Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: kysymyksiä..  (Luettu 4382 kertaa)

Poissa Medicinman

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 3
  • vasara?
kysymyksiä..
« : 08.10.04 - klo:23:06 »
Harkitsemme maalämpöä omakotitaloon. Onko maalaadulla väliä toiminnan tehokkuuden suhteen? tontti on peltoa, pohjana hiekkaa, pinnalla multaa ja loiva rinne länteen päin.  

Entäs kannattaako asentaa taloon jonka asuinpinta-ala on noin 130-140m2? Tuohon tosin ajattelin lisätä lämpimän tallin,noin 60m2.  Joutuuko silloin ostamaan toisen "ohjaimen" tms. talliin vai onnistuuko yhdellä mööpelillä?

Poissa faustino

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 17
  • Lämpöässä 15V
Re: kysymyksiä..
« Vastaus #1 : 09.10.04 - klo:20:56 »
Mutu tuntumana sanoisin että kun 200 neliötä löytyy, niin maalämpö on hyvä ratkaisu. Tai oletteko kaukolämmön piirissä?

Itse en missään nimessä usko sähkön hinnan palautumiseen tasoon ,jossa se oli 3-4 vuotta sitten. Ja kun valitsimme maalämmön, halusimme olla edes vähän riippumattomia sähkön hinnan noususta.

Meillä on porakaivo lämmönlahteenä, mutta luulen peltomaan olevan hyvä lämmön lähde. Meillä kun on kallio tontti, niin kaivo oli ainoa ratkaisu.

Itse uskon siihen, että kun valitsee lämpöpumpun, sen jälkeen ei juuri ole väliä pumpun merkillä. Suurin säästö on jo tehty. Vaikkakin olen kuullut  ns. "huijarimerkeistä".

Poissa MPa

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 60
  • LämpöässäV10/2004
Re: kysymyksiä..
« Vastaus #2 : 10.10.04 - klo:22:10 »
Rakennan parhaillaan lämmintä taloa 136m2 ja tallia 62m2
valitsin lämpöässän v10 ja lämpökaivon koska talo on kalliolla ja parhaimman hyötysuhteen saa siitä


maapiiriputkisto kannattaa laittaa jos maa on savista tai kosteus muuten viihtyy siinä
kuivaan hiekkakankaaseen maapiiria ei suositella.

tuleeko talli talon hteyteen jos ei niin putkistossa tulee aina lämpöhäviöitä joten maalämpö soveltuu myös siltä kantilta ajateltuna.
itselläni talli on n.20m päässä talosta  
LämpöässäV10/2004   Talo_138m2/Autot_112m2    Kaivo_180m

Poissa Medicinman

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 3
  • vasara?
Re: kysymyksiä..
« Vastaus #3 : 13.10.04 - klo:22:20 »
Talli tulee noin 15-20m päähän talosta. Mulle on kovasti suositeltu IVT:n twiniä..

Pitää kai vaan kattoo semmonen paketti joka on hankintahinnaltaa jäkevä ja riittävä lämmitettäviin tiloihin.

Poissa MPa

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 60
  • LämpöässäV10/2004
Re: kysymyksiä..
« Vastaus #4 : 15.10.04 - klo:22:57 »
Lainaus
 > itselläni talli on n.20m päässä talosta

oletko mitannut suunnilleen, paljonko on lämön
alenema tuolla 20m matkalla ja miten tukevasti olet
eristänyt tuon  siirtolinjan ?

Lämmön alenemasta ei ole tietoa
putkiston eristin ensin 20mm polypropenputkistolla
ja ympärille 5cm routastyroksi holvi jonka sisään tuli salaojahiekka, lämpöjä ei ole vielä kytketty tallin linjaan joten ei mitään hajua tuliko eristyksestä hyvä vai huono
LämpöässäV10/2004   Talo_138m2/Autot_112m2    Kaivo_180m