Xargo
Riippuu kovasti siitä, miten käyttövesi pumpussa lämmitetään.
Pro-mallissa tosiaan on HGW-toiminto joka kaiketi on jokin variaatio tulistimesta (ainakin nimen osalta). Sitä en tiedä kuinka hyvin tämä ylipäätään toimii lattialämmitystalossa. No toiminnon olen nähnyt olevan päällä laitteen etupaneelista. Lisäksi olen yhdistänyt toiminnonpäälläolon siihen, että puskurivaraajalle menevässä putkessa olevassa lämpötila-anturissa näkyy tässä kohtaa piikki lämpötilassa.
Lisäksi pumpussa tosiaan on käyttövesipuolella käyttöveden lämmityksessä apuna kierukka, jonka avulla käyttövettä lämmitetään, ei siis kaksoismanttelia. Käyttövesi ei siis kulje kierukan läpi.
Xargo
Kun vettä käytetään, tuodaan varaajan alaosaan uutta vettä verkosta.
Juurikin tähän kohtaan ajattelin, että siitä esilämmityksestä olisi iloa, että tämä uusi käyttövesivaraajan tuleva vesi olisi jo valmiiksi lämpimämpää. -> Lämmintä vettä riittää kauemmin ja kenties lisäporkkanana parempi hyötysuhde.
Hyötysuhdeparannusajatuksen takana se, että mitä alempaa lämpötilaa MLP tekee, sen parempi hyötyshde. Eli nyt tämä esilämmitetty vesi olisi tehty hyvällä hyötysuhteella ja sitten huonommalla hyötysuhteella pitäisi tehdä vain loppukuumennus.
Mutta ilmeisestikin nyt kierukkasysteemi mitätöi tämän ajatuksen?
Itse olin asiaa ajatellut niin, että koko käyttöveden lämmitys tehdään samalla huonolla hyötysuhteella riippumatta veden tulolämpötilasta, jolloin veden esilämmityksellä tätä huonolla hyötysuhteella olevaa lämmitystä joudutaan tekemään vähemmän.
Ilmeisesti tässä kohtaa ajatukseni ovat haksahtaneet hakoteille ja huono hyötysuhde onkin vain käyttövedenlämmityksen loppuvaiheessa, kun lämpötilat nousevat korkeiksi (>40/50
oC) ja alkulämmitys riippumatta tehdäänkö se käyttövesivaraajassa kierukan avulla tai puskurisäiliössä, hyötysuhde on sama ja hyvä.
Pekka5
käyttötunteja nyt lämmitys 23 h / 3h käyttövedelle (tehdasasetukset). tosta voi päätellä kannattaako - vai voiko.. vai eikö..
Enpä osaa tosta kyllä päätellä kannattaako vai ei. Ehkä joku viisaampi osaisi sanoa siihen jotain. Ehkä tarvittaisiin vähän enemmän dataa.
Se lienee kuitenkin selvää, että esilämmitetyn veden tapauksessa lämmitys käy nopeammin. Eli toisinpäin ajatellen, jos lämpimän käyttöveden riittävyydessä on ongelmia, niin vaihtoehtoina on joko hankkia MLP:n oman käyttövesivaraajan rinnalle toinen käyttövesivaraaja tai sitten yrittää käyttää tällaista esilämmitystapaa.
Onneksi toistaiseksi ei ole lämmin käyttövesi loppunut, mutta sekin on tietysti yksi riski, kun käyttövesivaraaja on vain 180 l...
Tämän aiheen perustava-ajatus oli kuitenkin sähkönsäästö.