Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Tiedot Maalämpöpumpulta  (Luettu 7426 kertaa)

Poissa maalämpökalle

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 27
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Tiedot Maalämpöpumpulta
« : 24.04.09 - klo:19:12 »
Olen saneeraamassa tulevana kesänä lämmitysjärjestelmää maalämpöön.
En ole vielä saanut itselleni päätöstä mikä olisi paras vaihtoehto pumpun toimittajalle?
Kävin tutustumassa naapurissa 3 vuotta vanhaan Lämpöässän v 10 ja sieltä ei löytynyt maalämpöpiirin lämpötiloja eikä paljon muutakaan.
Kertokaa omista MLP:ta , mitä tietoja voitte näytöltä lukea,kun mainoksista ei aina ota selvää esim.  Ekowell mainostaa 16 eri lämpötila-anturia.
Jos pystyn säätämään eri lämpötiloja, eikö näillä toimenpiteillä " VIRITELLÄ" masiina taloudelliseksi ????
Kuinka helppo on MLP yhdistää tietokoneeseen ja tarviiko paljon investoida lisäksi, että saa näkymään hienon käppyrän esim vuorokauden ajalta eri lämpötiloista ja pumpun käyntiajoista.

Jos nämä tiedot auttaisivat valintaan MLP:n toimittajasta :-* :'(

Poissa Peter08

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 21
Re: Tiedot Maalämpöpumpulta
« Vastaus #1 : 24.04.09 - klo:22:13 »
Niben Fighter näyttää mm.: keruu sisään-ulos, ulkolämpötila nyt ja keskilämpötila, käyttövesi, kuumakaasu, patteriveden tavoitearvo-todellinen arvo, imukaasu, kompuran käyttöaika talon lämmityksen osalta ja käyttöveden osalta, lisälämmön käyttöaika ym.

En ole itse ainakaan jäänyt kaipaamaan mitään lisäinformaatiota. Etämonitorointi olisi hyvä, mutta Niben oma kapistus RCU10 on törkeän kallis.

Vaihdoin itse maalämpöön lokakuussa 2008 ja kokemuksen perusteella voin sanoa, että kannattaa pyytää tarjouksia eri tekijöiltä. Tarjouksissa tuhansien eurojen eroja, vaikka täsmälleen sama paketti kyseessä.

Ruotsalaine pumpun saattaa saada edullisemmin kuin syksyllä sillä ruotsin kruunu on heikentynyt rajusti.
Nibe 1140-15, VPA 300/200, UKV 300, 2x370m (märkä savi), 850m3, 300m2, käynn. - 85 astemin. 2 tulisijaa. V. 2015 13.200 kWh kaikki sähkö. 2 henk.

Poissa eko

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 0
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Re: Tiedot Maalämpöpumpulta
« Vastaus #2 : 24.04.09 - klo:23:13 »
Joo, ihmettelen samaa, mutta totesi lopulta, että kaikien merkkien kanssa enempi vähempi rakenneltava haluamansa lisä-systeemi (NIBE, IVT, Thermia ja Ouman203 manuaalit luettu...).

Mutta kuka lopulta jaksaa seistä MLP-koneen luona, kun voi olla pääkoneella ja katsoa pientä ikonia sivusilmällä (KL, joten ei kannata tehdä MPL-analyysejä  ;):


Mainitsemaasi Lässän pumppuun (Ouman 203-säädin?) saisi varmaan helpoimman tiedonkeräyksen (en tiedä mitä kanavia saa sisään):
http://www.ouman.fi/Suomi/tuotteet.asp?id=4&tuote=4&alasivu=1

Itse lähdin lopulta toisesta suunnasta: MPL-pumppuvalinnassa sittenkin tärkeintä "mikä merkki/malli sopii kukkarolle ja talolle" ja vasta sitten näyttö/tiedon keräys/ulkoinen ohjaus...

Foorumilta löytyy " Tiedonkeruujärjestelmät ja etämonitorointi"-ryhmän alta vaikka mitä, mutta aina tuntuu joutuvan virittämään/selvittämään (kun ei ole alan miehiä). Sama omassa harjotelmassani (joka tarjoitus olla "valmis", kun MLP tulee taloon

Itse olen tutkinut / kokeillut:

1. XP / MrSmart 2008
    8:ksan kanavan datalogger-ohjelma COM:n kautta.
    + Pelkkä datan keräys OK
    -- alussa useita ongelmia lähinnä USB-COMsta johtuen
    + olen kerännyt tällä koko talven perusdataa, toimiessa helppoa kuin heinänteko
    ++ Grafiikka helppo (64 kanavaa) Display.exe:llä
    -- softan joustavuus minimaalinen, ei sovi minulle pitkällä juoksulla
    (http://www.probyte.fi/info/smart.htm)

2.  XP / CPS Plus Pro
  vapaasti konfiguroitava COM-datalogger usealle kanavalle
    + lupaava, skaalattava, testauksessa
    +++ osaa mm. DDE ja database kytkennät, johon itsellä ei riitä paukut/aika.
    - Grafiikan tuotto tietokannasta vielä tutkimatta
    ++ Toimii esim. GSM-modeemin ja MrSmart-perheen kanssa

3. mikä tahansa http-kone / IP Power-perhe
    + kokeilussa IP9212 Delux (n. 70EUR, 7800JPY), joka löytyi Akihabarasta (Tokyo)
    -- dokumentaatio täynnä virheitä, mutta tuotteet OK. Tekninen tuki vastaa hyvin
    +++ TCI/IP ohjaus / palvelu ja COM samassa purkissa (tosin vain toinen päällä kerrallaan)
    + ongelmana mittauspurkin kanavien määrä (IP9216), joten lämpömittaukset tehtävä mäillä näkymin muulla tekniikalla
    + hyvä softan-kehityspaketti esimerkkeineen
    (http://www.aviosys.com/)

Kotiverkossa vielä käytössä TightVNC, ettei tarvitse teknisessä tilassa majailla, ulkoa mittauskoneeseen pääsee vain VPN:llä. Mittaustiedot www-sivujen kautta FTP:llä "tilaamalla".

Tällä foorumilla 1-wire on SE JUTTU, mutta sekin "vain" tiedon keruuseen? Jostain syystä ei se minun juttu.

Minulta on ainakin palanut turhan monta tuntia peruskauraan, joten olettaisi MLP-valmistajien pian heräävän. Ei luulisi olevan vaikeaa/kallista laittaa TCP/IP-liitäntä vakiona 6-8tEUR pumppuun?

Ja lopuksi: jos olemassa oleva talo/lämmityssysteemi, mittaa lämpöspiiriä ainakin yksi talvi, auttaa lopullisen MLP-tarjouksen haarukoinnissa....

Poissa Larux

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 8
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Re: Tiedot Maalämpöpumpulta
« Vastaus #3 : 25.04.09 - klo:08:36 »
Lämpöässään ja Geoprohon (siis pumput joissa on Ouman säädin) saa viritettyä vaikka ja mitä ulkopuolisia seuranta/ohjaus-järjestelmiä. Oumanin oma kaksirivinen LCD ei paljoakaan kerro pumpun sielunelämästä: antureiden mittausarvot ja käyntitunnit. Siinäpäs se melkein on.

MUTTA:
-- Logiikkaan voi suoraan kytkeä GSM-modeemin ja/tai tietokoneen. Tietokoneessa voi käyttää joko valmistajan omaa OumanTrendsiä trendikäppyröiden piirtelyyn taikka sitten juuri julkaistua python pohjaista taloLoggeria (jota mm. itse käytän). TaloLogger on siinä mielessä kiva, että lämpöpumpun omien mittausten (kuumakaasu, maapiiri, käynnit, patteripiirit, varaajan mittaukset jne) ohella voi kerätä muitakin tietoja anturoimalla vaikka koko talon täyteen 1-wire antureita :) tai kytkemällä mukaan esim. sähkömittarin S0-pulssin.

-- JOS rahaa riittää lässä/geopro-koneisiin saa myös kiinni Oumannin laajasta tuoteperheestä sarjaväylä-kortin, modbus-kortin, Lon-kortin jne. ja edelleen sarjaväylään saa kiinni www-palvelin boxin (joka on siis lvi-valvomo itseasiassa).. jne. <= Olen netissä törmännyt kotiautomaatioratkaisuihin joissa modbus-väyläistä lämmityssystemiä ohjataan ja tarkkaillaan suositulla HomeSeer -ohjelmistolla, mutta myös ratkaisuihin joissa samaa hommaa tehdään itse koodatuilla opensource-systeemeillä.

ELI: jos painopisteenä on logiikan laajennettavuus pannuhuoneen ulkopuolelle, Ouman tuntuisi ihan ylivoimaisen modulaariselta ohjaukselta. Täten valintasi olisi Geopro tai Lässä. Mutta jos haluat vain etäohjata/valvoa pelkkää pumppua, silloin useamman merkkiset pumput tarjonnevat jonkinlaisia ratkaisuja.

Poissa Larux

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 8
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Re: Tiedot Maalämpöpumpulta
« Vastaus #4 : 25.04.09 - klo:08:47 »
Lainaus
Kävin tutustumassa naapurissa 3 vuotta vanhaan Lämpöässän v 10 ja sieltä ei löytynyt maalämpöpiirin lämpötiloja eikä paljon muutakaan.
Kyllä ne maapiiriin lämpötilat sinne näytölle saa. Trendejä ei Oumannin näytöltä kyllä pysty lukemaan. Ehkä teillä on ollut vaikeuksia (?) Oumannin intuitiivisen, mutta aluksi sekavan, valikkorakenteen kanssa. Pitäisi näyttää lässän pumpuissa suunnilleen seuraavia asioita: ulkolämpötila, maapiiri, L1/L2-piirit, kuumakaasu, varaaja ylä, varaaja-ala, kompura käynti, vastus käynti

Lainaus
Kuinka helppo on MLP yhdistää tietokoneeseen ja tarviiko paljon investoida lisäksi, että saa näkymään hienon käppyrän esim vuorokauden ajalta eri lämpötiloista ja pumpun käyntiajoista.

Itse kun värkkäsin seurannan Geoprohon (jossa on siis Ouman) kävin paikallisesta elektroniikkakaupasta ostamassa 1m pätkän kaapelia ja sarjaliittimen. Seuraavaksi avasin manuaalin ja sitten pumpun kannen.
Tavalliselle omakotiasukkaalle sarjakaapelin heikkovirtakytkennät eivät ole mitenkään ylivoimaisia - toimintasavut eivät päässeet tässäkään tapauksessa pihalle. Hinnaksi tuli jotain 2-4 eur.

Kaapelin asennuksen jälkeen raahasin pannuhuoneeseen vanhan Pentium III kannettavan ja asentelin siihen ilmaisen OumanTrends ohjelman.

Yritin ensiksi ajaa Ouman Trendsiä Linuxissa Winen päällä, mutta siinä oli jotain hämyä. Hämyisyys tosin seurasi Windowsiin - aluksi oli pikku ongelmia, mutta windowsin utuiseen tyyliin ne häipyivät rapatessa itsekseen. EN kuitenkaan uskaltanut laittaa windows konetta verkkoon, joten seurantoja piti käydä aina katselemassa pannuhuoneessa.

Sittemmin Olli Lammi julkaisi varhaisen beetan Linux-loggeristaan, jota olen tässä useamman kuukauden koeponnistellut (nyttemmin se on myös julkaistu julkisesti). Se tuntuu toimivan todella hienosti edullisen ja vähävirtaisen Linksys NSLU2-koneen uumenissa.

Linksys NSLU2 maksoi jotain 50 eur. (eBay)

SUMMA: Oumanin seurantasysteemi on kokonaisuutena tullut maksamaan n. 55 eur

Poissa eko

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 0
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Re: Tiedot Maalämpöpumpulta
« Vastaus #5 : 25.04.09 - klo:12:19 »
Ja muilla tilanne ei ole kuin mennyt kuin huononpaan suuntaan (Husdata):
http://www.maalampofoorumi.fi/index.php?topic=3118.0

Lainaus
Mutta jos haluat vain etäohjata/valvoa pelkkää pumppua, silloin useamman merkkiset pumput tarjonnevat jonkinlaisia ratkaisuja.

Joo, "jonkunlaisia" oli kohtelias ilmaisu  :D
Itse olen päätymäss IVT/Carrier:n, vaikka niistä tulee ulos pelkkä "SummaAlarm"-kontakti (ja toinen LED:lle, sisään vain yksi ulkoinen ohjaus (jossa tarpeelliset toiminnot sulkevat toisensa pois):
Lainaus
0: Ei vaikutusta (tehdasasetus)
1: Lp, lisäys ja lämminvesi seis.
2: Lp ei vaikutusta, lisäys ja käyttövesi seis.
3: Lp ja käyttövesi ei vaikutusta, lisäys seis.
4: Lp ja lisäys ei vaikutusta, käyttövesi seis.

Tässä "jonkinlainen ratkaisu" etäohjaukseen (IPPower), jolla em. MLP-kontaktit käyttöön (nyt sisäisessä testausverkosss, joten IP 192....:

(tästä saa "sorsat" mukana, jos haluaa virittää...)

Valitettavasti ruotti-pumpuihin ei saa Ouman:a edes rahalla, mutta toisaalta useammalla lisätonnilla (?) saa NIBE:n lisämokkulan tai suomipumpun Ouman:nilla  :-?

Itse yritän säästää MLP:n eron ja ostaa sitten 200-300EUR:lla valmista mittaus/ohjaus-sälää "kauppavalmiina" (ja laajentaa joskus sama systeemi mökille, jossa muuten Ouman EH-60/GSM-ohjaus). LINUX:n opetteluun ei riitä aika / kiinnostus (TaloLogger), kun XP/vista viidessä kotikoneessa  :-[

Jos vaan jolu tietäisi halvan (ja avoimen, jotta mittaukset yms. järkevän hintaisia) valmiin taloautomaatio-softan, niin mun ei tarvitsisi räpeltää yritä/erehdy menetelmällä....
« Viimeksi muokattu: 29.11.12 - klo:13:58 kirjoittanut tomppeli »

Poissa Marqu

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 170
Re: Tiedot Maalämpöpumpulta
« Vastaus #6 : 25.04.09 - klo:16:18 »
Lainaus
Lainaus
Kävin tutustumassa naapurissa 3 vuotta vanhaan Lämpöässän v 10 ja sieltä ei löytynyt maalämpöpiirin lämpötiloja eikä paljon muutakaan.
Kyllä ne maapiiriin lämpötilat sinne näytölle saa.

Miten? En ainakaan minun V13:sta ole löytänyt tuollaista mittausta.
LÄ V13 (2007), Ouman203. Kaivo 200m.
172m2 + 56m2 / 434m3 + 152m3.
Vuosi 2011 lämmitys + kv (taloudessa 7 henkeä): 8770kWh.

Poissa Larux

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 8
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Re: Tiedot Maalämpöpumpulta
« Vastaus #7 : 25.04.09 - klo:18:04 »
Lainaus
Lainaus
Lainaus
Kävin tutustumassa naapurissa 3 vuotta vanhaan Lämpöässän v 10 ja sieltä ei löytynyt maalämpöpiirin lämpötiloja eikä paljon muutakaan.
Kyllä ne maapiiriin lämpötilat sinne näytölle saa.

Miten? En ainakaan minun V13:sta ole löytänyt tuollaista mittausta.

No heti ei onnistu mitenkään. Sitä vain luulisi että Geopron tulistuksenohjaus ja muut herkut olisivat ainoastaan sitä extraa verrattuna lässään, mutta näyttääpäs noinkin perusjuttukin kuin muutaman euron arvoinen viinakierron anturi olevan vain Geopron omistajille itsestäänselvyys.

ELI: Oumannin manuaalin perusteella maapiirin lämpöä ei tehdasvarustelluissa lässöissä mitata, mutta toki mittauksen saa toimimaan hyödyntämällä vapaita mittauksia. Itse kun asentelee sen muutaman lantin arvoisen anturin maakierron putkeen ja kytkee karvat rimaan/Oumanin ahteriin manuaalin ohjeiden mukaisesti, niin kyllä se viinakiertokin sinne ilmestyy :)

Ilman käyttäjän omia toimia maakiertoa ei siis näy. Olen pahoillani. Yleistin liikaa.  :(
« Viimeksi muokattu: 25.04.09 - klo:18:12 kirjoittanut larux »

Poissa Larux

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 8
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Re: Tiedot Maalämpöpumpulta
« Vastaus #8 : 25.04.09 - klo:18:07 »
Lainaus
Jos vaan jolu tietäisi halvan (ja avoimen, jotta mittaukset yms. järkevän hintaisia) valmiin taloautomaatio-softan, niin mun ei tarvitsisi räpeltää yritä/erehdy menetelmällä....

HomeSeer. Itseäni ketuttaa että se on windows only :-) Linux-versiota on lupailtu. HomeSeer on vain niiiiiin monipuolinen, että vakavasti on laittanut harkitsemaan jopa yhden pommikoneen laittelua meidänkin kotiverkkoa sekoittelemaan. Kannattaa tsekata HomeSeer..

Poissa eko

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 0
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Re: Tiedot Maalämpöpumpulta
« Vastaus #9 : 25.04.09 - klo:19:56 »
Lainaus
HomeSeer. Itseäni ketuttaa että se on windows only :-) Linux-versiota on lupailtu. HomeSeer on vain niiiiiin monipuolinen, että vakavasti on laittanut harkitsemaan jopa yhden pommikoneen laittelua meidänkin kotiverkkoa sekoittelemaan. Kannattaa tsekata HomeSeer..

Kiitos vinkistä. Täytyy heti katsoa  :D

Tukin Bill sentää koko verkkoa sekottaa - vaihda reititin Buffaloon, käyttis kokonaan uudelleen asennettu XP, muu kuin MS palomuuri, asennat vain tarvittavat (mittaus-)softat (lue: älä anna lasten asentaa pelejä / koskea). Lopuksi silkkihanskat käteen ja VOLA  8-)