Heips,
Minulla on -97 rakennettu puolitoistakerroksinen omakotitalo Jyväskylässä ja siellä on nyt kolmipolttoainekattila vesikiertoisella lattialämmityksellä. Olen jo pitempää asustellut kaikkialla muualla mutta en kotona ja sähkö lämmittää aivan tyhjää taloa. Minulla on porakaivo talon kulmalla ja tekisi mieli ottaa lämmitykseen energiaa sieltä. Talon käyttövesi tulee kunnallisen vesiverkon kautta eli porakaivo on jäänyt kukkien kasteluun.
Homma on oleellisesti helpompi kuin normaalisaneerauksessa, kaivaa oja ja vetää letkut porakaivolle yhteensä noin 5 m pannuhuoneen seinästä. Kiskaista porakaivopumppu letkuineen pois ja se puoli on valmista hukkakauraa. Mutta mites mennään talon sisälle eli ei ole kellaria eikä kiinnosta suurimittaiset betonilattioiden särkemiset että pääsee pannuhuoneen lattian läpi riittävän alas ja sieltä letkut harkkoperustuksesta läpi. Olen miettinyt mahdollisuutta nousta eristetyillä putkilla kivijalan ulkopintaa pitkin ulkoseinälle ja mennä ulkoseinästä läpi pannuhuoneeseen.
Mielipiteitä ja kokemuksia ulkoseinästä läpi vedetyistä maalämpöputkista?
Porakaivo ei ole syvä mutta sitäkin tehokkaampi, se ei ole kuin 79 m syvä ja muistaakseni 5,5 " eli 140 mm reikä. Se ei jäädy koska poraus osui vesisuoneen ja siellä reiässä vesi vaihtuu sellaisella vauhdilla ettei ehdi jäätymään vaikka kiskoisi 10 KW kokoajan. Pumppasin silloin alussa kokeeksi 8 h yhtä mittään porakaivopumpulla, muistaakseni 3,8 m3 / h tuotto eikä vedenpinnan korkeus edes värähtänyt reiässä eli en usko siellä olevan ongelmaa. Talon laskettu energian kulutus 5,3 KW max, eikä todellisuudessa lähelläkään niin korkea.
Olen katsellut myynnissä olevia uusia / käytettyjä vehkeitä ja niitä näyttää olevan asialliseen hintaan tarjolla. Minulla on siellä valmiiksi 550 l massavaraaja eli käyttövesivaraaja tulistuksella pitäisi hommata erikseen jos ei halua kierrättää kaikkea massavaraajan kautta. Normaali lattialämmityksen syöttöveden lämpötila 28°C.
Mielipiteitä / ohjeita tai kommentteja ? Ei oppi ojaan kaada ei varsinkaan ennen aloittamista.
pikku-eetu
...
Editoinut "tomppeli.: poistin lisäämäni liitetiedoston, jotta liitetiedostokansio ei täyttyisi liiaksi!