Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Omakotitalo Eteläsuomessa  (Luettu 9476 kertaa)

Poissa pumppumiesi

• Tulokas
  • *
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Omakotitalo Eteläsuomessa
« : 12.08.10 - klo:16:08 »
Terve!

Rakennamme Eteläsuomeen omakotitaloa ja nyt olisi aika tehdä LVI-päätöksiä. Muutamia tarjouksia on pyydetty ja osa niistä on ehtinyt jo vanhentua. En halua tehdä päätöksiä myyjien puheiden perusteella, vaan haluan itse ymmärtää mitä olen tilaamassa.

Tarkempia tietoja tiedonkeruuketjusta sivulta 6 vastaus 132.
Laittaisin suoran linkin mutta on vielä liian vähän postauksia...

Lämpöässä V10,5/203 Ouman
Porakaivo 190 m
16088€ + asennus arviolta 2000-3000€

Stiebel WPC 5 Design Plus 5.8 kW
Porakaivo 120 m
16480€

Geopro GT7 7,5 kW + Geopro GT 750 varaaja
Porakaivo 157 m (aktiivi 147)
15980€

Ja edelliset hinnat ovat vielä vanhalla alvilla. Gebwelliäkin on tarkoitus kysellä, koska paikallinen putkifirma niitä asentaa. Foorumia lukemalla olen ymmärtänyt, että Gebwellin T-sarja olisi samaa kuin Geopro SH... pitäiskö harkita myös sitä?

Ilmanvaihtokone voisi olla esim. Enervent Pandion (tai Pingvin tai Pelican jos ovat mitoituksiltaan sopivampia). Tai mikä tahansa muu jos on parempi/sopivampi/halvempi/vastaava.

Mitään hintoja en ole vielä kunnolla kilpailuttanut, koska en oikeasti vielä edes ymmärrä mitä haluan. Toivoisin asian selkeytyvän tämän foorumin ystävällisellä avustuksella.

Kertoisitteko mistä laitteista itse pyytäisitte tarjoukset ja miten mitoittaisitte porakaivon ja pumpun.

Ja kyselkää lisää jos antamani tiedot ovat puutteellisia.

Kiitos jo etukäteen.

Poissa UusioUnski

• Nuorempi jäsen
  • **
Re: Omakotitalo Eteläsuomessa
« Vastaus #1 : 14.08.10 - klo:18:05 »
Kannattanee pyytää vertailun vuoksi tuoltakin tarjous: Tom Allen /Lahti.
http://tomallen.fi/myynti/myynti-saneerauskohteet.aspx
risto.poikala@tomallen.fi
 8-)

Poissa pumppumiesi

• Tulokas
  • *
« Vastaus #2 : 18.08.10 - klo:09:30 »
Kirottua, ei apua tältä foorumilta.
Mutta kiitos Unskille mainoksesta.

Poissa Reetu

• Täysjäsen
  • 205m²/581m³/Carrier 30NQE9+165m kallio (aktiivi)
« Vastaus #3 : 19.08.10 - klo:01:09 »
Yritetäämpä vastata ilman mitään sen tarkempaa kysymystä tai tietoa, tässäpä äkkinäinen kertaus jos ei koko foorumin selailu kiinnosta:

Ota riittävän iso pumppu riittävän syvällä reiällä, yleensä n. 10% syvempi reikä kuin mitä tarjotaan. Ellei muun takia niin sielunrauhan.

Jos on lattialämpö, ota vaihtoventtiilikone, jos on patterilämmitys niin ota kumpi vaan (vaihtoventtiili/tulistus), foorumillakin on tapeltu tulistamisen hyödyistä eikä taida löytyä yksimielisyyttä puoleen tai toiseen.

Koska teille on tulossa kylpyamme laita iso varaaja pumpun viereen LKV:lle.
Jos on lattialämpö ja puulattia tai patteritalo ja vaihtoventtiilikone, ota myös pieni varaaja lämmityspuolelle.

IVK:ksi suosittelen itse hieman isompaa konetta kuin on tarve, systä että se on hiljaisempi koska voi ajaa alhasemmilla kierroksilla. Ehdottomasti sellainen kone johon saa maakylmää (vaatii tosin tuloilman eristämisen), lämminvesipatteria ei siihen kannata ottaa (ei maksa itseään takaisin). Sähkövastuksen voi ottaa jos kylmää tuloilmaa pelkää.

Jos hieman valottaisit jotain yksityiskohtia niin tulee varmasti vähän tarkempaa vastaustakin. Mitoituksen voit itse tarkistaa foorumilta löytyvillä työkaluilla, esim: http://www.maalampofoorumi.fi/index.php?topic=181.msg877#msg877

Merkit saat valita itse, yhden merkin asiantuntijoita tällä foorumilla tuntuu riittävän. :)
« Viimeksi muokattu: 13.11.12 - klo:15:50 kirjoittanut tomppeli »

Poissa tikma

• Vanha jäsen
« Vastaus #4 : 19.08.10 - klo:09:57 »
Jos otat vaihtoventtiilikoneen, ota vähän tarjottua isompi (ei tarvi käyttää vastuksia niin paljoa), jos otat tulistuskoneen, ota vähän tarjottua pienempi (toimii taloudellisemmin, kun tulistuslämpöä piisaa lämpöisemmilläkin keleillä).

Iso varaaja tasoittaa kulutushuippuja ja pidentää käyntijaksoja. Käyttöveden esilämmitys lattialämmityspiirissä parantaa koneen hyötysuhdetta.

Kaivo niin syvä ku kukkaron nyörit vaan antaa myöden.

Itte otin Pandioniin vesikiertoisen jälkilämmityksen, vaikka sitä ei useimpien mukaan tarvita ollenkaan hyvän hyötysuhteen omaavissa LTO-laitteissa. Otin sen sillä perusteella, että saa lämmittää tupaa keväisin ja syksyisin ilmanvaihdolla. Paksu laatta ei oikein kerkiä lämmönvaihteluihin mukaan, kun öisin on kylmä ja päivisin on lämmin. Vesikierto on kalliimpi investoida, mutta halvempi käyttää ku sähkövastukset.
Lämpöässä V9, 203GT, 200m/115mm kaivo, Enervent Pandion eco EDW-CG (maakylmä).

Tupa 182m2/151m2 ja 55,5/49m2 autotalli
#107 #232

Poissa pumppumiesi

• Tulokas
  • *
« Vastaus #5 : 19.08.10 - klo:16:52 »
Kiitoksia Reetu ja tikma kommenteista! Foorumia on tullut selattua paljonkin, mutta halusin pistää oman ketjun pystyyn. Tuntuu jotenkin varmemmalta.

Tiedot olen kasannut tiedonkeruuketjuun. En tosiaan pystynyt linkittämään siihen uutena käyttäjänä heti, mutta nyt pystyn:
http://www.maalampofoorumi.fi/index.php?topic=4192.msg46460#msg46460
Ja tietoja voin selvittää ja päivittää jos sieltä jotain puuttuu.

Se on kyllä selvinnyt, että kannattaa ottaa syvempi reikä kuin mitä tarjotaan. Mutta noissakin edellisissä tarjouksissa vaihtelu on 120-190 m. Pystyttekö ehdottamaan mikä olisi sopiva pumpun teho ja kaivon syvyys? Vai pitääkö se tosiaan vain valita tarjouksista ja laittaa se 10% syvyyttä päälle?

Se tulistus on asia jota olen miettinyt kovasti ja ehkä sitten vaihtoventtiilikone sitten riittäisi. Lattiaan tulee laminaattia ja laattaa.

Maakylmä otetaan, se on jo selvä juttu. Tikman kommentti vesikiertoisesta jälkilämmityksestä oli mielenkiintoinen, täytyy harkita tosissaan. Olin jo hylkäämässä sitä juuri siitä syystä, että sitä mainostetaan tarpeettomaksi ja kalliiksi.

Pumpun merkki ei huolestuta vaan nämä mitoitusasiat: kaivon syvyys, pumpun teho, varaajan koko, tulistus vai ei...

Itse minun pitää päätökset tehdä, tiedän sen kyllä. Mutta kiinnostaa kovasti kuulla, että mitä kokeneemmat käyttäjät valitsisivat juuri minun talooni näillä spekseillä.
« Viimeksi muokattu: 04.11.12 - klo:21:22 kirjoittanut Forum Admin »

Poissa sailor

• Konkari
  • Lämpöässä V15 11/04-->
« Vastaus #6 : 20.08.10 - klo:08:54 »
Jos on valuutta-asiat kunnossa niin laita tulistinpumppu erillisellä varaajalla (LÄ, Geopro jne.). Joku 12 kW + 700l varaaja ja siihen kaveriksi se 190 m reikä. Tulistinpumppu tekee talviaikaan edullisemmalla hyötysuhteella sitä käyttövettä (jota teillä kuluu kirjoittamasi mukaan runsaasti).

Maakylmä konvektorilla tai siten ostat kolmen huntin ILP:n http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=2104.30

jolla hoidat viilennyksen ja samalla voit jättää tuon vesikiertoisen jälkilämmityspatterin pois, koska ILPpillä saat keväisin ja syksyisin nopeasti lämpöä. ILP lienee plussakeleillä hyötysuhteeltaan samaa luokkaa maalämmön kanssa.

Ilmanvaihdon käyttö lämmön/viileän siirtoon on tehotonta, jonka voi laskea foorumin laskureilla.

Jani
Lämpöässä V15 Opation modaus:
http://sailor.arkku.net//trend.jpg.jpg

Poissa tikma

• Vanha jäsen
« Vastaus #7 : 20.08.10 - klo:09:44 »
Sailor:12kW pumppu?

Miksi noin suuri pumppu, nykyisillä eristemäärillä sillä hoitaa yli 300 neliöisen tuvan lämmityksen?
Lämpöässä V9, 203GT, 200m/115mm kaivo, Enervent Pandion eco EDW-CG (maakylmä).

Tupa 182m2/151m2 ja 55,5/49m2 autotalli
#107 #232

Raid

• Vieras
« Vastaus #8 : 20.08.10 - klo:10:43 »
Lainaus

Miksi noin suuri pumppu, nykyisillä eristemäärillä sillä hoitaa yli 300 neliöisen tuvan lämmityksen?
Alussaha luki että jos valuutta-asiat on kunnossa...  :).  Eri asia on onko siinä mitään järkeä.   Voisihan sitä laittaa vaikka shithuusiin television jos on rahaa mutta onko siinä mitään järkeä :) .  ;)
« Viimeksi muokattu: 20.08.10 - klo:10:46 kirjoittanut Raid »

Poissa pumppumiesi

• Tulokas
  • *
« Vastaus #9 : 20.08.10 - klo:13:21 »
Linkistä lämpöpumppufoorumiin tulikin mieleeni, että kirjoittelin sinne helmikuussa kun vielä arvoin lämmitysjärjestelmää. Jos jotakin kiinnostaa, niin tässä:
http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=9033.0

Ilmalämpöpumpun asentamista en ole ajatellut tehdä. Tuloilman viilentäminen kesällä 3-4 astetta on riittävää. Muutenkin ulkomailla matkustaessa meinaa tulla helposti nuha kun kaikki sisätilat on viilennetty suhteettoman kylmiksi ulkoilmaan nähden.

Rikkaita ei olla, mutta väärässä paikassa ei kannata säästää. Ja siinä yksi syy lisää miksi tässä neuvoja kyselen. Budjetti on tiukka ja pitää osata päättää mihin panostaa ja mihin ei. LVI ei taida olla ensimmäinen asia josta kannattaa aloittaa säästäminen.
« Viimeksi muokattu: 20.08.10 - klo:13:24 kirjoittanut toukopouko »

Poissa sam68

• Konkari
« Vastaus #10 : 20.08.10 - klo:14:57 »
Lainaus
Budjetti on tiukka ja pitää osata päättää mihin panostaa ja mihin ei. LVI ei taida olla ensimmäinen asia josta kannattaa aloittaa säästäminen.
Erittäin hyvin ajateltu, mutta moni rakentaja ei tätä ymmärrä. Esim. "sähkökaapelit lattiaan" -rakentajat.
Tontin valmistelu, perustusten teko, talon runkorakenteet ja LVI+sähköt huolella niin muualta voi säästää euroja ja parannella vaikka myöhemmin kun lompakko antaa myöten. Nämä mainitut asiat ohjaavat hommaa aikalailla talon eliniän ja ovat joko mahdottomia tai erittäin työläitä muuttaa jälkikäteen.
* Maalämpöjä Oulusta Kalajoelle * Uusiolämpö Oy Raahe *

Poissa sailor

• Konkari
  • Lämpöässä V15 11/04-->
« Vastaus #11 : 20.08.10 - klo:22:59 »
Lainaus

Pitäähän siinä pumpussa olla potkua, jos kerran aloittaja kertoo että vettä losotetaan runsaasti. Suuren varaajan kanssa pumpun mitoitus ei ole niin tarkkaa ja suuremmalla pumpulla saadaan nopeammin käyttövettä kulutetun tilalle.

Sitä tarjotaan mitä pyydetän  ;)

EDIT: kömpelöä lauserakennetta
« Viimeksi muokattu: 21.08.10 - klo:08:53 kirjoittanut sailor »
Lämpöässä V15 Opation modaus:
http://sailor.arkku.net//trend.jpg.jpg

justus01

• Vieras
« Vastaus #12 : 21.08.10 - klo:22:31 »
Pitääkö tulistuspumpun olla isompi, että kovimpien pakkasten aikaan saadaan lämmintä vettä tarpeeksi?
Jos talon lämmitystarve on esim. 6kW ja pumppu on 10kW, niin käyttövedelle jää 4kW. Onko asia näin?

10kW vaihtoventtiilikone tekee vettä tarvittaessa 10kW teholla ja sen jälkeen 10W teholla ajetaan kiinni talon lämmityksessä "jälkeen jäätyä" lämpötila pyyntiä.

Poissa Reetu

• Täysjäsen
  • 205m²/581m³/Carrier 30NQE9+165m kallio (aktiivi)
« Vastaus #13 : 23.08.10 - klo:23:12 »
Itellä vaihtoventtiilikone ja sen rinnalla 390l lämminvesivaraaja.
Talossa minä, vaimo, 4v suihkuintoilija + 3kk hienohelma joka ei tykkää viileästä pesuvedestä.

MLP lämmittää vettä pelkästään yöllä, kertaakaan ei ole vielä ollut tarve lämmittää vettä päiväsaikaan vaikka koko perhe on käynyt suihkussa/kylvyssä.

Eli jos vain varaaja on riittävän iso ja riittävän hyvin eristetty, pärjäät hyvin vaihtoventiilikoneella vaikka olisi talo täynnä lotraajia. Useimmat vaihtoventtiilikoneet saanee kuitenkin johonkin "tee lämmintä vettä vaikka kämppä jäätyisikin" -moodiin, ellei ne tule sellaisina jo tehtaalta... :/

Mitä kokoa arvaisin sulle tietojesi perusteella? Jotain 9-12kW ja siihen kaveriksi n. 180m+ reikä. Jos talo on uusien määräysten minimivaatimusten mukaisia ja eristykset huolella tehty se 9kW riittänee, muuten pitäisi varmaan pelata varman päälle ja ottaa vähän lisävaraa.

Kaikissa pumpuissa taitaa olla sähkövastus varmuuden vuoksi, mutta eihän sitä halua kukaan käyttää, joten reippaasti vaan sen kokoinen kone että menee huiput sillä myös, jos siis vain kukkarot nyörit antaa myöden.

Kaikki lausunnot "tietämättömyyden suomalla varmuudella" vai miten sen joku täällä foorumilla sanoitti... :)

Poissa pumppumiesi

• Tulokas
  • *
« Vastaus #14 : 02.08.11 - klo:14:12 »
Päätin kaivaa esiin vanhan ketjuni ja kertoa ratkaisustani ja kokemuksistani. Sain itse apua päätöksentekoon tältä foorumilta ja ehkä tämä auttaa jotakuta, joka on nyt samassa tilanteessa kuin minä vuosi sitten.

Pumpuksi tuli Lämpöässän V10,5 160 m syvällä kaivolla ja ilmanvaihtokoneeksi Enerventin Pandion. Olen ollut todella tyytyväinen valintoihini. Sähkönkulutuksesta ja hyötysuhteesta en tosin osaa sanoa vielä yhtään mitään, koska en ehtinyt pahemmin säätää enkä mittailla. Joka tapauksessa kovilla pakkasilla ei ollut mitään ongelmaa lämmityksen kanssa. Kylpyamme on täytetty ja samalla saunottu 5 tuntia putkeen, eikä lämmin vesi ole missään vaiheessa päässyt loppumaan tai edes viilenemään.

Kesällä maakylmän avulla talo on pysynyt mukavan viileänä koko ajan. Ilmanvaihto on käynyt yleensä 50% teholla ja maakylmän pumppuhan ottaa tehoa 90 W, joten viilennys on lähes ilmaista. Itse asiassa, ennen maakylmän sähköistämistä ensimmäisten helteiden aikana yritin viilentää taloa yöjäähdytysautomatiikalla ja joskus pitämällä manuaalisesti tehot täysillä yöllä. Luulen, että sillä tavalla kului sähköä paljon enemmän kuin nyt maakylmän avulla.

Tekisin kaikki samat valinnat uudelleen. Ehkä näillä uusilla rakennusmääräyksillä pumppu on jopa ylimitoitettu...?