Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Takaisinmaksuajan laskelmaa kenelläkään?  (Luettu 7981 kertaa)

Poissa patti

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 15
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Takaisinmaksuajan laskelmaa kenelläkään?
« : 16.03.07 - klo:11:41 »
Omani on tuleva saneerauskohde öljystä maalämmölle. Kustannukset kaivo n 5000 euroa ja pumppu noin 6500 euroa. Pumppumyyjien laskelmia en oikein noteeraa. Olisiko joku jolla olisi jo kokemusta alueesta numeroina?

Poissa sailor

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3 055
  • Lämpöässä V15 11/04-->
Re: Takaisinmaksuajan laskelmaa kenelläkään?
« Vastaus #1 : 16.03.07 - klo:12:34 »
Koska sinulla on tiedossa öljynkulutus? Niin syötä arvot tähän taulukkoon.

http://user.personal.fi/private/maalampo/lampovertailu_abs.xls

1 öljylitra = 8-10kWh sähköä


Jani
« Viimeksi muokattu: 16.03.07 - klo:12:34 kirjoittanut sailor »
Lämpöässä V15 Opation modaus:
http://sailor.arkku.net//trend.jpg.jpg

Poissa patti

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 15
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Re: Takaisinmaksuajan laskelmaa kenelläkään?
« Vastaus #2 : 17.03.07 - klo:10:35 »
Kiitos Sailor. Tuossa jututin yhtä saneeraajaa ja hän sanoi öljy/maalämpö säästöksi 60% vuodessa. Kyllä kannattaa, öljyn hinta on 10 vuoden päästä aivan muuta kuin tänään.

Poissa evt752

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 546
  • Ekowell EVT 752
Re: Takaisinmaksuajan laskelmaa kenelläkään?
« Vastaus #3 : 17.03.07 - klo:15:08 »
Lainaus
öljyn hinta on 10 vuoden päästä aivan muuta kuin tänään.
Niin, mutta onko se halvempaa vai kalliimpaa kuin tänään? Vai olisiko kenties kehitetty jokin toinen (bio-)polttoaine, joka menisi sellaisenaan öljypolttimiin?

Kuka tietää...

Poissa Valitsiamies

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 11
  • Ekowell ECT-500 (-05) 2x300m
Re: Takaisinmaksuajan laskelmaa kenelläkään?
« Vastaus #4 : 17.03.07 - klo:19:36 »
Kyllä tuo lämmityskattiloiden kuumanapito on siirtymässä kiinteiden kökköjen polttoon.
Se energia mikä biomassasta polttonesteeksi saadaan "puristettua" tullaan liikennepolttoaineena käyttämään ja kate on huomattavasti parempi, tosin sekin tulee vielä tukea tarvitsemaan.
Noita kiinteitä kökköjä syntyy myös siinä biopolttoaineen tuotannossa, siten tuo biomassa myös tulee hyvin hyödynnettyä.

Poissa tsmott

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 2
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Kyllä öljyn pitäisin vanhassa talossa.
« Vastaus #5 : 08.11.07 - klo:19:16 »
Saisit melkein kolmanneksen pois öljyn kulutuksesta 5t€ investoinnilla. Öljyn hinta ei varmasti nouse sen enempää kuin sähkön(ehkä:). Ilman uutta lattialämmitystä ja puhallipattereita pumpun hyötysuhde on aivan jotain muuta kuin 3. Vanhaan taloon ei ainakaan minun laskelmien perusteella kannata lähteä tekemään.

Poissa Kuumaa_kalliosta

  • Yleismoderaattori
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1 630
Re: Kyllä öljyn pitäisin vanhassa talossa.
« Vastaus #6 : 08.11.07 - klo:19:38 »
Lainaus
Saisit melkein kolmanneksen pois öljyn kulutuksesta 5t€ investoinnilla. Öljyn hinta ei varmasti nouse sen enempää kuin sähkön(ehkä:). Ilman uutta lattialämmitystä ja puhallipattereita pumpun hyötysuhde on aivan jotain muuta kuin 3. Vanhaan taloon ei ainakaan minun laskelmien perusteella kannata lähteä tekemään.
Jos öljylämmityksen nykyaikaistamiseen käytetään 5000 € ja maalämpöön siirtymiseen 11500 €, niin kyllä tuo jälkimmäinen on ehdottomasti taloudellisesti kannattava ratkaisu.

Poissa Hessuna

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 6
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Re: Takaisinmaksuajan laskelmaa kenelläkään?
« Vastaus #7 : 06.01.08 - klo:13:52 »
Jouduin laittamaan omat suunitelmat uudelleen pohdintaan...taas kerran.  ??? Kerran olin jo päättänyt rempasta, jossa sähkölämmityksestä siirrytään maalämpöön. Mutta kun asiaa laskee muuten kuin lämmityksen helpottumisella ja asuinmukavuuden jonkinlaisella paranemisella, on vaikea saada investointia maksamaan itseään takaisin.

Nyt menee lämmitykseen sähköä 20-25.000 kWh/vuosi. Jos laitan maalämpöpumpun, putoaa lämmityksen sähkönkulutus ehkä tasoon n. 15.000 kWh. Nyt maksan sähköstä siirtoineen, veroineen ja kaikkineen keskimäärin 8,8snt/kWh, ja kk-maksua vielä rasittaa turhaan 35A nallit.  
Jos pudotusta kulutukseen tulee 10.000 kWh, tietää se näillä sähkönhinnoilla alle 1000€ pudotusta vuositasolla.
Tarvittava investointi maalämmölle on pumpun ja keruupiirin lisäksi vielä vesikiertoisen verkoston rakentaminen vanhaan taloon, joka haukkaa tuhansia euroja. Eli varovaisesti täytyy arvioida rakentamiskuluiksi 15-20.000€, josko riittääkään.

Just nyt en pysty perustelemaan itselleni tuonsuuruista remonttia pelkäsään lämmitykseen, pumppu kun kuitenkin hörppii sähköä ihan mukavasti.

Poissa tomppeli

  • Yleismoderaattori
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 8 604
  • Vanha pieru!
Re: Takaisinmaksuajan laskelmaa kenelläkään?
« Vastaus #8 : 06.01.08 - klo:15:31 »
Jos maalämmön hyötykerroin, COP on 3, tarkoittaa se sitä, että Sinulla kuluu Imatran voimaa lämpöpumpulla n. 33% tuosta mainitsemasti vuosikulutuksesta.
Jos lämpöenergian tarve vuodessa olisi 25.000 kWh,  tarvittaisiin sen tuottamiseen sähköä 8250 kWh.
Noin 16500 kWh tulisi maasta.
Pudotusta sähkölaskuusi tulisi siis tuo 16.500 kWh/vuosi.

Poissa Hessuna

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 6
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Re: Takaisinmaksuajan laskelmaa kenelläkään?
« Vastaus #9 : 06.01.08 - klo:17:14 »
Lainaus
Jos lämpöenergian tarve vuodessa olisi 25.000 kWh,  tarvittaisiin sen tuottamiseen sähköä 8250 kWh.

Itse laskin tuota yksinkertaisemmin, eli siitä arviosta mitä pumppu haukkaisi sähköä vuodessa. Olen saanut arvion että pumpun vuotuinen kulutus kaikkine oheislaitteineen olisi haarukassa 10-15000kWh mikäli puhutaan n. 15kW laitteesta.

Valaiskaa lisää, mikäli olen ihan hakoteillä..  ??? ???

Poissa Roori

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5 239
  • Maalämpo... Ollakko vai Ei....KYLLÄ
Re: Takaisinmaksuajan laskelmaa kenelläkään?
« Vastaus #10 : 06.01.08 - klo:17:22 »
Mihin tarvit 15kW, jos lämmitykseen kuluu 20-25MWh?
Pärjäät varmaan n. 1/2 pienemällä 7-8kW pumpulla! Siinä se "mittavirhe" varmaan tulee.

Poissa Hessuna

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 6
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Re: Takaisinmaksuajan laskelmaa kenelläkään?
« Vastaus #11 : 06.01.08 - klo:17:35 »
Lainaus
Mihin tarvit 15kW, jos lämmitykseen kuluu 20-25MWh?
Pärjäät varmaan n. 1/2 pienemällä 7-8kW pumpulla! Siinä se "mittavirhe" varmaan tulee.

Siis laskennallisesti tarvitaan ainakin 15kW pumppu. Ainoa tarjous mikä on ollut, kauppasi 12kW konetta.
Kohde on vanha hirsitalo, karkeasti laskien yli 1000m3 tilavuutta. Sähkön kulutus on vaan ollut viime vuosina niinkin pieni kuin tuo 20-25MWh.
Maalämpöpumppu lisäisi asumismukavuutta kun osa tiloista on ollut nyt talvet viileämpinä. Puuta tietty poltetaan jatkuvasti, suurin osa tulisijoista on vaan sähköistetty lämpiämään yösähköllä...  :(

Poissa Roori

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5 239
  • Maalämpo... Ollakko vai Ei....KYLLÄ
Re: Takaisinmaksuajan laskelmaa kenelläkään?
« Vastaus #12 : 06.01.08 - klo:18:05 »
No se 20-25MWh on sitten pieni, jos sä sillä pumpulla (15kW) kulutat 10MWh niin saat 30MWh energiaa lämmitykseen niin kuin tossa joku aikaisemmin selosti.
Eilen itse tein xls laskelman jolla tsekkasin olinko joskus 20v sitten tehnyt oikean valinnan (olin) ja jatkoin sitä ennustaen tulevaisuutta. Laskelmani mukaan v2015 mennessä olen säästänyt luokkaa 12k€ energiakuluissa verrattuna nykyiseen öljyyn (tai suoraan sähköön). Totesin että itselleni optimi vaihtoajankohta meni jo, se oli v2004 kun Öljy alkoi kallistua. Tässä odotellessa olen hävinnyt n.2k€ eli luokkaa energia-avustus. Puolet pienempi kohde kuin sulla.
Ja olettamalla että sähkö ja öljy kallistuu 4% vuosivauhdilla. Ja sulla se säästö on isompi kun on isompi kulutuskin.