Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Pumpun mitoitus  (Luettu 3323 kertaa)

Poissa Spitfire

• Tulokas
  • *
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Pumpun mitoitus
« : 22.11.05 - klo:10:31 »
Hei vaan kaikille.

Tarkoitus olisi rakentaa ensivuonna hirsitalo ja tällähetkellä pohdimme lämmitysjärjestelmää ja sen aiheuttamia kustannuksia.

Olen alustavia tarjouksia maalämpöpumpuista ja lattialämmitysjärjestelmistä jo pyytänyt. Tulokset ovat kyllä sangen kirjavia :).

Tuntuu olevan myyjillä halu mitoittaa pumppu aina jonkun esimerkki talon mukaan, eikä varsinaisen kohteen tiedoilla. Myyjille olen antanut pohjakuvat ja julkisivukuvat, jos niistä on apua ollut.

Olen laskeskellut talomme energiantarvetta, jossa olen päätynyt lukuun 17000kwh/vuosi rakenteiden osalta. Tarjotut lämpöpumput ovat vaihdelleet 6-9kw:n väliltä. Energian tarvelaskelmia en tarjouksista ole nähnyt. Muutenkin tarjoukset ovat olleet aika "heikkolaatuisen" oloisia. Mitenkähän tuota valintaa voisin tehdä enemmän omatoimisesti? Miten paljon energiaa tarvitaan käyttöveden lämmittämiseen (kulutus 40m^3/vuosi)?

Kiitokset auttajille.

Laittelen hintatietoja pumpuista jahka pääsen kotiin lippujen ääreen.

Poissa Jome

• Täysjäsen
Re: Pumpun mitoitus
« Vastaus #1 : 22.11.05 - klo:10:53 »
Pyydä aina mitoituslaskelma kohteen tiedoilla. Tarkasta laskelmista, mitä ne ovat arvioineet kokonaisenergiantarpeeksi. Siitä pääsee edes hieman jyvälle siitä, onko mitoitukset kaikilla samalla pohjalla.

Itsellä hajonta oli lukemissa oli yli 5000kWh vuodessa arvioiden ollessa 29-34600kWh vuodessa. Tarkastelu osoitti, että osa oli laskenut lämmitettävät kuutiot rakennusten ulkoseinien mukaan, jolloin lämmitettäviä kuutioita oli liikaa reilu 60m3. Nyt kun on pyydellyt tarkistuksia laskelmiin, niin kaikilla alkaa kokonaisenergiantarve vakiintumaan siihen 31000 kWh/vuosi tuntumaan. Mitoituslaskelmat saa jos pyytää.

Itse lähetin vain talon pääpiirustukset. Niissä on kaikki tiedot, mitä mitoitukseen tarvii.
« Viimeksi muokattu: 22.11.05 - klo:10:54 kirjoittanut Jome »

Poissa Spitfire

• Tulokas
  • *
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
« Vastaus #2 : 30.11.05 - klo:19:22 »
Noniin, Nyt olen saanut lisää tarjouksia. Tarjouksissa energiantarve on alkanut asettumaan 25500-27500kwh haarukkaan. Toimittajilla on ollu tarvittavat kuvat käytössä. Olen energiantarve laskelmissa pääsyt yhtenevään tuloseen toimittajien kanssa.

Ohessa hieman yhteenvetoa:

-Pohjolan maalämpö tarjosi 9kw pumppua about listahintaan. Eli jotain karvan päälle 9000.

-Carrier 30NQ C7 Heat60 7300eur

-IVT Greenline HT+C7 8000eur

-Geopro GS75 pumppu+300m putkea kaiketi asennetuna hintaan 10800. Järjettömän epäselvä tarjous!

Thermia ja Nibe jahkaavat vielä laskelmiensa kanssa.

Mielestäni pumppujen hinnat on melkosen kalliita verraten hintoihin, joita palstalla on aiemmin esitetty?

Poissa IPA

• Täysjäsen
  • vm14 +200m porakaivo (Ex:V15)
« Vastaus #3 : 01.12.05 - klo:10:30 »
Itse koin helpoimmaksi pyytää tarjouksen KOKO lämmitysjärjestelmästä. Sisälsi siis pumpun, porakaivon, putkistot lattiaan, jakotukit, huonetermostaatit ym,ym ja kaikki asennettuna.

Oli sitten helppo soitella vaan yhteen numeroon ja sopia asennuksista ja ongelmatilanteista. Yleensä ongelmatilanteissa käy niin, että kun on monta eri toimittajaa niin kaikki syyttelee toisiaan ja kukaan ei ota vastuuta mistään.
Siporex (-03), 1,5-kerroksinen n.250m2 ja 1000m3.