Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: OpenHAB  (Luettu 94003 kertaa)

Poissa Xm25td

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 67
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
OpenHAB
« : 29.08.13 - klo:14:17 »
Pari kolme kertaa vuodessa tulee aina googlailtua, olisiko joku keksinyt kukkarolle ystävällisen tavan logittaa Niben dataa.
Näyttäisi että nyt sellainen on tulossa. Openhab-ympäristöön on joku suomalainen tuomassa Nibe-palikan. Koko Openhab näyttää aika kiinnostavalta taloautomaation hallintaan. Jo nyt siinä näkyy olevan tuettuna melko paljon erilaista systeemiä.
Softan asentaminen ubuntuun onnistui ohjeita lukemalla kivuttomasti melko vähäiselläkin kokemuksella. Itse systeemin konfaaminen vaatii hieman koodaamisen perusteiden ymmärtämistä, mutta ei sekään vaikuta pahalta rastilta. Onko foorumilaisilla kellään käyttökokemuksia Openhabista?
Projektin etusivu: http://code.google.com/p/openhab/
Demosivu: http://demo.openhab.org:8080/openhab.app?sitemap=demo#_Home
Keskustelu, joka johti openhabin jäljille: http://code.google.com/p/openhab/issues/detail?id=259
Nibe-tuki siis näyttäisi olevan tulossa versioon 1.3, tällä hetkellä on jaossa versio 1.2
Taidanpa ruveta väkästämään yhtä pc:tä tuohon käyttöön. Vaikuttaa ilman muuta testaamisen arvoiselta softalta. Vaikka onkin Javalla tehty.

Poissa zeniitti

  • ♪♫♪♪♫
  • Yleismoderaattori
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 517
  • Nibe 1245 8kW / 160m / Vallox 150Effect SE MLV
Vs: OpenHAB
« Vastaus #1 : 29.08.13 - klo:15:26 »
Javasta huolimatta täytynee kokeilla. Muistahan sitten dokumentoida tekemisesti niin alentaa varmasti kynnystä muillekin alkaa kokeilla tämmöistä viritystä :)

Poissa Xm25td

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 67
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Vs: OpenHAB
« Vastaus #2 : 09.09.13 - klo:21:40 »
No niin, nyt versio 1.3  Nibe-tuella on julkaistu: http://code.google.com/p/openhab/

Valitettavasti mulla ei ole viikkoihin vielä mahdollisuutta testailla tuota. Sen verran kokeilin 1.2 versiota linux-läppärissä että sain sen käyntiin ja hieman pääsin kärryille systeemin käytöstä.
Mutta hyvältä vaikuttaa.

Poissa zeniitti

  • ♪♫♪♪♫
  • Yleismoderaattori
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 517
  • Nibe 1245 8kW / 160m / Vallox 150Effect SE MLV
Vs: OpenHAB
« Vastaus #3 : 10.09.13 - klo:08:28 »
Voisin kokeilla tuota lubuntuläppäriin. Mitäs piuhaa koneen ja pumpu väliin kaivataan?

Poissa JJ72

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 519
Vs: OpenHAB
« Vastaus #4 : 10.09.13 - klo:11:53 »

Toimiiko Oilonin pumppujen kanssa?
-58 rintsikka, 220m2 & 500m3. Maalämpöä jo 27.9.2013 lähtien :D

Oilon SH9 + 2x300m (aktiivista vaakakeruuta savimaassa 572m) + Akva Geo 1000l + Loval CU 3 K15 + 2x Loval R2 UKT323 4.5kW

Poissa zeniitti

  • ♪♫♪♪♫
  • Yleismoderaattori
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 517
  • Nibe 1245 8kW / 160m / Vallox 150Effect SE MLV
Vs: OpenHAB
« Vastaus #5 : 10.09.13 - klo:12:23 »
Ok, alustavasti kaatuu siihen, että linux-läppärissä ei ole com-porttia eikä kyllä ole RS-232 - RS-485 -adapteriakaan. Adapteri löytyy nopeasti vaikkapa ebaystä, toimitus kestänee sen 2-3 viikkoa.

Kumpi sitten lienee parempi vaihtoehto:

vai

Hintaa molemmissa huikeat 3 dollaria.

Poissa Päiväkummun mies

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 67
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Stiebel Eltron WPF 10E pumppu, SBB 501 SOL kv-varaaja ja SBP 200 E puskurivaraaja. 180m kaivo. Asennettu kesäkuussa 2011. Enervent Pandion eco ECE. Talo -95, 131--161m2 + 40m2, patterilämmitys.

Poissa tomppeli

  • Yleismoderaattori
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 8 597
  • Vanha pieru!
Vs: OpenHAB
« Vastaus #7 : 10.09.13 - klo:15:05 »
Täällä http://www.vekoy.com/product_info.php?products_id=6934
on USB - RS-232 adapteri hintaan 12:50,
mutta USB - RS-485 maksaa maltaita..!

Poissa Xm25td

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 67
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Vs: OpenHAB
« Vastaus #8 : 10.09.13 - klo:21:49 »
Olipas pitkäikäinen se 1.3, nyt on näköjään jo 1.4 jaossa. Kiivasta kehitystyötä.

Poissa pecca

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 29
  • Maalämpöfoorumi
Vs: OpenHAB
« Vastaus #9 : 11.09.13 - klo:09:50 »
Olen käyttänyt linkin USB-to-RS485 adapteria Valloxin iv-koneen ohjaukseen. Kytketty Raspberry Pi:hin. Toiminut hyvin, edullinen ja toimituskin oli nopea.

http://www.ebay.com/itm/USB-to-RS485-FTDI-interface-Board-FT232RL-75176-New-/250955236480?ssPageName=ADME:L:OC:DE:3160

Poissa zeniitti

  • ♪♫♪♪♫
  • Yleismoderaattori
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 517
  • Nibe 1245 8kW / 160m / Vallox 150Effect SE MLV
Vs: OpenHAB
« Vastaus #10 : 11.09.13 - klo:11:01 »
Joku vois kyllä väkerrellä tästä toimivat ohjeet foorumille. Menee kyllä itsellä sormi suuhun...

Poissa matti.salo

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 40
  • Maalämpöfoorumi
Vs: OpenHAB
« Vastaus #11 : 13.09.13 - klo:14:23 »
Vaikuttaa kyllä mielenkiintoiselta. Itsekkään en ole mikään koodari, joten alkuun pääseminen tuntuu hieman hankalalta.

Nyt itselläni Raspberry PI:ssä rs485 adapteri kiinni pumpussa. sain käännettyä .c sovelluksen keskustelemana pumpun kanssa. Tosin en ainakaan vielä saanut toimimaan niin ettei Niben pumppu menisi vikatilaan.  Tämä toki voinee johtua samassa väylässä olevasra RMU40:stä

OpenHAB on asennettuna ja yritän päästä erehdysten kautta tämän logiikkaan kiinni. Valitettavasti varsinkin niben osalta kaipaisin tuotteen wiki sivulta hieman täsmällisempiä esimerkki rivejä gonfiggi tiedostoihin...

Mutta tutkiminen jatkuu, ja toivottavasti joskus pääsen kärryille.

Poissa zeniitti

  • ♪♫♪♪♫
  • Yleismoderaattori
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 517
  • Nibe 1245 8kW / 160m / Vallox 150Effect SE MLV
Vs: OpenHAB
« Vastaus #12 : 25.10.13 - klo:11:40 »
Onkohan tämä projekti edennyt kenelläkään?

Poissa Xm25td

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 67
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Vs: OpenHAB
« Vastaus #13 : 25.10.13 - klo:21:43 »
Onkohan tämä projekti edennyt kenelläkään?

No täällä ainakaan ei ole lähtenyt edes käyntiin. Työkiireet on kyllä hellittämässä joten ehkä sitä taas jaksaisi ruveta räpeltämään koneiden kanssa kotonakin. Huomenissa vois hakea kaupasta yhden raspberryn interfaceksi ja kaivaa kaapeista jonkun koneen testialustaksi.
Ellei sitten tule jotain äkillistä tärkeämpää...

Poissa Jamppe

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 35
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Vs: OpenHAB
« Vastaus #14 : 26.11.13 - klo:13:15 »
Tästä ei ilmeisesti mitään uutta?

Onkohan tuolle linuxin raudalle kuinka kovat nopeusvaatimukset?

Olisin ostamassa alla olevaa laitetta, kunhan saavat ensin markkinoille. Mahtaako tuon nopeus riittään jos tuohon asentelisi picuntun+openhabin?

http://radxa.com/

Poissa Xm25td

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 67
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Vs: OpenHAB
« Vastaus #15 : 26.11.13 - klo:20:15 »
Ei ole ainakaan meikäläisen projekti edennyt. 1.7 GHz P4 läppärissä ei ollutkaan kuin 256 megaa muistia, eikä näytä pyörähtävän mikään siinä. Mä kun olen niin tumpelo että tartteen linuxiin graafisen liittymän millä sitten rähmellän eteenpäin. Windowsiin ei varmaan kannata edes tarjota, jos on tarkoitus käyttää ohjelmaa niben kanssa.
Rojekti jatkuu kun löytyy lisää muistia tai joku toinen kone testialustaksi.
Näitä pitäisi vaan mahdollisimman monen väkästää käyttöön. Päästäisiin kokemuksen kautta kärryille laitevaatimuksista.

Poissa Pali

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 48
  • Maalämpöfoorumi
Vs: OpenHAB
« Vastaus #16 : 28.02.14 - klo:13:48 »
Tervehdys,

olen tuon Nibe sidoksen (binding) väkertänyt tuohon OpenHAB:n. Itseasiassa olen ollut aktiivinen kehittäjä jo muutaman vuoden openhab projektissa.

Nibe tukea olen itse nyt pyörittänyt 4kk ilman ongelmia. Alunperin tein rasperryllä tämän rs485 integraation, mutta  siirryin arduinoon. Syynä oli vakaus ongelmat ja ongelma sähkökatkon jälkeen. Nibe kerkeää käynnistyä nopeammin kuin pi, jolloin nibe ottaa herneen nenään ja laittaa hälyytyksen päälle. Arduino herää saman tien, joten on heti kuittailemassa viestejä pumpulle. Todella hämärästi tehty nibelta tämä tuki, jos kuittausta ei saada niin pumppu tekee hälyytyksen ja menee vika tilaan. Vaikka yhteys ongelma olisi väliaikainen, vasta hälyytyksen kuittas palauttaa pumpun normi tilaan. Ei mitään järkeä. Hälyytys on ok, mutta ei vika tila. Lisäksi hälyytyksen pitäisi hävitä automaattisesti kun yhteys on palautunut.

Itse pyöritän openhabia mac minillä, mutta sen pitäisi toimia myös raspilla ja monella muulla arm pohjaisella pikku koneella.

Uudet sivut löytyvät muuten täältä: http://www.openhab.org

Jos joku pääsee niin pitkälle, että saa dataa nibeltä, voin laittaa esimerkkejä kuinka konffata openhabia.

-Pali

Poissa Roori

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5 237
  • Maalämpo... Ollakko vai Ei....KYLLÄ
Vs: OpenHAB
« Vastaus #17 : 01.03.14 - klo:14:04 »
Pysyykös openHAB hanskaamaan Modbus TCP:tä eli lukemaan ja kirjottamaan tommosen liitynnän omaavaan laitokseen?

Poissa Pali

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 48
  • Maalämpöfoorumi
Vs: OpenHAB
« Vastaus #18 : 03.03.14 - klo:18:31 »
Lainaus
Pysyykös openHAB hanskaamaan Modbus TCP:tä eli lukemaan ja kirjottamaan tommosen liitynnän omaavaan laitokseen?
Pitäis onnistua (https://github.com/openhab/openhab/wiki/Modbus-Tcp-Binding).

Poissa Roori

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5 237
  • Maalämpo... Ollakko vai Ei....KYLLÄ
Vs: OpenHAB
« Vastaus #19 : 03.03.14 - klo:18:40 »
Lainaus
Pysyykös openHAB hanskaamaan Modbus TCP:tä eli lukemaan ja kirjottamaan tommosen liitynnän omaavaan laitokseen?
Pitäis onnistua (https://github.com/openhab/openhab/wiki/Modbus-Tcp-Binding).
wau...tähän pitää oikeen alkaa tustustumaan  8)

Poissa matti.salo

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 40
  • Maalämpöfoorumi
Vs: OpenHAB
« Vastaus #20 : 26.05.14 - klo:12:43 »
Moikka,

Itellä pyörinyt nyt puolisen vuotta Habi ja olen yrittänyt saada Nibeen kiinni. Rautana mulla on RasPi ja RS485 usb sovitin. Saan habin toimimaan ja sen Pali:n tekemän softan pyörimään, mutta ihan sama mitä yritn, saan pumpun vikatilaan. Milestäni kuitenkin tuo softa saa dataa tun usb:n kautta. Voisiko tuo RMU40 samassa linjassa sotkea tuon toimintaa? Pystynkö debuggaamaan tuota mitenkään? ja samalla on käynyt mielessä että pystyisikö tuon RMU40:n liikenteestä vakoilemaan miten asetuksia kirjoitetaan nibeen päin. Saisi tuosta liitynnästä kirjoitettavan version... Osaisiko Pali auttaa / heittää vinkkejä kuinka saisin tuota toimimaan?

-Matti

Poissa Pali

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 48
  • Maalämpöfoorumi
Vs: OpenHAB
« Vastaus #21 : 28.05.14 - klo:17:37 »
Moikka,

Itellä pyörinyt nyt puolisen vuotta Habi ja olen yrittänyt saada Nibeen kiinni. Rautana mulla on RasPi ja RS485 usb sovitin. Saan habin toimimaan ja sen Pali:n tekemän softan pyörimään, mutta ihan sama mitä yritn, saan pumpun vikatilaan. Milestäni kuitenkin tuo softa saa dataa tun usb:n kautta. Voisiko tuo RMU40 samassa linjassa sotkea tuon toimintaa? Pystynkö debuggaamaan tuota mitenkään? ja samalla on käynyt mielessä että pystyisikö tuon RMU40:n liikenteestä vakoilemaan miten asetuksia kirjoitetaan nibeen päin. Saisi tuosta liitynnästä kirjoitettavan version... Osaisiko Pali auttaa / heittää vinkkejä kuinka saisin tuota toimimaan?

-Matti

Mitäs nibegw tulostaa -v flägillä? Näkyykö datassa 5C 00 20?

 *   Frame format:
 *   +----+----+----+-----+-----+----+----+-----+
 *   | 5C | 00 | 20 | CMD | LEN |  DATA    | CHK |
 *   +----+----+----+-----+-----+----+----+-----+

Mikäli dataa tulee, mutta tuota sekvenssiä ei löydy, niin melko varmasti RS485 kaapelit on ristissä. Noille A (-) ja B (+) merkinnöille ei ole mitään standardia, joten ne riippuvat täysin valmistajasta.

Itsellä ei ole RMU40:sta, joten voihan toki olla että se aiheuttaa jotain sekaannusta väylällä.

-Pali

Poissa matti.salo

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 40
  • Maalämpöfoorumi
Vs: OpenHAB
« Vastaus #22 : 28.05.14 - klo:21:24 »
Moikka,

Todennäköisesti kaapelit oli väärinpäin sillä data näytti tältä:
FF F5 C9 60 00 D4 CD 3F FF 0A 60 00 D4 CD 3B CF 73 FF FF FF FF 31 FF FF FF FF FF F9 ED EF F1 FF FD FF FF F5 CB 60 00 D4 CD 3F FF 0A 60 00 D4 CD 3B CF 71 FF FF FF FF 31 FF FF FF FF FF F9 ED EF F1 FF FD FF FF F5 C9 60 00 D4 CD 3F FF 0A 60 00........

Mutta silti kun käänsin kaapelit toisin päin niin sain kyllä dataa kun käynnistin pumpun:

5C 00 19 62 18 00 80 00 80 00 00 00 00 00 80 00 00 00 00 00 07 09 00 00 00 01 00 00 05 E9 calc checksum E9
recv checksum E9
Valid message received, len=30
Send ACK (0x06)
writeByte: 06
5C 00 19 60 00 79 calc checksum 79
recv checksum 79
Valid message received, len=6
Send ACK (0x06)
writeByte: 06
C0 60 02 07 0A 09 00 00 00 01 00 00 05 ED 06 5C 00 19 60 00 79 calc checksum 79
recv checksum 79
Valid message received, len=6
Send ACK (0x06)
writeByte: 06
C0 60 02 07 0A 09 08 08 00 01 00 00 05 ED 06 5C 00 19 60 00 79 calc checksum 79
recv checksum 79
Valid message received, len=6
Send ACK (0x06)
writeByte: 06

Mutta pumppu heittää itsensä vikatilaan jos enabloin modbus lisälaitteen.

Vielä ideoita?

-Matti

Poissa Pali

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 48
  • Maalämpöfoorumi
Vs: OpenHAB
« Vastaus #23 : 29.05.14 - klo:09:46 »
No nyt kommunikointi näyttää paremmalle. Paketteja liikkuu ja nibegw kuittaa ne. Seassa näyttäs myös olevan paketteja nähtävästi RMU40:lle.

Mutta Nibe ei näytä lähettävän data pakettia. Oletkos aktivoinut haluamasi rekisterit Nibe ModbusManager:lla?

-Pauli

Poissa pecca

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 29
  • Maalämpöfoorumi
Vs: OpenHAB
« Vastaus #24 : 30.05.14 - klo:11:44 »
Mutta Nibe ei näytä lähettävän data pakettia. Oletkos aktivoinut haluamasi rekisterit Nibe ModbusManager:lla?

Itse olen myös kokeillut kommunikointia pumpun kanssa nibegw:llä, mutta lopputulos oli sama kuin Matilla. nibegw:n lokin mukaan sanomia vastaanotetaan ja kuitataan, mutta pumppu meni silti vikatilaan. Itselläni on pumpussa (samassa väylässä) kiinni SMS 40, mutta sen poistamisella ei ollut vaikutusta.

Mistä Nibe ModbusManagerin saa ja kuinka sitä käytetään?

Poissa Pali

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 48
  • Maalämpöfoorumi
Vs: OpenHAB
« Vastaus #25 : 30.05.14 - klo:23:25 »
Mistä Nibe ModbusManagerin saa ja kuinka sitä käytetään?

Modbus ohje löytyy Nibe:n sivuilta http://www.nibe.fi/nibedocuments/14059/031725-5.pdf. Ohjeesta löytyy myös linkki ModbusManagerin http://www.nibe.se/kommunikation

Mikäs on teidän pumpun softaversio?

Poissa matti.salo

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 40
  • Maalämpöfoorumi
Vs: OpenHAB
« Vastaus #26 : 31.05.14 - klo:13:36 »
Olen nyt saanyt tehtyä tuon LOG.SET filun ja usb:n kautta laittanut sen pumpulle ohjeen mukaan. Hassua ettei tuo pumppu kuittaa saaneensa noita asetuksia millään. Mutta muutosta pumpun toimintaan tuo ei tuonut.

Voisiko tuo softa versio mulla olla 1410 Pumppu siis 1245-8.. En ole oikein löytänyt mistään uudempaa softaa jaossa. Onko tiedoa mistä voisi saada?

-Maza

Poissa matti.salo

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 40
  • Maalämpöfoorumi
Vs: OpenHAB
« Vastaus #27 : 31.05.14 - klo:14:16 »
Löysin sitten kuitenkin softaversion 5539R8, muutei muuttunut tilanne.... softan saa siis ladattia nibeuplink.com sivulle rekisteröitymällä.

Poissa Pali

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 48
  • Maalämpöfoorumi
Vs: OpenHAB
« Vastaus #28 : 31.05.14 - klo:16:45 »
Laitatko logia vähän pitemmältä ajalta? Minkäslainen RS485 adapteri sulla on, hoitaako se rx/tx moodin automaattisesti?

Poissa pecca

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 29
  • Maalämpöfoorumi
Vs: OpenHAB
« Vastaus #29 : 02.06.14 - klo:09:29 »
Modbus ohje löytyy Nibe:n sivuilta http://www.nibe.fi/nibedocuments/14059/031725-5.pdf. Ohjeesta löytyy myös linkki ModbusManagerin http://www.nibe.se/kommunikation
Mikäs on teidän pumpun softaversio?

Kiitos neuvoista. Pumpun softaversio on 1768. Pumppu on F1245-8.

RS485 adapteri mulla on:
http://www.ebay.com/itm/USB-to-RS485-FTDI-interface-Board-FT232RL-75176-New-/250955236480?ssPageName=ADME:L:OC:DE:3160

Voisiko lähetyspuolella olla jotain ongelmaa, kun kuittaukset eivät mene perille? Adapterin ledien mukaan dataa liikkuu molempiin suuntiin. Sama adapteri on mulla käytössä Valloxin iv-koneen ohjauksessa, jossa se on toiminut hyvin. Mikä adapteri ja kytkentä sulla on käytössä?

Oletko yrittänyt selvittää onko rekistereidän kirjoitus mahdollista?


Poissa matti.salo

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 40
  • Maalämpöfoorumi
Vs: OpenHAB
« Vastaus #30 : 02.06.14 - klo:10:43 »
Mulla taas on tällanen sovitin:
http://www.hexin-technology.com/USB_2.0_To_RS-485_Converter-Product-255.html

Nyt kun mulla on kaapelit oiken päin niin saan va in hetkittäin pienen pätkän näkyviin liikennettä, muttei pitkää. mitään vaan ei tule näkyviin.

hetken oli ruuru auki ja ainoa mitä tuli oli :
Open serial port: /dev/ttyUSB0
UDP address 127.0.0.1:9999
00 01 00 00 05 EC 06 5C 00 19 60 00 79 calc checksum 79
recv checksum 79
Valid message received, len=6
Send ACK (0x06)
writeByte: 06


filteröikö tuo softa näkyvistä tuon vai minkähän ihmeen takia ei tule mitään.....

Pecca: Ohjaako OpenHab sinulla valloxiakin? Itse tilasin tuota varten sovittimen, mutten löydä valmiita ohjeita tuon liittämiseksi openhabiin....


Poissa matti.salo

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 40
  • Maalämpöfoorumi
Vs: OpenHAB
« Vastaus #31 : 02.06.14 - klo:12:26 »
Minä voisin kanssa suosiolla heittää niben juttelemaan arduinon kanssa ja samalla tutustuisi tuohon arduinoonkin. Mutta minkälainen kombinaatio Palilla on? Lähinnä että onko aito arduino vai käykö siihen joku kiinan kopiokin?

Poissa pecca

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 29
  • Maalämpöfoorumi
Vs: OpenHAB
« Vastaus #32 : 02.06.14 - klo:13:42 »
Pecca: Ohjaako OpenHab sinulla valloxiakin? Itse tilasin tuota varten sovittimen, mutten löydä valmiita ohjeita tuon liittämiseksi openhabiin....

En käytä OpenHab:ia Valloxin kanssa. Softan olen tehnyt itse. Valloxin käyttämä protokolla paneelin ja iv-koneen välillä ei ole salainen (toisin kuin Niben). Protokollan kuvaus löytyy netistä ja sen saa kysyttäessä Valloxilta.

Poissa Pali

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 48
  • Maalämpöfoorumi
Vs: OpenHAB
« Vastaus #33 : 02.06.14 - klo:17:27 »
Lainaus käyttäjältä: pecca
Kiitos neuvoista. Pumpun softaversio on 1768. Pumppu on F1245-8.
Niben ohjeessa tais olla maininta, että softan pitäs olla vähintään 3000.

Lainaus käyttäjältä: pecca
RS485 adapteri mulla on:
http://www.ebay.com/itm/USB-to-RS485-FTDI-interface-Board-FT232RL-75176-New-/250955236480?ssPageName=ADME:L:OC:DE:3160

Voisiko lähetyspuolella olla jotain ongelmaa, kun kuittaukset eivät mene perille? Adapterin ledien mukaan dataa liikkuu molempiin suuntiin. Sama adapteri on mulla käytössä Valloxin iv-koneen ohjauksessa, jossa se on toiminut hyvin. Mikä adapteri ja kytkentä sulla on käytössä?
Mulla taitaa olla juurikin samanlainen, mutta käytän sitä nykyään IV-koneen kanssa. Nibegw olettaa, että tx/rx suunnanvaihto on automaattinen, eli softa ei sitä tee. Kyseisessä adapterissa suunnanvaihto on automaattinen.

Lainaus käyttäjältä: pecca
Oletko yrittänyt selvittää onko rekistereidän kirjoitus mahdollista?
Mulla ei ole Niben SMS40, RMU40 eikä MODBUS40 lisälaitetta, joten en pysty logiamaan miten kirjoitus tapahtuu. Mutta jos joku viitsisi logata dataa, niin olisin kyllä erittäin kiinnostunut tekemään myös asetuspuolen.

Poissa Pali

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 48
  • Maalämpöfoorumi
Vs: OpenHAB
« Vastaus #34 : 02.06.14 - klo:17:31 »
Lainaus käyttäjältä: matti.salo
Mulla taas on tällanen sovitin:
http://www.hexin-technology.com/USB_2.0_To_RS-485_Converter-Product-255.html
Tämänkin adapterin datasheet vaittää tukevansa automaattista suunnanvaihtoa (zero delay automatic transmit)

Poissa Pali

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 48
  • Maalämpöfoorumi
Vs: OpenHAB
« Vastaus #35 : 02.06.14 - klo:17:47 »
Minä voisin kanssa suosiolla heittää niben juttelemaan arduinon kanssa ja samalla tutustuisi tuohon arduinoonkin. Mutta minkälainen kombinaatio Palilla on? Lähinnä että onko aito arduino vai käykö siihen joku kiinan kopiokin?
Kiinan arduinoja mullakin on ja hyvin tuntuu pelaavan. Tämä setti on pyörinyt ~8kk ilman ongelmia, mutta tilasin itselle toisen satsin varastoon, jos sattuu tulemaan laiterikko ajan kanssa.

Mun arduino kombinaatio on tälläinen

Arduino: http://www.ebay.com/sch/i.html?_trksid=p2047675.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.XArduino+UNO+R3+Board&_nkw=Arduino+UNO+R3+Board&_sacat=0&_from=R40
Ethernet shield: http://www.ebay.com/sch/i.html?_trksid=p2047675.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.XW5100+Ethernet+Shield+for+Arduino+Uno+Mega+2560&_nkw=W5100+Ethernet+Shield+for+Arduino+Uno+Mega+2560&_sacat=0&_from=R40
RS485 shield: http://www.ebay.com/sch/i.html?_trksid=p2047675.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.XXbee%2FBluetooth%2FSRS485+RS485%2FAPC220+I%2FO+Sensor+Expansion+Shield+V5.0+For+Arduino&_nkw=Xbee%2FBluetooth%2FSRS485+RS485%2FAPC220+I%2FO+Sensor+Expansion+Shield+V5.0+For+Arduino&_sacat=0&_from=R40

Tuosta rs485 adapterissa pitää poistaa yksi ruuviliitin, koska sen juotokset ottavat kiinni rj45 liittimen kanteen. Muistaakseni se toimi kyllä ilman liittimen poistamistakin (teippiä rj45 liittimen kanteen), mutta tällöin shield ei mene täysin pohjaan.

Poissa Pali

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 48
  • Maalämpöfoorumi
Vs: OpenHAB
« Vastaus #36 : 02.06.14 - klo:17:53 »
Piti vielä sanoa tuosta raspberry pi softasta että vaikka en sitä itse enää käytä, niin olen kouralliselle opastanut sen käytön ja kaikille se on saatu pelaamaan (yleisin syy on ollut kaapelit ristissä). Matin datassa ottaa silmään yksi omituisuus, johon en ole aikaisemmin törmännyt. Nibe lähettää 5C 00 19 alkuista dataa, ja minulla ja kaikilla muilla se on ollut 5C 00 20.

-Pali

Poissa pecca

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 29
  • Maalämpöfoorumi
Vs: OpenHAB
« Vastaus #37 : 02.06.14 - klo:23:15 »
Mulla ei ole Niben SMS40, RMU40 eikä MODBUS40 lisälaitetta, joten en pysty logiamaan miten kirjoitus tapahtuu. Mutta jos joku viitsisi logata dataa, niin olisin kyllä erittäin kiinnostunut tekemään myös asetuspuolen.

Sain kuittaukset toimimaan ja arvot luettua pumpulta. Mulla ongelmana oli ilmeisesti vanha softaversio ja viallinen RS485-adapteri, jossa ainakaan lähetys ei toiminut. Kokeilin toista samanlaista ja sillä homma toimi.

Itselläni on ollut tarkoituksena selvittää kuinka asetusten kirjoitus tapahtuu SMS40:lla ja korvata laite Pi:llä ja omalla ohjaussoftalla. Lokista en saanut tolkkua, mutta voi hyvinkin olla viallinen adapteri sotki liikennettä. Pitääpä kokeilla jossain vaiheessa uudestaan.

Poissa pecca

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 29
  • Maalämpöfoorumi
Vs: OpenHAB
« Vastaus #38 : 03.06.14 - klo:08:40 »
Matin datassa ottaa silmään yksi omituisuus, johon en ole aikaisemmin törmännyt. Nibe lähettää 5C 00 19 alkuista dataa, ja minulla ja kaikilla muilla se on ollut 5C 00 20.

Niben lähettämä 5C 00 19 alkuinen data on ilmeisesti tarkoitettu RMU40:lle. Vastaava SMS40:lle lähetetty data alkaa 5C 00 16. Sain SMS40:n ja MODBUS:n toimimaan samanaikaisesti kun muutin nibegw:tä siten, että ainoastaan  5C 00 20 alkuiset paketit kuitetaan, jotka on tarkoitettu MODBUS:lle.

Matti, kokeile ehtoa kuittauksen lähetykseen. esim.

if (message[2] == 0x20)
{
   sendAck(serialport_fd);
}


Poissa matti.salo

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 40
  • Maalämpöfoorumi
Vs: OpenHAB
« Vastaus #39 : 03.06.14 - klo:11:05 »
Täytyy kokeilla tuota.... Ihan hirmu koodariksi en itseäni tunnista, mutta enköhän tuolle kohdan löydä. =)  Tuohon .c koodiin sen törkkäsin ja käänsin uudelleen.

Mutta nyt minulla näyttää ongelma olevan, etten saa enää mitään tulemaan tuolta 485:sta ulos. Hajoskohan sovitin tai jotain. etsin jostain toisen.