Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Maalämpö?  (Luettu 2924 kertaa)

Poissa helanen

• Tulokas
  • *
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Maalämpö?
« : 17.08.07 - klo:23:51 »
Eri lähteistä ole saanut maalämpöpumpun "kannattavuusrajaksi" 150 m2. Tällä on siis tarkoitettu, että alle 150 m2 asuntoihin ei välttämättä ole kannattavaa ottaa maalämpöpumppua.

Kysymys: Olen rakentamassa asuineliöiltään 148 m2 puutaloa jyhteen kerrokseen. Kuutiomäärää en tiedä, mutta korkeaatilaa ei ole kuin korotettu olo/ruokahuone. Tämän lisäksi noin 15 m2 varastotilaa. Tonttina on 5300 m2 peltomaata. LVI ihmiset sanoivat, että 4 henkisen perheen vedenkulutus on niin iso, että maalämpöpumppu on kannattava, vaikka neliöitä on noin 150.

Onko maalämpöpumppu investointina kannattava, vai riittääkö ilmalämpöpumppu?

Poissa Juho

• Nuorempi jäsen
  • **
Re: Maalämpö?
« Vastaus #1 : 18.08.07 - klo:09:12 »
jos tonttisi soveltuu hyvin maalämpöpiirin tekemiseen niin uskoisin maalämpöpumpun olevan kannattava ratkaisu.

Itselleni on tarjottu muistaakseni 4400 eurolla nibe fighter 1217 10 kw mallia (sinulle riittää roimasti pienempi = halvempi)
siihen asennus ilmeisesti max 2 k e
ja maalämpöpiiri johon tarvikkeet maksavat alle 1 k e sitten kaivaminen lisää mikä sekään ei ole mahdottoman kallista. hinta noin 7.5 k e (nämä siis minulle tarjottuja hintoja paitsi asennus mikä on ryöstetty muittein kirjoituksista arviona). Mikäeli reikäjoudutaan poraamaan niin sitten saat heittää suosiolla tuohon varmaan jonkun 4 k e lisää. Nämä siis arvioita.

esim pilp ei tule niin hirveästi halvemmaksi. ihan lonkalta heitettynä pelkät ovh hinnat katsottuna veikkaisin että se olisi jossain 5-6k euron paikkella asennusineen (korjatkaa jos olen väärässä).

sähköön verrattuna.
ensin
noin 6 k e vesikiertoinen lattialämmitys sitten noin 7.5 k e maalämpöpumppu

vs .

sähkö
1.5 k kaapelit + 1 k lämmin vesivaraaja + 3 k ilp

eli 13,5 k vs 5.5 k

eli 8 k on hinta ero

lonkalta heitetty lämmönhukka arvio 100 kwh/m2

165*100=16500
4*1000=20500

20500*0,08=1640 euroa vuodessa lämmitys / lämminvesi

jos olettaa että lämpöpumppun hyötysuhde olisi 65 % niin vuosittainen säästö olisi 1066 euroa vs. suorasähkö

vuosittain siis kuluisi 574 euroa lämmityssähköön

jos olettaa että ilp tiputtaa noin 30 % lämmityskustannuksia niin tiputus olisi 396 euroa.

Tällöin vastaava luku tällä järjestelmällä olisi 1244 euroa vuodessa.

eroitus olisi siis maalämmönhyväksi vuosittain 670 euroa. Kuoletus tällä laskelmalla tapahtuisi siis 12 vuodessa.

Laskelma siis on täysin lonkalta heitetty varsinkin tuosta ilp hyötysuhteesta ei ole mitään havaintoa. Itse kallistuisin maalämpöpumpulle koska sähkönhinta ei tule ainakaan halpenemaan.

Sähkönhintana laskelmassa on käytetty muuten 8 centtiä.

No en tiedä saako tästä mitään selvää. Mutta ehkä tästä on jotain hyötyä jollekin.