Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: SH ja erillinen varaaja, käyntijakson lyhentäminen. Poissa kotoa ja yöllä?  (Luettu 6132 kertaa)

Poissa hitachi

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 174
  • SH15 + SHAK702 + 2 x 150m kaivot. Yliteho.
    • Trendi
Hei,

tuli tuossa mieleen käppyröitä selaillessa, että olisiko mitää järkeä / hyötyä pakottaa jako venttiili keskiosaan ja sähköisesti siirtää yläosan anturi keskiosaan.

Yöllä ja poissa ollessa jakoventtiili alkaa joka tapauksessa työntää vettä (ylä_pyynti +5ast.) varaajan yläosaan vaikka tarvetta ei ole. Ideana olisi, että koko teho käytettäisiin varaajan keskikosaan ja lämmitykseen. Tämä tietenkin toimisi.. ehkä vain lattialämmitys kohteessa kun kiertoveteen ei tarvia yläosasta priimausta.

Kun lämpimän veden kulutusta ei ole ei yläosa jäähdy ja keskiosasta johtuisi kuitenkin yläosaan hukkalämmön verran. Tämä siis täysin villi idea ja mitään kokeiluja en ole tehnyt, kommentteja että kannattaako edes kokeilla.

Tätä aloin miettiä, koska omassa kohteessa on 15kW pumppu ja 2 kpl 155m kaivoja, kovemmilla pakkasilla lepotauko on vain n. 1 tunti ja tuossa ajassa ei keruuneste ehdi juurikaan lämmetä, pitkien jaksojen lopussa (1h15min)on paluu kaivoihin n. -1,4astetta. Se että kauanko tätä tilannetta kestää ennenkuin ongelmia alkaa esiintyä ja lyhentyisikö käyntijakso merkittävästi? No 10min olisi jo jotain. Ovat nämä kaivot jo pari kylmää talvea nähneet jo ilman ongelmia. Tuli vaan mieleen... Ei vaihtoventtili kommentteja kiitos :p
"Ei se säätämällä hajoa, eikä se voi olla valmiiksi optimi-asetuksilla"            Trendi

Poissa tomppeli

  • Yleismoderaattori
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 8 864
  • yli-ikämies
Ei kannata tehdä tuota muutosta.
Geopro SH -pumpun varaajan yläosan ja keskiosan välisessä pellissä on aukko, josta liika kuuma pääsee valumaan alaosaan ja sekotetaan lämmityksen kiertoveteen.
Se yläosan liika lämpö hyödynnetään SH -pumpuissa aina lämmityksen kiertoveteen.
Tässä asiassa Lässän V-mallit ja Oilonin SH -pumpun toimintaperiaate on erilainen.

Poissa hitachi

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 174
  • SH15 + SHAK702 + 2 x 150m kaivot. Yliteho.
    • Trendi
Ok, taidan kuitenkin kokeilla näkyykö tuo idea käyntijakson pituudessa tai varaajan ylälämmössä. Eli onko eroa sillä että ohjataanko kokoteho keskiosaan vs. lirutetaan pikkureiästä sinne alaosaan.

Yläosan anturin tilalle vaikka kiinteä vastus, että yläosan ohjaamia käynnistyksiä ei tule ja jakoventtiili käsikäytöllä laitaan.
"Ei se säätämällä hajoa, eikä se voi olla valmiiksi optimi-asetuksilla"            Trendi

Poissa Roori

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5 308
  • Maalämpo... Ollakko vai Ei....KYLLÄ
Ok, taidan kuitenkin kokeilla näkyykö tuo idea käyntijakson pituudessa tai varaajan ylälämmössä. Eli onko eroa sillä että ohjataanko kokoteho keskiosaan vs. lirutetaan pikkureiästä sinne alaosaan.

Yläosan anturin tilalle vaikka kiinteä vastus, että yläosan ohjaamia käynnistyksiä ei tule ja jakoventtiili käsikäytöllä laitaan.
Eikös siinä ohjaimessa ole nappia "Tulistuksen esto"....jolla hoituu kaikki semmoseen asentoon että kaikki otetaan siitä lämmityksen vaihtimesta, ei varmaankaan ole tommosta valintaa mutta
ihmettelen vaan kun ei ole!
Eikä siitä välipellin reiästä nyt mitään lämmintä alas valu (merkittävästi), lämmin pyrkii ylöspäin, eli ei siitä reiästä omavoimaisesti lämmönsiirtymistä alaspäin tapahdu. pitää olla pumppuvoima työntämässä.

Poissa tomppeli

  • Yleismoderaattori
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 8 864
  • yli-ikämies
Eikä siitä välipellin reiästä nyt mitään lämmintä alas valu (merkittävästi), lämmin pyrkii ylöspäin, eli ei siitä reiästä omavoimaisesti lämmönsiirtymistä alaspäin tapahdu. pitää olla pumppuvoima työntämässä.
Siinähän on pumppuvoima työntämässä,
koska ala- ja ylävaraajalla on vain yksi yhteinen kiertopumppu, joka imee alavaraajan alaosasta paluuveden lauhduttajille!

Ilmeisesti et ole huomannut tuota asiaa.

Poissa Roori

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5 308
  • Maalämpo... Ollakko vai Ei....KYLLÄ
Siinähän on pumppuvoima työntämässä,
koska ala- ja ylävaraajalla on vain yksi yhteinen kiertopumppu, joka imee alavaraajan alaosasta paluuveden lauhduttajille!

Ilmeisesti et ole huomannut tuota asiaa.
Silloin joo kun pumppu käy, mutta muulloin lakkaa enemmellään siirtymästä, paitsi taas BIV-ventiili shunttauksella.

Laitas nyt taas tomppeli se SH:n kaavio tähänkin ketjuun niin selventää lukijoita...

Poissa tomppeli

  • Yleismoderaattori
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 8 864
  • yli-ikämies
Silloin joo kun pumppu käy, mutta muulloin lakkaa enemmellään siirtymästä, paitsi taas BIV-ventiili shunttauksella.
Laitas nyt taas tomppeli se SH:n kaavio tähänkin ketjuun niin selventää lukijoita...
Tässähän se:

Poissa Ilkka

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 2
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Ok, taidan kuitenkin kokeilla näkyykö tuo idea käyntijakson pituudessa tai varaajan ylälämmössä. Eli onko eroa sillä että ohjataanko kokoteho keskiosaan vs. lirutetaan pikkureiästä sinne alaosaan.

Yläosan anturin tilalle vaikka kiinteä vastus, että yläosan ohjaamia käynnistyksiä ei tule ja jakoventtiili käsikäytöllä laitaan.

Itse olen säätänyt käyttöveden aikaohjelman niin että käyttövettä tehdään vain 3 tuntia iltaisin. Muulloin nelitieventtiili seilaa keskiasennon ja täysin kuuman väliä ja pumppu käynnistyy vasta kun venttiili on 'tapissa'. Käyttöveden valmistuksen saa pois myös paneelin vas.ylä napista. Kaukosäädintä ei minulla ole.

Käyttövettä kuitenkin tulee aina. Legionellat luulisi pysyvän kurissa jo tuolla 3 tunnilla.