Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Joko on lämmöt päällä?  (Luettu 7919 kertaa)

Poissa zeniitti

• ♪♫♪♪♫
  • Yleismoderaattori
  • Konkari
  • Nibe 1245 8kW / 160m / Vallox 150Effect SE MLV
Joko on lämmöt päällä?
« : 21.09.12 - klo:11:19 »
Meillä kiertää vesi lattiassa 11/2010 valmistuneessa matalaenergiatalossa Pirkanmaalla. Asukkeja 2+2. Lattioita (pakotettu 25°) ei ole lämmitetty kesällä muualta kuin kosteista tiloista mukaan lukien khh, vaikka varsinaisesti ei kostea tila olekaan. Sähkösauna noin kerran viikossa. Takkaa 2-3 kertaa on lämmitelty 1-3 viikkoa sitten kun oli viileää.

Viimeisen viikon aikana logtempiin mukaan ulkolämpötilat ovat olleet noin 3-16 astetta. Sisällä on pysynyt aika viileä 21 asteen tuntuma (on totuttu 23 asteeseen). Vielä lämmöt eivät iis ole päällä. Jos tämän kuun pääsisi vielä lämmöittä. Miten muilla?
« Viimeksi muokattu: 21.09.12 - klo:14:00 kirjoittanut zeniittin_id »

Poissa Xargo

• Konkari
  • Danfoss DHP-H 8kW + 100m - Digit SE2 mlv/vkl
Re: Joko on lämmöt päällä?
« Vastaus #1 : 21.09.12 - klo:11:33 »
Täällä tänä vuonna "valmistuneessa" (paremminkin käyttöönotetussa) matalaenergiatalossa Klaukkalassa olen pitänyt tuosta alkukuusta lähtien lämpöjä päällä, mutta ikäänkuin puoliautomaattisesti. Eli olen aina välillä pakottanut käyntijakson päälle vähän perstuntumalta. Eli joku 1-2h tulee pumppailtua päivässä lämpöä lattiaan.

Ei ole sähkäriä näkynyt niin ei ole termostaatteja päästy asentelemaan. Mulla on siis yläkerta käytöönotettu ja alakerta vielä raksana. Nyt kun ei ole ohjausjärjestelmää vielä pelissä niin alakertakin lämpiää sitten samalla, vaikka siellä voisi hyvin pitää alempaa lämpöä kun ei ole asumiskäytössä. Nyt sielläkin on kuitenkin ~22C ja yläkerrassa ~23-24C (en ole viileiden sisätilojen ystävä). Raksahommissa tosin saisi olla 18-19C eli termarit olisi mukava saada käyttöön niin saisi tuonne alakertaan hyvät työskentelylämmöt...

justus01

• Vieras
« Vastaus #2 : 21.09.12 - klo:13:07 »
Käyttösähkö (15-20kWh/vrk) ja saunan lämmitys 2 kertaa viikossa riittää vielä pitämään meidän talon lämpimänä (+21c..+22c). Maalämpöpumppu huolehtii, että pesuhuoneen lattiassa kiertää n.+26c vesi. (arviolta ehkä 2-3 kwh/vrk)

Talo 108m2, vm.2008/2009, "normaalieristys" , Pohjois-Pohjanmaa.

Poissa zeniitti

• ♪♫♪♪♫
  • Yleismoderaattori
  • Konkari
« Vastaus #3 : 21.09.12 - klo:13:57 »
Ja lisätty tarkennuksia aloitusviestiin.

Poissa Xargo

• Konkari
  • Danfoss DHP-H 8kW + 100m - Digit SE2 mlv/vkl
« Vastaus #4 : 21.09.12 - klo:14:38 »
Lainaus
Lattioita (pakotettu 25°)

Siis meinaatko, että kosteissa tiloissa oli tuo 25C pakotettuna vai kaikkialla? Mulla nimittäin kiertää nyt sellainen 22-23C vesi ja tosiaan tunnin/parin ajan 30-31C ja sillä pysyy lämmöt 22-24C haarukassa. Mitä tosta nyt tulee ~23C ka. kiertoveden lämpötilaksi ja sillä tosiaan tuo 22-24C sisälämpötila.

Vähän just tässä on tullut noiden mukavuuslämpöjen kanssa painittua kun ei oikein voi kesällä pitää moisia lattioissa kun talo lämpiää liikaa vaikka on viilennyskin käytössä. Siksipä ensi kesäksi olisi tarkoitus viritellä lisäviilennystä DIY-hengessä.

Poissa Renoo

• Konkari
  • Lämpö-Ässä v9 (2010), 150/160m kaivo, 185 neliötä
« Vastaus #5 : 21.09.12 - klo:14:51 »
Lainaus
Lainaus
Lattioita (pakotettu 25°)

Siis meinaatko, että kosteissa tiloissa oli tuo 25C pakotettuna vai kaikkialla? Mulla nimittäin kiertää nyt sellainen 22-23C vesi ja tosiaan tunnin/parin ajan 30-31C ja sillä pysyy lämmöt 22-24C haarukassa. Mitä tosta nyt tulee ~23C ka. kiertoveden lämpötilaksi ja sillä tosiaan tuo 22-24C sisälämpötila.

Vähän just tässä on tullut noiden mukavuuslämpöjen kanssa painittua kun ei oikein voi kesällä pitää moisia lattioissa kun talo lämpiää liikaa vaikka on viilennyskin käytössä. Siksipä ensi kesäksi olisi tarkoitus viritellä lisäviilennystä DIY-hengessä.

Kyllä minä ymmärrän ihan selvästi Zeniitin viestistä, että kosteissa tiloissa on 25 asteinen pakotettuna ja muita tiloja ei lämmitetä ollenkaan.
http://www.sarvi.fi/ouman/trend.jpg
http://www.sarvi.fi/ouman/trend.html
Lämpö-Ässä v9 (2010), 150/160m kaivo, 185 neliötä, A-luokan talo vesikiertoisella lattialämmityksellä.

Poissa AAA

• Vanha jäsen
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
« Vastaus #6 : 21.09.12 - klo:15:44 »
Ajelen lattiaan sellaista 27-29. Perhe kun tykkää lämmöstä.

Huone lämpötila n. 23-24, paitsi siellä missä minä nukun 19C.

Halpaa kun on niin ei kiinnosta pihistellä  ;D

peki

• Vieras
« Vastaus #7 : 21.09.12 - klo:15:47 »
Lämmöt on periaatteessa päällä koko ajan.
Tosin tarve tulee vain öisin ja kulu on parin kwh:n luokkaa vrk.
Muutaman kerran oon kyllä lämpökäyrään tehny hiukan korotusta, kun ei tuo 22c vesi oikeesti lämmitä kun lompakkoo >:(

Poissa juippi

• Konkari
  • Danfoss DHP-H8+UKV100, 170m, 139+35m2
    • lämpötilamittauksia
« Vastaus #8 : 21.09.12 - klo:16:17 »
On ollut koko kesän automaattikäytöllä. Kosteiden tilojen lattiaan menee väh. 25 asteista vettä, paitsi yli 23 asteen ulkolämmössä katkaisee lämmityksen. Patterikierto pysähtyy ulkotermarilla n. 15 asteen ulkolämpötilassa. Sisälämpötila ollut jo jonkin aikaa talvisessa 21 asteessa.
« Viimeksi muokattu: 21.09.12 - klo:16:19 kirjoittanut tetrax »

Poissa zeniitti

• ♪♫♪♪♫
  • Yleismoderaattori
  • Konkari
« Vastaus #9 : 24.09.12 - klo:11:34 »
Meillä on siis alin menoveden lämpötila säädetty 25 asteeseen. Meillä on 2 jakotukkia, yksi märkiin ja yksi kuiviin tiloihin. Kuivien tilojen jakotukki on kiinni. Kosteisiin tiloihin kiertää vesi Niben logiikan mukaan, asteminuutit ovat muistaakseni -160.

Nyt on yhtenä iltana ja yhtenä aamuna polteltu takassa yhdet pesälliset. Kohta saa kyllä laittaa kiertoa asumistiloihinkin. Kun ei ole tottunut laittamaan villasukkia jalkaan  ;D

Raid

• Vieras
« Vastaus #10 : 24.09.12 - klo:12:33 »
Lainaus
Meillä on siis alin menoveden lämpötila säädetty 25 asteeseen. Meillä on 2 jakotukkia, yksi märkiin ja yksi kuiviin tiloihin. Kuivien tilojen jakotukki on kiinni. Kosteisiin tiloihin kiertää vesi Niben logiikan mukaan, asteminuutit ovat muistaakseni -160.

Nyt on yhtenä iltana ja yhtenä aamuna polteltu takassa yhdet pesälliset. Kohta saa kyllä laittaa kiertoa asumistiloihinkin. Kun ei ole tottunut laittamaan villasukkia jalkaan  ;D
Herää kysymys , miksi ostit maalämmmön jos kerran puilla lämmität.
Minä en viitsis klapeja kantaa sisälle näillä keleillä, sitten kun alkaa -30 olemaan lähempänä niin ehkä sitten.  ::)

Poissa Roori

• Konkari
  • Maalämpo... Ollakko vai Ei....KYLLÄ
« Vastaus #11 : 24.09.12 - klo:13:01 »
Lainaus
Lainaus

Herää kysymys , miksi ostit maalämmmön jos kerran puilla lämmität.
Minä en viitsis klapeja kantaa sisälle näillä keleillä, sitten kun alkaa -30 olemaan lähempänä niin ehkä sitten.  ::)
Jos polttaa 2 pesällistä puita MLP talossa, niin ei se tarkoita että puilla pääsääntöisesti lämmitetään ja MLP pitäisi kyseenalaistaa...enenminkin vois kysyä "miksi tommosta edes kysyt"....

Kyllä se vaan kummasti kuivattaa tätä syksykosteutta sisältä kun laittaa hiukan takkaa lämmittäen...en kylläkään itse ole vielä moista kuivatusta tehnyt tälle syksylle.

Raid

• Vieras
« Vastaus #12 : 24.09.12 - klo:14:25 »
Näillä keleillä korvausilman suhteellinen kosteus hiutelee 80-90% paikkeilla niin ei se kauheasti kuivu muutamalla pesällisellä. Korkeintaan piippu alkaa kesän jäljltä vetämään paremmin.

Mut what ever... jokaisella olkoon omat huvinsa.

Poissa Maalampo

• Konkari
« Vastaus #13 : 24.09.12 - klo:18:23 »
Minä en viitsi kantaa niitä puita takkaan edes -35 pakkasessa kun maalämpö hoitaa lämmityksen edullisesti ja ilman lisävastuksia.

Poissa hannup

• Täysjäsen
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
« Vastaus #14 : 26.09.12 - klo:11:01 »
Pitkin kesää  pitänyt laittaa välillä patterikiertoa päälle, kesä vaan ollut sen mukainen. :(  Jo elokuun lopulla sai jättää kierron kokonaan päälle. Nyt olen oikein urakalla poltellut öljyjä pois, tähtäimenä lokakuun puolessa välissä siirtyä  sitten lopullisesti maalämpöön:)
Talo 122m2+25m2(147m2), rak.-79.  Maalämpöön 10/2012, Lämpöässä vs 8, 180m kaivo.

Poissa zeniitti

• ♪♫♪♪♫
  • Yleismoderaattori
  • Konkari
« Vastaus #15 : 27.09.12 - klo:09:34 »
Nyt laitoin kuiviin tiloihin, joissa on kivilattiat vähän kiertoa päälle, kun muun perheen varpaat ei tykkää kylmästä. Tuulikaappi ja WC pääsi lämmityksen piiriin. Ja taas lämmitin takkaa 2 kertaa.

Ai miksi vai, kun jäi tontilta pihalle noin 10 kuutiota polttopuuta eikä niistä myydessä saa sitä rahaa mikä työ/aika siihen on käytetty. Joskus varmaan tulee joku paljukin, niin saa sinnekin sitten lykkiä puita. Ei kyllä ole iso vaiva kantaa puita sisälle, kun ottaa sylillisen katoksesta, niin menee ehkä 3min kun on valkeet pesässä. On sitten kiva köllötellä olohuoneessa, kun takkatuli loimuaa ja lämmittää oikein niin että kuumottaa.

Poissa Seagear

• Konkari
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
« Vastaus #16 : 27.09.12 - klo:19:53 »
Lainaus
Ei kyllä ole iso vaiva kantaa puita sisälle, kun ottaa sylillisen katoksesta, niin menee ehkä 3min kun on valkeet pesässä. On sitten kiva köllötellä olohuoneessa, kun takkatuli loimuaa ja lämmittää oikein niin että kuumottaa.

No ei tosiaan ole iso vaiva. Meillä on avotakka, jonka lämmityksellinen hyöty on aika olematon. Mutta kyllä sitä tulee poltettua tunnelman vuoksi keskimäärin ehkä kerran kahteen viikkoon kesäaikaankin. Ja talvella kun ei ulkona viitsi grillata mutta silti tekee välillä mieli grillimakkaraa.
Danfoss DHP-H8+UKV100,
porakaivo 175m, patterilämmitys, 1. kerroksinen 146 + 70m2 puolilämmin, rv. -73

Poissa Ihanpihalla

• Täysjäsen
  • Maalämpöfoorumilta tietoa, Nibe 1226-6 kW
« Vastaus #17 : 01.11.12 - klo:11:54 »
Lainaus
Minä en viitsi kantaa niitä puita takkaan edes -35 pakkasessa kun maalämpö hoitaa lämmityksen edullisesti ja ilman lisävastuksia.
Meillä kannetaan, kun ne puut pitää saada jonnekin. Rakennusvaiheessa tuli kaadettua sen verran puita, että on n. 10 vuoden tarpeiksi.

Poissa Maalampo

• Konkari
« Vastaus #18 : 01.11.12 - klo:12:46 »
Minä taasen annoin puut työkaverille sillä ehdolla että hakee ne pois pihalta.