Jep analogiat automaailmaan ovat aina tehokkaita. Mitäpä tosiaan jos yrittäisi mahduttaa vaikka diisselivolvon tonne tekniseen tilaan lämpöä tehtailemaan edullisesti
Leikki leikkinä. Paitsi se mitä Pete tuossa yllä esitti uusista kompuramalleista niin ainakin omaan järkeen jotenkin käy edelleen kompuran invertterisäätö. Etenkin jos sen tuomat edut voisi vielä jotenkin älykkäästi hyödyntää ohjauksessa.
Käsittääkseni invertterisäädöllä kompura saataisiin aina pyörimään optimaalisella kierrosluvulla tarvittavaan vääntömomenttiin nähden. Tai no sitähän se tehonsäätö tarkemmin aatellen on. Puhumattakaan siitä kuinka paljon pitempi-ikäinen kompura olisi jos startti- ja jarruramppi olisivatkin esim. jonkin trigonometrisen kurvelin muotoisia on/off-kytkemisen sijaan.
Näyttöä energiatehokkuudesta on jo monessa sovellutuksessa. Esim. uudet kiertovesipumputkin hyödyntävät invertteritekniikkaa.
Tämä on taas vain sitä plaatua tuotekehitystä joka saattaa maksaa yritykselle enemmän kuin asiakas siitä on kuitenkaan valmis maksamaan kun vieressä on tyrkyllä se halvempi sokota. Mut bointsit himaan niille merkeille, jotka näitä sitkeästi tuovat markkinoille eivätkä kehitä tuotteitaan tyyliin vaihtamalla Grundfosseja esim. edullisempiin Viloihin.