Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Thermian mallit Diplomat ja Diplomat Optimum  (Luettu 3945 kertaa)

Poissa Uuno-Eemeli

• Täysjäsen
  • Danfoss Opti Pro 12/UKV200/215m
Thermian mallit Diplomat ja Diplomat Optimum
« : 16.02.13 - klo:15:48 »
Omassa pannuhuoneessani on hyrrännyt pian pari vuotta Danfoss Opti Pro (eli kait vastaava kuin Thermia G2). Pääsin/jouduin projektinhoitajaksi erään tuttavan maalämpöprojektiin. Omista positiivisista kokemuksistani johtuen olen kysellyt mm. Danfoss/Thermia malleja. Minulle on tarjottu mm. mallia Danfoss DHP-H. Tarjonnut yritys kertoi, että tarjolla ei ole enää mallia Opti. Sen sijaan Thermia-kauppiaalla oli tarjolla Diplomat Optimum sekä tietenkin perus Diplomat. G3/Opti Pro mallin olemme sulkeneet vaihtoehdoista pois.
Olisiko jollain foorumilaisella kertoa omia ajatuksiaan kannattaako harkitakaan Diplomatia mallina Optimum?

Poissa juippi

• Konkari
  • Danfoss DHP-H8+UKV100, 170m, 139+35m2
    • lämpötilamittauksia
Vs: Thermian mallit Diplomat ja Diplomat Optimum
« Vastaus #1 : 16.02.13 - klo:16:31 »
Niin, eronahan noissa on perusmalliin verrattuna ilmeisesti vain lauhdutin- ja keruupumppujen automaattinen nopeuden ohjaus. Keruupumpussa ainakin on mielestäni täysin hyödytöntä säätää nopeutta, koska keruupuolella ei tapahdu juurikaan painehäviön muutosta. Lauhdutinpuolella pieni etu nopeussäädöstä on, kun nopeutta saadaan pienemmäksi käyttövettä tehtäessä. Lisäksi jos ei ole hullunkiertoa ja käytetään termostaatteja lattialämmityspiireissä voi olla etua nopeussäädöstä.

Itse ottaisin optimumin, jos lähes perusmallin hinnalla myytäisiin.

Poissa Uuno-Eemeli

• Täysjäsen
  • Danfoss Opti Pro 12/UKV200/215m
« Vastaus #2 : 16.02.13 - klo:19:05 »
Myyjä ilmoitti hintaeroksi 800 euroa. Eli Diplomat Optimum on siis sen varran perus Diplomat'ia kalliimpi. Tässä kohteessa lämmönjako tapahtuu täysin pattereilla.

Poissa Thermia12kW

• Täysjäsen
  • Thermia Dip 12kW - 1x200m - 260m2 (70-luvulta)
« Vastaus #3 : 16.02.13 - klo:19:56 »
Itse kyselin aikoinaan eroista ja Optimumissa on ainakin kalliit varaosat. Kysy myyjältä vaikka mitä uusi liuospuolen kv-pumppu maksaa...

Ota tavallinen Diplomat lattialämmitystalossa ja patteritalossa G3 mallin, minua harmittaa edelleen etten ottanut G2 mallin vaikka on kalliit varaosat.  :'(
MLP vuodesta 2008 - Huollot: 1kpl (kv-pumppu vaihdettu 2015)
Thermia Diplomat 12kW + 200m kaivo
+ 500L energiavaraaja kierukalla +6kW sähkö
+ Jämä Miniter yhdistelmäkattila (puu+öljy)
+ valmius aurinkokeräimille