Nimimerkko Reino aloitti mielenkiintoisen keskustelun foorumilla ja tässä sitä voi jatkaa ihan oman otsikkonsa alla.
Kopioitu täältä:
http://www.saunalahti.fi/~kaivo/cgi-bin/yabb/YaBB.cgi?board=id_lampoassa;action=display;num=1154807556;start=14#14Kohdasta:
reino: Re: V15, Suomalaista huipputekniikkaako ?
« Vastaa #9 : Elokuu 9th, 2006, 11:24pm »
"En omista pumppua enkä ole ajatellut sellaista ostaakaan. Kompressorien kanssa pienen ikäni leikittyäni tosin olen harkinnut rakentaa pumpun itse. Täältä olen yrittänyt löytää tarpeellisia (ja tarpeettomia) ominaisuuksia, joita on nykyisissä pumpuissa. LÄn Vmallia olen pitänyt perusvarmana pumppuna, jossa myös hyödynnetään kuumakaasun lämmöt. Sitä lienee valmistetun jo 70 luvulla, mutta teeseitse malliksi se ei oikein soveltune varaajarakenteen vuoksi.
Edelläoleva keskustelu, oli se sitten trullien tai vuorenpeikkojen jutustelua herätti jälleen mielenkiintoni tarkastelemaan joskus käsiini saamaani Oumannin käyttöohjetta kyseisestä laitteesta ja niinhän se näyttää olevan, että lauhduttimen putket ovat pienessä vaippatilassa (en onnistunut siirtämään kuvaa tänne, mutta LÄn sivuilla on asennusohjeita joissa on vastaava kuva). Jos sen tilavuus tosiaankin on 40 litraa ja sinne yritetään siirtää koko koneikosta saatava teho niin ihmetellä täytyy mitenkä se ehti siirtyä käyttöveteen. En tiedä mitä kompuraa he käyttävät, mutta oma tarpeeni on 13 kW luokkaa ja suunnitelmissa on ollut tehdä pumppu isolla varaajalla ja selvästi ylisuurella kompuralla, jolloin pystyisin hyödyntämään yösähköä (tosin taitaa sekin olla katoavaa kansanperinnettä). Copelandin mitoitusohjelmalla löysin ZH38 koneen joka antaa 14...20 kW lämpötehoa, joten lienee ainakin samaa suuruusluokkaa kuin em V15. Jotta lauhtumislämpötilat pysyisivät jotenkin kurissa pitää se mitoittaa vesipuolella 5...7 asteen lämpötilan nousulle eli kesäajan käyntiolosuhteissa (imupaine 6 bar ja lauhtumispaine 24 bar) antaa ko kompura 17.6 kW ja vesivirran pitää siten olla 0.6 ... 0.8 litraa sekunnissa. Tällöin 40 litraa kiertäisi 50...70 sekunnissa koneikon läpi ja lämpötilan nousu olisi jo samaa luokkaa kuin normaali käyntiero. Siis kesällä kun suntit ovat kiinni. Tietysti osa lämmöstä siirtyy käyttöveteen, mutta lämpötilaerot ovat pieniä, ja käyttövesipuolella ei ole pahemmin liikettä joten sinne siirtyvä teho lienee muutamien satojen wattien luokkaa.
Joku teistä osannee laskea paremmin nuo lämmönsiirtymiset.
Pumpun ohjauksesta en oikein päässyt kärryille , mutta eivät ne lämpötilamuutokset suuria voi olla ja maksimilämpötilat ja paineet tulevat nopeasti vastaan.
Edelläoleva on ehkä ajateltu liiaksi kylmäasentajan näkökulmasta, asiasta enemmän tietävät oikaiskoon virheeliset päätelmät.
Pitänee aloittaa uusi keskusteluaihe: 'kuinka rakennan toimivan lämpöpumpun' "