarvittavat kontaktit.
Jos tekee vaihdon kesällä, niin silloin on paremmin pelivaraa.
Meidän vaihdon päävaiheet :
maanantai: Kaivon poraus ja asennusfirma toi tavaroita paikalle
tiistai: kaivinkone teki ojan kaivolta sokkelille, 2 putkaria aloitti hommia (keruupiirin + lisäpatterien asennusta), keruuputki paikalleen ja viinat putkeen
keskiviikko: lämpö pois päältä aamulla (tilapäiset sähköpuhaltimet tupaa lämmittämään), vanha pannu ulos, timattiporaus keruun läpivienneille, sähköjen asennusta, koneen + UKV:n + LV-varaajan asennusta 2 putkaria hommissa (putkia ja liitoksia ihan riittävästi)
torstai: em. työt jatkuivat ja klo 16 MLP hyrisi lämpöä (eli "keskuslämpö" oli poissa vajaan 2 vuorokautta, minusta hyvin hoidettu)
perjantai: ojan umpeen luonti, kaivon viimeistely, sokkelin valu, + muuta viimeistelyä ja iltapäivällä käyttöopastus

Noiden töiden jälkeen aennusfirma kävi kerran ilmaamassa keruupiiriä ja toisen kerran korjaamassa UKV:n kytkentää.
Putkea, kulmaa, hanaa, tarviketta jne. kuluu myös kohtuullinen määrä.

Eli ääni kokonaistoimitukselle ;)
Nibe F1145-10kW+VPB200+UKV100+kaivo 180m. Pääosa 1 lehtisiä pattereita (yht. 22 kpl). Rauma -60 - 70 lukuinen yksitaso 160m2 + 80m2 n. 10-12C askartelu+varastotilaa. Osatehokone. 33->13MWh/v. KH-lattia sähköllä