Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Käynnistyskerrat patteritalossa  (Luettu 5294 kertaa)

Poissa juma

• Täysjäsen
  • jo vähän vanhempi äijä
Käynnistyskerrat patteritalossa
« : 30.01.07 - klo:18:15 »
Meillä on  Geopron gs 60 ja talossa noin 500 kuutiota ja 155 neliötä. Talo on rakennettu 1989. Aiemmin öljyä kului 2300l/vuosi.  Lämmönjako pattereilla. Sisällä noin 21-22 lämmintä.

Talossa ei ole lämpökameramittausten mukaan vuotoja.

Ensimmäinen talvi pumpun kanssa on menossa ja huolenaiheeni on kompuran kestävyys.

Nyt pakkasilla pumpun kompura käynnistyy kaksi kertaa tunnissa ja käy noin 20-25 min. Siis vuorokaudessa kaikkiaan 48 kertaa. Miten kauan kompura tätä kestää? Marraskuun alusta on käyntitunteja keskimäärin 9,1/vrk.

Olen tehnyt saamieni ohjeiden mukaiset säädöt.

Miten on teillä muilla patterilämmittäjillä?
Maasta se pumppukin ponnistaa. Kirjavia kokemuksia jo vuodesta 2006.

Poissa AAA

• Vanha jäsen
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Re: Käynnistyskerrat patteritalossa
« Vastaus #1 : 30.01.07 - klo:20:13 »
Käsittääkseni 20-25 min käyntijaksot ovat aivan ok.

Lisäsäädöillä saanet tuota vielä parannettua?

Edit: Kysyit jo täysin samaa asiaa eri palstalla.....  :o

Ja alla KimmoK:n vastaus

Lainaus
>[size=13]Entä kuinka kauan kompura kestää; onko siitä tutkimustulosta?

Kompuroita testataan tehtaalla muistaakseni 150 000 käynnistystä ja siihen mennessä siihen saa tulla vain vähän normaalia kulumista.

Eli pätkiminen pitää olla todella pahaa jotta se johtaisi kompressorin ennenaikaiseen rikkoutumiseen.

>Ja mitäs sitten uusi kompura mahtaa maksaa?

Tonnin. Kait suunnilleen. Asennus toisen semmosen.

>Meillä on gs 60 ja lämmityksen jako pattereilla. Kone käy 12-13 min. ja on hiljaa 17-18 min. Onko ok?

Patterilämmitys (eli korkeampi kompressorin työskentelylämpötila/paine)  lienee suurempi kuluttaja kuin varsinainen pätkiminen.

Käyntijaksosi on siis noin 30 minuuttia. Ei minusta kamalan paha. Kokeiluiden perusteella; kun hakee parametrit kohdilleen on realistista saada käynnistymisiä harvennettua esim. 30% asuinmukavuuden kärsimättä[/size].

Edit2: Sailorkin antoi käypiä säätöohjeita.....
« Viimeksi muokattu: 30.01.07 - klo:20:21 kirjoittanut AAA »

Poissa pölötis

• Täysjäsen
  • 8,5 Nibekin taitaa toimia 10/2004
« Vastaus #2 : 30.01.07 - klo:20:20 »
Se täytyy kyllä heti alkuun sanoa että ei tuo teidän öljynkulutus ihan hirveän kova ole ollut, eikä öljykattilakaan ollut vielä ihan ikäloppu.

Vakoilin 8) sinun aikaisempia viestejä ja huomasin että patteriveden lämpötila suhteessa ulkoilman lämpötilaan on ihan  kuin meillä.
Startteja sun pumpulla tulee aika reippaan oloisesti mutta ei mitenkää hirmuisen paljon,kun vertaa esim.lämpöässän omistajien kirjoituksiin, suunilleen saman verran.

Tämä kylmä aika on varmasti rasite pattereilla lämmittäville pumpuille koska kompressoripaineet ovat korkeat, mutta uskon että hyvät yksilöt kestävät tämän ja huonot hajoaisivat sitten jo muutenkin.

Jos koneestasi voi säätää hystereesiä isommaksi, niin säädä sitä muutamalla asteella, silloin tietty pattereiden lämpötila vaihteleen enemmän ja voi aiheuttaa pattereiden naksumista, mutta ainakin käyntiaika piteneen.
Meillä on 900 litran varaaja joka vähentää tosi paljon starttien määrää, mutta saataa muuten olla tarpeettoman suuri(esim.lämpöhäviöt kesällä).

Jaaha, taas olen myöhässä, tähän viestiin on vastattu jo monta kertaa sillä välin kun minä "rimmailen" viestiäni :(
« Viimeksi muokattu: 30.01.07 - klo:20:23 kirjoittanut jpeltis »

Poissa juma

• Täysjäsen
  • jo vähän vanhempi äijä
« Vastaus #3 : 30.01.07 - klo:22:03 »
AAA:lle:

Olen todellakin kysynyt neuvoja samoista ongelmista Geopron sivuilla.  Niillä neuvoilla (niistä kiitos), joita sain, en ole saanut kuitenkaan käyntiä muuttumaan. Ja kun löysin tämän saneeraajien palstan, niin ajattelin, että täältä saattaisi herua uusia kikkoja, jos muilla patterin kautta lämmittäviltä niitä löytyisi.

Oliskohan joitakin vielä kokeiltavissa?

Pölötikselle:

Mikä on hystereesi? En ole Gs:n manuaalista löytänyt siitä mitään mainintaa.
« Viimeksi muokattu: 30.01.07 - klo:22:10 kirjoittanut juma »
Maasta se pumppukin ponnistaa. Kirjavia kokemuksia jo vuodesta 2006.

Poissa AAA

• Vanha jäsen
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
« Vastaus #4 : 30.01.07 - klo:23:18 »
Lainaus
AAA:lle:

Olen todellakin kysynyt neuvoja samoista ongelmista Geopron sivuilla.  Niillä neuvoilla (niistä kiitos), joita sain, en ole saanut kuitenkaan käyntiä muuttumaan. .

hmm....onko kyse ongelmasta. Pumpun kuulunee käydä noin ja kyseessähän ei ole pätkäkäynti. Shuntti ohjaus mahdollistaa tarkan ohjauksen ilman napsumista, mutta lisää ehkä käyntikertoja koska menovettä ohjataan + säiliön rakenne.

Muista ne 150 000 käynnistyskertaa. no hätä.

Poissa pölötis

• Täysjäsen
  • 8,5 Nibekin taitaa toimia 10/2004
« Vastaus #5 : 31.01.07 - klo:20:45 »
Juma kirjoitti:
Mikä on hystereesi? En ole Gs:n manuaalista löytänyt siitä mitään mainintaa.

Tarkoitin sillä sitä, että  pystyykö sun pumpussa säätämään vielä isommaksi sitä menoveden lämpötilan erotusta ennen pumpun käynnistymistä.
Eli kun minulla on iso varaaja niin minulla  ei tule lyhyitä käyntijaksoja millään kelillä vaikka minun pumpun lämpötilan erotus ennen käynnistymista on 4 astetta eli kun ulkolämpötilan mukaan 0 kelillä pattereiden menoveden lämpötilan tarve on 37 astetta niin pumppu käynnistyy (viimeistään, riippuu muistakin asetuksista) kun menoveden lämpötila on laskenut tuon 37-4=33 astetta eli 33 asteessa pumppu käynnistyy ja lämmittää menoveden kunnes se menovesi on ollut riittävän kauan yli tuon 37 asteen jotta lämpötila talossa säilyisi siinä tavotellussa.
Oli varmaan riittävän epäselvästi kerrottu :o