Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: energia avustuksen hakeminen  (Luettu 9362 kertaa)

Poissa maalämpöä Porissa

• Tulokas
  • *
  • Maalämpöfoorumi
energia avustuksen hakeminen
« : 20.03.13 - klo:15:55 »
Hei!
Osaisiko joku ystävällinen auttaa? Pitäisi hakea energia avustusta maalämpöön, olen lukenut netistä siitä ohjeita yms. Mutta en tiedä mistä aloittaa ja mihin soittasin?(Porissa ollaan)  eli olisko se sitten tekninen vai rakennusvirasto vai mikä? Ja voiko sitä hakea vaikka rahoitus ei ole vielä järjestynyt?  Olisi kiva kuulla vinkkejä ja kokemuksia! Kiitos!

Poissa sam68

• Konkari
Vs: energia avustuksen hakeminen
« Vastaus #1 : 20.03.13 - klo:16:17 »
energia-avustusta saa vain todella pienillä tuloilla nykyään. Täällä meillä ainakin sitä hoitaa rakennusvalvonta ja sieltä kannattaa lähteä kysymään.
* Maalämpöjä Oulusta Kalajoelle * Uusiolämpö Oy Raahe *

Poissa Vpetteri

• Täysjäsen
  • Tein itse enkä säästänyt
« Vastaus #2 : 20.03.13 - klo:17:00 »
Porissa asiassa auttaa rakennusvalvonta, sijaitsee BePopissa, 2. kerros, yliopiston apteekin yläpuolella, kulku kauppakäytävältä.
Ja kuten Sam68 totesi, tänä vuonna ko tuki on tarve harkintainen (ainakin jonkin tiedon mukaan) eikä sitä saa kuin sellaisilla tuloilla varustetut ihmiset joilla ei ole varaa vaihtaa lämmitysjärjestelmää.
Ok-talo rv.66 250/320 m2/880m3. Radiaattoreilla 190m2, lattialämmöllä 130m2. Takka+puukiuas, ILP. Öljyä palanut 3400l/vuosi+ sähköä 6000 kWh. 22.7.2012 startattu Danfoss DHP-H 16+DW Extender+ 2x2m2 aurinkokerääjät.

Poissa juippi

• Konkari
  • Danfoss DHP-H8+UKV100, 170m, 139+35m2
    • lämpötilamittauksia
« Vastaus #3 : 20.03.13 - klo:18:05 »
http://www.ara.fi/fi-FI/Rahoitus/Avustukset/Kuntien_myontamat_korjaus_ja_energiaavustukset/Pientalojen_harkinnanvarainen_energiaavustus

Tuolta löytyy tietoa ja tulorajatkin sieltä energia-avustus ohje 2013 linkistä. Ei ne tulorajat nyt ihan niin pieniä ole kuin edellisissä viesteissä anettiin ymmärtää. Samat näyttä olevan kuin viimevuonnakin. Muutama kuukausi kun on lomautuksella niin kyllä jää helposti alle tuon. ;)

Poissa maalämpöä Porissa

• Tulokas
  • *
  • Maalämpöfoorumi
« Vastaus #4 : 20.03.13 - klo:18:29 »
Kiitos teille kaikille! On meillä kyllä pienet tulot, mut sentää ton rajan ylittää et ei ihan noin pienet. Onko toi raja just tullu (juuri viime vuodeksi)? ku mun porukat haki sitä 2011 ja on "vähä" isommat  tulot.. mä ymmärtäisin et  sitä voi saada vaik olis vähä isommat tulot ku siin ohjeis, mut sit vaan %määrä pienenee. Eiköhän tämä tästä :)

Poissa juippi

• Konkari
    • lämpötilamittauksia
« Vastaus #5 : 20.03.13 - klo:18:53 »
Kiitos teille kaikille! On meillä kyllä pienet tulot, mut sentää ton rajan ylittää et ei ihan noin pienet. Onko toi raja just tullu (juuri viime vuodeksi)? ku mun porukat haki sitä 2011 ja on "vähä" isommat  tulot.. mä ymmärtäisin et  sitä voi saada vaik olis vähä isommat tulot ku siin ohjeis, mut sit vaan %määrä pienenee. Eiköhän tämä tästä :)

Siinä siis lasten määrä nostaa rajaa, eli esim. 3 lapsisella perheellä raja on 4880 euroa.

Poissa Vpetteri

• Täysjäsen
« Vastaus #6 : 20.03.13 - klo:18:57 »
Tässä siis tämän vuoden taulukko copy-pastena:
Pienituloisuusedellytys
Ruokakunta on pienituloinen, jos ruokakuntaan kuuluvien pysyvät tulot kuukaudessa (bruttokuukausitulot) eivät yhteenlaskettuina ylitä seuraavia tulorajoja (VNA 23b ja 3 §):
Henkilöluku               1           2          3         4
Tulot (brutto) €/kk   1410     2355     3145    4005

Yli 4 henkilön ruokakunnissa tulojen enimmäismäärää korotetaan 875 €/lisähenkilö.

Vuonna 2012 ei ainakaan Porissa ollut tuollaisia tulorajoja. Ja kyseessä on siis brutto kuukausi ansiot!
Ok-talo rv.66 250/320 m2/880m3. Radiaattoreilla 190m2, lattialämmöllä 130m2. Takka+puukiuas, ILP. Öljyä palanut 3400l/vuosi+ sähköä 6000 kWh. 22.7.2012 startattu Danfoss DHP-H 16+DW Extender+ 2x2m2 aurinkokerääjät.

Poissa juippi

• Konkari
    • lämpötilamittauksia
« Vastaus #7 : 20.03.13 - klo:20:09 »

Vuonna 2012 ei ainakaan Porissa ollut tuollaisia tulorajoja.

Näissä tulorajoissa ei kait ole kuntakohtaisia eroja vaikka kunta ne viimekädessä myöntääkin. Kunnissa kuitenkin tulkitaan Aran määrittelemiä ehtoja ja rahat kunnille tulee Aran kautta valtion budjetista. Viimevuonna oli aivan sama tarveharkintainen energia-avustus voimassa ja sitä myönnettiin 25% tarvikkeiden hinnasta. Tulorajat ainakin mun muistaakseni oli kutakuinkin noi samat. Lisäksi oli myös energia-avustus kaikille hakijoille ja sen suuruus määräytyi hakijoiden määrän mukaan. Taisi jäädä monessa kunnassa alle 10%.
Veikkaanpa että moni "pienituloinen" ei ole aiemmin huomannut hakea nimenomaan tuota tarveharkintaista, vaikka olisi siihen ollut oikeutettu.

Poissa maalämpöä Porissa

• Tulokas
  • *
  • Maalämpöfoorumi
« Vastaus #8 : 21.03.13 - klo:12:17 »
Hetkinen muuten, eikös Porin rakennusvalvonta sijaitse valtakadun ja rratihuoneen puiston risteyksessä? Siellä mä ainaki viimeks kävin asioilla. Mutta no eli aloitan sieltä! Kiitos

Poissa Vpetteri

• Täysjäsen
« Vastaus #9 : 21.03.13 - klo:18:04 »
No näemmä on nettisivujen mukaan taas takaisin vanhalla paikallaan tuo rakennusvalvonta. keväällä 2012 olivat vielä BePopissa... Mutta mä oon hiljaa, kun oon näemmä ihan pihalla näistä asioista....
Tuosta korkeammasta avustuksesta ei kukaan maininnut sanallakaan viime keväänä ja muutenkin asiakaspalvelun taso oli, öhöm, viime vuosisadalta  ::)