Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Neuvoja järjestelmän valintaan  (Luettu 6256 kertaa)

Poissa mp2008

• Tulokas
  • *
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Neuvoja järjestelmän valintaan
« : 08.03.08 - klo:17:18 »
Hei, aloitan rakentamaan keväällä omakotitaloa, jonka lämmitysmuodoksi olen valinnut maalämmön. Rakennus on 1-kerroksinen puurakenteinen talo, jossa lämmitettävä ala 136 + 11 (puolilämmin) m2 ja tilavuus 560m3. Laskennallinen energiankulutus mukaan lukien käyttösähkö on noin 20 000 kWh. Olen pyytänyt paikallisilta maalämpötoimittajilta mitoituksia ja tarjouksia. Mitä mieltä olette oheisista paketeista (hyvät ja huonot puolet). Mikä olisi kannattavin vaihtoehto talooni

Geopro GS60 (6,3 kW) 14 000,00
maapiiriputket ja nesteet (500 m, ei asennusta)
Primex-lattialämmitys (850 m asennettuna)

Gebwell Ci 10 (kW) 16 699,00
Itula lattialämmitys (asennettuna)

Lämpöässä C8,5 (kW)  14 425,00
Multitherm lattialämmitys (asennettuna)

IVT Greenline HT Plus C7 AB (7,0 kW) 14 885,00
maapiiriputket ja nesteet (660 m, ei asennusta)
takuu 5-vuotta
Weho Floor-lattialämmitys

Poissa sailor

• Konkari
  • Lämpöässä V15 11/04-->
Re: Neuvoja järjestelmän valintaan
« Vastaus #1 : 08.03.08 - klo:21:32 »
Lue ensin: http://www.maalampofoorumi.fi/index.php?topic=3315

Lattialämmityksellä ei ole mitään tekemistä pumppukauppiaiden kanssa...kilpailuta se ihan erikseen.

Lattialämmitys 3000
Nibe              4500
Maapiirin putki
upotettuna     2000
Kytkentä
+ osat           2000
YHT.              11500 euroa

Älä noista pumpuista ainakaan tuota GS tai LÄ C-mallia ota...sinuna ottaisin Niben www.taloon.com:sta tai lähimmästä hanakat liikkeestä/vast.

Jani

« Viimeksi muokattu: 30.11.12 - klo:21:58 kirjoittanut Kuumaa_kalliosta »
Lämpöässä V15 Opation modaus:
http://sailor.arkku.net//trend.jpg.jpg

Poissa mp2008

• Tulokas
  • *
« Vastaus #2 : 09.03.08 - klo:08:21 »
Jani, Kiitos infosta! Nibestä saan tarjouksen huomenna (asennettuna) ja ajattelin kysellä vielä pelkän koneen hintaa. Miksi  LÄ tai GS on sinusta huono valinta?

Mika

Poissa Larux

• Nuorempi jäsen
  • **
« Vastaus #3 : 09.03.08 - klo:09:00 »
Itse olen kanssa pumppua laittamassa ja omalla kohdalla ns. tulistintekniikka (Gebwell, Geopro SH, Lämpöässä V, Karhu etc) ratkaisi valinnan puolelleen. En nimittäin halua tehdä lämmintä käyttövettä a) rasittamalla kompressoria kovilla paineilla b) käyttämällä sähköä lisänä.

Tietysti myös patterikiertoinen lämmitys lisää kompressorin rasitusta, joten tulistimella olen ajatellut hieman helpottaa pumpun elämää.

Mutta siis tuo Gebwell tuossa joukossa on hieman "outo lintu" koska siinä käytetään tulistinta ja nuo muut ovat vaihtuvalauhteisia pumppuja jotka tekevät lämmitysveden ja käyttöveden erikseen.. MUUTEN:
onkos tuo Gebwell oikeasti 10kw malli jos muut vehkeet ovat sitten pienempiä?
itselläni on tarjouksia 7-8kw malleista eri toimittajilta.. Jonkun verran voi vaikuttaa koneen hintaan nuo ns. ylimääräiset tehot

.. Mutta tietysti Niben laittamalla kustannukset voi polkea ihan lattianrakoon. Se on mitä haluaa (ja mihin pystyy)
« Viimeksi muokattu: 09.03.08 - klo:09:04 kirjoittanut larux »

Poissa Malibra

• Vanha jäsen
  • IVT / C9 / 2x300m vaaka / 2003 / 260m2 / 800m3
« Vastaus #4 : 09.03.08 - klo:10:25 »
Lainaus
Itse olen kanssa pumppua laittamassa ja omalla kohdalla ns. tulistintekniikka (Gebwell, Geopro SH, Lämpöässä V, Karhu etc) ratkaisi valinnan puolelleen. En nimittäin halua tehdä lämmintä käyttövettä a) rasittamalla kompressoria kovilla paineilla b) käyttämällä sähköä lisänä.

Tietysti myös patterikiertoinen lämmitys lisää kompressorin rasitusta, joten tulistimella olen ajatellut hieman helpottaa pumpun elämää.

Ei se aivan noin mustavalkoista ole.

Jos oletetaan että lauhdutuslämpö olisi suorassa suhteessa kompressorin paineisiin niin liukuva lauhdutteisessa pumpussa on kompressorin käyttöpaineet keskimäärin alhaisemmat...

Tarviikohan vastusta missään lämpöpumpussa käyttöveden tekoon?

Ja alkuperäiselle postaajalle: Kysy myös tarjousta Carrier pumpusta, se on tismalleen sama pumppu kuin IVT, mutta edullisempi.

-Janne-
« Viimeksi muokattu: 09.03.08 - klo:10:27 kirjoittanut Malibra »

Poissa sailor

• Konkari
  • Lämpöässä V15 11/04-->
« Vastaus #5 : 09.03.08 - klo:11:27 »
Lainaus
Jani, Kiitos infosta! Nibestä saan tarjouksen huomenna (asennettuna) ja ajattelin kysellä vielä pelkän koneen hintaa. Miksi  LÄ tai GS on sinusta huono valinta?

Mika

Lue mitä niistä on kirjoitettu.

Jani
Lämpöässä V15 Opation modaus:
http://sailor.arkku.net//trend.jpg.jpg

Poissa Larux

• Nuorempi jäsen
  • **
« Vastaus #6 : 09.03.08 - klo:13:50 »
Lainaus

Tarviikohan vastusta missään lämpöpumpussa käyttöveden tekoon?

Riippuu pitkälti veden kulutuksesta ja pyydetystä lämpötilasta. Kirjallisen dokumentaation perusteella (esim. Nibe/Thermia/IVT) huippukulutukseen vettä tuotetaan sekä kompuralla että vastuksella. Lämpöässä  C pumpussa (jota aloittajalla tarjous) varaajn yläosan vesi priimataan vastuksella..

Että kyllä sitä vastusta käytetään. Eri asia on kuinka paljon. Itse en vain halua pumppua, joka nojaa missään olosuhteissa vastukseen.

Kuten jo aiemmin todettu, kaikki pumput lienevät hyviä kamppeita - jokainen vain puolustaa omia asemiaan tietysti jääräpäisesti ;)
« Viimeksi muokattu: 09.03.08 - klo:13:51 kirjoittanut larux »

Poissa RAKSARI

• Täysjäsen
« Vastaus #7 : 09.03.08 - klo:14:25 »
Meidän thermia ei ole käyttänyt sähkövastusta muuhun kuin legionella toimintoon.

1,5 vuoden aikana 5 tuntia.
Thermia TWS 6/porakaivo 120m/ 1,5krs 195m2 lattialämmitys ylä- ja alakerrassa.

Poissa juma

• Täysjäsen
  • jo vähän vanhempi äijä
« Vastaus #8 : 09.03.08 - klo:16:44 »
Gs 60:lla vain yksi tunti vastuksen käyttöä juhannuksesta 2006 alkaen. En ole käyttänyt legionellan tappotoimintaa.

Ei edes viime talven 30 asteen pakkasilla vastusta tarvittu ;D
Maasta se pumppukin ponnistaa. Kirjavia kokemuksia jo vuodesta 2006.

Poissa mp2008

• Tulokas
  • *
« Vastaus #9 : 09.03.08 - klo:18:02 »
Voisiko joku kommentoida vielä noita tarjouksia, eli onko vastaavanlaisia järjestelmiä tarjottu teille ja millä hinnalla?

Poissa Peca

• Vanha jäsen
  • Lämpöä maasta jo vuodesta 2002
« Vastaus #10 : 09.03.08 - klo:18:12 »
Lainaus

Riippuu pitkälti veden kulutuksesta ja pyydetystä lämpötilasta. Kirjallisen dokumentaation perusteella (esim. Nibe/Thermia/IVT) huippukulutukseen vettä tuotetaan sekä kompuralla että vastuksella. Lämpöässä  C pumpussa (jota aloittajalla tarjous) varaajn yläosan vesi priimataan vastuksella..

Että kyllä sitä vastusta käytetään. Eri asia on kuinka paljon. Itse en vain halua pumppua, joka nojaa missään olosuhteissa vastukseen.

Kuten jo aiemmin todettu, kaikki pumput lienevät hyviä kamppeita - jokainen vain puolustaa omia asemiaan tietysti jääräpäisesti ;)

Eikä käytä IVT:kään lisävastusta käyttöveden lämmitykseen kuin ylikuumennuksessa. Ainakaan minulla, enkä ole sitä asetuksista mitenkään estänyt. Minulla vuodessa vastus kuluttaa ylikuumennukseen 110 kWh:ta suoraa sähköä.

Ja tuosta lauhtumislämmöstä sen verran, että minulla lauhtumislämpö talon lämmityksessä pyörii 25 ja 30 asteen välillä ja käyttövettä tehdessä nousee max 44 asteeseen. Jos katsot Tiedonkeruujärjestelmät ja etämonitorointi osiosta minkälaisilla lauhtumislämmöillä siellä olevat Lämpöässät pyörii suhteessa vaikka minun IVT:hen.
Ei ainakaan minun IVT pyöri kovemmilla lauhtumislämmöillä. Minulla se lauhtumislämpö näkyy GT09 anturista. Ja lämpöässissä M10 anturista. Ja minulla on patterilämmitystalo, tosin tunattu 6:lla Sabianan puhallinpatterilla.
Minä en jääräpäisesti puolusta omaa pumppuani, perustan faktat omiin toteamuksiini omasta ja muiden tiedonkeruujärjestelmistä.

-Peca-
IVT E11 + 300/200 litran käyttövesivaraaja + 500 litran puskurivaraaja. Reikää akt. 285m