Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: suunnittelu  (Luettu 5178 kertaa)

Poissa Kape80

• Nuorempi jäsen
  • **
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
suunnittelu
« : 03.06.07 - klo:15:19 »
Moi!

Mulle piti alunperin tulla stokeri lämmitys, mutta nyt olen kääntymässä maalaämpöön... Osaisko kukaan heittää mulle mitotuksia pumppuun ja maaputkistoon.

Talo tulisi e-pohjanmaalle ja kerrossala on 193m2 ja 1 1/2 kerroksessa kuutioita tulisi n.500m3. Ilmanvaihto tullaan varmaan hoitamaan pyöriväkennoisella ilman lämmitystä. asukkeja olisi 4 ja seinien u arvo 0,20wm2/K ,eli normitalo. Talli tulisi lämmitykseen mukaan, sinne menisi n. 9m pitkä kanaali ja tallin seinä vahvuudet on 175mm ja kerrossala 94 m2, tilavuus 244m3. Tilat olsivat puolilämpösiä, eli 15 asteisia.

Taloon tulee yksi varaava takka.

Nämä kaikki tilavuudet ja alat ovat sitten ulkoseinien mukaan. Jos voisitte auttaa laskemaan minun talon tarvitseman lämmitysenergian kulutuksen, olisin todella kiitollinen.
itse laskeskelin, että 8,5kw nibe olsi minulle täystehopumppu, kun huomaa vielä n. 6000kwh edestä sähkölaitteiden kuluttamaa energiaa, mikä muuttuu lämmöksi lähes kokonaan... ?

« Viimeksi muokattu: 03.06.07 - klo:15:44 kirjoittanut Kape80 »

Poissa Jasoniitti

• Nuorempi jäsen
  • **
  • Nibe 1140-10 + VPA300/200 + 600m maapiiri
Re: suunnittelu
« Vastaus #1 : 03.06.07 - klo:21:36 »
Lähetäppä nämä mainitsemasi tiedot Haatolle, niin mitoittavat sinun Niben laitteet.

Tuossa yhteystietoja Haaton sivuilta:

Aluemyyntipäällikkö,
Etelä-Suomi
Janne Elomaa
janne.elomaa@haato.com
(09) 274 697 23
050 3871 891

Aluemyyntipäällikkö,
Keski-ja Itä-Suomi
Esko Laulaja
esko.laulaja@haato.com
(09) 274 697 24
0500 666 684

Aluemyyntipäällikkö,
Lounais-Suomi
Timo Heino
timo.heino@haato.com
0500- 521 593
« Viimeksi muokattu: 03.06.07 - klo:21:37 kirjoittanut Jasoniitti »

Poissa Kape80

• Nuorempi jäsen
  • **
« Vastaus #2 : 03.06.07 - klo:22:34 »
Kiitos, kiitos!
 Olen mitoittanutkin niitä eri valmistajilta, mutta heidän tehon tarpeet tuntuvat heittelevän kovasti... Lisäksi harva ottaa huomioon n. 6000KW/h vuodessa menevää kotitaloussähköä, joka muuttuu lämmöksi.
Olisi mukava saada mitoitus ihmiseltä, joka ei yritä myydä minulle mitään :)

Poissa Kuumaa_kalliosta

• Yleismoderaattori
  • Konkari
« Vastaus #3 : 04.06.07 - klo:09:17 »
Lainaus
Olisi mukava saada mitoitus ihmiseltä, joka ei yritä myydä minulle mitään :)
Vähän vaikea vaan löytää tällaisia ihmisiä ellet halua käyttää jotain LVI-suunnittelutoimistoa.

Poissa Sunheat

• Täysjäsen
« Vastaus #4 : 04.06.07 - klo:11:18 »
Talosi vaatima täystehomitoitus on 8,4 kW, lämpökaivon aktiivisyvyys 180 metriä, maaputkiston pituus 450 metriä, järveen upotettavan putkiston pituus 400 metriä.

Tästä sitten eteenpäin ja kyselemään tarjouksia.
(itse en ole myyjä, mutta tiedän sentään jotain mitoituksesta)
« Viimeksi muokattu: 04.06.07 - klo:11:22 kirjoittanut Sunheat »

Poissa Kape80

• Nuorempi jäsen
  • **
« Vastaus #5 : 04.06.07 - klo:13:49 »
Kiitoksia!

Varsinkin sulle " Sunheat" :)

Olin ennenkin nähnyt sun tekevän noita mitotuksia ja hyvin ne näyttää kutinsa pitävän.. Itte laskeskelin n. 8KW pumpun piisaavan täystehoon ja LÄ on tarjonnut mulle V10.5 pumppua...  ::)

Poissa Kape80

• Nuorempi jäsen
  • **
« Vastaus #6 : 08.06.07 - klo:14:51 »
Moi taas!

Rupesin nyt aprikoimaan, että mulle riittäis toi 1210 8,5kw pumppu...

Mutta, jos ottaisin ton 1240 mallin pumpun, olisikohan silloin parempi tuo 8kw vaiko 10kw?

Poissa sailor

• Konkari
  • Lämpöässä V15 11/04-->
« Vastaus #7 : 08.06.07 - klo:16:16 »
Lainaus
Moi taas!

Rupesin nyt aprikoimaan, että mulle riittäis toi 1210 8,5kw pumppu...

Mutta, jos ottaisin ton 1240 mallin pumpun, olisikohan silloin parempi tuo 8kw vaiko 10kw?

Tuo Niben 1210 8,5kW:n pumppu on helppo mitoitettava, koska siitä lähtee lämmityskäytössä 10kW (0/35 astetta). Ei se mitoitus tuosta kärsi suuntaan eikä toiseen mikäli siinä pumpussa on vähän liikaa tehoa. Eipä tarvitse kovillakaan pakkasilla miettiä klapilämmitystä tai sähkövastuksen päällemenoa.

Olen antanut itseni ymmärtää että muutaman kilowatin tehoerot Nibessä ja kaltaisissaan lattiaanvaraavissa pumpuissa on merkityksettömät. Koska lattian hystereesiä voi muuttaa muutaman asteen kymmenyksen, jolla tehoero tulee kompensoitua ja saadaan käyntijaksot sopiviksi.

Pienemmän pumpun pitäisi olla useita satoja euroja edullisempi, jotta mahdollinen sähkövastuksen poltto kannattaisi. Sähkön hinnan kehitys ei tue osatehopumppujen käyttöä nyt ja tulevaisuuden uhkakuva etäluettavilla mittareilla on reaaliaikainen laskutus, jolloin kulutushuipun sähkö maksaa "maltaita".

Edullisempaan lopputulokseen pääset kun keskityt mitoituskysymyksen sijasta tinkaamiseen  8)

Osatehomitoitus oli ja meni. Tähtää väh. 100% lämmöntuottoon kompuralla (IMHO).

Jani
« Viimeksi muokattu: 08.06.07 - klo:16:19 kirjoittanut sailor »
Lämpöässä V15 Opation modaus:
http://sailor.arkku.net//trend.jpg.jpg

Poissa tomppeli

• Yleismoderaattori
  • Konkari
  • yli-ikämies
« Vastaus #8 : 08.06.07 - klo:22:17 »
Lainaus
Edullisempaan lopputulokseen pääset kun keskityt mitoituskysymyksen sijasta tinkaamiseen  8)

Osatehomitoitus oli ja meni. Tähtää väh. 100% lämmöntuottoon kompuralla (IMHO).
Jani
En todellakaan ole alan asiantuntija, mutta olen sailor'in kanssa aivan samaa mieltä.

- Osatehopumppuja voidaan perustella sillä, että vastuskäyttötunnit ovat varsin vähäisiä. Kuitenkin, kun on kova pakkanen ja sähköntarve on maassa suurimmillaan, tulee    siihen vielä lisänä osatehopumppujen 9 kilowattiset sähköpatruunat. Sähköverkon tasaisen kuormituksen periaatetta pahasti haittaava juttu. Verkkoon lisätään suuria lisäkuormia silloin, kun verkko toimii jo ennestäänkin kestokykynsä rajoilla.

- Pumppujen hinnoissa on ilmaa. Tässäkin olen sailor 'in linjoilla. Tinkimään ja kilpailuttamaan vaan. Pumpun valintakaan ei taida olla niin nöpön nuukaa, jos on kyseessä lattialämmitys. Asia on hiukan kinkkisempi, jos on kyseessä patterilämmitys, niinkuin minulla on.

Laadulliset erot pumppujen välillä ovat ilmeisesti melko teoreettiset, suomeksi.: olemattomat. Taitaa enemmänkin olla merkkiuskollisia kuppikuntia. Niinhän asia on automerkkienkin kanssa. Silti kaikilla autoilla voi ajaa?

tuumailee Paavo

Poissa Kape80

• Nuorempi jäsen
  • **
« Vastaus #9 : 10.06.07 - klo:18:35 »
Moi taas!

Projekti etenee ja rahaa palaa...  :-/

Nyt olis taas arvon herroille visainen kysymys... Mitähän varten LVI-liikkeet ja asentajat neuvovat mua laittamaan keruuputken yhelle 500m lenkille, ovat kuulemma niin aina tehneet.
Toisaalta pumpun valmistajat sanovat, että 400m on max. yhden lenkin pituus, eli pitäisi vetää kahdelle lenkille....

Pitemmässä lenkissä saadaan mun mielestä virtaus pysymään turbulenttisena mutta toisaalta käyhän se pumpun päälle.

Kumpihan olisi nyt paree?

Ps. Hassua, kun aina käsketään kuuntelemaan ammattilaisia ja kuitenkin ne puhuvat monasti ristiin  :)