Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Tarjouspyynnöt  (Luettu 11192 kertaa)

Poissa Nisse

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 5
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Tarjouspyynnöt
« : 24.03.10 - klo:20:55 »
Harkitsen lämmitysmuodon vaihtamista maalämpöön tämän kevään/kesän aikana. Olen huomannut että suurin työ näyttäisi olevan tarjousten pyytäminen, näin ollen ajattelin kysellä täältä hieman vinkkejä. Täälläkin on keskusteltu siitä että halvimmaksi tulee kun tilaa kaikki palvelut(poraus, pumppu, asennus) erikseen eikä ns. ”avaimet käteen” kauppaa. Tämä erikseen ostaminen tuottaa hieman ongelmia. Näyttäisi siltä että jos ostan itse pumpun ja hankin jonkun poraamaan niin itse asentajan löytäminen vaikuttaa olevan lähes mahdottomuus. Nyt olisin kiitollinen jos saisin hieman vinkkejä hyväksi havaituista asennusfirmoista/asentajista tai vaihtoehtoisesti sitten jos on hyvää kokemusta ”avaimet käteen” tarjoavista yrityksistä niin niitäkin saa laittaa. Kohde sijaitsee Läntisellä Uudellamaalla. Kiitos etukäteen kaikille vastaajille/apu tarjonneille!

Poissa seatts

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 27
Re: Tarjouspyynnöt
« Vastaus #1 : 25.03.10 - klo:12:15 »
Mä hoidin itse kaikki tekijät eri firmoilta ja kaikki sujui ihan hyvin.
Poraus tuli itsenäiseltä porarilta, pumppu suoraan tehtaalta ja paikallinen lvi-liike teki kytkennän eikä ollut sen merkkistä koskaan ennen asentanut, mutta kytkentä-ohjeilla pitäisi onnistua kaikilta putkimiehiltä.
GS 90+ 177m

Poissa mikaora

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 134
  • Nibe 1140/8kW + 180m reikä, 03/09->
Re: Tarjouspyynnöt
« Vastaus #2 : 25.03.10 - klo:16:28 »
Ei kannata heti hylätä kokonaispaketin ottamista yhdeltä firmalta. Monesti heillä homma sujuu jouhevasti/rutiinilla. Ja jos taas itte hommaat asentajan, joka ei välttämättä ole niin kokenut pumppujen asentaja, niin voi tulla enemmän työtunteja. Tai voi käydä toisinkin päin. Pääasia, että tekee yksiselitteiset kirjalliset sopimukset mitä hintaan kuuluu ja mitä maksaa yllättävät ylimääräiset työt.

Sittenpä sen eron näkee kun pyydät tarjouksia kokonaispaketista ja postaat vaikka tänne niin voidaan ruotia niitä. Eli kun on tiedossa pumpun malli + kaivon syvyys niin siitä jo näkee paljon tarjouksessa on "ilmaa" jos on.

Poissa Nisse

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 5
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Re: Tarjouspyynnöt
« Vastaus #3 : 31.03.10 - klo:21:31 »
Lainaus
Mä hoidin itse kaikki tekijät eri firmoilta ja kaikki sujui ihan hyvin.
Poraus tuli itsenäiseltä porarilta, pumppu suoraan tehtaalta ja paikallinen lvi-liike teki kytkennän eikä ollut sen merkkistä koskaan ennen asentanut, mutta kytkentä-ohjeilla pitäisi onnistua kaikilta putkimiehiltä.

Tätä on nyt jonkun verran yritetty, mutta sangen huonolla menestyksellä. Jostain syystä ei oikein kukaan ole kovin innokas pilkottuihin keikkoihin. Tosin olen siinä mielessä hieman eri lailla hoitanut homman kun olen halunnut tietyn merkkiseen pumppuun juuri siihen "erikoistuneet" asentajat. Pelkälle pumpulle löytyi jo paikka mistä sen hankkia. Asentajaa tässä lähinnä ollaan vailla. Tosin muutamia pyyntöjä vielä vetämässä. Jos tietoa hyvistä asentajista uudellamaalla niin vinkkiä voi laittaa.
Porarin saaminen taas vaikuttaisi olevan suht helppoa.

Lainaus
Ei kannata heti hylätä kokonaispaketin ottamista yhdeltä firmalta. Monesti heillä homma sujuu jouhevasti/rutiinilla. Ja jos taas itte hommaat asentajan, joka ei välttämättä ole niin kokenut pumppujen asentaja, niin voi tulla enemmän työtunteja. Tai voi käydä toisinkin päin. Pääasia, että tekee yksiselitteiset kirjalliset sopimukset mitä hintaan kuuluu ja mitä maksaa yllättävät ylimääräiset työt.

Sittenpä sen eron näkee kun pyydät tarjouksia kokonaispaketista ja postaat vaikka tänne niin voidaan ruotia niitä. Eli kun on tiedossa pumpun malli + kaivon syvyys niin siitä jo näkee paljon tarjouksessa on "ilmaa" jos on.

Muutama kokonaistarjous on jo olemass, joukossa muutamia ihan varteenotettavia vaihtoehtoja. Tosin löytyy "samasta tuotteesta" aika laaja hintaskaala. Jotkut ovat suoraan sanottuna hinnotelleet itsensä pihalle.
Tällä hetkellä tämä kokonaispaketti vaikuttaa varsin varteenotettavalta vaihtoehdolta.

Poissa evt752

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 546
  • Ekowell EVT 752
Re: Tarjouspyynnöt
« Vastaus #4 : 01.04.10 - klo:13:05 »
Voi pyytää myös yhteistarjouksen, erillistarjouksia ja sitten mennä halvimman erillistarjousyhdistelmän kanssa sen yhteistarjouksen tekijän luo ja kysyä, että "kui?". Siinä kun on nikotellut ja kakistellut vähän aikaa niin hinta saattaa tippua. Tai sitten ei.

Minä hankin kaikki eri paikasta. Yhteistarjouksen teko ei olisi ollut vaakaputkiston kanssa kovin järkevää. Tai en tiedä, mutta luulen näin.

Poissa Korpisoturi

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 20
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Re: Tarjouspyynnöt
« Vastaus #5 : 06.04.10 - klo:19:51 »
kuinka paljon tuli erikseen otettuna säästöä poraukselle? Eli paljonko pumppumyyjät vetää välistä siinä?

Poissa Makez

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 9
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Re: Tarjouspyynnöt
« Vastaus #6 : 06.04.10 - klo:21:40 »
Ei niissä reiän hinnoissa kai hirveetä eroo mutta asennushinnat tuntuu olevan aika järkyttäviä noissa avaimet käteen paketeissa . Meidän tarjouksissa noin 3000 €  riippuen firmasta.   >:(

Poissa seatts

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 27
Re: Tarjouspyynnöt
« Vastaus #7 : 07.04.10 - klo:08:27 »

Joo ei meilläkään kaivon hinnassa ilmaa ollut mutta asennus olisi tullut maksamaan 2500e ja siihen hintaan ei kuulunut käyttövesikytkentöjä ollenkaan vaan ne olisi pitänyt teettää omalla putkimiehellä vielä lisäksi.
Meillä paikallinen lvi-liike teki sit kaikki kytkennät kerralla ja se maksoi sen 2500 kaikkine osineen ja töineen.
GS 90+ 177m

Poissa Nisse

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 5
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Re: Tarjouspyynnöt
« Vastaus #8 : 09.04.10 - klo:21:15 »
Poraushinnoissa ei hirveitä eroja ole kokonais-/erillistarjouksissa. Metri hinnat porareiden välillä olleet 28-33eur, syvissä porauksissa tulee ääripäiden väliin jo ihan kohtuullinen ero hinnassa.
Suurin ihmetyksen aihe on ollut se että firmat ovat samoilla tiedoilla antaneet aika suuria eroja sisältäviä laskelmia.
Toinen haluaisi porata 200m kun toinen ainoastaan 160m. Saman suuntainen ero pumpun kanssa, 8kw vs. 12kw (kyse on ihan samasta mallista).
Hauskinta näissä on se että hinta on molemmilla melkein sama :-?
Onko haittaa siitä että on "liian syvä kaivo ja iso pumppu"?

Poissa Stevie Wonder

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 32
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Re: Tarjouspyynnöt
« Vastaus #9 : 09.07.10 - klo:22:46 »
Tarjouspyynnöistä ylipäätään:

Olen pyytänyt ja kysellyt mitoitusta ja tarjousta tulevaan kohteeseeni aika monesta paikasta ja neljä on tullut tarjouksena takaisin. Yksi laittoi viestin, ettei aio mitään tarjota ja pari on soitellut (joskus neljä viikkoa sitten), mutta heistä ei ole mitään kuulunut.

Meneekö alalla niin hyvin vai eikö nappaa? Oliko mitoituspyyntö liian suuritöinen, ettei siihen viitsitä?

Jokaiselle taholle laitoin ihan samanlaisen sähköpostiviesti, joten tulkintajuttujakaan ei pitäisi olla. Yhden edustajan luona jopa kävin ja kaveri kirkkain silmin lupasi laskeskella. Jep jep.
Rivitalossa asuu paskiainen

Poissa volkkari

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 335
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Re: Tarjouspyynnöt
« Vastaus #10 : 10.07.10 - klo:12:27 »
Otetaampa 500 kuution mökki, siis lämmitettvä tilavuua kerrotaan kuutiot 0,015 kw:llä eli tulee 7,5 kw joka on nykyaikaisen tiiviin talon lämmitystehon tarve.
Lämpökaivon mitoitusperiaatteita on monenmoisia, puhutaan 40-50W/m mutta kaivon tuottoahan ei voi tietää ennenkuin poraushetkella.
Kuinka moni porari tekee koepumppauksen ja pöytäkirjan ja kuinka moni porari on poraushetkellä yhteydessä kaivon mitoittajaan, eli tyyliin tämä näyttää tältä, mitäs nyt tehdään.
Ala on varmaan uusi niin "mitoittajille" kuin porarillekin ja reikää painetaan varmaan pitkään  tunteella ja kovien investointipaineiden alaisina.
Kuluttajan tulisi olla valppaana ja perata tarjouksista ne oikeat asiat
joista täkeimmät ovat .

Kaivosta saatavan energia kuluttaa rakennus, ei lämpöpumppu, eli merkillä ei ole tässä väliä
Sitouta suunnittelija, ja valvo porarin ja suunnittelija yhteistyötä
Vaadi porarilta vedentuottoraportti ja kaaviokuva siitä millä syvyydella
vesiesiintymät ovat puhjenneet
Lämmöntuoton kannalta on hyvä että noita vesivirtauksia olisi mahdollisimman paljon kokoporausmatkalla, eli kaivo joka tuottaa pohjalta paljon vettä ei ole hyvä
Mitoittaisin esimerkkikaivon 27w/m +kuivaosuus eli varmaan n 195 m
Jos kaivon tuotto on todella runsas ja porarin ja suunnittelijan yhteistyö toimii niinkaivon syvyys voi olla 160 m, tosin kovatuottoisissa kaivoissa tulee myös esteitä itse poraukselle

Poissa Stevie Wonder

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 32
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Re: Tarjouspyynnöt
« Vastaus #11 : 24.07.10 - klo:00:32 »
Toiseen ketjuun jo laitoinkin...

Olen uudisrakennusta varten pyytänyt toukokuun lopulta alkaen tarjouksia eri maalämpötoimijoilta. Kaikille olen toimittanut enemmän tai vähemmän samanlaisen viestin: avaimet käteen pumppu, poraus + kytkennät ja, jos mahdollista, lattialämmitysjärjestelmä mukaan.

Tarjouksia tuli:

Thermia 2
Lämpöässä 1
Danfoss 1
IVT 1

+ yksi soitti ja kyseli tarkkaan Lämpöässää varten - ei tarjousta
+ Geopron tehdas teki jo mitoituksen ja laskelmat, mutta jälleenmyyjä ei lähestynyt hinnan kanssa

------------------------------------------------

Tein valintani Danfossin ja Thermian laitteiden välillä ihan hintapolitiikan vuoksi ja lopulta valitsin Danfossin toimittajan kattavamman lattialämmitystarjouksen perusteella. Lämpöässästä olisi saanut maksaa toista tuhatta enemmän ja IVT:stäkin lähes tonnin. Plus kaikki muu (työ, lisäosat ym).

Erikoisinta oli kaivonporaustaksat ja niiden vaihtelu.

Kallioporauksen hinta vaihteli 30-35e/m
Teräsputkiporauksen hinta vaihteli 61-80e/m välillä.

Meillä porataan n. 8-10m pehmeätä ja sitten puraistaan kallioon.

Ainoastaan yksi tarjoaja lupasi 155m:n kaivon könttähintaan oli kallio kymmenessä tai viidessäkymmenessä metrissä.
Rivitalossa asuu paskiainen

Poissa nokiotta

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 4
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Re: Tarjouspyynnöt
« Vastaus #12 : 13.03.11 - klo:10:02 »
Selkeästi edullisin vaihtoehto on ostaa poraus , asennus ja pumppu erikseen. Pumppu itsessään vie hyvin vähän tilaa ja on saneerauskohteissa yleensä sijoitettavissa helposti vanhan järjestelmän rinnalle, kuten itse tein. Tällöin vanha kattila jäi rinnalle ja on käytettävissä esim .puiden polttoon. Kytkeminen ,näin maallikkona otti puoli päivää joten tuskin se ammattilaiselta vie päivää enempää. Sähkärin käynti oli tunnin piipahdus.  Tuollainen tarjouksen tekeminen pumpun asennuksesta kohdetta näkemättä johtaa väistämättä siihen että tarjous on annettu vain pumpun osalta ja lämmönjako ja vesikytkennät ovat vielä irti , jolloin tuo asennus esim. pelkän pumpun osalta n. 2000euroa tuntuu suurelta.  

Poissa AAA

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 485
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Re: Tarjouspyynnöt
« Vastaus #13 : 13.03.11 - klo:20:55 »
Lainaus
Otetaampa 500 kuution mökki, siis lämmitettvä tilavuua kerrotaan kuutiot 0,015 kw:llä eli tulee 7,5 kw joka on nykyaikaisen tiiviin talon lämmitystehon tarve.
Lämpökaivon mitoitusperiaatteita on monenmoisia, puhutaan 40-50W/m mutta kaivon tuottoahan ei voi tietää ennenkuin poraushetkella.
Kuinka moni porari tekee koepumppauksen ja pöytäkirjan ja kuinka moni porari on poraushetkellä yhteydessä kaivon mitoittajaan, eli tyyliin tämä näyttää tältä, mitäs nyt tehdään.
Ala on varmaan uusi niin "mitoittajille" kuin porarillekin ja reikää painetaan varmaan pitkään  tunteella ja kovien investointipaineiden alaisina.
Kuluttajan tulisi olla valppaana ja perata tarjouksista ne oikeat asiat
joista täkeimmät ovat .

Kaivosta saatavan energia kuluttaa rakennus, ei lämpöpumppu, eli merkillä ei ole tässä väliä
Sitouta suunnittelija, ja valvo porarin ja suunnittelija yhteistyötä
Vaadi porarilta vedentuottoraportti ja kaaviokuva siitä millä syvyydella
vesiesiintymät ovat puhjenneet
Lämmöntuoton kannalta on hyvä että noita vesivirtauksia olisi mahdollisimman paljon kokoporausmatkalla, eli kaivo joka tuottaa pohjalta paljon vettä ei ole hyvä
Mitoittaisin esimerkkikaivon 27w/m +kuivaosuus eli varmaan n 195 m
Jos kaivon tuotto on todella runsas ja porarin ja suunnittelijan yhteistyö toimii niinkaivon syvyys voi olla 160 m, tosin kovatuottoisissa kaivoissa tulee myös esteitä itse poraukselle


Asiaa!

Poissa Ihanpihalla

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 111
  • Maalämpöfoorumilta tietoa, Nibe 1226-6 kW
Re: Tarjouspyynnöt
« Vastaus #14 : 13.03.11 - klo:21:20 »
Lainaus
Lainaus
Otetaampa 500 kuution mökki, siis lämmitettvä tilavuua kerrotaan kuutiot 0,015 kw:llä eli tulee 7,5 kw joka on nykyaikaisen tiiviin talon lämmitystehon tarve.
Mitoittaisin esimerkkikaivon 27w/m +kuivaosuus eli varmaan n 195 m
Jos kaivon tuotto on todella runsas ja porarin ja suunnittelijan yhteistyö toimii niinkaivon syvyys voi olla 160 m, tosin kovatuottoisissa kaivoissa tulee myös esteitä itse poraukselle


Asiaa!
Miten tuo 195m tai 160m on laskettu?
Jos mökin tilavuus on 380 kuutiota (lämmitystehontarve 3,7 kW), niin mikä olisi tämän laskukaavan mukaan tarvittavan kaivon syvyys?