Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Ecoflex ja maalämpö  (Luettu 2966 kertaa)

Poissa Jome

• Täysjäsen
Ecoflex ja maalämpö
« : 13.03.06 - klo:14:43 »
Terve,

Kertokaapas Ecoflexia käyttäneet, miten olette tehneet lisäeristykset siirtoputkeen?

Itse olin yhteydessä Uponoriin ja sain heiltä arvioksi häviötehoksi keskimäärin 15W/metri. Kuuman veden kierrätys nostaa häviöitä jonkin verran, riippuu mm. virtaunopeudesta ja lämpötilasta. Uponorin mukaan eristekerros putken päällä pienentää häviöitä.

Ensimmäinen ajatus on, että pumppu sinne, missä kuumaa vettä tarvitaan. 15W/metri on sen verran kova lukema, että se alkaa jo vaikuttamaan mielestäni pumpun käynteihin. Omassa kohteessani Ecoflexin häviötehot ovat samaa luokaa, kuin kosteiden tilojen tarvitsemat tehot.

Tietääkö kukaan, ottaako pumppujen mitoittajat näitä häviöitä huomioon?

Poissa Maalampo

• Konkari
Re: Ecoflex ja maalämpö
« Vastaus #1 : 19.03.06 - klo:22:34 »
Meillä on käytössä tuollainen Ecoflex putki  teknisen tilan ja kodinhoitohuoneen välillä , matka n.18 m josta suurin osa on talon alla ja vain noin 3 m ulkoalueella. Putki on asennettu ennen anturoiden tekoa aika syvälle ja hyvin sorastettuun maahan eikä putken päällä ole mitään lisäeristeitä, vieressä kulkee kylmävesi putki. Putkessa kulkee lattialämmitysvedet ja lämmin vesi ja sen kierrätys.
Olen sitä mieltä että varsinkin näissä matalissa lattialämmitys lämpötiloissa ei tuo häviö ole niin paljon. Meillä talon 225 m2 /650m3 ja lämpimän veden temiseen menee n.9000 kwh/v ja mitään uuneja ei käytetä talossa lisälämmitykseen ! Ja pumpulla on aivan normaalit käyntiajat ! ;D
 ::) Ja tulevina vuosina uskon sähkönkulutuksen vielä laskevan kun olen uskaltautunut laskemaan lämpökäyriä alaspäin reilusti, ilman että sisälämpötilala on pudonnut mihikään (sisälämpötila n.22-24). ! Ja sitä lämmintä vettä kuluu reilusti tälläisessä 5 henkisessä perheessä.