Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Suomenruåtzalainen MLP  (Luettu 5715 kertaa)

Poissa KimmoK

• Konkari
  • Hartiapankista pesee ja linkoaa.
Suomenruåtzalainen MLP
« : 09.03.07 - klo:23:01 »
Otetaan ruotsalaisvalmisteinen maalämpökone (esim thermia Duo ilman varaajaa) ja kytketään se TULISTINVARAAJAAN siten että se tekee vaihtoventtiilin ohjaamana yläosaan kuumaa käyttövettä / alaosaan lämmitysvettä.

Käyttövesi tuotettaisiin kierukalla alaosassa jonka jälkeen se priimattaisiin yläosassa. Tällöinhän koneen käyttövesihyötysuhde nousee raisusti eikä legionellantaposta tartteis huolta kantaa.

Lämmitysvettä tehtäessä lattiapiirin vesi voidaan ottaa shuntilla alaosasta tai siten että varaajan alaosa on vain puskurina MLP:n ja lattiaverkon välissä.

Toimisko?
Oisko bätre än svenskarnas eget system?

Ainakin patterilämmitystalossa tuo olisi ÜBER hyvä, eikös jee.

(perjantaikalja män päähän, sori)
- KimmoK --Hartiapankkiraksaaja pohjolasta.
Ylikiiminki: 700m3 & 230m2 & LÄ T8 & 11-14Mwh/vuosi
2013 lähtien + 30m2 puolilämmintä varastotilaa suorasähköl

Poissa pete

• Täysjäsen
  • Ekowell ECT300 08/2003 alkaen
Re: Suomenruåtzalainen MLP
« Vastaus #1 : 13.03.07 - klo:16:15 »
Minusta tuohon pitäisi lisätä tulistuksen poistoon toinen lämmönvaihdin,
joka ottaisi tulistuslämmöt talteen myös lämmitysveden
kuumennuksessa.  Sittenhän se olisikin melkein "suomalaispumppu" ;)
Vaihtuvalaudutteinen, "lattiaan" varaava
tulistinpumppu varmasti olisi aivan mahdollinen ja hyväkin järjestelmä, mutta taitaisi ongelmana olla monimutkaisuus
erityisesti säätöjärjestelmän puolella. Tällainen pumppu voisi
ensisijaisesti tuottaa lämmintä käyttövettä pelkällä tulistusenergialla ja samalla lämmittäisi taloa
varsinaisella lauhdutuslämmöllä. Vasta lämpimän veden tarpeen kasvaessa se alkaisi lauhduttaa myös varaajaan.
Sillonkin se voisi alijäähdyttimellä lämmittää lattiapiiriä.
Olisi varmaan sekä hyvä että kallis.

EDIT: eipä se oikeasti tarviikaan kuin yhden pitkän lauhdutinkierukan säliöön ja toisen alijäähdytin/lauhduttimen
lämmityskiertoon. Kun varaaja alkaa jäähtyä, alkaa tulistuksen poiston lisäksi myös lauhtuminen tapahtua varaajaan ja lämmityspiiriin jää vain alijäähdytysenergia.
Jos lattiapiiriin ei tarvita lämpöä, vaihtoventtiili vain ohittaa lattiapiirin lämmönvaihtimen.
Tuohan toimisi kuin junan vessa.
« Viimeksi muokattu: 13.03.07 - klo:16:28 kirjoittanut pete »

Poissa Kuumaa_kalliosta

• Yleismoderaattori
  • Konkari
« Vastaus #2 : 13.03.07 - klo:19:16 »
Jokos pojat ootte perustamassa Open Source Earthpump Projectia, kuten on olemassa jo Open Source Car Project;D
« Viimeksi muokattu: 13.03.07 - klo:19:20 kirjoittanut Kuumaa_kalliosta »

Poissa volkkari

• Vanha jäsen
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
« Vastaus #3 : 16.03.07 - klo:21:39 »
Lainaus
Minusta tuohon pitäisi lisätä tulistuksen poistoon toinen lämmönvaihdin,
joka ottaisi tulistuslämmöt talteen myös lämmitysveden
kuumennuksessa.  Sittenhän se olisikin melkein "suomalaispumppu" ;)
Vaihtuvalaudutteinen, "lattiaan" varaava
tulistinpumppu varmasti olisi aivan mahdollinen ja hyväkin järjestelmä, mutta taitaisi ongelmana olla monimutkaisuus
erityisesti säätöjärjestelmän puolella. Tällainen pumppu voisi
ensisijaisesti tuottaa lämmintä käyttövettä pelkällä tulistusenergialla ja samalla lämmittäisi taloa
varsinaisella lauhdutuslämmöllä. Vasta lämpimän veden tarpeen kasvaessa se alkaisi lauhduttaa myös varaajaan.
Sillonkin se voisi alijäähdyttimellä lämmittää lattiapiiriä.
Olisi varmaan sekä hyvä että kallis.

EDIT: eipä se oikeasti tarviikaan kuin yhden pitkän lauhdutinkierukan säliöön ja toisen alijäähdytin/lauhduttimen
lämmityskiertoon. Kun varaaja alkaa jäähtyä, alkaa tulistuksen poiston lisäksi myös lauhtuminen tapahtua varaajaan ja lämmityspiiriin jää vain alijäähdytysenergia.
Jos lattiapiiriin ei tarvita lämpöä, vaihtoventtiili vain ohittaa lattiapiirin lämmönvaihtimen.
Tuohan toimisi kuin junan vessa.
Minun mielestäni ei ole mitään epäselvää kummassa on parempi lämpökerroin se on nimenomaan Suomalaisessa tulistuskoneessa,tosin nämä nimimerkkien taakse piiloutuneet ruotsalaiskoneitten myyjät ovat eri mieltä

Poissa Kuumaa_kalliosta

• Yleismoderaattori
  • Konkari
« Vastaus #4 : 16.03.07 - klo:22:22 »
Lainaus
Minun mielestäni ei ole mitään epäselvää kummassa on parempi lämpökerroin se on nimenomaan Suomalaisessa tulistuskoneessa,tosin nämä nimimerkkien taakse piiloutuneet ruotsalaiskoneitten myyjät ovat eri mieltä
Ja mistä voisi löytää tutkittua tietoa asiasta?

Keitä meistä epäilet ruotsalaiskoneiden myyjiksi? Yleensä tällaisten heittojen tekijällä on oma lehmä ojassa. Ethän itse vaan ole suomalaiskoneiden myynnin kanssa tekemisissä?

Poissa Immu

• Täysjäsen
« Vastaus #5 : 16.03.07 - klo:22:36 »
Tuolla Ruotsi - Suomi maaotteluosastolla selviääkin  sitten kaikki...  :) ;)

Poissa Porari

• Täysjäsen
« Vastaus #6 : 17.03.07 - klo:00:33 »
Lainaus
Ja mistä voisi löytää tutkittua tietoa asiasta?

Kiinnostaisi minuakin  :-/

Kun katselee viestiketjuja niin huomaa, että vähintäänkin yhtä paljon on ongelmia kotimaisten pumppujen kanssa kuin ns. ruotsalaisten kanssa.

Itse olen sitä mieltä, että kaikki yleisimmät merkit ovat hyviä. Toiset soveltuvat joihinkin kohteisiin paremmin kuin toiset mutta silti kaikilla saavutetaan merkittäviä säästöjä lämmityskustannuksissa.

Esimerkkejä löytyy itseltäni useita ja varmasti myös täältä paljon. Esim. nykyaikainen "perustalo", 150m2, vesikiertoinen lattialämmitys, ruotsalaispumppu, lämmityskustannukset 500-600 euroa vuodessa. Mikä tekisi Suomalaisvalmisteisesta pumpusta ylivoimaisesti paremman kuin edellä mainittu??
Kotimaisuus?? No se on tietysti ihan ok ;) Käyttövarmuus?? Tuskin paljoakaan eroja. Käytön helppous?? Tässä ei ainakaan ruotsalaiset häviä.

Itse olen vakuuttunut ruotsalaispumppujen ominaisuuksista sekä osatehomitoituksesta.
Uskon että, paras hyöty-, hinta- ja laatusuhde saavutetaan osatehomitoitetulla ruotsalaispumpulla.

Kaikesta huolimatta, voisin hyvillä mielin laittaa itselleni myös kotimaisen pumpun :).

Mielestäni tärkein tekijä maalämmössä on mitoitus! Väärällä ja välinpitämättömällä mitoituksella voidaan pilata helposti koko järjestelmä riippumatta pumpun valmistusmaasta.

ps. ei kai tämän nimimerkin taakse voi piiloutua 8)

Poissa Peca

• Vanha jäsen
  • Lämpöä maasta jo vuodesta 2002
« Vastaus #7 : 17.03.07 - klo:09:18 »
Lainaus

Jos minua tarkoitit tuolla kommentillasi, voin todeta, että tämä foorumilla kirjoittelu on mulle harrastus, ihan hauska sellainen kylläkin, eikä tätä liian vakavasti saisi kukaan ottaa... :(.

Mä kirjoitan ainoastaan oman ja parin tuttavan pumppujen tutkimisesta tulleella kokemuksella.

Täällä on erittäin helppo kirjoittaa mitä huvittaa nimimerkin takana, mutta jos tästä foorumista haluaa antaa hyötyä pumpun hankkimista miettiville, jokaisen pitäisi pysyä faktoissa, eikä kirjoitella mutu tuntumalta. Ja edellisen takia minäkin pidän kotisivuni näkyvissä, josta jokainen utelias voi todeta minun taloni MLP:n käyttäytymisen eri tilanteissa.

Kuten Porari toteaa, väärällä mitoituksella ja myös pumpun väärillä säädöillä saa pumpun kuin pumpun riippumatta toimintaperiaatteesta toimimaan huonolla hyötysuhteella.

-Peca-

« Viimeksi muokattu: 17.03.07 - klo:09:51 kirjoittanut peca »
IVT E11 + 300/200 litran käyttövesivaraaja + 500 litran puskurivaraaja. Reikää akt. 285m

Poissa evt752

• Konkari
  • Ekowell EVT 752
« Vastaus #8 : 17.03.07 - klo:15:04 »
Lainaus
Jokos pojat ootte perustamassa Open Source Earthpump Projectia, kuten on olemassa jo Open Source Car Project? ;D
Kannatan! Vaikken itse juurimitään loppuviimeksi pumpuista ymmärrä, olisin mieluusti tällaisessa projektissa jotenkin mukana, olenhan suuri lämpöpumppufani.

Poissa KimmoK

• Konkari
  • Hartiapankista pesee ja linkoaa.
« Vastaus #9 : 20.03.07 - klo:15:50 »
Mun kommentti tähän hyötysuhdehommaan...

Mitä useampi lauhdutin ja/tai tulistin ja/tai lämmönvaihdin maalämpökoneessa on, sen suurempaan hyötysuhteeseen on mahdollista päästä.

Mutta se pääseminen ei olekaan niin yksiselitteistä. Voi olla että saavutettu etu menetetään jossain muualla.

Esimerkiksi LÄ T8:ssa on turhan iso liuospiirin pumppu, se antaa tasoitusta ruåtsalaiselle.
Myöskin käyttöveden riittävyyden ja hyötysuhteen maksimoimisen välillä joutuu LÄ T malleissa tekemään turhaan kompromissia koska ohjaus ei ole kyllin älykäs. (eli varaajan alaosan lämpötilaa ei voi vapaasti kelluttaa ihan pohjamutiin asti)
Ja siinäkin annetaan tasoitusta että suomalaispumpussä näyttää just nyt olevan yhtä generaatiota ruotsalaisia vanhemmat scrollit. (no jospa ruotsalaiset saavat kaikki lastentaudit osakseen....)

jne...

Eli kehitystyölle on vielä onneksi tilaa.

********Suomenruåttalainen #2*********

Ostetaan kaksi maalämpökonetta ja iso tulistinvaraaja.

Eka mualämpökone on sikapieni suomalainen tulistimella. Suomalainen on mitoitettu 30% huipputehon tarpeesta.

Toka mualämpökone on svedu joka kattaa 71% lämmitysenergiantarpeesta. (kytketään vain lämmöntuottoon)

Eka asetetaan osateholle ja osatehovastuksen kytkennästä otetaan ohjaus svenssonipumpulle.

Eli kun suomipumppenista teho loppuu se huutaa svensonia avuksi. Suomipumppeni hoitaa tulistuslämmönteon + lämmitystä. Ja svensoni lämmitystä.

(huomaa että tulistinvaraajassa on käyttövesikierukat sekä yläosassa että alaosassa, alaosan pohjalle mieluusti vielä kolmas kierukka, tyyliin GebWell)

Ei maksa kuin millin mutta sehän ei tunnu kuin lompsassa...
« Viimeksi muokattu: 21.03.07 - klo:13:49 kirjoittanut KimmoK »
- KimmoK --Hartiapankkiraksaaja pohjolasta.
Ylikiiminki: 700m3 & 230m2 & LÄ T8 & 11-14Mwh/vuosi
2013 lähtien + 30m2 puolilämmintä varastotilaa suorasähköl