Itse toteutin lämmönjaon saneerauksen maalämpöön siirtymisen jälkeen. Omien laskujen mukaan ja nyt myös todettuna käytännösssä patteireiden lämmönluovutuskapasiteetin tuplaaminen pudottaa kiertoveden lämpöä karkeasti n. 10 astetta. Käytännössä vaihdoin keskeisillä paikoilla olevat vanhat 1-levyiset 2-levyisiin rivoitettuihin ja vanhat 2-levyiset 3-levyisiin rivoitettuihin ja lisäksi vanhoja yli jääneitä 2-levyisiä laitettiin lisäksi ei niin keskeisiin paikkoihin.
Mulla ei ole edes maalämpö vielä käytössä, mutta olen vaihtanut pattereita seuraavasti, kaikkien korkeus 600mm:
C11 = yksilevyinen
C20 = kaksilevyinen ilman rivotusta
C21 = kaksilevyinen yhdellä rivotuksella
C22 = kaksilevyinen kahdella rivotuksella
600 C11 -> 1400 C22 lastenhuone 1
1600 C11 -> 1600 C22 lastenhuone 2
1400 C11 -> 1400 C22 makuuhuone
2200 C11 -> 2000 C21 olohuone jossa takka
1600 C11 -> 2400 C20 suihkuhuone
Mittauksia ei ole, mutta aikaisemmin kylmin oli tuo lastenhuone 1 (tai ainakin sieltä tuli eniten valitusta ;-) ja parin kymmenen asteen pakkasella piti kiertovesi olla 60-70 astetta, jotta reklamaatiot pysyivät aisoissa...
Ei siis ole mitattu, mutta ei putkissa ja pattereissa enää kättä mielellään pitänyt.
Kun noihin kahteen ensimmäiseen huoneeseen oli patterit vaihdettu, pudotin kiertoveden lämpötilaa ja mittasin pintalämpötilamittarilla shuntin putkista n. 42/38 astetta. En muista että mikä oli sillon ulkolämpötila, mutta ei sitä shunttia ole sen jälkeen tarvinnut isommalle kääntää, vaikka pakkasta on ollut reilu 20 astetta välillä.
Eli rohkenisin väittää että että vähintään tuo 3xJ:n veikkaama 10 astetta pienempi kiertoveden lämpötila saavutettiin, ja voisin omalta osalta sanoa, että ehkä jopa 20 astetta. Ja vaikutus huoneen lämpötilaan oli todella selkeä, kovallakaan pakkasella ei enää ollut semmonen vetosan tuntunen huone.
Investointina 140cm patteri bauhaussissa muistaakseni 119€ ja 160cm 139€, tuosta 2m patterista jouduin maksamaan liki 300€, kun halpismerkeitä ei löytynyt kokoja ja toimitusaikoja. 240cm oli omasta varastosta.
Mutta kyllä käy noilla pattereilla öljypoltinkin

Isommat patterit kun luonnollisesti törsäävät sitä energiaakin enemmän