Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: neuvoja rintamamiehelle  (Luettu 4767 kertaa)

Poissa N.O.Hääppönen

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 4
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
neuvoja rintamamiehelle
« : 03.07.09 - klo:15:30 »
Terve vaan kaikille!

Olen suunnitellut öljylämmitteisen rintamamiestalon muuttamista maalämmölle,tässä perustietoja:
100m2,kellariin tulevaisuudessa lisää..
-öljyä kulunut sellaset 3000litraa,kattila on jämä noviter 1982,poltin oilonin vm 90
-mökkiä lisäeristetty ulkopuolelta,ikkunat 3-kertaiset yms. pientä.
-talo savimaalla Tuusulassa,tontilta voisi löytyä vaakaputkelle tilaa
-yläkertaan olen jo lattialämmityksen 20mm putkella rakentanut,tarkoitus olisi tehdä muuallekin kun joutaa,huoneisiin huonetermostaatit.

minkälainen pumppu..? Nibe 8kw..? vaakaputkea 300-400m?

huonekorkeus kellarissa on vain 194cm,onko liian matalaa,saako putket kytkettyä yms.? ajattelin kytkeä pumpun aluksi vain yläkerralle+käyttöves,ö-katila hoitasi osansa sen aikaa kunnes loput lattiat on tehty.

kumpi on edukkaampi,avaimet käteen vaiko ns.itse tehden?
eikö tuosta pitäisi selvitä kaiken järjen mukaan "helposti alle kymppitonnin..?

Poissa commo73

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 365
Re: neuvoja rintamamiehelle
« Vastaus #1 : 04.07.09 - klo:15:42 »
Paljonko kellariin tulossa lisää neliöitä? Tämän hetkisillä neliöillä voisi ehkä 8Kw nibe riittää, mutta jos lisää neliöitä kellariin sitten mietittävä uudelleen?

1240 on n. 1800 mm korkea, päällä jää kytkentävaraa vajaat 150mm?
Luulisi putket pystyvän kytkemään, isoa pyöreää paisunta-astiaa päälle ei saa sijoitettua, onhan niitä matalia myös tarjolla aikakin thermian pumpuissa.

Se että saako pumppua sinne kellariin pystyyn kuinka helposti asennettua on mietittävä tarkkaan.

10k on vaakapiirillä aivan realistinen budjetti ainakin jos laittaa NIBEN ja tekee itse myös joitain työvaiheita.

Avaimet käteen asennusta ei saa alle 10k ,jos itse vain istuskelee jakkaralla ja seuraa kun miehet tekee töitä.

« Viimeksi muokattu: 04.07.09 - klo:17:05 kirjoittanut commo73 »
Lämmitettävä 240m2

Poissa N.O.Hääppönen

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 4
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Re: neuvoja rintamamiehelle
« Vastaus #2 : 05.07.09 - klo:20:36 »
Kiitos vastauksesta!

neliöitä on tulossa lisää vähintään 15,mutta myös vanhan pannuhuoneen(15m2) muuttaminen harrastetilaksi kiinnostaa,tosin nämä tilat ovat normi huonekorkeutta sitten matalampia..

eikö noihin käy ihan perus kalvopaisarit lämmityspuolelle? voisihan sen sijoittaa pumpun vasemmalle puolellekin? jos näin, korkeus ei olisi este.

maapiirin pituus olisi aikalailla maksimissaan tuo 400m,tämä taitaa rajoittaa pumpun kokoakin.

Poissa Rauski

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 185
  • Optimum 6
Re: neuvoja rintamamiehelle
« Vastaus #3 : 05.07.09 - klo:22:40 »
"huonekorkeus kellarissa on vain 194cm,onko liian matalaa,saako putket kytkettyä yms.? "

Onhan noita mataliakin, esim. tuo Thermia Duo on alle 1,60 m korkea, siinähän kyllä tulee hieman lisää leveyttä asennustilaan, mutta ainakin korkeuden puolesta pitäisi hyvin sopia.

http://www.thermia.fi/tuotteet/thermia-duo.asp


Poissa N.O.Hääppönen

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 4
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Re: neuvoja rintamamiehelle
« Vastaus #4 : 06.07.09 - klo:10:20 »
näyttäisi siltä että ainakin Niben tapauksessa hankintalistalle tulisi myös puskurivaraaja 100-200l,minullakun tuo lattialämmitys ei tule olemaan varaava,poislukien sauna+pesuhuone :(

omissa kuvitelmissa olen pitänyt Nibeä edukkaimpina,mut esim. tuo thermia olisi kiinnostava jos päästään alle 10ke ;)