Nyt kun siis on tämä oikea topiikki, niin täytyy vielä kysyä, että miten sulla tuo yläkerran lattialämmitys pyörii? Eli onko siellä nyt se kierto täysillä ja onko kaikki termarit auki ja onko virtauksen säädöt laitettu maksimiin, eli täysi, auki? Nimittäin tuo shunttipiiri toimii parhaiten, kun siellä lattioissa pyörii vesi täyskierrolla. Liian kuumat huoneet vain sitten kuristetaan, tai käytetään termostaattia. Shunttipiiri siis pyrkii pysymään tasalämpöisenä ja sinä säädät sen lämpötilan ja shuntti sitten ottaa lisälämpöjä sieltä kuumemmasta piiristä. Homma siis toimii parhaiten mahdollisimman suurella vesikierrolla piirissä. Tällä saa laskettua lämpöä tuolla kiertävällä vesimassalla mahdollisimman alas. Sama homma toimii sen patteripiirin suhteen. Shuntti siihen piiriin ja pattereista termarit selälleen. Tällöin pitäisi alkaa varaajan toimimaan oikein ja ylilämpö pysyy varaajan sisällä. Molemmat shunttikierrot siis saa rauhassa pyöriä omilla kiertopumpuillaan täysillä ja kiertävät litkut saisi olla meno/paluulämmöiltään vaikka samat. Shuntti sitten ottaa kyllä lisää lämmintä, jos tarvii ja paluu alkaa kiihtyvällä tahdilla kylmentämään varaajaa. Saat tuolla systeemillä laskettua sen tarvittavan latauslämmön mahdollisimman alas. Eli kysymys siis kuului, että onko näin jo tehty?
No on ja ei oo.
Eli yläkerran lattialämmitys pyörii kyllä täysillä. Menon ja paluun ero on 2-3 asteen luokkaa.
Piirien säädöt on suunnitelman mukaisissa arvoissa ja termareita ei ole.
Paria piiriä olen avannut hiukan enemmän ja yhtä taas hiukan kuristanut. En usko, että olisi enää balanssissa, jos vetäisin kaikki levälleen.
Mutta sitten suora piiri 1, alakerran patterit. Sehän ei ole shuntattu mitenkään. Nyt oon laittanut taas termostaatit kaikkiin pattereihin takas sillä ajatuksella, että koneen tehot ylipäätään riittäisivät tarpeeksi pitkälle, eikä vastuksia tarvittaisi niin aikaisin. Eli alakerta ottaisi puskurista vain sen verran lämpöä kuin tarvitsee.
Sellainen aistinvarainen havainto näin ensimmäisiltä päiviltä, että joo, taitaa puskuri lämmetä vähän nopeammin, koska termarit rajoittavat suoran piirin kiertoa. Ja ehkä tehotkin saattaisi riittää himpun kovemmille pakkasille. Siis ehkä...
Mutta eihän tämän tämän termarien käytön toisaalta pitäisi vaikuttaa mihinkään käyntiaikasuhteisiin: jos tauot on lyhyempiä, niin kaipa ne latauksetkin on?
Nyt kun termarit rajoittavat kiertoa, niin paluuvesi varaajan suuntaan pysyy suht viileänä koko ajan ja näin ollen koneen tauot ovat maksimissaan sen 20 minuuttia, joka on minimitaukoaika. Tästähän on muutkin saman pumppumerkin omistajat kirjoitelleet, että käy vähän pätkissä. Tosin itse nyt olen olevinani selvittänyt mistä tämä omalla kohdalla johtuu.
Parantaisikohan sitten tätä koko systeemiä se, jos tuo suora piirikin olisi shuntattu?
Saisiko sillä viriteltyä lisää tehoa masiinaan ja vähän taukoaikojakin paremmaksi?
Ainakin uskon, että antaisi lisää säätövaraa.