Yritin löytää aiheesta keskusteluja mutta en ainakaan tästä foorumista löytänyt.
Eli kysytään Teiltä Asiantuntijoilta

Elikäs Porvooseen on alkamassa n. vuoden päästä rakennusprojekti. Puutalo(matalaenergia) asuintilat 250 neliötä +lämmin kellarikerros 150 neliötä ja lämminautotalli 80 neliötä ++(mahdollisesti myöhemmin 50 neliön lämmin hevostalli). Maalämpö päälämmönlähteenä on tulossa( porakaivototeutuksella). Talon kuutioita ei vielä tiedossa. Isot ikkunat eteläänpäin. Takkaleivinuuni, Pelican ilmanvaihto koje jälkilämmityksellä/viilennyksellä). Lattialämmitys jokaisessa tilassa.
Kysymykseni kuuluukin kun olen alkanut miettimään, että mitäs jos kellarikerroksen pannuhuoneeseen laittaisi puukattilan maalämmön rinnalle. Puuta on omasta takaa! Ja vielä ainakin halua ja intoa puita tehdä. Olen miettinyt, että jos ottaisi ns. osateho pumpun ja pakkasilla lämmittäisi myös puukattilalla. Nykyaikaiset alapalokattilat ovat melko vaivattomia käyttää. Kerran - kaksi päivässä kun lisää puita niin riittää. Taloon tulee myös takkaleivinuuni yhdistelmä. Uima-allas on myös tulossa pihalle ja olen ajatellut jos keväisin ja syksyisin voisi tuolla samaisella puukattilalla lämmittää myös uima-altaan vettä( aurinkokeräimet tulee myös, mutta ne eivät toimi kovin hyvin keväisin ja syksyisin) Uima-allas sijaitsee n 5 metrin päässä talosta.
Osaako joku kertoa onko "järkeä" investoida n. 5000 eur lisää puukattilaan? Mikä on hyöty?? Varaajan koko tulee olemaan joka tapauksessa 3000L luokkaa.
Toinen vaihtoehto olisi että ottaisi täysitehoisen maalämmön ja "virittelis" jonkin moisen puulämmityksen ihan erikseen uima-altaaseen. Kovin aikaisin tosin en ala lämmittää, mutta kun ilmat alku-kesästä lämpenee niin saisi vähän joudutettua altaan lämpiämistä.
Olen kysynyt "alan asiantuntijoilta" (maalämpö myyjiltä) tätä samaa ja he sanovat yhteen ääneen, että puukattilan investointia ei kannata. Maalämpö on niin halpaa ? Mutta mietin tässä meidän tapauksessa kun on aika iso talo, lapsia ehkäpä tulevaisuudessa enempi kuin yksi. Onko hyöty miten suuri, kuinka pitkään maksaa itsenä takaisin tuo puukattila? Sähkön hinta lähitulevaisuudessa nousee se on vissi!! Ja kun talo tulee haja-asutus alueelle, niin sähkökatkon aikana saisi talon/autotallin lämpiämää, (kertovesipumppuun helppo laittaa varajärjestelmä)
Toivottavasti joku saa selvää ja annan mielelläni lisätietoja.