Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: IVT/Karhu/Geopro?  (Luettu 11201 kertaa)

Poissa Nomest

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 40
  • Iso mato maahan, maasta lämpöä!
IVT/Karhu/Geopro?
« : 08.03.09 - klo:17:35 »
Tulossa Keski-Suomeen 183 krsm2 lamellihirsitalo 1,5 krs, kuutioita 560. Iso tontti savensekaista moreenia, kallio tontin paikkeilla naapurin kokemusten mukaan tiukkaa ja vähävetistä joten tulossa putket maahan.

Kaipaisin kommentteja tarjouksista.

Keruuputkisto asennetaan maahan itse ja saatais pumpun kytkentäkin edullisemmin tutun kautta, mutta ovat tarjonneet työn hintaakin joten kerron nekin.

Tarjoukset:

1. IVT Greenline HT+ C6 ja putkea maahan 2 x 220 metriä, tässä mukana muut asennustyöt paitsi keruuputkisto maahan, hinta 11250 ja vaikuttaa itsestä jotenkin alimitoitetulta koko homma, myyjästä ei kuulunut mitään ennen kuin soittelin ja sanoin että ny ois kone tontilla, saisko sitä tarjousta pikkuhiljaa ja sitten teki hätäisesti tarjouksen, papruissa lukee yksikerroksinen talo ullakolla ja 161 neliötä! Outo tarjous. Myyjä ilmeisesti haluaa provikkaa mutta miksi tarjota noin pientä vermettä? Tarjouksessa ei ole eritelty kustannuksia mitenkään. Pumpun hinta joka tapauksessa yli 7000 euroa.

2. Geopro GS75 hintaan 6800, asennuspaketti 690 €, maapiiripaketti 100 €, laitteen rahti työmaalle 50 € ja maapiiriä + liuosta 3,80 €/metri mikä mitoitetaan vielä tarkemmin tulevalla viikolla eli yht. pyöreästi 9800 € mutta tähän ei kuulu mitään töitä. Mitä olen seuraillut täällä tuota Geopron palstaa niin suoraan sanottuna tuli vähän paha mieli, kun oli niin paljon juttua että Ouman bugittaa ja muutakin outoa on porukalla tullut vastaan. Onko Geoprosta mlp:ksi?

3. Soitin IVT:tä myyvälle tukkumyyjälle ja hän heitti puhelimessa tuohon ekaan IVT:n tarjoukseen että alimitoitettu systeemi ja heitti itse IVT Greenline HT+ C7:lle hinnaksi 6900 euroa ja C9:lle 7300 euroa. Asennuksen hinnaksi tulisi 2000 - 4000 euroa - miten voi olla näin iso vaihteluväli asennukselle? Keruuputkiston hintana piti n. viittä euroa / metri, mitä minä pidin aika kovana ja kerroin tuosta Geopron hinnasta, jota taas tämä tukkumyyjä piti oikein edullisena. Mitä mieltä te olette? Tukkumyyjä tekee tarjouksen huomenaamulla, odotan mielenkiinnolla.

4. Posti toi hyvin nopeasti Pohjolan Maalämmön tarjouksen ihan vain kun täytin netissä tarjouspyyntölomakkeen ja se tarjous on seuraavanlainen:
- KV10 lämpöpumppu 9500
- Liuospiirin täyttöryhmä LK 180
- Alennus 1700
- Netto sis. alv. 22% = 7980 + rahti 200 €

Pintamaan keruuputkisto 2 x 300 m 1080 €
Keruuliuos 10 x 30 l 500 €
- Yht. 1580
-Asennus 1400 €: liuospiirin liittäminen lämpöpumppuun tekn.tilassa, koekäyttö ja opastus
Eli yht. ilman töitä 9760.

Kuuluukohan tällä töihin koko homma avaimet käteen (paitsi  keruupiiri) vai vain tuo mainittu? Ja tuleeko toimituksessa vastaavat asennushilppeet kuin esim. Geoprolla vai pitääkö ne ostaa erikseen? Millainen Karhu on pumppuna? Ei ole kai kovin iso valmistaja, uskaltaako merkin ostaa, saako tulevaisuudessa osia? Tää ois isoin pumppu ja tulistinvaraaja, liekö täystehomitoitus? Nuo muut on osateholla.

Mikä kuulostais parhaalta? Perusteltuja kommentteja! Kiitos.
2 x 300 m, V10,5/203GT & Vallox Digit SE II MLV hommissa 15.10.2009 lähtien, työn alla 560 m3.

Poissa commo73

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 365
Re: IVT/Karhu/Geopro?
« Vastaus #1 : 08.03.09 - klo:19:40 »
Vaakaputkistolla jos itse olet kaivurimiehelle kaverina kaikkineen (laitteet + asennukset) pitäisi lähteä karvan alle 10000e. Ainakin thermian pumppuja on täällä pohjoisessa tuohon hintaan laitettu. Mutu tuntumalla 6kw pumppu pieni ja 10 jo iso...oisko 8kw pumppu lähellä oikeaa kokoa. Kysy thermialta ja nibelta myös tarjoukset.

Uskomatonta tuo IVT myyjien toiminta, usein törmää saamaan arpomiseen merkin osalta.
Lämmitettävä 240m2

justus01

  • Vieras
Re: IVT/Karhu/Geopro?
« Vastaus #2 : 09.03.09 - klo:10:37 »
Täälläkin koko hommasta selvittiin selvästi alle 10k€:n. Tosin pumppu on Nibe. IVT:n myyntitykki ei osannut perustella 3k€:n hintaeroa Nibeen verrattuna muulla kuin pidemmällä takuulla. Aika kallis takuu.

Keruupiirin putket ja eristeet kannattaa hankkia, jostakin maatalous- tai rautakaupasta. Hinnassa oli "neuvotteluvaraa" 35%:ia.

Poissa Nomest

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 40
  • Iso mato maahan, maasta lämpöä!
Re: IVT/Karhu/Geopro?
« Vastaus #3 : 09.03.09 - klo:11:14 »
Ihan kiinnostava, olinko oikeassa kun erään keskustelun yhteydessä muistelen että mainitsit että sulla oli tuo sijainti P-Pohjanmaalla siellä lehemäpitäjässä? Sikäli vain että itse olen sieltä kotoisin ja kiinnostaa että mistä sait sieltä kaupat ja sitä rataa. Isäukolla vähän mlp-projektia harkinnassa siellä päin, siksi kiinnostais kuulla. Mutta voihan olla että muistin väärinkin. Jotenkin vain tuosta talonkuvasta muistelin mikä sulla on tossa nimen alla. Itse olen kuitenkin tosiaan Keski-Suomessa, mutta kyllähän kokemukset Nibestä täälläkin kiinnostaa kun väittävät että hyvä se on sekin vaikka ei niin tyyris olisikaan.
2 x 300 m, V10,5/203GT & Vallox Digit SE II MLV hommissa 15.10.2009 lähtien, työn alla 560 m3.

justus01

  • Vieras
Re: IVT/Karhu/Geopro?
« Vastaus #4 : 09.03.09 - klo:13:36 »
Joo, lehemäpitäjässä Nibe pyörii.

Ei täällä uskalla vielä avata sanaista arkkua, kun jotain LVI-töitä on vielä teettämättä  :-X ;D  

Näin mitä olen muiden yhtä aikaa rakentavien kanssa keskustellut, niin ei hinnoissa tunnu olevan juurikaan eroa. Eikä kukaan ole tunnustanut putkimiesten tehneen mitään kardinaalimunauksia, mutta jotain pientä tuntuu olevan joka työmaalla.

Meidän projektissa ei LVI-töiden kanssa ole ollut juuri muuta ongelmaa kuin se, että allekirjoittaneen hermot ei vaan meinaa kestää kaikkien töiden tekemistä ns. viime tingassa.  Mutta onneksi on ammattilaiset saaneet kuitenkin saaneet hommat ajallaan valmiiksi, jos ei muuten niin yötä myöden tekemällä.

Kokemuksia on aika vähän ehtinyt kertyä itse pumpusta. Mutta mitään negatiivistä ei ole tähän mennessä ilmaantunut. Lämmintä on tullut riittävästi ja juuri niin edullisesti kuin oli odotettavissa. Tehot ilmeisesti riittävät myös sitten kun yläkertakin on valmis ja ilmanvaihto päällä, koska tällä hetkellä pumppu huilaa väh.3/4 ajasta.

Nibe:ä tuntuvat enimmäkseen asentavan täällä päin, eikä kukaan ainakaan minulle ole suostunut tunnustamaan, että ongelmia olisi ollut.

Vinkki Lehemäpitäjän MLP-hommiin:
Jos maapiirin aikoo laittaa, niin kaivinkonekuskiksi kannattaa palkata se mies joka kaivaa vesijohtoa kaiket päivät.
Ja keruuputket Rautiasta.

Ps. Itse annoin painoarvoa MLP:n valinnassa myös sille kuinka paljon ko. pumppua myyty ja asennettu vähän siinä toivossa, että huolto ja varaosapalvelut pelaisivat myös tulevaisuudessa. Lisäksi se, että tuollaisesta "vanhasta mallista" lastentaudit on varmaan korjattu jo vuosia sitten.

Poissa Lämpöpumppaaja

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 31
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Re: IVT/Karhu/Geopro?
« Vastaus #5 : 09.03.09 - klo:18:35 »
Noihin tarjousten hintoihin en ota kantaa, mutta 6 kW:n pumppu tuntuu minustakin aika vaatimattomalta.

Jos talon lämmittämisestä jotakin ymmärtää, niin kannattaa pyytää maalämpöpumpputarjoajaa esittämään perusteet mitoitukselle. Esim. arvioitu vuotuinen lämmitysenergiankulutus.

Poissa Nomest

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 40
  • Iso mato maahan, maasta lämpöä!
Re: IVT/Karhu/Geopro?
« Vastaus #6 : 09.03.09 - klo:19:48 »
Joo no tuon IVT:n ekan myyjän tarjouksen heitin ihan huvikseni tänne kun oli niin älytön minustakin. 18000 kWh:ksi mitoittanut energian tarpeen, toiset on huidelleet jossakin 26000 kWh:n paikkeilla.

Ei kyllä ole enää oikein tuo IVT kiihkeästi listoilla kun tätä asiaa on vatvottu. Karhu olis aika vahvoilla mutta on Geoprokin tehnyt ihan hyviä kytkytarjouksia eri tuotteista...
2 x 300 m, V10,5/203GT & Vallox Digit SE II MLV hommissa 15.10.2009 lähtien, työn alla 560 m3.

Poissa sailor

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3 053
  • Lämpöässä V15 11/04-->
Re: IVT/Karhu/Geopro?
« Vastaus #7 : 10.03.09 - klo:21:04 »
Aloittajalle:

Itse laittaisin Niben. Kysy tarjous www.taloon.com :sta, josta saat referenssihinnan myös keruuputkistolle. Meltex kannattaa myös kilpailuttaa keruuputkiston osalta, koska sieltä otat halvimmalla muut eristeet kuitenkin.

Jani
« Viimeksi muokattu: 10.03.09 - klo:21:04 kirjoittanut sailor »
Lämpöässä V15 Opation modaus:
http://sailor.arkku.net//trend.jpg.jpg

Poissa commo73

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 365
Re: IVT/Karhu/Geopro?
« Vastaus #8 : 11.03.09 - klo:07:36 »
Lainaus
Aloittajalle:

Itse laittaisin Niben. Kysy tarjous www.taloon.com :sta, josta saat referenssihinnan myös keruuputkistolle. Meltex kannattaa myös kilpailuttaa keruuputkiston osalta, koska sieltä otat halvimmalla muut eristeet kuitenkin.

Jani


Kyllä se näin on, nibe vahva ehdokas varmaan monella juuri tuon järkevän hinnan vuoksi.

Taloon.com hinnat kohdallaa, mutta pumpun saa edullisesti myös LVI-liikkestä. Aivan mielenkiinnon vuoksi kysyin Pohjois-Pohjanmaalla sijaitsevasta liikkeestä NIBE 1240 hinnan: 6 ja 8KW mallit sama hinta 5520e. Taloon.com hinta oli hieman kalliimpi ilmeisesti. Tämä siis vain pumpunhinta.

Jos päädyt ruottipumppuun, muista se n.200-500L puskuri LJ-piiriin.
 

 
« Viimeksi muokattu: 11.03.09 - klo:07:37 kirjoittanut commo73 »
Lämmitettävä 240m2

Poissa Nomest

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 40
  • Iso mato maahan, maasta lämpöä!
Re: IVT/Karhu/Geopro?
« Vastaus #9 : 11.03.09 - klo:08:15 »
Voitko kertoo tuosta puskurivaraaja-hommasta vähän lisää kun olen ihan noviisi näissä ja kukaan myyjähän ei tietenkään mitään puskurivaraajia ole kauppailemassa meille, ylläri. Miksi se kannattais olla? Pidentääkö se käyntijaksoja vai mitä se tuossa tekee ruotsinpumpun tapauksessa?

Olen ymmärtäny että ruottalaiset varaa laattaan sitä lämpöä ja että niissä on kaks varaajaa laitteen sisällä sisäkkäin joista sisempi on käyttövedelle - minkä kokoinen se mahtaa olla jos varaajan koko on 160 litraa kaikkiaan?

Ja siitä tulistintyypit urputtaa, että kun ruottalaisen edustajat mainostaa että hyvä hyötysuhde 35 astetta tehtäessä mutta itse asiassa jouduttais kuitenkin tekemään sitä 55 astetta jatkuvasti koska varaajan ulommalla kerroksella lämmitetään sitä sisempää?

Avatkaahan sanaiset arkkunne ja laulakaa tietonne julki (no ei ole pakko laulaa) täällä kaivataan faktaa.
2 x 300 m, V10,5/203GT & Vallox Digit SE II MLV hommissa 15.10.2009 lähtien, työn alla 560 m3.

justus01

  • Vieras
Re: IVT/Karhu/Geopro?
« Vastaus #10 : 11.03.09 - klo:10:29 »
Lainaus
Miksi se kannattais olla? Pidentääkö se käyntijaksoja vai mitä se tuossa tekee ruotsinpumpun tapauksessa?

- Pidentää käyntijaksoja, kannattavuus vähän tapauskohtaista. Varaavan lattialämmityksen yhteydessä ja onnistuuneesti mitoitetun koneen kanssa varaajan investointi voi olla hukkaan heitetty rahaa. Itse suunnittelin teknisen tilan siten, että sinne voi tarvittaessa myöhemmin sen varaajan hommata.


Lainaus
.. minkä kokoinen se mahtaa olla jos varaajan koko on 160 litraa kaikkiaan?

- Lämminvesivaraaja 160L ja lattiapiirin varaaja 45L.

Lainaus
.. itse asiassa jouduttais kuitenkin tekemään sitä 55 astetta jatkuvasti koska varaajan ulommalla kerroksella lämmitetään sitä sisempää??


- Kaikenlaista sitä..... Kyllä minun käsityksen mukaan vaihtoventtilikone lämmittää ihan erikseen kumpaakin varaajaa. Siitä kai tuo nimikin tulee, venttiilillä vaihdetaan varaajalta toiselle. Kumpaahan tässä on yritetty kusetettu?

Poissa Nomest

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 40
  • Iso mato maahan, maasta lämpöä!
Re: IVT/Karhu/Geopro?
« Vastaus #11 : 11.03.09 - klo:11:15 »
Kusetettu tai ei, voi olla että mä en vaan oo ymmärtänyt mistä on kyse. Karhun myyjä on siitä kätevä äijä että se selittää asioita auki luontevan yksinkertaisesti niin että minäkin ymmärrän eikä se puhu liian nopeesti! ;)

Mutta tää foorumi on kyllä myös kätevä näissä jutuissa, onneksi rekisteröidyin.
2 x 300 m, V10,5/203GT & Vallox Digit SE II MLV hommissa 15.10.2009 lähtien, työn alla 560 m3.

Poissa sailor

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3 053
  • Lämpöässä V15 11/04-->
Re: IVT/Karhu/Geopro?
« Vastaus #12 : 11.03.09 - klo:15:52 »
Lainaus
Kusetettu tai ei, voi olla että mä en vaan oo ymmärtänyt mistä on kyse. Karhun myyjä on siitä kätevä äijä että se selittää asioita auki luontevan yksinkertaisesti niin että minäkin ymmärrän eikä se puhu liian nopeesti! ;)

Mutta tää foorumi on kyllä myös kätevä näissä jutuissa, onneksi rekisteröidyin.

Kyllä tässä taitaa mennä vähän puurot ja vellit sekaisin  ::)

Tarvitset vain Niben pumpun etkä mitään lisävaraajia mikäli sinulle tulee lattialämmitysputket betonilaattaan. Aikaisemmin taloon.com:n tarjoukset Nibestä alkoivat nelosella.

Mikäli sinulle tulee iso poreamme/vast. mikä pitää saada kaikissa tilanteissa täyteen nyt ja heti, niin sitten tarvitset varaajakapasiteettiä enemmän.

Ennemmin pohtisin sinuna termostaattien tarpeellisuutta ja lämmityspiirien jakoa ja yksipiirisessä ratkaisussa tiheämpää putkitusta kosteisiin tiloihin jne.

Jani
« Viimeksi muokattu: 11.03.09 - klo:15:57 kirjoittanut sailor »
Lämpöässä V15 Opation modaus:
http://sailor.arkku.net//trend.jpg.jpg

Poissa Pete H

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 46
  • Nibe 1210, 8.5 kW, kaivo 175 m
Re: IVT/Karhu/Geopro?
« Vastaus #13 : 11.03.09 - klo:15:57 »
Ainakin Niben 12xx-sarjalaisissa ulkovaipalla lämmitetään myös sisempää varaajaa (olin itsekin aiemmin "harhaoppinen" tämän asian suhteen), oma Nibe lopettaa +53 asteeseen. Tuolla on esim. kuva Niben toimintaperiaatteesta (http://www.nibe.fi/Tuotteet/Maalampopumput/Tuotevalikoima/FIGHTER-1217/ ylin pdf ja 5. sivu).

Ulkoinen varaaja lämmityspiirissä voi olla myös tasaamaan vaihtoventtiilin suunnanvaihdon (veden lämmityksestä -> lämmitykseen) aiheuttamaan lämpöpiikkiä eli jonkin aikaa (kymmeniä sekunteja) menee lattialämmitykseen esim. 50 asteista vettä. Itsellä ei ole ja on vielä kestänyt putket yms.

Poissa commo73

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 365
Re: IVT/Karhu/Geopro?
« Vastaus #14 : 11.03.09 - klo:16:17 »
Jos tulossa uuteen taloon lattialämmitys silloin ei tuo puskuri ole välttämätön. Tosin joidenkin lattialämmittäjien taloissa on täälläkin mainittu lämpöpiikeistä aiheutuvaa napsumista, silloin voi riittää 100L pönttö. Napsuminen voi olla kohteesta kiinni , ei ehkä ole ongelma läheskään joka talossa. Omaan uuteen lattialämmitys taloon laittaisin tuon puskurin 100L joka tapauksessa.
Lämmitettävä 240m2

Poissa Nomest

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 40
  • Iso mato maahan, maasta lämpöä!
Re: IVT/Karhu/Geopro?
« Vastaus #15 : 11.03.09 - klo:17:35 »
Minä olin tuon varaajan tarpeellisuuden ymmärtänyt että pitäisi mennä aika paljon käyttövettä että se kannattaisi hankkia tai olla vaikka saneerauskohde. Meillä tulee tietysti lattiaan putket tosiaan ja käyttöveden tarve ei ole mikään maksimaalisen suuri, kun meitä ei ole kuin kaksi vielä tässä vaiheessa eikä me ainakaan vielä olla suunniteltu suurperhettä (eihän sitä tosin koskaan tiedä  :o )

Houkuttelis tuossa Karhu KV10:ssä se, että se ei ole mahdottomasti kalliimpi kuin esim. Geopro mutta siinä on 250 litran tulistinvaraaja ja mitoitus olisi täystehoinen - saako kukaan järkevää yhtälöä syntymään osatehon hyväksi, jos täystehoisenkin saisi melkein samalla investoinnilla?

Tai jos asian esittäisi niin, että ottaisitko osatehon, jos saisit justiinsa samalla hinnalla valita täystehon?
2 x 300 m, V10,5/203GT & Vallox Digit SE II MLV hommissa 15.10.2009 lähtien, työn alla 560 m3.

Poissa seppaant

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5 178
  • L-Ässä V-7
Re: IVT/Karhu/Geopro?
« Vastaus #16 : 11.03.09 - klo:17:36 »
Lainaus
Voitko kertoo tuosta puskurivaraaja-hommasta vähän lisää kun olen ihan noviisi näissä ja kukaan myyjähän ei tietenkään mitään puskurivaraajia ole kauppailemassa meille, ylläri. Miksi se kannattais olla? Pidentääkö se käyntijaksoja vai mitä se tuossa tekee ruotsinpumpun tapauksessa?

Jos sinulle tulee betonilaatta ja siihen lattialämmitys, niin silloin et tarvitse erillistä lämmityspiirin varaajaa, koska laatta toimii varaajana.
Talosi on 1,5 kerroksinen. Tuleeko yläkertaan lattialämmitys?
Jos tulee niin silloin kannattaa laittaa tasaussäiliö estämään lämpöpiikit ja yläkertaan menevien putkien napsuminen.
Näitä yläkertaan meneviä putkia ei kannata viedä ainakaan makuuhuoneen seinän sisällä.

ATS
L-Ässä V-7.0 vm.2007
Kaivo 163m, akt.153m
Talo 150m2, patterit, v.1975
Aurinkopaneelit 2x10x275 W=5,5 kWp, kaakko/lounas
Arvioitu vuosituotanto 4500 kWh

Poissa Tero

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 722
  • Maalämpöä 6/2004 asti.
Re: IVT/Karhu/Geopro?
« Vastaus #17 : 12.03.09 - klo:10:51 »
Tasaus säiliö on halpa juttu, helppo kytkeä ja kannattaa hankkia, koska se pidentää käyntijaksoja ja helpottaa elämää muutenkin.

Se tekninen tila on oikeesti väärä paikka säästää esim 400€ tasaussäiliössä.