Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Vanhaan taloon uusi lämmityssysteemi?!!!  (Luettu 3562 kertaa)

Poissa mini

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 1
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Vanhaan taloon uusi lämmityssysteemi?!!!
« : 24.06.08 - klo:22:42 »
 Minulla on 200-vuotta vanha ISO hirsitalo, kellari +kaksi kerrosta, ja 18 vuotta vanha öljylämmityssysteemi. Olen NIIIIIN kyllästynyt kalliiseen öljylämmittämiseen (n. 6500-7000 litraa/v).
Mitä asioita minun pitää ottaa nyt huomioon tässä vaihto-operaatiossa ja mikä on tämä uusi ilmavesipumppujotain..? Voisiko se olla vaihtoehto?
Kuinka paljon tulee porakaivo maksaamaan kaikkineen tällaiseen huusholliin?

Poissa tomppeli

  • Yleismoderaattori
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 8 608
  • Vanha pieru!
Re: Vanhaan taloon uusi lämmityssysteemi?!!!
« Vastaus #1 : 25.06.08 - klo:09:24 »
Lainaus
Minulla on 200-vuotta vanha ISO hirsitalo, kellari +kaksi kerrosta, ja 18 vuotta vanha öljylämmityssysteemi. Olen NIIIIIN kyllästynyt kalliiseen öljylämmittämiseen (n. 6500-7000 litraa/v).
Mitä asioita minun pitää ottaa nyt huomioon tässä vaihto-operaatiossa ja mikä on tämä uusi ilmavesipumppujotain..? Voisiko se olla vaihtoehto?
Kuinka paljon tulee porakaivo maksaamaan kaikkineen tällaiseen huusholliin?
7000 öljyä litraa vastaa noin 63.000 kWh lämmitystarvetta.
Sen pystyy tuottamaan vähintään n. 18 kW tehoisella pumpulla.
Sen energian saa vähintään 350 metrin aktiivisyvyisestä porakaivosta, jos asustaa Vaasa – Tampere – Lappeenranta linjalla tai sen eteläpuolella.
Pohjoisempana tarvitaan lisää metrejä.
Porarit eivät pysty yleensä poraamaan yli 200 metrin syvyisiä kaivoja.
Toisinaan ei pääse niinkään syvälle, jos vettä tulee kovin paljon.
Kaivot esimerkiksi 2 kpl  190 metriä syvyistä kaivoa.
Yhden kaivon aktiivisyvyydeksi tulee noin 180 metriä. Yhteensä aktiivisyvyyttä noin 360 metriä.

Porauskustannukset: maaporaus noin 60-70 eur/metri ja kallion osuus noin 26-30 eur/metri verollisina.
Nämä hinnat sisältävät silloin keruuputkistonkin täytettynä maanesteellä ja kaivoon asennettuna.

Lämpöpumpulla ei pysty tuottamaan patteriverkostoon kuin korkeintaan noin 50 -55 asteista menovettä.
Pumpussa tulee olla tarpeeksi iso (500-1000ltr) varaaja patterivedellekin.
Saatat joutua lisäämään patterikokoja tai asentamaan taloon puhallinpattereita.
Pumppu tulee kuluttamaan vuosittain noin 20.000 – 25.000 kWh sähköä.

Markkinoilla olevat vesi – ilma lämpöpumput ovat liian pienikokoisia ( 4-9 kW tehoisia) ja yksi sellainen ei riitä.
Sen etuna on helppo asennus, kun ei tarvita keruuputkistoa, eikä sitä porakaivoa.
Vesi – ilma -pumpun toimivuus on kyseenalaista -20 asteessa ja kylmemmillä.

Pumpun hankintaan voi saada valtiolta ARA -avustusta 15% laitteiden hinnasta. Hakuaika kunkin vuoden maaliskuu.
Asennustyöpalkat voi vähentää verotuksessa.


Poissa Notmi

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 11
  • Hä?
Re: Vanhaan taloon uusi lämmityssysteemi?!!!
« Vastaus #2 : 25.06.08 - klo:09:28 »
Edit: Tomppeli ehtikin ensin
« Viimeksi muokattu: 25.06.08 - klo:09:33 kirjoittanut Notmi »