Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Hieman ylimitoitettu pumppu + iso varaaja.  (Luettu 2947 kertaa)

Poissa Maalampo

• Konkari
Hieman ylimitoitettu pumppu + iso varaaja.
« : 17.09.09 - klo:16:54 »
Olen aloittamassa ensi kesänä uuden omakotitalon tekoa, talo tulee täyttämään nuo 2010 tiukkenevat energiamääräykset ja runkomateriaalina tulee olemaan valueristeharkko jonka u_arvo on 0,15, neliöitä taloon tulee n.200 + autotallit n90.  Joten näettekö mitään riskiä jos otan taloon hieman ylimitoitetun (n.15KW) pumpun mutta myös vastaavast isomman varaajan (n.1500l). Minusta tuon isomman varaajan pitäisi pitää huolen että pumpulla on riittävästi käyntiaikaa ja vastaavasti myös lepoaikaa. Olen nimittäin kyllästynyt osatehoisen pumpun yhtäjaksoisiin monen vuorkauden mittaisiin käyntiaikoihin kovilla pakkasilla.

Poissa eko

• Tulokas
  • *
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Re: Hieman ylimitoitettu pumppu + iso varaaja.
« Vastaus #1 : 18.09.09 - klo:09:31 »
Lainaus
...nuo 2010 tiukkenevat energiamääräykset ....neliöitä taloon tulee n.200 + autotallit n90.  Joten näettekö mitään riskiä jos otan taloon hieman ylimitoitetun (n.15KW) pumpun mutta myös vastaavast isomman varaajan (n.1500l).

Tuleeko lattialämmöllä vai pattrilla? 1500l varaaja tuntuu hätävarjelun liioittelulta vaikka olisi (miten huono tahansa) patteritalo. Se kun ei ka-ajoaikaa vähenna ja 200t käynnistystä tulee tolla vastaan 50+v päästä? Luulisi vähemmälläkin aiemmista ongelmista pääsevän (vaikka betoni-LL ja simppeli ruottalainen + 300l LKV  :-X ).

Toisaalta, kyllä joku varmaan mielellään sulle sellaisen myy ;)

Poissa Maalampo

• Konkari
Re: Hieman ylimitoitettu pumppu + iso varaaja.
« Vastaus #2 : 18.09.09 - klo:10:12 »
Talon lämmitys toteutetaan kokonaan lattialämmöllä. Nuo vaihtoventtiilikoneet ovat jo poissuljetut minun seuraavan talon lämmitysjärjestelmäksi. Kyllä nuo monet valmistajat suosittelevat isompaa varaajaa jotta voidaan taata pitemmät käyntiajat sekä lepoajat. Minun seuraavassa kohteesa ei kuitenkaan pumppu pyöri vuorkausitolkulla kovillakaan pakkasilla.
 >:(