Ostin talon ja taloon asensin öljylämmityksen tilalle Thermia Diplomat Optimum DUO G:n"-8Kw + Käyttövesivaraaja Thermia TWS G2-3001:n keväällä 2011. Lämpökaivon syvyydeksi tuli 180 m. Talon alakertaan (maan pinnan alapuolella) asensin pattereiden tilalle vesikiertoisen lattialämmön. Yläkerta toimi ja toimii edelleen vanhoilla pattereilla.
Ongelma on: myyjä lupasi 8000 Kwh:n vuosikulutuksen, mutta laite vie n. 14000–14500 Kwh (öljyn kulutus oli n. 3500l/vuosi). Myyjän mielestä mikään ei mätä. – ja itse asiassa myyjä ei katso asian edes kuuluvan heille. Joten olen yrittänyt itse ottaa selvää: esim. ulkopuolinen kylmäasiantuntija totesi, että paisuntaventtiili oli rikki. Vika on nyt korjattu (meni takuuseen), mutta lämpö ei riitä tai riittää, mutta tosi kalliilla.
Esim. marraskuun alussa, kun ulkolämpötila oli -2, huone 20, käyrä 40, otti kompura lisälämpö 1:n käyttöön. Kaivon lämpötila oli Keruul.paluu 0 ja Keruul. meno -4. Kaiken kaikkiaan on niin, kun menojohdon lämpötila ylittää 40, niin kompura huutaa lisälämpöä apuun.
Mikä mättää: esim. rikkasihti on tarkistettu , termostaatit auki etc. Lämmitettäviä neliöitä on n. 180 ja kuutioina se on n 444. Työn alla on tällä hetkellä lämpökaivo. Ainakin marraskuusta lähtien keruu meno on ollut 0 ja paluu -4 – porausraportissa luki, että vedentulo oli niukkaa. Sekö mättää vai mikä? – vai onko pumppu vain liian pieni?