Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Virheasennuksia? Kysymyksiä  (Luettu 10093 kertaa)

Poissa S.Junttila

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 41
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Virheasennuksia? Kysymyksiä
« : 31.12.12 - klo:01:24 »
Minulle asennettiin vihdoin Danfoss:in pumppuu muutama päivä sitten. Kyseessä saneerauskohde missä patterit. Asennus oli meilestäni aikamoista hutilointia!? Olin pyytänyt muutamaa päivää aikaisemmin työnjohtajan paikalle jotta voisimme suunnitella asennusta. Aloite tuli siis minulta?! Kysyin mm. riittääkö kattilan alla ollut koroke vai pitääkö sitä suurentaa. Ei tarvinnut hänen mielestään.
Tuli sitten päivä joilloin paikalle ilmestyivät asentajat, kaksi nuorta herraa. Kävi myöhemmin ilmi että tämä oli heillä eka asennus?? Vanhan kattilan poistaminen sujui vielä hyvin mutta totesivat sitten korokkeen olleen liian pieni. Eli he poistavat sen. Aloin pelätä pahinta kun toivat Hiltin paikalle. Työnjälki oli järkyttävä! Mutta "perunapellon" päälle pukkasivat kuitenkin pumpun!! Yritin protestoida mutta turhaan. Sain vastaukseksi että "onhan siinä säädettävät tassut"!!
Luin vasta nyt asennus ohjeet ja oletan että olen nyt lukennut ohjeet kerran enemmän kuin asentajat?? Ainakin onnistuivat asentamaan kylmäpiirin täytön pystyasentoon. Ohjeen mukaan pitää asentaa vaakatasoon. Eivät myöskään käyttäneet mukana tulleita joustoputkia vaan asensivat kuparit suoraan laitteeseen? Miten teillä muilla? Kysyin niistä jälkeenpäin mutta heillä ei mitään hajua miksi ja mihin tulevat?!?
Onko käyttöveden sekoittajan yhteydessä takaiskuventtiiliä? Siis samassa mötikässä? Entä lämmitysjärjestelmän täyttämiseen tarkoitettujen sulkuventtiileiden yhteydessä? Muita venoja minulla ei ole.
Käy nyt vaan pumpulla koska jos automaatilla niin ruutuun ilmestyy vikakoodi??
.....Niin ja kaikki romut vielä pihalla....
Kiertovesipumpun säädöstä minulla ei ole mitään hajua. On merkkiä Wilo. Eli pitääkö olla "paine-ero-muuttuva" vai "-vakio"?
Voi näitä ammattilaisia!

Poissa sam68

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2 225
Vs: Virheasennuksia? Kysymyksiä
« Vastaus #1 : 31.12.12 - klo:08:27 »
Tuo pohja voi olla epätasainen mutta pumpun tulee olla suorassa ja niin ettei pohjaosa kallistele mihinkään.
Letkut eivät ihan pakolliset jos on muoviputket lämmityksessä ja pumpulta lähtevät putket eivät ola liian hyvin kannakoituja. Letkuthan tulee lämmitysputkiin ennen kannakkeita.
Takaiskut pitäisi noista löytyä valmiina jos ovat siihen tarkoitetut valmiit kokonaisuudet.
* Maalämpöjä Oulusta Kalajoelle * Uusiolämpö Oy Raahe *

Poissa Roori

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5 240
  • Maalämpo... Ollakko vai Ei....KYLLÄ
Vs: Virheasennuksia? Kysymyksiä
« Vastaus #2 : 31.12.12 - klo:08:40 »
5kg 45min pikabetoni-Arrex olis purrut tuohon paremmin kuin Hilti...jälkiviisas on aina helppo olla  :-[
Lasku on ilmeisesti maksamatta!?!  8) jos se nyt yhtään lohduttaa...saa sillä nyt ainakin niitä asioita oikeiksi.

Valokuvat hutiloinnista olis poikoo, jos niitä kehtoot tänne ottoo ...muille (anti)malliksi, jos siitä nyt huonoa jälkeä tuli ja samalla vois porukat ottaa kantaa takaiskuista sun muista.

Poissa S.Junttila

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 41
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Vs: Virheasennuksia? Kysymyksiä
« Vastaus #3 : 01.01.13 - klo:11:35 »
Välissä oleva 200L puskurivaraaja voisi mielestäni vähentää syntyviä värähdyksiä?
Oiheisena kuvat missä mm. näkyy suora liitos kuparilla laitteeseen, eli joustoputkia ei ole asennettu?
Täyttöventtiili/ roskasihti asennettu pystyasentoon vaikka ohjeissa sanotaan että vakatasoon?
Huonokuva "louhintatyöstä"
 Kysymys kuului: 1) Onko käyttöveden sekoittajassa ja lämpöjärjestelmän sulkujen yhteydessä takaiskuventtiiliä?


Poissa S.Junttila

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 41
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Vs: Virheasennuksia? Kysymyksiä
« Vastaus #4 : 01.01.13 - klo:11:37 »
Sori! Nämä jäivät äskeisestä...

Poissa Vpetteri

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 185
  • Tein itse enkä säästänyt
Vs: Virheasennuksia? Kysymyksiä
« Vastaus #5 : 01.01.13 - klo:12:33 »
Käsittääkseni tuosa Oraksen sekoitttajassa on takaisku säätöruuvin kohdassa, ilman sitä ei varmaankaan lämmintä vettä tulisi ollenkaan?

Pitää kyllä noista kuvista hämmästellä, eikö putkimiehillä ole enää nykyään ammattiylpeyttä ollenkaan?
Itsellä putken hiukan niin-näin, mutta perustelin asian sillä ettei niitä ole laittanut putkari.
Tuo lattian tasoituskin olisi ollut mielestäni suht pieni asia jolla olisi saanut lopputuloksesta sellaisen jota kehtaa sanoa itse tehdyksi. Siis putkimiehen näkökulmasta katsottuna...
Ok-talo rv.66 250/320 m2/880m3. Radiaattoreilla 190m2, lattialämmöllä 130m2. Takka+puukiuas, ILP. Öljyä palanut 3400l/vuosi+ sähköä 6000 kWh. 22.7.2012 startattu Danfoss DHP-H 16+DW Extender+ 2x2m2 aurinkokerääjät.

Poissa S.Junttila

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 41
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Vs: Virheasennuksia? Kysymyksiä
« Vastaus #6 : 01.01.13 - klo:12:50 »
Näätkö kuvista jotain muuta mitä en itse ole vielä huomannut? Kysyn vielä eikö täyttöventtiili tulisi olla vaakatasossa? Niin ja joustoputkien käyttö? Ihmettelen myös miksi paineastia piti teljetä putkihässäkän taakse. Nyt ei saa vaihdettua poistamatta putkia!
Tasotetta ei vedetty koska heillä kauhia kiire saada toosa paikalle ja käyntiin. Nyt paikalla hurja epätasainen monttu. Aikaa kun oli varattu tasan yksi päivä... Tulen ottamaan yhteyttä asennusfirmaan...

Poissa Vpetteri

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 185
  • Tein itse enkä säästänyt
Vs: Virheasennuksia? Kysymyksiä
« Vastaus #7 : 01.01.13 - klo:13:35 »
Ei kait tuolla täyttöryhmällä sinänsä ole väliä? Sihti toimii noinkin ja täyttöä ei pitäisi enää toista kertaa tarvita tehdä?
Kai tuo sinänsä pahan näköinen ole, nuo eristykset taitaa olla melko vaikeita kenelle tahansa.
Pääasia on se että laitteet toimii.
Pystytkö itse fiksaamaan lattiaa jälkikäteen? Siis vetämällä jonkun tasoite limun pintaan ja sen jälkeen maalaamaan lattian?
Itsellä ainakin on tavoite että tulevaisuudessa vanhassa pannuhuoneessa voisi käydä sukkasillaan, öljynpolton aikana mustaa nokea oli sen verran ettei ilman kenkiä viitsinyt edes yrittää.
Ok-talo rv.66 250/320 m2/880m3. Radiaattoreilla 190m2, lattialämmöllä 130m2. Takka+puukiuas, ILP. Öljyä palanut 3400l/vuosi+ sähköä 6000 kWh. 22.7.2012 startattu Danfoss DHP-H 16+DW Extender+ 2x2m2 aurinkokerääjät.

Poissa juippi

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 953
  • Danfoss DHP-H8+UKV100, 170m, 139+35m2
    • lämpötilamittauksia
Vs: Virheasennuksia? Kysymyksiä
« Vastaus #8 : 01.01.13 - klo:14:09 »
Näätkö kuvista jotain muuta mitä en itse ole vielä huomannut? Kysyn vielä eikö täyttöventtiili tulisi olla vaakatasossa? Niin ja joustoputkien käyttö? Ihmettelen myös miksi paineastia piti teljetä putkihässäkän taakse. Nyt ei saa vaihdettua poistamatta putkia!
Tasotetta ei vedetty koska heillä kauhia kiire saada toosa paikalle ja käyntiin. Nyt paikalla hurja epätasainen monttu. Aikaa kun oli varattu tasan yksi päivä... Tulen ottamaan yhteyttä asennusfirmaan...

Noista joustoputkistahan Sam68 jo vastasikin. Meillä on pelkkä paluuputki liitetty letkulla. Tulo on kovalla putkella. Ratkaisevaa kai on se että välittyykö putkia pitkin melua huoneistoon.
Meillä on keruun täyttöryhmä vaaka-asennossa koska paisuntasäiliö on suoraan kiinni täyttöliitännässä. En tiedä onko asennolla muuten merkitystä.
Putkien eristys jäi meillä täysin omalle kontolle. Ei ollut laitettu edes shunttiryhmän anturin ympärille mitään.
Lattiaan tosiaan joku levitettävä litku joka kovettuu. Jalkojen ympärille joku kitti suojaksi valun ajaksi.

Poissa S.Junttila

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 41
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Vs: Virheasennuksia? Kysymyksiä
« Vastaus #9 : 03.01.13 - klo:17:28 »
Kävi sitten asennusfirman edustaja paikalla. Ei kyllä reagoinnut mitenkään valituuksiini rumasta piikkaustyöstä mutta sanoi että eristeduunit menee osittain uusiksi. Tulee kuulema spesialisti paikalle.....
Edustajan mielestä ei ole väliä käyttääkö joustinputkia vai eikö käytä? Täyttöventiilin asenuksesta hän oli samaa mieltä. No onhan hänellä oma lehmä ojassa... Siis ohjeen mukaan vakaaasennuksella vältetään ilman pääsy putkistoon silloin kun irroitetaan roskasihti puhdistusta varten.
Älysin vasta tänään että olisi ollut mukava saada erillinen mittari koneelle ja miksei myös pumpulle jotta voisi seurata kulutusta. Minkälaista suosittelette?Mihin se asennetaan. Minulla kone ja pumppu eri sulakkeilla.

Poissa sam68

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2 225
Vs: Virheasennuksia? Kysymyksiä
« Vastaus #10 : 03.01.13 - klo:19:37 »
Täyttöventtiiliä en kyllä lähtis muuttamaan. Turhaa työtä. Itse olen asentanut satoja pystyyn ja toimii kyllä varmasti niinkin. Ilmakulpat nousee heti muovipönttöön, kuten myös vaaka-asennuksessa. Eihän se ilmattomaksi jää siinäkään kun on sulut kahtapuolin. Jos tuota haluaa maksimoida niin alempi sulku ensin auki ja raottaa tuota sihdin kantta niin ilmat tulee pois.
Nuo muuthan on kalleinta Orasta eli varmasti oikeat. Tätä aiemmin kysyit.
Itse laitan tuollaisen edullisen din-kisko mittarin jokaiseen pumppuun ja saneerauskohteessa usein pumpun sisällä olevaan kiskon pätkään. Siinä valmiina olevat komponentit siirrän vain oikealle sivuun.  Asennetaan kompuran syöttöön ja mahdolliset vastustunnithan näkyy sitten valikosta jolloin kokonaiskulutus voidaan helposti laskea..
* Maalämpöjä Oulusta Kalajoelle * Uusiolämpö Oy Raahe *

Poissa S.Junttila

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 41
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Vs: Virheasennuksia? Kysymyksiä
« Vastaus #11 : 03.01.13 - klo:20:46 »
Kiitos tiedoista! Kenen valmistama tuo mainitsemasi mittari on ja mistä niitä saa? Löytyykö mistään asennusohjeita?
Minulla ei kylläkään ole muovipönttöä vaan pienempi normi paineastia. Samanlainen kun lämpöpiirissä mutta pienempi. Tämä asennusliikkeen kokemusten mukaan parempi.

Poissa Vpetteri

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 185
  • Tein itse enkä säästänyt
Vs: Virheasennuksia? Kysymyksiä
« Vastaus #12 : 03.01.13 - klo:20:52 »
Halvin lienee ebay.de ja sieltä hakusana swissnox hintaa n 70e kuluineen.
Tarvitset 3-vaiheisen mallin. Asennus on helppoa, mutta sen saa tehdä vain sähköalan ammattilainen...
Ok-talo rv.66 250/320 m2/880m3. Radiaattoreilla 190m2, lattialämmöllä 130m2. Takka+puukiuas, ILP. Öljyä palanut 3400l/vuosi+ sähköä 6000 kWh. 22.7.2012 startattu Danfoss DHP-H 16+DW Extender+ 2x2m2 aurinkokerääjät.

Poissa sam68

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2 225
Vs: Virheasennuksia? Kysymyksiä
« Vastaus #13 : 04.01.13 - klo:08:19 »
Mulla on noita mittareita kymmeniä hyllyssä. Just tuo Vpetterin tyyppi. 60€ ja postikulut..
* Maalämpöjä Oulusta Kalajoelle * Uusiolämpö Oy Raahe *

Poissa S.Junttila

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 41
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Vs: Virheasennuksia? Kysymyksiä
« Vastaus #14 : 09.01.13 - klo:22:27 »
Eristysammattilainen kävi paikalla ja korjasi lähes kaikki eristykset. Teki siistä ja laadukasta työtä. Hänen mukaan saumat tulisi aina liimata. Taisivat pojat hosua...
Onko kyseessä digitaalinen Swissnox vai analoginen? Voiko sen myös asentaa esim. koneelle tulevaan piuhaan vai tuleeko aina koneen sisään? Onko mukana hyvät asennus/käyttöohjeet?