Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Omakotitalon saneeraaminen maalämmölle lämpökaivoa hyväksi käyttäen  (Luettu 4541 kertaa)

Poissa pikku-eetu

• Nuorempi jäsen
  • **
  • Maalämpöfoorumi
Heips,

Minulla on -97 rakennettu puolitoistakerroksinen omakotitalo Jyväskylässä ja siellä on nyt kolmipolttoainekattila vesikiertoisella lattialämmityksellä. Olen jo pitempää asustellut kaikkialla muualla mutta en kotona ja sähkö lämmittää aivan tyhjää taloa. Minulla on porakaivo talon kulmalla ja tekisi mieli ottaa lämmitykseen energiaa sieltä. Talon käyttövesi tulee kunnallisen vesiverkon kautta eli porakaivo on jäänyt kukkien kasteluun.

Homma on oleellisesti helpompi kuin normaalisaneerauksessa, kaivaa oja ja vetää letkut porakaivolle yhteensä  noin 5 m pannuhuoneen seinästä. Kiskaista porakaivopumppu letkuineen pois ja se puoli on valmista hukkakauraa. Mutta mites mennään talon sisälle eli ei ole kellaria eikä kiinnosta suurimittaiset betonilattioiden särkemiset että pääsee pannuhuoneen lattian läpi riittävän alas ja sieltä letkut harkkoperustuksesta läpi. Olen miettinyt mahdollisuutta nousta eristetyillä putkilla kivijalan ulkopintaa pitkin ulkoseinälle ja mennä ulkoseinästä läpi pannuhuoneeseen.

Mielipiteitä ja kokemuksia ulkoseinästä läpi vedetyistä maalämpöputkista?

Porakaivo ei ole syvä mutta sitäkin tehokkaampi, se ei ole kuin 79 m syvä ja muistaakseni 5,5 " eli 140 mm reikä. Se ei jäädy koska poraus osui vesisuoneen ja siellä reiässä vesi vaihtuu sellaisella vauhdilla ettei ehdi jäätymään vaikka kiskoisi 10 KW kokoajan. Pumppasin silloin alussa kokeeksi 8 h yhtä mittään porakaivopumpulla, muistaakseni 3,8 m3 / h tuotto eikä vedenpinnan korkeus edes värähtänyt reiässä eli en usko siellä olevan ongelmaa. Talon laskettu energian kulutus 5,3 KW max, eikä todellisuudessa lähelläkään niin korkea.

Olen katsellut myynnissä olevia uusia / käytettyjä vehkeitä ja niitä näyttää olevan asialliseen hintaan tarjolla. Minulla on siellä valmiiksi 550 l massavaraaja eli käyttövesivaraaja tulistuksella pitäisi hommata erikseen jos ei halua kierrättää kaikkea massavaraajan kautta. Normaali lattialämmityksen syöttöveden lämpötila 28°C.

Mielipiteitä / ohjeita tai kommentteja ? Ei oppi ojaan kaada ei varsinkaan ennen aloittamista.

pikku-eetu

...
Editoinut "tomppeli.: poistin lisäämäni liitetiedoston, jotta liitetiedostokansio ei täyttyisi liiaksi!
« Viimeksi muokattu: 09.03.14 - klo:20:58 kirjoittanut tomppeli »

Poissa tomppeli

• Yleismoderaattori
  • Konkari
  • yli-ikämies
Minulla on -97 rakennettu puolitoistakerroksinen omakotitalo Jyväskylässä ja siellä on nyt kolmipolttoainekattila vesikiertoisella lattialämmityksellä. Olen jo pitempää asustellut kaikkialla muualla mutta en kotona ja sähkö lämmittää aivan tyhjää taloa. Minulla on porakaivo talon kulmalla ja tekisi mieli ottaa lämmitykseen energiaa sieltä. Talon käyttövesi tulee kunnallisen vesiverkon kautta eli porakaivo on jäänyt kukkien kasteluun.
.....
Porakaivo ei ole syvä mutta sitäkin tehokkaampi, se ei ole kuin 79 m syvä ja muistaakseni 5,5 " eli 140 mm reikä. Se ei jäädy koska poraus osui vesisuoneen ja siellä reiässä vesi vaihtuu sellaisella vauhdilla ettei ehdi jäätymään vaikka kiskoisi 10 KW kokoajan. Pumppasin silloin alussa kokeeksi 8 h yhtä mittään porakaivopumpulla, muistaakseni 3,8 m3 / h tuotto eikä vedenpinnan korkeus edes värähtänyt reiässä eli en usko siellä olevan ongelmaa. Talon laskettu energian kulutus 5,3 KW max, eikä todellisuudessa lähelläkään niin korkea.
Koetin tehdä laskelman. Liitin siitä PDF -tulosteen omaan viestiisi.
Talon mitat tai lämpimät alat eivät olleet tiedossa.
Porakaivolle laskin hyvän tuoton, 134 kWh/m/vuosi. (41 W/m)
Porakaivoon tarvitaan jonkinlainen tehokeräin, vähintäänkin 3 -putkinen keräin, mieluummin sitäkin tehokkaampi.
Lieköhän riittää 79 metrinen lämpökaivo..??

Tämä mitoitus on vain suuntaa antava, ei mikään takuumitoitus!

Poissa pikku-eetu

• Nuorempi jäsen
  • **
  • Maalämpöfoorumi
Hei Tomppeli,

kiitoksia viestistäsi. Tein omat laskelmat aikaisemmin tuolle samalle pohjalle ja sain hyvin samankaltaiset tulokset. Talossa on Enerventin Pingvin pyöriväkennoinen lämmöntalteenotto ja toimii aivan loistavasti.

Mainitsit tehokeräimen eli minkälaisia ne ovat? Voihan tosin 25 mm kupariputken laittaa sinne pohjaan meno ja paluu puolelle 6 m suoraa kankea, pari rinnatusten kummallekin puolelle niin ei tarvitse tuskailla riittääkö lämmönsiirtokyky sillä riittää varmasti.

Mites tuo lämpöputkien taloon sisälle tuominen ettei tarvitse talon betonilattiaan tuhota, kai ne muutkin ovat kellarittomia taloja rakentaneet?

Thanks Esa

Poissa tomppeli

• Yleismoderaattori
  • Konkari
  • yli-ikämies
Tässä yksi vähän tehokkaampi keräin.
Kun laitat tästä kolmiputkisen, tulee vieläkin tehokkaampi.
...
Taloon sisääntuonti niin, että putket nousevat ulkona rakennuksen seinälle. niin korkealle, että siitä saa kääntymään seinän läpi sisätiloihin.
Seinän läpi menevät putket eristetään liimatulla armaflex'illä, että ei pääse muodostumaan kondenssikosteutta seinään ja uretaaniavaahtoa täyttämään reikä.
Putkinousujen päälle siisti kivivillalla täytetty, pieni sään kestävä laatikko ja ehkä vielä ruusupuska kasvavamaan sen eteen.
Jollain muulla voi olla parempiakin ehdotuksia...

Poissa pikku-eetu

• Nuorempi jäsen
  • **
  • Maalämpöfoorumi
Hei Tomppeli,

kiitoksia neuvoista. Kyllä se tästä hahmottuu  :)

Thanks

pikku-eetu