Tervehdys kaikille foorumilaisille !
Tuli äskettäin liityttyä joukkoonne ja tiedonnälkä on kova.

Syynä vakaa aikomus luopua lähes 30 v käytössä olleesta varaavasta yösähkölämmityksestä ja siirtää bonarit itselle energiayhtiöiden pomoilta.
Talomme on alunperin 52 rakennettu rintamamiestalo, jota laajennettiin -94 siten että nyt on lämmitettäviä neliöitä n 200 + kellarissa n 100 neliötä joita lämmitetään osittain. Voisi ehkä sanoa että lämmitettävää tilaa on 250 m2, siitä 60 toisessa kerroksessa. Kuutioita ehkä 750 (korkea olohuone).
Yösähköä on palanut n 50 000 kWh/vuosi, käytännöllisesti katsoen kaikki lämmitykseen + käyttöveteen. Kuulostaa ehkä kovalta kulutukselta, mutta vaimo ja lapset on vilukissoja, lämmön talteenottoa ei ole, eikä muutenkaan ole oltu kovin tarkkoja.
Ikkunat on sentään uusittu 3-lasisiksi.
Kallio on lähes näkyvissä, ja vettä pitäisi tulla ylempää rinteestä, ehkä myös n 50 m päässä olevasta rannasta.
Alustavasti olen ajatellut lämpöpumppua kellariin, n 3 m2 huoneeseen, jossa nyt sijaitsee 4 m3 vesivaraaja. Tila on vain n 2 m korkuinen.
Vedenotto samasta reiästä kiinnostaa myös. Lisääkö kustannuksia ja
mitenkäs se käytännösä järjestetään ?
Niin, kysymys nro 1 kuuluu: mitä suosittelette ? (Omiakin tuotteita saa suositella, kunhan mainitsee asiasta).

Minkähän kokoinen pumppu, kuinka syvä reikä

Mikähän on se mersuluokan ja ladaluokan pumppu ?
Onko nyt niin että kompukoita tekee vain muutama ja Mitsubishi on paras vai.....
Itse olen ajatellut että pitäisi kait olla erikseen se lämpöpumppu ja sitten käyttövesivaraaja.. 300 litraa.. ? Meitä asuu nyt vain kolme henkilöä (aikuisia), mutta kait se on ajateltava sitäkin päivää kun talo menee myyntiin jollekin isommalle perheelle.
Mikähän mahtaisi olla karkea kustannusarvio ? Kallio siis lähellä, ja kiviseinän läpi pitäisi viedä kaivolta putket n 2-3 m pumpulle. Sähkö ja vanhat vesiliitännät siinä parin metrin säteellä.
No, muuta tietoa ei nyt tule mieleen, mutta kerron kysyttäessä. Ai niin, talo sijaitsee Helsingissä.
Suuurkiitokset kaikille etukäteen kommenteista ja suosituksista !