Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Maalämmön suunnittelu  (Luettu 29219 kertaa)

Poissa toimelias

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 42
  • Maalämpöfoorumi
Maalämmön suunnittelu
« : 13.02.13 - klo:19:41 »
Tervehdys kaikille, piti ihan rekisteröityä kun täältä tuntuisi saavan puolueetonta tietoa koskien maalämpöjärjestelmän hankintaa. Myyjiltä sitä ei tunnu saavan, vaan luonnollisesti kauppiaan oma pumppu on valovuoden edellä kilpailijoita :) jne.

Talon tiedot:
rakennusvuosi 2005, 143 m2, lämmitettävät kuutiot n. 450m3, asukkaita 4, vesikiertoinen lattialämmitys joka lämpiää sähkökattilalla. Lisäksi on ilmalämpöpumppu. Sähkön kulutus ollut vuodessa n.25000-26000kWh, josta n.6000 taloussähköön.

Naapurilla on lämpökaivo 4 metriä meidän rajasta ja olen kysellytkin myyjiltä, että mikä vaikutus tuolla on kun meidän suunnitellulle kaivon paikalle tulisi n. 15 metriä matkaa. Naapurilla oli 22m maaporausta ennen kalliota. Ei kuulema ongelmaa, osa ehdotti vinoporausta.

Niben myyjä tarjosi 6kw (malli 1245)konetta ja 150 metrin kaivoa, hintaa 16000,hintaan sis. 6m maaporausta ja 10m vaakavetoa,ei sähkötöitä, ei vanhan purkua, ylimääräinen maaporaus 65e/m

Stiebel eltron taas 7,4kw konetta ja 148 metriä kaivoa, hintaa tulisi 17000, tähän kuului myös vanhan laitteiston purku ja vaakaputkea 10m, hintaan sis. 6m maaporausta ja 10 metriä vaakavetoa. Ylimääräinen maaporaus 60 e/metri. Tässä vähän ihmetytti kun tarjouksessa oli ilmoitettu asennuksen osuudeksi 5618 e. Kuitenkin kaivon osuus on n.4500 ja muut hommat n.2000e, niin maksaako tuo stiebelin pumppu tosiaan noin paljon? Niben edustaja julisti että poraus on kokonaan työtä ja saan hyödynnettyä koko 4000 e kotitalousvähennyksen, vaikka ei se ihan niin ilmeisesti mene. .

Molemmissa tapauksissa kaivaisin itse vaakaosuudet ja mielellään voisin tehdä eristyksetkin, kun se tuntuu olevan noissa tarjouksissa aika kallista.

Kysyin myös erikseen porausta geodrilliltä, 150 m , kallio 30 ja maaporaus 40. Geodrillin porari sanoi, että porauksesta on vähennyskelpoista 87%

Onko nuo tarjoukset mistään kotoisin? Jotenkin tuntuu, että saisi edullisimmin jo ottaisi tuon porauksen erikseen ja pumpun ja asennuksen erikseen.

Odottelen vielä muutamaa tarjousta (joita tuntuu oleva vaikea saada, liikaa töisä?) ennen päätöksiä.

Kiitos jo etukäteen jos joku viitsisi konsultoida.

[ylläpito on poistanut liitteen]
« Viimeksi muokattu: 13.02.13 - klo:23:27 kirjoittanut tomppeli »

Poissa Matias

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4 597
Vs: Maalämmön suunnittelu
« Vastaus #1 : 13.02.13 - klo:21:39 »
Lainaus
Talon tiedot:
rakennusvuosi 2005, 143 m2, lämmitettävät kuutiot n. 450m3, asukkaita 4, vesikiertoinen lattialämmitys joka lämpiää sähkökattilalla. Lisäksi on ilmalämpöpumppu. Sähkön kulutus ollut vuodessa n.25000-26000kWh, josta n.6000 taloussähköön.

Onpas oikein ihanteellinen kohde maalämmölle kun on noin uusi talo ja vesikiertoinen lattialämmitys.
Lämpöpumpuksi tuohon sopii mikä tahansa edullinen ja tunnettu peruspumppu(esim Nibe-Danfoss-Thermia).

Hintapuolessa kannattaisi ottaa vertailuun mukaan sellainen asetelma että lämpökaivon poraus ja keruuputkien asennus parhaimman tarjouksen tekijältä,samoin putki- ja sähkötyöt ja pelkän lämpöpumpun hankinta edullisimmasta paikasta omatoimisesti,esim
http://www.taloon.com/maalampopumppu-nibe-f1245-8-kw/LVI-5361535/dp?ref=nosto_0000_katsoimyos

Vertaamalla sitten eri toimitusvaihtoehtoja löytynee se optimaalisin.

Sellainen vinkki että sen poistettavan sähkökattilan syöttökaapelin todennäköisesti voi käyttää maalämpöpumpulle.

Tarkemmista mitoituksista saat varmaankin tietoa lähiaikoina ja merkkikohtaista kokemusperäistä tietoa toimituksista ja pumpun toiminnasta lukemalla ja kysymällä ko merkin ketjussa tällä foorumilla ;)


9kw Ekowell EPT400 vuodesta 1998
Jämä Kantikas 1250l Keruu 2X200m

Poissa sailor

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3 056
  • Lämpöässä V15 11/04-->
Vs: Maalämmön suunnittelu
« Vastaus #2 : 13.02.13 - klo:21:49 »
Jotenkin tuntuu, että saisi edullisimmin jo ottaisi tuon porauksen erikseen ja pumpun ja asennuksen erikseen.

Tuntuu ihan oikealta.

Minkäslainen sähkökattila siinä talossa nyt on? Ja kuinka käyttövesi tehdään?
Lämpöässä V15 Opation modaus:
http://sailor.arkku.net//trend.jpg.jpg

Poissa toimelias

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 42
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Maalämmön suunnittelu
« Vastaus #3 : 13.02.13 - klo:22:56 »
Kiitokset vastauksista!

sähkökattila on Jäspin TehoWatti, jolla myös käyttövesi tehdään. Se on selvitetty,ettei tuota tehowatin varaajaa voi käyttää uudessa järjestelmässä.

Kyllä tuo urakan pilkkominen alkaa kiinnostamaan enemmän, varsinkin kun noista avaimet käteen tarjouksista ei saa selvää mikä maksaa minkäkin verran. Sitä Niben 1245 pumppua katselinkin tuolta taloon.comista, mutta riittääköhän se 6kw kone?

Henkisesti kannattaa varmaan varautua siihen,että meidänkin tontilla porataan parikymmentä metriä ennen kuin tulee kallio vastaan, kun naapurillakin oli sen verran pehmeää maata.

Poissa NiceMan

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 143
  • Maalämpöfoorumilta tietoa, kyllä se kannattaa.
    • RiceRacing Team
Vs: Maalämmön suunnittelu
« Vastaus #4 : 13.02.13 - klo:23:26 »
"varsinkin kun noista avaimet käteen tarjouksista ei saa selvää mikä maksaa minkäkin verran."

Millä tavalla ei saa selvää? Tom Allen ja Seneran tarjouksissa oli kaikki eritelty eli oli helppo katsoa mitä mikin maksaa + lisätöistä oli kanssa hinnat molemmilta.
Danfoss DHP-H 10 + 200l varaaja + 175m / Talo 156m2 + 40m2 1972 patterilämmitys / Maalämpö otettu käyttöön 16.01.2013

Poissa tomppeli

  • Yleismoderaattori
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 8 649
  • Vanha pieru!
Vs: Maalämmön suunnittelu
« Vastaus #5 : 13.02.13 - klo:23:37 »
Talon tiedot:
rakennusvuosi 2005, 143 m2, lämmitettävät kuutiot n. 450m3, asukkaita 4, vesikiertoinen lattialämmitys joka lämpiää sähkökattilalla. Lisäksi on ilmalämpöpumppu. Sähkön kulutus ollut vuodessa n.25000-26000kWh, josta n.6000 taloussähköön.
Laitoin tietojasi taulukkoon ja liitin PDF -tulosteen omaan aloitusviestiisi tämän ketjun alkuun.
Kaivoon tulee jonkin verran lisää syvyyttä siitä syystä, että ollaan Itä-Suomessa ja aika korkealla.
Kun on kyseessä lattialämmitystalo, pumpuksi soveltuu hyvin joku vaihtoventtiilikone, esim. 8 kW NIBE.
Jos lattialämmitys on betonissa, ei mitään kiertoveden varaajaa tarvita.
Lattian betoni toimii hyvänä varaajana.

Poissa Karjusaarenmies

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 75
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Vs: Maalämmön suunnittelu
« Vastaus #6 : 14.02.13 - klo:06:25 »
 ;D Kyllä helpoin case on se , että ostat paketin avaimet käteen tekniikalla . Vastuu ongelmatilanteissa jää toimittajalle ja
kun ostat vermeet rippuina eri mestoista saat ottaa vastuun hommasta itsellesi ! Kokemuksesta tiedän , että ongelma
tilanteessa vika on aina siellä , missä sen voi vierittää muiden piikkiin ! :'(

Poissa Jebu

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 20
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Maalämmön suunnittelu
« Vastaus #7 : 14.02.13 - klo:07:14 »
Kyllä munkin täytyy kompata "avaimetkäteen ratkaisua"! Itsekin mietin pilkkomista ja olisin sillä tavoin säästänyt muutaman tonnin, mutta sen kun jakaa takaisinmaksuajalle, niin ei se paljoa kk lisää tee. Pilkkomalla saat yleensä 2v takuun laitteille ja pakettina parhaimmillaan 5v. Mulla ainakin painoi toi lisätakuu ja toimittajan vastuu sen muutaman tonnin. Ei ole kiva 30 pakkasilla soitella nettikauppaan ja kysellä, että mitäs nyt tehdään, kun torpassa 12 lämmintä...

Mut teet niinkuin hyvältä tuntuu, täällä köyhällä ei ainakaan ole varaa ostaa halpaa!!  :)

Jesse
Thermia G3 Duo, patteririntsikka v.53

Poissa sailor

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3 056
  • Lämpöässä V15 11/04-->
Vs: Maalämmön suunnittelu
« Vastaus #8 : 14.02.13 - klo:10:06 »


Kyllä tuo urakan pilkkominen alkaa kiinnostamaan enemmän, varsinkin kun noista avaimet käteen tarjouksista ei saa selvää mikä maksaa minkäkin verran. Sitä Niben 1245 pumppua katselinkin tuolta taloon.comista, mutta riittääköhän se 6kw kone?

Henkisesti kannattaa varmaan varautua siihen,että meidänkin tontilla porataan parikymmentä metriä ennen kuin tulee kallio vastaan, kun naapurillakin oli sen verran pehmeää maata.

En tiedä onko mitään käytännön eroa Niben 1226 ja 1245 malleilla, muutakuin värinäyttöä ja ehkä A-luokan KV-pumput? Ilman muuta 8kW:n pumppu ja 190m reikä (koska maaosuutta).

http://www.talotarvike.com/kauppa/product_details.php?p=8792

Minulla ei ainakaan ole koskaan niin paljoa rahaa että maksaisin muutaman tonnin parista puhelusta.

Ositus:
- pumppu netistä
- reikä keruuputkineen porausfirmalta (pyydä jättämään keruunestettä siirtoputkien täyttämiseen)
- luotettava putkimies tunneilla töihin
- pumpun siirto, ojan kaivuu, reikien poraus yms. tilanteen mukaan

Kytkentäosien hinnoista kannattaa sopia putkarin kanssa. Ne on kalliita joka tapauksessa.
Lämpöässä V15 Opation modaus:
http://sailor.arkku.net//trend.jpg.jpg

Poissa JPN

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 274
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Vs: Maalämmön suunnittelu
« Vastaus #9 : 14.02.13 - klo:11:51 »
>Minulla ei ainakaan ole koskaan niin paljoa rahaa että maksaisin muutaman tonnin parista puhelusta.
Olen samaa mieltä. Kun systeemissä on kolme palikkaa pumppu, keruu- sekä lämmityspiiri, niin tuossa oikein voi vierittää syytä mihinkään. Vikapaikka löytyy varmasti tämän palstan ohjeilla, ja avaimet käteen ratkaisut yleensä asennetaan tehtaan oletusarvoilla, eikä asentaja niitä tod.näk. rupea optimoimaan.

>varsinkin kun noista avaimet käteen tarjouksista ei saa selvää mikä maksaa minkäkin verran
Siksihän nuo ovat kokonaistarjouksia  ;) Tarkoittaa, että toimittaja laskee hintaan riskilisää sen verran, ettei varmasti tule tappiota - siis sen muutaman tonnin.

Keruupiirin ilmaus on ainoa homma, joka on 'normiputkarille' poikkeuksellinen juttu. Muuten asennus on peruskauraa kytkentäohjetta seuraten.
LÄ V10.5/203, Enervent LTR-6 eco, maaviileällä

Poissa toimelias

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 42
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Maalämmön suunnittelu
« Vastaus #10 : 14.02.13 - klo:14:46 »
"varsinkin kun noista avaimet käteen tarjouksista ei saa selvää mikä maksaa minkäkin verran."

Millä tavalla ei saa selvää? Tom Allen ja Seneran tarjouksissa oli kaikki eritelty eli oli helppo katsoa mitä mikin maksaa + lisätöistä oli kanssa hinnat molemmilta.


Jos on ilmoitettu, että urakkaan kuuluu porausta x metriä, josta 6 metriä maaporausta,pumpun,kytkennät ja vaakaputket max 10m

hinta 16399 euroa

Sitten on lisähintaluettelo.

Olisi huomattavasti helpompi vertailla jos olisi eritelty esim. kaivon hinta ja metrihinta, pumpun hinta, vaakaputkien kustannus, kytkentätyöt ym.ym.

Mutta huomenna tulee vielä paikallinen lvi-asentaja katsomaan taloa ja antaa tarjouksen pumpusta ja asennuksesta ja porauksen voi ottaa muualta.

Poissa toimelias

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 42
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Maalämmön suunnittelu
« Vastaus #11 : 16.02.13 - klo:21:15 »
Tarvitseeko tuon iv-koneen tuloilman esillämmitys vesipatterin takia liittää puskurivaraaja? Viimeisessä tarjouksessa oli 200l puskurivaraaja tuota vesipatteria varten. Muut ei ole tarjouksiin tuommoista laittaneet.

Poissa fraatti

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4 394
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Maalämmön suunnittelu
« Vastaus #12 : 17.02.13 - klo:13:32 »
Tarvitseeko tuon iv-koneen tuloilman esillämmitys vesipatterin takia liittää puskurivaraaja? Viimeisessä tarjouksessa oli 200l puskurivaraaja tuota vesipatteria varten. Muut ei ole tarjouksiin tuommoista laittaneet.

Riippuu minkä iv-koneen laitat, kannattaako esi/jälkilämmitystä ylipäätään laittaa ollenkaan maapiirillä/lämmityspatterilla. Esim tuossa eräs keskustelu pyöriväkennoisesta http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=17962.0
Viessmann Vitocal 333-G, 2*180m kaivo
171m2/500m3 talo + 70m2/200m3 talousrakennus
Kokonaissähkö n 10000kWh(MLP n 5500kWh, IV-kone n 700kWh)

Poissa toimelias

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 42
  • Maalämpöfoorumi
Maalämmön suunnittelu
« Vastaus #13 : 17.02.13 - klo:14:27 »
Kyseessä on saneeraus, eli kone on jo. Iv-koneen malli sun-air 450. Kolme tarjousta saatu ja hinta eikun nousee, viimeisintä tosin nostaa varmasti tuo puskurivaaraja.

Poissa Matias

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4 597
Vs: Maalämmön suunnittelu
« Vastaus #14 : 17.02.13 - klo:15:38 »
Tarvitseeko tuon iv-koneen tuloilman esillämmitys vesipatterin takia liittää puskurivaraaja? Viimeisessä tarjouksessa oli 200l puskurivaraaja tuota vesipatteria varten. Muut ei ole tarjouksiin tuommoista laittaneet.

Kyllä se puskurivaraaja varmaan hyvä olla kun on lattialämmitys.
Lattiassa kiertävän veden lämpötilanvaihtelut ei isommin vaikuta huonelämpötilan tasaisuuteen koska lattian betonimassa tavallaan toimii varaajana ja sen lämpötila muuttuu hyvin hitaasti vaikka kiertoveden lämpötila vaihtelee useamman asteen.

Tuollaisen jälkilämmityskennon läpi virtaavan ilman lämpötila muuttuu välittömästi jos kennossa kiertävän veden lämpötila muuttuu ja koska lattian lämpötila on varsin alhainen niin viileämpi puhallus ilmanvahdosta tuntuu ikävästi vedon tunteena.

Kun tuossa on kohtalainen puskurivaraaja niin tuloilman lämpötila pysyy tasaisempana pitempään ja sillä saadaan lämpöpumpulle harvempia käynti/taukojaksoja.

Patteritalossa (ainakaan meillä) ei tartte koko LTO:n jälkilämmitystä kun pattereissa kiertää kuumempi vesi ja huoneilma nousee painovoimaisesti katonrajaan ja tuloilma sekoittuu siellä huoneilmaan eikä lattiatasolla ole laisinkaan vedon tunnetta vaikka tuloilman lämpötila kovemmilla pakkasilla on +10 asteen paikkeilla ja patterien lämpötila on silloin  45-50 astetta.
9kw Ekowell EPT400 vuodesta 1998
Jämä Kantikas 1250l Keruu 2X200m

Poissa toimelias

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 42
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Maalämmön suunnittelu
« Vastaus #15 : 20.02.13 - klo:11:15 »
Nibe kauppias päivitti oman tarjouksen niin, että siihen sisältyi 100 litran puskurivaraaja ja lisäsi pyynnöstäni vaakaputken määrän 30metriin. Nyt hintaa 16900 euroa, 6kw koneella ja 150 metrin kaivo, maaosuutta sisältyi 6 metriä.

Tuohon kun lisää maaosuutta lisää 20 metriä(sama kuin naapurilla 15 metrin päässä) ja sähkötyöt niin ollaan n.19000 eurossa.

Minä en ymmärrä mikä meidän kohteessa maksaa niin paljon enemmän kuin esim. lähistöllä tehty maalämpösaneeraus saman ikäiseen taloon jossa oli samainen tehowatti jossa lasku oli 14000 euroa. Tai kaverini uudisrakennukseen jossa porattiin 180m, Nibe 8kw kone, lämpökanaali autotallille ym. hintaa tuli 15000e

Kun ero uudirakennuksen töihin ei mielestäni ole muuta kuin vaakaputkien laittaminen vähän pidemmän matka kaivantoon jonka minä tekisin. Läpiviennit tekisin valmiiksi ja vanhan kattilan iroitukseen menisi ehkä tunti.

Jos vertaa itse pilkottuun(korjatkaa jos on päin mäntyä nuo hinnat tai jotain puuttuu):

Kallioporaus 150m x28e= 4200e
Maaporaus 20mx59e=1180e
Pumppu Nibe 6kw=5800e
Työt =1500e
Tarvikkeet=1500e
Puskurivaraaja=450€

Yhteensä
14630e


Karkeasti laskeskelin että tuo ero on juuri sen verran mitä saisin kotitalusvähennystä jos ottaisin tuon 19 000 tarjouksen.

Kohta taidan tyytyä kohtalooni ja lähteä puusavottaan ja lämmitellä sähköllä, mutta tyhjästä en maksa, enkä siitä että on helpompi  hoitaa asioita kun tulee ongelmia, kuten myyjät sanovat.


Poissa Roori

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5 246
  • Maalämpo... Ollakko vai Ei....KYLLÄ
Vs: Maalämmön suunnittelu
« Vastaus #16 : 20.02.13 - klo:12:29 »
Nibe kauppias päivitti oman tarjouksen niin, että siihen sisältyi 100 litran puskurivaraaja ja lisäsi pyynnöstäni vaakaputken määrän 30metriin. Nyt hintaa 16900 euroa, 6kw koneella ja 150 metrin kaivo, maaosuutta sisältyi 6 metriä.

Tuohon kun lisää maaosuutta lisää 20 metriä(sama kuin naapurilla 15 metrin päässä) ja sähkötyöt niin ollaan n.19000 eurossa.

Minä en ymmärrä mikä meidän kohteessa maksaa niin paljon enemmän kuin esim. lähistöllä tehty maalämpösaneeraus saman ikäiseen taloon jossa oli samainen tehowatti jossa lasku oli 14000 euroa. Tai kaverini uudisrakennukseen jossa porattiin 180m, Nibe 8kw kone, lämpökanaali autotallille ym. hintaa tuli 15000e

Kun ero uudirakennuksen töihin ei mielestäni ole muuta kuin vaakaputkien laittaminen vähän pidemmän matka kaivantoon jonka minä tekisin. Läpiviennit tekisin valmiiksi ja vanhan kattilan iroitukseen menisi ehkä tunti.

Jos vertaa itse pilkottuun(korjatkaa jos on päin mäntyä nuo hinnat tai jotain puuttuu):

Kallioporaus 150m x28e= 4200e
Maaporaus 20mx59e=1180e
Pumppu Nibe 6kw=5800e
Työt =1500e
Tarvikkeet=1500e
Puskurivaraaja=450€

Yhteensä
14630e


Karkeasti laskeskelin että tuo ero on juuri sen verran mitä saisin kotitalusvähennystä jos ottaisin tuon 19 000 tarjouksen.

Kohta taidan tyytyä kohtalooni ja lähteä puusavottaan ja lämmitellä sähköllä, mutta tyhjästä en maksa, enkä siitä että on helpompi  hoitaa asioita kun tulee ongelmia, kuten myyjät sanovat.
Nibe myyjäkö sanoo sinulle? "kun tulee ongelmia"...eivät taida uskoa tuotteeseensa tai pelottelevat tällä:


Josko jättäisit menemättä sinne puusavottaan tänä keväänä ja projektihoitaisit itse...?

Poissa toimelias

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 42
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Maalämmön suunnittelu
« Vastaus #17 : 20.02.13 - klo:15:12 »
Joo, pakettimyyjä jaksaa joka kolmennessa lauseessa mainita että "heiltä kun ottaa kokonaispaketin niin kaikki toimii, heillä on koulutettu myynti,markkinointi ja asennusporukka" Ongelmien ilmaantuessa heiltä saa nopeasti apua....blaa blaa blaa.

Varmaan onkin näin, mutta että onko se 3500 euron arvoista mielenrauhaa. Tuolla rahalla korjauttaa jo kaikenlaista jos on tarvis.

Olen yrittänyt etsiä jotain lvi asentajaa/firmaa joka lähtisi tuon tekemään, mutta näyttää aika hankalalta täällä päin saada asentaja pelkkiin työhommiin. Kaikki haluaa myydä vain oman merkin edustaman pumpun ja kaivon ja kokonaispaketin  :D Poraus onnistuisi aiemmin mainituilla hinnoilla PT-Energia poraukselta tai Geodrillilta.

Poissa Vpetteri

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 185
  • Tein itse enkä säästänyt
Vs: Maalämmön suunnittelu
« Vastaus #18 : 20.02.13 - klo:18:09 »
Olen samoilla ajatuksilla kuin edelliset.
Helppo pikatesti siihen, ostaako pakettina vai erikseen tai jopa niin että tekee itsekin jotain menee näin:
Aseta kädet eteesi kämmenet ylöspäin.
a) jos peukalot puuttuvat tai niiden suunta on suoraan ylöspäin (keskeltä kämmentä) valitse joko paketti tai suorasähkölämmitys
b) jos peukalot näyttävät eri suuntiin, pilko, tai jopa tee (osittain) itse. Ei nämä mitään avaruussukkuloita ole...
Ok-talo rv.66 250/320 m2/880m3. Radiaattoreilla 190m2, lattialämmöllä 130m2. Takka+puukiuas, ILP. Öljyä palanut 3400l/vuosi+ sähköä 6000 kWh. 22.7.2012 startattu Danfoss DHP-H 16+DW Extender+ 2x2m2 aurinkokerääjät.

Poissa juippi

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 953
  • Danfoss DHP-H8+UKV100, 170m, 139+35m2
    • lämpötilamittauksia
Vs: Maalämmön suunnittelu
« Vastaus #19 : 20.02.13 - klo:18:21 »
Mitenkä muuten teillä jotka olette itse hoitaneet projektin. Eikö kaupunki edellyttänyt vastaavan työnjohtajan nimeämistä. Omassa kaupungissani tälläinen vaaditaan.

Itse kyllä ottaisin valmiin paketin, jos kotitalousvähennyksen jälkeen ollaan samassa hinnassa kuin itse hoidettuna. Jää monta murhetta pois.

Poissa toimelias

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 42
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Maalämmön suunnittelu
« Vastaus #20 : 20.02.13 - klo:18:37 »
Siis erikseen ostaisin ja teettäisin jos jostain löydän vain asentajan tuolle.

Mitenkä muuten teillä jotka olette itse hoitaneet projektin. Eikö kaupunki edellyttänyt vastaavan työnjohtajan nimeämistä. Omassa kaupungissani tälläinen vaaditaan.

Itse kyllä ottaisin valmiin paketin, jos kotitalousvähennyksen jälkeen ollaan samassa hinnassa kuin itse hoidettuna. Jää monta murhetta pois.

Vastaavan työnjohtajan homman pystyn hoitamaan itse koulutukseni puolesta. Kotitalousvähennyksen saa porauksesta ja lvi työstä vaikka itse teettäisi, eli sen jälkeen hinta olisi n.12 000 euroa.

Poissa Seagear

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 885
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Vs: Maalämmön suunnittelu
« Vastaus #21 : 20.02.13 - klo:20:51 »
Nibe kauppias päivitti oman tarjouksen niin, että siihen sisältyi 100 litran puskurivaraaja ja lisäsi pyynnöstäni vaakaputken määrän 30metriin. Nyt hintaa 16900 euroa, 6kw koneella ja 150 metrin kaivo, maaosuutta sisältyi 6 metriä.

Tuohon kun lisää maaosuutta lisää 20 metriä(sama kuin naapurilla 15 metrin päässä) ja sähkötyöt niin ollaan n.19000 eurossa.

Minä en ymmärrä mikä meidän kohteessa maksaa niin paljon enemmän kuin esim. lähistöllä tehty maalämpösaneeraus saman ikäiseen taloon jossa oli samainen tehowatti jossa lasku oli 14000 euroa. Tai kaverini uudisrakennukseen jossa porattiin 180m, Nibe 8kw kone, lämpökanaali autotallille ym. hintaa tuli 15000e

Kun ero uudirakennuksen töihin ei mielestäni ole muuta kuin vaakaputkien laittaminen vähän pidemmän matka kaivantoon jonka minä tekisin. Läpiviennit tekisin valmiiksi ja vanhan kattilan iroitukseen menisi ehkä tunti.

Jos vertaa itse pilkottuun(korjatkaa jos on päin mäntyä nuo hinnat tai jotain puuttuu):

Kallioporaus 150m x28e= 4200e
Maaporaus 20mx59e=1180e
Pumppu Nibe 6kw=5800e
Työt =1500e
Tarvikkeet=1500e
Puskurivaraaja=450€

Yhteensä
14630e


Karkeasti laskeskelin että tuo ero on juuri sen verran mitä saisin kotitalusvähennystä jos ottaisin tuon 19 000 tarjouksen.

Kohta taidan tyytyä kohtalooni ja lähteä puusavottaan ja lämmitellä sähköllä, mutta tyhjästä en maksa, enkä siitä että on helpompi  hoitaa asioita kun tulee ongelmia, kuten myyjät sanovat.

On tuossa minusta jonkun verran "huudattamisen varaa". Eli lisää tarjouksia kehiin.
Kun kerran hintaero on pieni niin ottaisin pykälää isomman pumpun. Niben 8 kW pumppu maksaa vain 400 € enemmän paitsi jos ottaa 1226-mallin joka onkin vain 5300 €. Joku tietävämpi kommentoikoon että onko 800 € ero 1245-malliin relevantti. Meillä oli hinnassa mukana myöskin porausjätteen poisvienti ja vanhan öljylämmityslaitteiston purku ja siltikin oltiin vain pari tonnia yli tuon laskelmasi.
Danfoss DHP-H8+UKV100,
porakaivo 175m, patterilämmitys, 1. kerroksinen 146 + 70m2 puolilämmin, rv. -73

Poissa toimelias

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 42
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Maalämmön suunnittelu
« Vastaus #22 : 23.02.13 - klo:19:13 »
Loppuviikosta tuli tarjous Pohjolan ekolämmöltä; viessmann vitacol 222-g 8kw,160m kaivoa,vanhojen purku ,100litran puskurivaraaja,sähkötyöt. Yht:16180e. Tuohon kun lisäilee maaosuutta lisää 16m ollaan vähän alle 17 tonnin. Jos teen pihan kaivut ja läpiviennit niin saan 500e alennusta tuohon. Kysyin onko hinnassa tinkivaraa, niin myyjä sanoi tulevansa käymään ensi viikolla ja katsotaan paljonko voisi tinkiä. Porauksen noille tekee geodrill,josta kysyin suoraan myös porausta. Pakettimies laittaa näköjään 3 euroa kalliohintaan omaa lisää ja maaporaukseen 5euroa.

Nibe ukolle ilmoitin että ei tule kauppoja ja kysyin mikä meidän kohteessa on niin erikoista että matala kaivo ja 6kw kone maksaa enemmän kuin isommat vermeet  muihin samankokoisiin taloihin. Lähetti sähköpostilla selvityksiä vertailukohteista ja lupasi sisällyttää 20m maaosuutta aiempaan tarjouksen ja hinta pysyi edelleen 16993 eurossa.

jos noista joutuu valitsemaan niin kyllä taidan kallistua viessmanin pakettiin,hinta menee hieman alemmaksi,isompi kone,syvempi kaivo,viiden vuoden takuu,sähkötyöt ja vanhan purku kuuluu hintaan.

urakan paloittelu taitaa kaatua siihen kun täällä ei kukaan lähde asentamaan mitään jos ei saa myydä laitteita,kysellyt olen.

Poissa JPN

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 274
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Vs: Maalämmön suunnittelu
« Vastaus #23 : 23.02.13 - klo:22:46 »
Ei varmaankaan moni pumppumyyjä innostu, että asiakas ostaisi kamat muualta ja saisi katteen pelkastä asentamisesta. Kysy ns.normiputkaria ja sähkäriä asentajiksi, luulisi homman onnistuvan.
LÄ V10.5/203, Enervent LTR-6 eco, maaviileällä

Poissa toimelias

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 42
  • Maalämpöfoorumi
Maalämmön suunnittelu
« Vastaus #24 : 26.02.13 - klo:13:55 »
Laitetaanpa päivitystä suunnitelmiin uusien tarjousten ja tinkailujen pohjalta:

Nyt olisi jäljellä oikeastaan kaksi mistä valita.


Paikallinen stiebel eltron jälleenmyyjä lvi-liike:

Stiebel Etron Wpc 7, 7,4kw, varaaja 200l
Kaivo 144m
Vanhan purku,uusien asennus,iv koneen tuloilman lämmitys niin että laitetaan hydraulinen erotin ja erillinen pumppuryhmä joka pakkosyöttää vettä patterille silloinkin kun tehdään käyttövettä. Eli tässä ei puskurivaraajaa. Vaakaputkia 30m
Ei sähkötöitä

Hintaa 13681e. Tuohon maaosuus 20m x 60e + sähkötyöt 200e = yhteensä 15081e

Kaivuut ja putkien eristykset teen itse.
Takuu 3 vuotta laitteelle, 7 kompuralle,2 vuotta työlle


Pohjolan ekolämpö viessmann paketti:

Viesmann vitacol 222-g 7,7kw, varaaja 170l
Kaivo 160m,maaosuutta sisältyy 6m
Vanhan purku,uusien asennus,sähkötyöt,100litran puskurivaraaja iv koneen lämmitykseen,vaakaputkia 30m

Kaivuut ja eristykset teen itse.
5 vuoden täystakuu

Yhteensä 15310e lisätään maaosuus 14m x 45 e= 630e = 15940 e


Kotitalousvähennysten jälkeen ollaan n.13000 eurossa, joten alkaa olla niin lähellä tee-se-itse nibe 1245 projektia, että tilaan jomman kumman noista. Kun saisi päätettyä että kumman...

Heittäkää kommenttia onko jompi kumpi huomattavasti parempi.

Poissa fraatti

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4 394
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Maalämmön suunnittelu
« Vastaus #25 : 26.02.13 - klo:14:29 »
Porukoille tuli juuri tuo viessmannin 222 8kw versio ja kaverilla on tuo stiebelin 7 tai 10 kw pumppu.

Viesmann 222

+kuulostaa hiljaisemmalta kuin tuo stiebeli
+käyttöliittymä moderni ja selkeä
-ei energiatehokkaita a-luokan pumppuja
*emaloitu varaaja anodilla (en osaa sano kumpi on parempi rst vai tälläinen, joku viisaampi kommentoikoon)

stiebel

-todella hankala pyöritettävällä rullalla oleva tekstipohjainen käyttöliittymä, perseestä
-käyttöohjeet suomennettu sanakirjaa käyttäen ja välillä todella vaikea selkoinen
+a-luokan kiertovesi pumput
*rosteri varaaja
+energia mittaus (vaatii tosin perehtymistä jotta saa jotain selkoa että mikä on mikäkin)

Kysäisepä samalta firmalta mitä pyytävät jos vaihtavat pumpuksi viesmann vitocal 333:n (tämän tuli itselle ja päätyisin vieläkin viessmaniin jos noiden väliltä valitsisin)
+hiljaisempi kuin jääkaappi
+a-luokan pumput
+luokkansa parhaiten eristetty varaaja (343:ssa mikä on tämän 333 sisko aurinko valmiudella, muuten sama)
+huippuluokan hyötysuhde (ruotsin mlp testissä paras vuosihyötysuhde lattialämmitystalossa)
itse testi
http://www.energimyndigheten.se/Templates/Public/Pages/ProductGroupPageCompare.aspx?productGroupId=144&productTypeVersionID=318&productCompareList=1072,1073,1074,1075,1077,1078,1079,1080&PageID=13233
Viessmann Vitocal 333-G, 2*180m kaivo
171m2/500m3 talo + 70m2/200m3 talousrakennus
Kokonaissähkö n 10000kWh(MLP n 5500kWh, IV-kone n 700kWh)

Poissa toimelias

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 42
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Maalämmön suunnittelu
« Vastaus #26 : 28.02.13 - klo:21:46 »
Kysyin tuota 333-g hintaa, 800 euroa olisi kalliimpi ja satasen säästäisi enemmän kuulema vuodessa.

mitenkä tuo kaivon syvyys ja pumppujen koko voi vaihdella eri toimittajilla niin paljon? Kaivot on ollu 143-170m ja koneet 6 ja 8 kw välillä. Onko esimerkiksi tuo viessmannin 160 metrinen kaivo parempi kuin tuo 144metrinen stiebelin mukana tuleva?Onko toisessa pelattu varman päälle vai miten on päästy noin suureen eroon. Kuitenkaan noiden pumppujen tehoero ei ole kuin 0,3kw. Onkohan kukaan toimittaja ottanut huomioon tuota meidän ilmalämpöpumppua kun ei voi oikein tietää mitä kulutus on jos sitä ei olisi.

onko kellään tietoa paljonko tuon stiebelin sähkötyöt olisi kun pumpun myyjä ei siihen ole mitään vastannut,vaikka olen kahteen otteeseen kysynyt arviota sähkötöiden hinnasta.

Poissa tomppeli

  • Yleismoderaattori
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 8 649
  • Vanha pieru!
Vs: Maalämmön suunnittelu
« Vastaus #27 : 28.02.13 - klo:22:26 »
Yhtä hyviä ovat kaivot kaikilla metriä kohden.
Matalammasta kaivosta saadaan aina vähemmän lämpöä, se on siis aina huonompi lämmönlähde!

Yhtä tehokkaita ovat kilowatitkin ihan pumppumerkistä riippumatta.

Tehdään monenlaisia mitoituksia.
Jotkut fuskaavat ja tarjoavat alimitoitettuja järjestelmiä.
Alimioitettu on halvempaa ja saadaan kauppa ja voitot "kotiin".

Poissa fraatti

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4 394
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Maalämmön suunnittelu
« Vastaus #28 : 28.02.13 - klo:23:24 »
mitenkä tuo kaivon syvyys ja pumppujen koko voi vaihdella eri toimittajilla niin paljon? Kaivot on ollu 143-170m ja koneet 6 ja 8 kw välillä. Onko esimerkiksi tuo viessmannin 160 metrinen kaivo parempi kuin tuo 144metrinen stiebelin mukana tuleva?Onko toisessa pelattu varman päälle vai miten on päästy noin suureen eroon.

kaivon poraaminen maksaa karkeasti 30e/m. 170 - 143 = 27 m   27 * 30 € = 810 €. Näin ollen joku on laskenut noin paljon enemmän rahaa tuohon poraamiseen. Jos jostain syystä kaivosta ei tule energiaa aivan suunnitellulla tavalla niin aina syvempi parempi. Niitä paikkoja taitaa kumminkin olla melkoisesti ettei kaivossa meinaa jerkku piisata. Itse porauttaisin hiukan extraa jos olis turhan matala mielestäni.
Viessmann Vitocal 333-G, 2*180m kaivo
171m2/500m3 talo + 70m2/200m3 talousrakennus
Kokonaissähkö n 10000kWh(MLP n 5500kWh, IV-kone n 700kWh)

Poissa toimelias

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 42
  • Maalämpöfoorumi
Maalämmön suunnittelu
« Vastaus #29 : 19.04.13 - klo:16:51 »
Pikku päivitystä projektiin:

Tilasin siis tuon stiebel eltronin kaivoineen paikalliselta lvi liikkeeltä. Eilen tuli porari ja tänään sai porauksen valmiiksi. Meni just niinkun olin varautunut: 21metriä oli pehmyt maata ennen kalliota. Kallio oli porarin mukaan aika rikkonaista ekat 40 metriä. Kaivolle tuli siis syvyyttä 21 m putkea+160m kalliota, yht 181 metriä.

Toivotaan että syvyys riittää ja pysyisi kasassa maanantaihin asti ennen kuin tulevat asentamaan keruuputkiston. Pumpun asennus alkaa kunhan saan vaakaosat kaivettua roudan sulettua.

Poissa toimelias

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 42
  • Maalämpöfoorumi
Re: Maalämmön suunnittelu
« Vastaus #30 : 26.07.13 - klo:22:19 »
Laitetaanpa omaa kokemusta projektista:

Eli stiebelin pumppu laitettiin ja 160 metriä kaivossa kalliota ja 21 teräsputkea. Kaivon asennus meni hyvin ja vaakaputkille kaivon ojan itse, tein läpiviennit ja muut valmistelevat työt ja sitten odotettiin pumpun asennusta. Pumppu asennettiin toukokuun puolessa välissä, parin päivän homma.

Ensimmäiset vastoinkäymiset tuli sitten aika äkkiä kun huomasin ettei joustavia letkuja oltu käytetty ja siitä seurasi resonanssi jyrinä makkariin. Huomautin asiasta ja ensin sain vastauksen ettei niitä ole kuulema pakko käyttää, että on vaan enemmän ulkonäkö kysymys. Minäpä kysymään stiebeliltä että Näinkö tosiaan on? Sieltä hän ei kukaan vastannut sähköpostiin ja numerokin oli hankala löytää kun nettisivuilla ei ole kun jälleenmyyjien numeroita. No numero tiedustelu löytää ja soitin asiasta myynti päällikölle joka ei uskaltanut sanoa mitään ennen kun ottaa selvää. Seuraavana päivänä asennusfirmasta sitten soitettiin kun että milloin voitas tulla laittamaan niitä letkuja. Sovittiin että seuraavan maanantaina käy. Eipä tarvinnut maanantaihin odottaa kun sunnuntaina keruupiirin nesteet levisi varaston lattialle liittimestä jossa muoviputket ja kupari yhdistetään. Soitin asiasta ja lupasivat samalla korjata. Maanantaina laittoivat letkut ja kiristivät liittimen. Resonanssi jyrinät hävisivät kokonaan ja liitin ei enää vuotanut.

Tästä meni sitten kuukausi ja sama liitin päästi viinat taas varaston lattialle ja ekun siivoamaan ja soittamaan että taas pitäisi tulla korjailemaan. Asentaja kirosi että liitin on viallinen ja tulevat heti laittamaan kuntoon. Eipä sitten tehneet taas muuta kun kiristivät saman liittimen uudestaan ja lisäsivät nesteet. Sanoi että seuralle jos vuotaa ja soita niin tullaan laittamaan. Minäpä seurailin ja seuraavana päivänä soitin että tippa on tullut joten eiköhän vaihdeta se liitin. Sovittiin että tällä viikolla vaihdetaan kun saavat osat. Keskiviikkona sitten tulivat kun olin töissä ja soittivat että ei tämä ole vuotanut on vaan kondenssivettä ei hätää he laittavat eristeet takaisin. Minä sanoin että eikö sen voi vaihtaa kun on kaksi kertaa jo räjähtänyt, mutta ei. Seuraile kato tilannetta ja soita jos vuotaa niin sitten vaihdetaan.

Minäpä taas seuraillen ja tänään seurailin kun varaston lattia oli taas täynnä viinaa! Soitin saman tien ja myyjä/asentaja kiroaa liitintä ja kysyy pärjättäisiinkö pyhään kun huomenna on kuulema menoa. Sanoin että nyt ei enää pärjätä ja mainitsin että sen olisi voinut sillon keskiviikkona vaihtaa kun olivat täällä ja oli osat ja työkalut. Huomenna on sitten aamulla tulossa korjaamaan. Alkaa hermo pikku hiljaa mennä. Tämä ilta tuli vesi-imuroitua
Varaston lattiaa ja sen jälkeen on tyhjennetty astioita joihin vuotava viina menee. Nyt alkaa onneksi loppua kun paineet lähenee nollaa. Kaiken lisäksi vuotoa tutkiessa huomasin ettei liitin vuoda vaan muoviputki on hieman vinossa liittimen ja vuoto tulee sieltä. Eli muoviputki tulee hieman kaarella liittimeen joka yhdistää sen kupariputkeen.

Toivottavasti tämä alkaa pikkuhiljaa tulemaan kuntoon. Mielestäni kaiken olisi voinut kokonaisuudessaan hoitaa paremmin. Enpä voi kyseistä myyjää suositella kenellekään. Toivottavasti tulee kuntoon ennen talvea.






Poissa jarkko_h5

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 56
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Maalämmön suunnittelu
« Vastaus #31 : 27.07.13 - klo:09:11 »
Kyllä on huono tuuri,onko teillä varastossa viemäria??
Toivotaan että ssavat kuntoon.
Minä olen seuranut joka päivä et onko vuotoa, meillä maalämpö vasta 2vk
Oilon gt 20+gt750 Kaivot 99+129+129+60m

Poissa toimelias

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 42
  • Maalämpöfoorumi
Re: Maalämmön suunnittelu
« Vastaus #32 : 27.07.13 - klo:09:51 »
Eipä ole viemäriä, se on seinän toisella puolella teknisessä tilassa jossa pumppu on. Tänä aamuna kävin taas imuroimassa lattiat kun oli tullut yön aikana astioista yli.

Yhdeksältä piti tulla korjaamaan tänä aamuna mutta eipä ole ketään tullut. Kohta pitää tilata korjaus jostain muualta ja vaatia korjaukset asennus liikkeeltä.

Ihan kiva olisi käydä tänään suihkussakin, mutta vähän ikävä kylmässä suihkussa on käydä....

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk 2


Poissa Seagear

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 885
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Vs: Re: Maalämmön suunnittelu
« Vastaus #33 : 27.07.13 - klo:10:05 »

Ihan kiva olisi käydä tänään suihkussakin, mutta vähän ikävä kylmässä suihkussa on käydä....


No johan on luokatonta toimintaa ollut asennusfirmalla. Mutta mitä tuohon käyttöveteen tulee niin eikö pumpun voisi laittaa vastuskäytölle siksi aikaa kun se maapiiri saadaan pitäväksi?
Danfoss DHP-H8+UKV100,
porakaivo 175m, patterilämmitys, 1. kerroksinen 146 + 70m2 puolilämmin, rv. -73

Poissa toimelias

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 42
  • Maalämpöfoorumi
Re: Maalämmön suunnittelu
« Vastaus #34 : 27.07.13 - klo:10:49 »
Nyt tuli puolitoista tuntia myöhässä korjaamaan ja meinaa reilussa tunnissa vaihtaa sen liittimen ja lisätä nesteet, ilmasta piirin. Ei kuulema haittaa että se muoviputki tulee vinossa.

Saa nähdä mitä tuosta tulee tuossa ajassa.

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk 2


Poissa sam68

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2 225
Vs: Maalämmön suunnittelu
« Vastaus #35 : 27.07.13 - klo:16:12 »
Tukiholkki mahtaa puuttua. Tuo liitin on aika shit ja hyvät vaihtoehdot on vähissä. Pitää kyllä kun on tukiholkki ja kiristää kunnolla. Helmiliittimetkin on tuossa aivan turhaan ja saavat ne luultavasti vaihtaa puristusosiin parin vuoden sisällä. Oppirahat maksamatta kuten niin monella tällä alalla..
* Maalämpöjä Oulusta Kalajoelle * Uusiolämpö Oy Raahe *

Poissa toimelias

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 42
  • Maalämpöfoorumi
Re: Maalämmön suunnittelu
« Vastaus #36 : 27.07.13 - klo:16:19 »
Joo jotain sieltä varmaan puuttui. Tultiin päivällä kotiin niin liittimet oli vaihdettu semmoisiin isompiin/pidempiin. Molemmat oli vaihdettu, muoviputkia vähän lyhennetty ja laitettu kuparijatkot. Kyllä tuo taas toistaiseksi pelaa. Toivottavasti pidempään kun kuukauden.....

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk 2


Poissa ego

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 302
  • Lapin ammattiopisto - taitajien tekijä
Vs: Maalämmön suunnittelu
« Vastaus #37 : 27.07.13 - klo:20:35 »
Näyttää pahasti siltä, että puserrusliittimen mutteri on kierretty väkisin Hela liittimen ulkokierteeseen, ei onnistu...

Hela liittimessä ei ole kartiota helmen, eli kaksoiskartion onnistunutta asennusta varten.

Ylipäänsäkin puserrusliittimiä ei kannata käyttää lainkaan maalämpöputkistojen asennuksessa.
VILPIN JA MLP TEKIJÄ

Poissa toimelias

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 42
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Maalämmön suunnittelu
« Vastaus #38 : 27.07.13 - klo:20:40 »
Nyt  siis laittoivat tämmöiset liittimet, onko tuo sitten yhtään parempi  ::)


Poissa sam68

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2 225
Vs: Maalämmön suunnittelu
« Vastaus #39 : 27.07.13 - klo:20:52 »
Näyttää pahasti siltä, että puserrusliittimen mutteri on kierretty väkisin Hela liittimen ulkokierteeseen, ei onnistu...

Hela liittimessä ei ole kartiota helmen, eli kaksoiskartion onnistunutta asennusta varten.

Ylipäänsäkin puserrusliittimiä ei kannata käyttää lainkaan maalämpöputkistojen asennuksessa.
:D Nyt minäkin huomasin eli tuossahan ei ole kartiota helmelle eli eihän se voi onnistua. Kertoo kyllä asentajasta aika paljon..  :'(
* Maalämpöjä Oulusta Kalajoelle * Uusiolämpö Oy Raahe *