Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Teknisen tilan lämpötila  (Luettu 4995 kertaa)

Poissa ekotomi

• Täysjäsen
  • Thermia Diplomat
Teknisen tilan lämpötila
« : 30.01.08 - klo:16:38 »
Meillä mene lämmityssysteemit uusiksi, kun öljylämmitys vaihdetaan nyt maalämpöön. Aikaisemmin pannuhuone on pysynyt talvellakin mukavasti lämpimänä öljykattilan hukkalämmön vuoksi. Nyt kun maalämpö tulee toimintaan, huonetta pitänee ilmeisesti lämmittää. Onko huoneen lämpötilalla "merkittävää" merkitystä kompressorin hyötysuhteeseen tms? Entä käytöveden varaajaan? Ajattelin pitää huoneen lämpötilan jossain +10 asteessa... onko liian kylmää?

Poissa juma

• Täysjäsen
  • jo vähän vanhempi äijä
Re: Teknisen tilan lämpötila
« Vastaus #1 : 30.01.08 - klo:19:14 »
Myös meillä vaihdettiin öljy maalämpöön toissa vuonna. Pohdin aikoinaan samaa lämpötilakysymystä ja entiseen pannuhuoneeseen asennettiin varmuuden vuoksi pieni patteri. En kuitenkaan ole sitä lainkaan tarvinnut, koska lämpötila on riittävä ilman sitäkin. Patteri on jäänyt tarpeettomaksi. Lämminvesiputket, jotka olen kyllä eristänyt, pitävät tilan siltikin noin 20 asteisena, joten en usko, että tilan lämpötilalla olisi vaikutusta hyötysuhteeseen.

Itsellä iso pannuhuone tai oikeastaan nykyinen tekninen tila ;D toimii myös isännän leikkikaluvarastona.

Ilmanvaihdon olen järjestänyt niin, että entiseen hormin reikään olen laittanut lautasventtiilin ja vanha tuloilmaventtiili on saanut jäädä paikalleen.

Jos keli on ollut kovin kylmä (viime talvenahan oli noin 30C:o) niin olen kiertänyt venttiileitä hieman pienemmälle.

Piipun päähän kannattaa laittaa hattu, jos sitä ei entisestään ole, jottei piippu rapaudu.  

Menestystä hankkeellesi!
Maasta se pumppukin ponnistaa. Kirjavia kokemuksia jo vuodesta 2006.

Poissa Kuumaa_kalliosta

• Yleismoderaattori
  • Konkari
« Vastaus #2 : 30.01.08 - klo:19:24 »
Lainaus
Myös meillä vaihdettiin öljy maalämpöön toissa vuonna. Pohdin aikoinaan samaa lämpötilakysymystä ja entiseen pannuhuoneeseen asennettiin varmuuden vuoksi pieni patteri. En kuitenkaan ole sitä lainkaan tarvinnut, koska lämpötila on riittävä ilman sitäkin. Patteri on jäänyt tarpeettomaksi. Lämminvesiputket, jotka olen kyllä eristänyt, pitävät tilan siltikin noin 20 asteisena, joten en usko, että tilan lämpötilalla olisi vaikutusta hyötysuhteeseen.
Aivan samanlaiset kokemukset ja käsitys asiasta.

Poissa MaNe

• Täysjäsen
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
« Vastaus #3 : 30.01.08 - klo:19:58 »
Lainaus

Jos keli on ollut kovin kylmä (viime talvenahan oli noin 30C:o) niin olen kiertänyt venttiileitä hieman pienemmälle.

Tuota painovoimaisen tulopuolta voi myös automatisoida jos ei aina muistakkaan olla pakkasilla kotona:http://www.tarviketieto.net/Tuotekortit/36962.html